Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 20:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Project vs. Marantz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mhn13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 28 August 2016 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej herinde

Jeg sidder lige nu med en Project Debut Carbon pladespiller med en OM10 pickup. Pladespilleren er da udmærket, men pickuppen har tydelige grænser. Jeg har lige fået en Marantz TT15s1 ind ad døren, som har en Clearaudio Virtuoso Wood pickup med.

Mit spørgsmål er nu, hvor meget forbedring kan jeg forvente på min Marantz, i forhold til at udskifte min Pickup på min Project? Desværre er min Marantz pladespiller i løsdele, jeg havde håbet på at pickuppen var monteret så jeg lige kunne sniglytte.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så har min Project en del begrænsninger i forhold til Marantz afspilleren med hvor god en pickup den kan udnytte?

Det skal siges jeg er mest til rock musik, lige fra Elvis til Volbeat.
Til top Vis mhn13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhn13

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2016 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Den kan sagtens bære en betydelig finere pickup end den OM10. Til din musik genre er en Bens Micro Silver da et godt valg. Da det er en High Output MC pickup, behøver du ikke MC indgang, men blot den du bruger til OM10.

mhn13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2016 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret. Jeg ved ikke ret meget om pladespillere, men den Bens Micro Silver pickup har en spænding på 2mV, mens en Ortofon 2m Blue har en på 5,5 mV. Vil det ikke betyde lavere signal med en Bens? Jeg bruger den indbyggede phono forstærker i min Marantz sr6009 receiver.

Jeg læste på Projects hjemmeside at de anbefalede op til en 2m Blue, så jeg troede ikke pladespilleren kunne udnytte en dyrere Pickup :)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 28 August 2016 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg plejer at sige, at en pickup gerne må koste det samme som selve pladespilleren (med tonearm). Så som grundregel, kan en dyrere pladespiller bedre "bære" en dyrere pickup.

At en pickup har lavere output betyder som udgangspunkt ikke noget. Men det kan stille krav til støjniveauet i den riaa/pladespilleindgang, der tilkobles.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

mhn13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg forstår det rigtigt, betyder det så, at højere output på en pickup er lig med risiko for mere støj (hvis kvaliteten af den indbyggede pladespillerindgang ikke er specielt god) ?

Det er dejligt med lidt input her på siden, det er et svært område synes jeg at holde styr på, særligt når man ikke lige kan høre de enkelte setup før de er købt. Jeg fik vist kun skrevet at jeg bruger en Marantz sr6009 receiver, denne er koblet op til to Dali Mentor 5 højttalere.

Som jeg kan lure af svarene, så skal jeg ikke ofre mere end max 2000 kr. på en pickup til min Project. Er der nogen herinde der har hørt forskellen på en 2m Blue og en Clearaudio Virtuoso Wood pickup, hvis ja, vil den sidste være det ekstra værd?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 28 August 2016 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Højere output på pickuppen betyder ikke mere støj, men mere at du så ikke behøver at skrue så højt op på volumen for samme styrke, når du sammenligner pickupperne. Det at den Benz Micro Silver har 2 mv skal du ikke bekymre dig om, for du har jo en vis margin på volumen kontrollen at boltre dig med. Samtidigt skal du med alle de nævnte pickuppers vedkommende, bruge mm indgangen og denne er nemmere at opnå minimal støj med, end en mc indgang, især på en receiver, hvor man tit ikke får særlig god RIAA indgang i forvejen. Noget andet er også, at udgangsspændingen opgives med enten med 5cm/sec eller 10cm/sec. Jo højere jo mere output. Så kigger du på dette når du sammenligner, kan dette gøre en forskel på outputtet du oplever, når du sammenligner. Du kan såmænd fint give det dobbelte på en pickup end de nævnte 2000kr. Det kan godt være, du ikke udnytter den fuldtud, det gør du nu heller ikke med én til 2000 pga din receiver. Du kunne evt købe en ekstern RIAA, da linie indgangene fint kan bære det på den lydmæssige side. Så udnytter du pickuppen uanset typen lidt bedre. Arm og pladespiller kan sagtens bære denne ekstra kvalitet.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 28 August 2016 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

mhn13 skrev:
Hvis jeg forstår det rigtigt, betyder det så, at højere output på en pickup er lig med risiko for mere støj (hvis kvaliteten af den indbyggede pladespillerindgang ikke er specielt god) ?

Nej, det er lige omvendt... en pickup med lavere output kræver, at man skruer højere op, med risiko for, at støjen dermed også forstærkes tilsvarende

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

mhn13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2016 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen begge, nu begynder jeg at forstå lidt mere omkring pickup og mine to pladespillere. Det lader næsten til det er retur med Marantz afspilleren og så bare en ny pickup på min Project :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes