Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 18:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Overvejelse omkring riaa (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Panerai
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2016
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2021 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Kære forum

Jeg er den heldige ejer af en Vincent PHO-700 som RIAA til min Project RPM 5.1 med monteret Grado Platinum 3 pickup.

Efter at have skiftet til en bedre pickup, har jeg haft en tanke, om det kunne betale sig at skifte til en RIAA med flere
indstillingsmuligheder i forhold til selve pickup'en. Jeg har derfor tænkt om en Pro-Ject Phono Box DS2, modellen uden rør vil være
en mulighed, men kan ikke helt overskue om den mere præcise indstilling vil give mig noget......

Torben
Til top Vis Panerai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Panerai

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 08 December 2021 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere benyttet Vincent PHO-700 sammen med meget dyre pickup/trafo løsninger (30.000). Og det fungerede rigtig godt!

Så nej, du vil ikke umiddelbart få en forbedring med en anden riaa... hvad er det for nogle specielle indstillinger din pickup kræver, som Vincent'en ikke kan klare?

Vincent PHO-700 er en usædvanlig god riaa - uanset pris, så det bliver meget dyrt at få noget bedre. Jeg har selv skiftet til en dyrere riaa, men det er ikke dag og nat forskel, men bitte små forbedringer... og så kræver det også at resten af setup'et kan honorere det!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Panerai
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 December 2021 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Det med indstillingerne er mest fordi, at når en RIAA tilbyder særlige indstillinger, som er målrettet pickup'en, så var mine
overvejelser bare, om jeg fik nok udbytte af min Vincent. Den har jo ikke de muligheder........

Men kan jo godt høre på det du skriver, at Vincent er høj kvalitet i forhold til mange andre på markedet :-)

Og ja Vincent er god kvalitet, især i forhold til pris og kvalitet og kører da også med Vincent i resten af mit setup, dog ikke til mine
hovedtelefoner.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 08 December 2021 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Langt de fleste pickup'er passer fint med standarden på de fleste riaa'er:

47K ohm for MM, og 100 ohm for MC (generelt kræver det dog en god trafo, hvis man skal have et støjfrit MC-miljø).

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2021 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej Torben.
Du har helt ret i, at Project´en er mere fleksibel end Pho 700. Men det store spørgsmål er jo, om du har brug for denne fleksibilitet.

1: Variabel indgangsimpedans på mc. Her er jeg ikke enig med Mikkel, jeg mener at det er vigtigt ved brug af mc pickupper. Men din Grado er jo IKKE en mc, så i dit tilfælde er det uden betydning.

2: Variabel gain. Grado Platinum 3 laves med både lavt og højt output. Eller det vil sige, højt er bare det som de fleste kalder normalt output. Så vidt jeg kan se, er den kun den normale udgave som forhandles her i landet, og selv hvis der skulle være en valgmulighed, så er jeg sikker på at forhandleren har solgt dig en normal udgave, hvis du har sagt, at du har en Pho 700. HVIS du har en low output udgave (Hvilket jeg tvivler stærkt på), så kunne Projects større fleksibilitet på gain være en god ting, men hvis du har en normal udgave, så er det helt uden relevans.

3: Variabel kapacitiv belastning. En del mm pickupper er følsomme for kapacitiv belastning, og hvis det er tilfældet, så er det naturligvis en god ting at have en omskifter for dette. Man vil dog kunne spare en omskifter og dermed få bedre lyd, hvis man lodder en kondensator i phonostikket. Men Grado skriver på deres hjemmeside, at Platinum 3 IKKE er følsom for kapacitiv belastning, så ikke relevant i dette tilfælde.

Så Project er altså mere fleksibel på tre punkter, hvoraf de to (1 og 3) med sikkerhed er uden relevans for dig, og hvor den sidste (Punkt 2), med meget stor sandsynlighed også er uden relevans i dit tilfælde.

Tilbage er der så bare at konstatere, at Project´en koster ca. 60% af hvad Pho kostede da den var på markedet. Min umiddelbare tanke i den forbindelse er, at det ikke just tyder på at Project skulle være bedre. Det ser da også umiddelbart også ud til, at Pho har en betydeligt mere seriøs strømforsyning, hvilket bestemt ikke er uden betydning for lyden.

Så Mikkel har ret, når han siger at du skal beholde din Pho 700. Hvis det var mit anlæg, ville jeg meget hellere bruge penge på en bedre pu.

Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Panerai
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 December 2021 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej Lars

Tak for dit fine svar. Jeg har ikke det store indblik i alt det tekniske, men så er det dejligt man kan få så god en kvalificeret hjælp
herinde :-) - tak for det, også til Mikkel :-)

Min pickup er med High output, så du har helt ret.

Valget af min Grado bunder i et være tilpasset resten af mit lydanlæg og derved endte jeg på den valgte Grado. Det gav mit anlæg
et kæmpe løft. Kører ellers med en Vincent SV-237MK2, Harbeth højttaler og Vincent CD afspiller. Så det skulle passe lidt sammen.

Men jeg hører hvad I skriver og min idé hænger derfor ikke helt sammen og må nok køre videre med min Vincent RIAA, hvilket
også har spillet perfekt gennem de sidste mange år :-)

Torben

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes