| Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 03 Juli 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kom i kontakt med en som har nogen pladespiller som han vil sælge billigt og jeg vil gerne købe en
Han har b.la en nikko dl 1 og en fra philips.
Sidste jeg havde en var da jeg havde købt en ny pro ject essientials II, med den og en marantz PM6005
havde jeg brum, nu har jeg en Marantz PM5005 (næsten samme model største forskel er dacen)
Har en valhalla technology clean power strømskinne med netfilter
strømskinne
Til den er tilsluttet en ekstra strømskinne til 2 pc skærme og en ikea lampe,
direkte i den anden er tilsluttet min marantz PM5005, CD5005, mit lydkort t c electronic bmc 2 og
min pc med b.la en evga supernova P1000 strømforsyning, strømskinnen sidder direkte i væggen,
til min forstærker og cdafspiller bruger jeg dette strømkabel
Clearer audio alpha ONE
Den gang jeg havde problemet mindes jeg ikke at jeg prøvede at tilslutte forstærkeren til en anden
strømskinne, kun at jeg prøvede at tilslutte pladespilleren til en anden strømskinne som ikke hjalp
Hvordan undgår jeg brum ? (den gang havde jeg selvfølgelig tilsluttet pladespilleren til stelforbindelsen på forstærkeren)
Skal jeg simpelthen prøve at tage alt fra og kun tilslutte min forstærker og pladespiller
(evt have alt andet slukket) og så høre hvornår der opstår brum efterhåneden som alt andet bliver tilsluttet?
Vil godt nok overraske mig hvis jeg kun har tilsluttet forstærkeren og pladespilleren og der stadig er brum,
for så dårlige forstærker laver marantz da ikke.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 03 Juli 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal sørge for at kablerne fra pladespilleren ikke ligger op ad el kabler og pc kabler. Du skal isolere dem fra disse så godt det er muligt. Pladespilleren selv, bør også stå i tilpas afstand fra det øvrige udstyr du har. Prøv at gå det lidt efter.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 03 Juli 2016 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køre digitalt fra min pc og cdafspiller ind i en dac, så jeg forstiller mig at de ikke påvirker lyden fra en pladespiller
og så et godt analogt kabel fra dacen til forstærkeren hvor alle signalkabler er er godt skærmet (supra)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 Juli 2016 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
To PC-skærme og en IKEA-lampe... Det er vel inklusiv en lysdæmper? Nu mangler du kun at drive et elektisk hegn via din strømskinne! N.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 04 Juli 2016 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo der er lysdæmper on/off
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Juli 2016 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strøm forsyningen i pc'en visse andre dele, udsender meget støj, da din pc slet ikke er afskærmet på nogen måder. Signalkablet på pladespilleren virker pga impedans og kapacitet som en antenne og opsamler støj i dets nærhed.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 05 Juli 2016 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gasolin. Er det rigtigt forstået, at du endnu ikke har en pladespiller og altså ikke har brum lige nu? Men du vil, forståeligt nok, gerne undgå, at du oplever det igen. Du har nu allerede fået nogle råd, der kan forebygge, inklusive en antydning af at med det sammenrend af forbindelser, du har, skal du overveje at tilslutte pladespilleren separat uden om alt det andet - i hvert fald afprøve muligheden. Du skriver "Skal jeg simpelthen prøve at tage alt fra og kun tilslutte min forstærker og pladespiller (evt have alt andet slukket) og så høre hvornår der opstår brum efterhåneden som alt andet bliver tilsluttet? ", og ja, det lyder da som en rimelig ide, og hvorfor ikke starte med pladespilleren alene og også prøve uden strømskinnen. Opstår der brum, må du teste på kryds og tværs og ikke bare tro, at Marantz er den skyldige. Måske bør strømskinnerne tilsluttes hver for sig og ikke kobles sammen. Måske er der en svaghed i din opsætning, du har overset.
Med hensyn til køb af brugt pladespiller spurgte du i en samkørende tråd om Beogram 8002, eksempelvis, og hvorfor dog ikke hvis ellers den er i topstand. Til prisen for den pågældende må man dog sige, at du her 40 år senere stadig kommer til at betale for designet. Men de fleste brugte pladespillere er gamle, og det forhindrer ikke, at de stadig kører, hvis de har været holdt vedlige. Du kan finde en Beogram 1000 for helt ned til 100 kr., uden at det behøver være noget vrag, og Kim Larsen vil mageligt kunne trille rundt på den. Som jeg forstår dit perspektiv mht pladerne, så er der ikke grund til at have fokus på dyre topmodeller, men du kan alligevel få glimrende lyd. Og jeg fristes til at tilføje, at den slags plader, som du tilsyneladende har mest øje for, vil ofte kunne findes meget billigt, og rystende billigt hvis du skulle forvilde dig en tur til København på de sidste dage for et hollandsk marked. Mit gæt er, at det for dig ville være rejsen værd (med hjemtransporten af pladerne som det største problem). - Nu nævner du også Nikko DL 1 som pladespillerkøb. Der er tangentialspillere, der er bedre, men alt lagt sammen kan den være sagen for dig. Men prisen skal være lav, og du skal være sikker på, at alt er ok lige nu, for bortset fra at du sikkert kan opdrive en ny brugbar rem til den, skal du ikke regne med at kunne få den repareret. Den har en tiltalende frontbetjening, og den har sågar repeat- og cue-funktion.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 05 Juli 2016 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige pt har jeg ingen pladespiller
En af dem jeg kunne købe hvor sælger vil aflevere personlig for en hund har jeg droppet
500kr + 100kr for en måske 20 år gammel pladespiller er lidt dyrt og der kan hurtigt opstå problemer selv om ældre pladespiller ofte er i bedre kvalitet end en ny pladespiller, isærnår rega, project pladespiller der er få år gammel(de mest alm standard modeller)kan fås brugt for max 1500kr og helt ned til ca 900kr som vil være et bedre køb end en til 500kr der måske er 20år, også selv om det bare skal virke.
Jeg vil starte såfrem jeg for en pladespiller, med at tilslutte forstærker og pladespiller til samme stikdåse strømskinne uden min pc er tændt og så tage den derfra. Den gang jeg prøvede med en ny pladespiller glemte jeg at prøve uden min pc var tændt, selv om jeg spurgte om hjælp herinde
Har alle cder med gasolin/kim larsen på nær the black box og der vil jeg godt som den samler jeg er have dem på lp(dem der ikke findes på lp har jeg på cd og tidal hifi), jeg vil også gerne have deep purple made in japan,depeche mode music for the masses, u2 rattle and hum, thriller, brothers in arms, the wall, the dark side of the moon med mere på lp, men kun det bedste af det bedst og det mest spændende, alt andet kan jeg lytte til på tidal eller via cd.
Det er det der med at lede efter plader,finde en ny plade til samlingen, have dem i stor størrelse med større billeder,indersleve med mere, men også at have nogen orginale plader fra det år eller året efter hvor den blev udgivet der er interessant, der vil det føles lidt mærkeligt at samle på plader uden at kunne spille dem og opleve den anderledes lyd som der er samlinget med f.eks cd
Lidt som et se/høre en film i stereo samlignet med surround sound, om end forskellen måske ikke helt er så stor imellem en cd og lp plade
Kan godt gå en tur i recordpusher i Odense bare for at kigge og tænke bare jeg havde en pladespiller der virker uden brum, for så kunne jeg købe noget af det dejlige musik der står på hylderne, når jeg er i en butik som recordpusher
Så er der jo også det når de gamle musikker som kim larsen ikke udgiver nye plader så tit , så kan gamle lp plader godt føles som at få noget nyt musik, selv om man måske kender den fra cd, for slet ikke alt nævne alt det der kun findes på lp,vinyl
Har en Marantz CD5005 med digitalt kabel og en billig brugt dac, men det lyder godt og er glade for det. Der skal jeg have noget ligende(pladespiller) som ikke er så dyrt men alligevel gir en stor glæde når man bruger det
|
| Til top |
|
| |
aristona Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 03:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke, hvorfor jeg fik skrevet Beogram 8002, når det jo var den flotte Beogram 1202, som du omtalte i den anden tråd.
Men gasolin, jeg kan godt forstå, at det giver dig noget at jagte og finde gamle LP'er. Som du skriver "have dem i stor størrelse med større billeder,indersleve med mere", det er noget, som cd'en aldrig vil kunne. For så vidt kan du have fuld glæde af ejerskab til en LP, hvis du har samme plade på cd, men naturligvis skal du også kunne høre den på pladespiller. De plader, du nævner, vil du, hvis ikke Odense kan levere, hen ad vejen kunne finde ved at følge de kendte danske netauktioner.
Med hensyn til anskaffelse af pladespiller er spørgsmålet, om ikke du gør processen vanskeligere, end den behøver at være, og selv om jeg kan følge dine ræsonnementer, tror jeg ikke, de er helt retfærdige. Du kan godt sige, at jo nyere jo bedre, men en garanti for det har du ikke. Jeg kender ikke lyden for de nyere mærker, som du nævner, og der er ikke nogen fagpresse, der sammenligner brugte ældre med nyere (selv om det for forbrugeren kunne være særdeles relevant for netop pladespillere), men bortset fra at de altså er nyere, så skal du måske revurdere, hvad du får for pengene. Med alle oprindelige salgspriser omsat til nutidspenge og tilsat et skøn over, hvad den reelle produktionspris har været, kan det sagtens være, at du får mere for pengene ved at give 500 kr. for en gammel end 1500 kr. for en nyere.
Jeg vil udfordre dine købstanker med disse eksempler. Linkene er kun brugt til at præsentere dem, for de er alle på dansk grund og leveres inkl. fragt for under 500 kr., Philips'en dog en smule over.
https://www.gumtree.com/p/record-players-turntables/mitsubis hi-dp-780-turntable-record-player-/1129366759 Mitsubishi DP-780 omtales af nogle som high-end.
http://www.radiomuseum.org/r/pioneer_pl_j210.html Pioneer PL-J210 m/extern strømfors.
https://www.youtube.com/watch?v=xApF3jHsx_E Pioneer PL-120
http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon .com/Philips/Philips_22AF829.htm&ContentFrame Philips AF-829
Technics SL-102
De er alle afprøvet af en tekniker. Du må selv vurdere, hvilken der måtte være bedst for dig, men andre på H4A har måske også en mening om det.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
aristona skrev:
De er alle afprøvet af en tekniker. Du må selv vurdere, hvilken der måtte være bedst for dig, men andre på H4A har måske også en mening om det. |
|
|
mjoehhh ........ Jeg kan ikke helt lige fange alle de bekymringer der tages på forhånd ..... :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lille lette pioneer ligner simpelthen hen noget der minder om mit konfirmationsanlæg
Pionereren med pitch control havde min mor/pap far og den virkede til sidst ikke, hvad problemet der ikke virkede kan jeg ikke huske
Mitsubishien koster 300kr uden fragt
Jeg er begrænset til max 45 cm bred pladespiller
Så denne youtube video i nat
Og man kan tydelig høre at der er en forskel på de forskellige pick up
Audio technica AT110 lyder lidt lys i toppen men en klar mellemtone
Grado prestige black lyder meget indelukket i toppen
Ortofon OM 10 (om 5 e er b.la standrad på project essential II) har en meget lys, lidt tynd lyd
Shure M44E har en god bund
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brum kan meget vel være ground loop. Stel og pladespillere kan være tricky.
Igår fik jeg testet min "nye" Garrard 100SB zero. Der omformer fra DIN til Phono og fra Phono til XLR. RIAA og pladespiller står lige oven på dyngen af PC udstyr, skærm, router mv. Kabler er nogenlunde skilt ad i signalkabler for sig og strøm for sig. Pladespiller og RIAA deler ikke strømskinne med PC mv.
Jeg har absolut ingen brum. Jeg har også en Sony PS 2250 - den har heller ikke brum.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Den lille lette pioneer ligner simpelthen hen noget der minder om mit konfirmationsanlæg
Pionereren med pitch control havde min mor/pap far og den virkede til sidst ikke, hvad problemet der ikke virkede kan jeg ikke huske
Mitsubishien koster 300kr uden fragt
Jeg er begrænset til max 45 cm bred pladespiller
Så denne youtube video i nat
Og man kan tydelig høre at der er en forskel på de forskellige pick up
Audio technica AT110 lyder lidt lys i toppen men en klar mellemtone
Grado prestige black lyder meget indelukket i toppen
Ortofon OM 10 (om 5 e er b.la standrad på project essential II) har en meget lys, lidt tynd lyd
Shure M44E har en god bund
|
|
|
Den test er ikke brugbar. Man få umiddelbart ikke noget at vide omkring tilpasning af impedans til pick-upperne. Selv den bedste Pickup kan lyde dårligt, uden korrekt justering.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var selvfølgelig Philips pladespillerne med pitch control
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den afbildede Technics plattenspieler, er ikke en SL-D102, men en SL-D2.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 06 Juli 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
upddate fik svar fra en forhandler og jeg skrev tilbage at den lettere brugte rega rp1 queen vil jeg gerne bytte med
Fredag skulle jeg kunne gøre forsøget med at lytte til plader og håbe på null brum
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 07 Juli 2016 kl. 03:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt off topic (men stadig om pladespiller)
Jeg har et billigt ikea tv/hifi møbel, vi det gi noget lydmæssigt
at bruge en flise under pladespilleren og vil det kunne påvirke brum,hum?
Som jeg skriver jeg har ikke fået nogen pladespiller endnu, så jeg kan ikke teste det
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 07 Juli 2016 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke efter min mening. Selvfølgelig skal pladespilleren stå stabilt og i vatter. Brum og støj har intet med underlaget at gøre.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 Juli 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste underlag er en stabil pladespillerhylde, der hænger på en solid væg.
I udgangspunktet betyder underlaget intet for brum/indstrålet støj, men muligheden for at placere pladespillerhylden lidt længere væk fra diverse støjkilder er måske lidt større, end hvis pladespilleren stod på/i et (hi-fi-) møbel sammen med en masse andre komponenter.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 08 Juli 2016 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom der en rega rp1 queen edition hvor er jorden OMG, den er i forbindelse med armen, puha var lige nervøs 1 sekund
|
| Til top |
|
| |