| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Remmen på min Thorens, ryger af under opstart en enkelt gang eller 2 om året. Det skyldes fedt og snavs i luften som sætter sig på den og så glider den lidt for meget rundt til at kunne trække og ryger af. Her vasker jeg så remmen i almindelig håndsæbe mellem fingrene og skyller rent samt tørring i viskestykke. Efter på sætning, kører det så igen og endda med hurtigere opstart end før. Dette gives videre til de, der kunne få brug for det. Ved ikke om det er nogen særlig god ide, at komme silicone spray/stift på af typen man bruger til gummi listerne på vinduer. Ikke at jeg har prøvet, men nogen kunne måske komme med et bud om det er ok. Det er jo muligt, remmen bliver så glat og ubrugelig, at den ryger af fremover.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Jan Post Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 344
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at affedte motorhjul og pladetallerken med isopropylalkohol. De bliver også fedtede med tiden.
|
| Til top |
|
| |
Kurt P Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Juli 2015 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 526
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold silikone LANGT VÆK fra remmen, for då bliver den da først fedtet og glat, hvis den får silikone...
M.v.h.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det anede nemlig mig, så jeg har aldrig brugt det. Tænkte blot på en slags blødgøring. Men ingen silikone. Mellemtallerkenen og glidekobling rengøres skam også. Dertil bruger jeg Flüren 37 og derefter håndsæben.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan smide noget acetone på en klud (husk udluftning hvis det er ud over din daglige dosis)  Og trække remmen nogle gange igennem. Så "griber" den lige så godt, som da den var ny. Virker på alle remme hvor man ikke lige har en ny, trykruller der er blevet hårde i overfladen m.m.. Som Post også skriver. Det er et must samtidig at affedte pulley og tallerken  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasse....du ved.....uden en daglig dosis acetone, er jeg sgu ikke rigtig mig selv....
Nu er det ikke fordi remmen er stiv, men nogen kunne måske have glæde af acetonen. Jeg foretrækker at bruge noget mildere, når det nu virker fint.....deraf sæbe. Visse opvaskemidler som jeg har prøvet, gør remmen ret glat, så håndsæben er det bedste og her bruger Neutral håndsæben. Andre kan være ligeså gode.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter ganske almindeligt opvaskemiddel og lunkent vand. Jeg har en del pladespillere, og især modellerne, hvor remmen kører i "fri luft", samler lidt lettere støv og snavs fra omgivelserne, så de får en tur ca. hvert halve år.
Pulley og pladetallerken aftørres med samme "blanding".
Jeg ser ingen grund til at benytte skrappere (opløsnings-) midler.
Jeg benytter et opvaskemiddel uden parfume, farvestoffer etc. Det lyder klart bedst
PS. Allanowich, hvorfor bruger du både grundrens og (derefter) håndsæbe, når du rengør mellemtallerkenen og glidekoblingen? Hvilket formål tjener håndsæben?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det gør jeg fordi, at Fluren 37 efterlader lidt hinde trods den effektive
sæbe __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - jeg ville have troet, at det var omvendt
Håndsæber er typisk baserede på en eller anden form for fedtstof.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også opvaskemiddel her. Trækker remmen igennem ren opvaskemiddel, og skyller grundigt i helt koldt vand, og tørrer i køkkenrulle. Samme med
pulley og undertallerken. Så er det helt affedtet og lækkert.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2016 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det er derfor jeg har valgt Neutal håndsæben. Har prøvet enkele
andre, men gør remmen glat. Så det er det bedste synes jeg. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |