Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 21:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Plademåtte i acryl? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 September 2016 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaring med en plademåtte i acryl, fremfor de sædvanlige filtmåtter. Der skulle være delte meninger om det. Ændrer de lyden
til det positive eller er det bare salgssnak?
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2016 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tænker du på noget bestemt - jeg kan faktisk ikke lige komme på nogen, der laver plademåtter i akryl?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2016 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Analogis mat four
Til top Vis Moruller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moruller Besøg Moruller's Websted

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 September 2016 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ah, den havde jeg overset

Det spøjse er, at Nottingham Analogue har en tilsvarende på programmet til en noget lavere pris - den er imidlertid ikke tiltænkt en funktion som plademåtte, men som støvlåg!

Jeg prøvede en gang for sjov at bruge den som plademåtte og sammenligne den med Nottinghams "Spacemat" ... sidstnævnte var "støvlåget" overlegen på - som jeg husker det - alle områder.

En Spacemat er i øvrigt ikke voldsomt dyr sammenlignet med, hvad der ellers findes på markedet af den slags produkter.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 04 September 2016 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ingen garanti for acryl-måtte også er egnet på din pladespiller,

Du kunne prøve der hjemme med en lp-plade som måtte
og måske få en ide om hvordan det lydder
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2016 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det var nok en ide. Jeg fik ved en fejltagelse en plade med Peter Belli. (Puha) Den ville nok være passende til det formål   

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 September 2016 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

ja, jeg har en (som jeg ikke bruger) den virker lidt tynd og lys i lyden

Der skrives følgende om den "Mat Four" giver en ufarvet lyd, med meget hurtige transienter og en tør bas,
der ikke er overdrevet. "Mat Four" er god til f.eks. klassisk musik.

Har en mat six om den skrives der "Mat Six" giver meget dyb bas og en kontrolleret lyd.
Lyden fra motorens vibrationer er væk, og du føler at du lytter til en pladespiller i 30 kg klassen!

Jeg synes mat six passer bedre til min smag,anlæg, Marantz PM8005, Rega rp1 Queen Limited Edition med
rega carbon(pickuppen er til prisen rigtig god tror ikke jeg vil skifte til noget andet når den er slidt),
wirewold luna 7 med original bananstik og Dynaudio Emit M10 på isoacoustics 155 stander

Den er sort ikke blå eller grå
Mat six
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 04 September 2016 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Du kunne prøve der hjemme med en lp-plade som måtte
og måske få en ide om hvordan det lydder

Det trick prøvede jeg, da jeg var en endnu yngre mand, end jeg er i dag.

2-3-4 "overskuds"-lp'er sammenlimes med en egnet type lim (kontakt-, PVA- eller to-komponentlim). Husk at bortslibe forhøjningen på midten af lp'en på de flader, der skal sammenlimes, og i bunden.

Den største udfordring ved projektet er oversiden, hvor der skal udfræses, så der er plads til label-området på den lp, der skal afspilles. Det kan klares på en drejebænk, hvis den kan håndtere diametre som en lp's (det kan de færreste maskiner). Jeg klarede det med en overfræser og en fræseskabelon, der var lavet til formålet.

Pænt meget arbejde for at spare nogle (få) kroner til en plademåtte. Jeg husker intet om, hvordan hjemmebygget lød, og den forsvandt i øvrigt på uforklarlig vis i forbindelse med en flytning

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Som jeg erfarer det, er største skavank med både akryl-tallerkener og måtter, en ikke ensartet gengivelse af top/bund, der betyder, nogen frekvensområder, f.eks mellemtonen, fremstår flot og kommer helt i dybden, mens bunden høres barberet for nederste oktav, diskante transienter springer nærmest frem fra overfladen, høres anmasende, og får lyden til at fremstå present. Den svulstige bas-lyd, vi kender fra den fire-strenget el-bas, er fraværende hvilket er "no-go" til rockmusik.

Det passer jo også meget godt med Gasolins indlæg, om beskrivelser som, tynd lys lyd, hurtige transienter, tør bas.

Bevares jeg har haft mange gode oplevelser med "akrylmaskiner" og fik jeg tilbudt en til det "rigtige" beløb, ville jeg nok ikke takke nej, men var der frit valg på alle hyller, så...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 September 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Og så er vi tilbage i de generelle betragtninger, der ikke holder 1 meter. Det er individuelt, hvordan akryl opfører sig.

Valla´s beskrivelse af frekvensområder, der "springer" ud af ............, er ikke tilfældet her, hvor hele l**tet er lavet af akryl, så stop nu med jeres eviggyldige sandheder. Det skal prøves. Det virker ikke for nole. For andre virker det fremragende. På samme måde som fet´s kontra bipolare, rør versus transistorer.... uha.... listen er lang

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 September 2016 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Som jeg erfarer det, er største skavank med både akryl-tallerkener og måtter, en ikke ensartet gengivelse af top/bund, der betyder, nogen frekvensområder, f.eks mellemtonen, fremstår flot og kommer helt i dybden, mens bunden høres barberet for nederste oktav, diskante transienter springer nærmest frem fra overfladen, høres anmasende, og får lyden til at fremstå present. Den svulstige bas-lyd, vi kender fra den fire-strenget el-bas, er fraværende hvilket er "no-go" til rockmusik. 

Og glas- og aluminiums-tallerkener "skriger" i mellemtone og diskant, og er basfattige... og sådan kunne vi blive ved. Men det holder bare ikke en meter, for som med så meget andet hifi, handler det om synergi. Materialerne skal bruges korrekt, ellers bliver lyden derefter...

Dog er glas ikke det bedste materiale til hifi, men igen... der er undtagelser!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2016 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Boydk har ret. Lyd er godt "for den der synes det lyder godt" og det er i høj grad en individuel vurdering. Det handler jo også om hvilke forstærker,
pladespiller, pickup og højttalere man har og der er hele tiden en flaskehals man kan arbejde med og noget der måske kunne blive bedre. Den evige
søgen efter "the holy grail" Tror jeg prøver en i læder i stedet

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2016 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at smid en på din tallerken, og på kanten lave et hurtigt kontant slag med neglen, ikke hårdt, bare nok til evt at få tallerknen til at resonere. Det er lidt som rum resonans nar man klapper, den resonans der er i pladetalerknen samler pickuppen op, så det gælder om at dæmpe resonanserne eller koblingen til talerknen med plademåtten, så alt efter type tallerken så virker forskellige plademåtter forskelligt. Jo hårdere plademåtte jo større risiko er der for at LPen kommer til at klapre samtidig med at den får tallerknen sat i sving, og modsat er den for blød absorbere den for meget af afsættet fra pickuppen.

Jeg ville nok aldrig vælge 2 ens materialer til det formål, vinyl/vinyl. Jeg plejer selv at trimme med forskellige gl gummi plademåtter, og har en forkærlighed for de gamle Technics 1210 måtter til min Technics SL1000, da den dertil originale måtte er alt for blød.

Og så er der alt derefter, der kan ændre alt, du kan piffe det op med lidt forvrængning støj fra pladen/ måten, eller overdæmpe det hvis anlæget i forvejen er noget skingert..

Så som andre foreslår... Prøv det.. Der er ikke noget rigtigt svar, der er kun det dine øre foretrækker, og ingen andres erfaringer kan tage højde for div paremetre i dit setup.. Også selvom nogen har fuldstændig de samme komponenter, så er der stadig akustikken, og opsætningen.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 September 2016 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Bliver da absolut intet problem med en analogis mat six læder plademåtte
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Bruger siden: 12 November 2014
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Glem aluminium, glem glas og glem akryl. Verdens p.t. bedste pladetallerken er lavet af keramik Med tilhørende filtmåtte.

Plademåtten er vel i bund og grund uønsket? Men af praktiske grunde (friktion, ridser etc.) bruges der en meget tynd filtmåtte.

Det skal blive spændende at se, om der kommer en som er væsentligt bedre
Til top Vis @Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af @Hifi

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Bliver da absolut intet problem med en analogis mat six læder plademåtte

Det vil jeg ikke udtale mig om.. Da jeg umuligt kan vide det, den kan muligvis være for blød hvis han i forvejen har en blød tallerken, som feks en Tecknics 1210, hvor der er mindre end lidt afsæt især i yderrillerne. + de dertilhørende personlige preferencer.
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Stridsvognen kom mig lige i forkøbet. Er helt enig, det er det rette mix af måtte og tallerken der gør tricket. Og det er hele tiden trial and error, lige ind til man rammer det rigtige. Er dog kommet frem til noget der minder om en tommelfingerregel. I min optik bør man bruge materialer der arbejder MED hinanden, og ikke imod hinanden. F,eks en blød gummi eller sorbothane måtte på en glastallerken, giver et besynderligt resultat. Jeg endte op med en kork og gummi mix måtte, med et lag filt øverst. Det virker eminent her, ihvertfald.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Moruller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2016 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det prøver jeg i morgen. Vender tilbage med en "rapport"

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 September 2016 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Den bedste plademåtte er ingen plademåtte. Har man behov for at "rette" lyden med plademåtte, så må pladespilleren fra en start være fejlkonstrueret. En plademåtte gør ikke lyden bedre, for hvis den dæmper, så fjerner den også information!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 September 2016 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Og så er vi tilbage i de generelle betragtninger, der ikke holder 1 meter. Det er individuelt, hvordan akryl opfører sig.

Valla´s beskrivelse af frekvensområder, der "springer" ud af ............, er ikke tilfældet her, hvor hele l**tet er lavet af akryl, så stop nu med
jeres eviggyldige sandheder. Det skal prøves. Det virker ikke for nole. For andre virker det fremragende. På samme måde som fet´s kontra
bipolare, rør versus transistorer.... uha.... listen er lang

Ja, det var en general betragtning.
Men tendenserne (dæmpet bund, present top) jeg beskrev, er der sku altid, mere eller mindre.
Hvordan tendensen skal dømmes, er selvfølgelig op til den enkelte,
kan, alt efter udstyr, kun forstærkes eller nedtones.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes