Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 05:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller for dummies! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2024 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hej

Søger jeres råd til valg af pladespiller.

Hvis man gerne vil prøve igen efter 30 år🫣, men som “hygge” næst streaming.

Jeg mangler afklaring om

1) vil budget på 6000/8000 kr. inkl pickup være ok start?
2) vil semi auto (løft ved afspillet plade) være bedst, hvis man ikke lige står klar ved færdigspillet plade?
3) brugt eller nyt, mest værdi?
4) nogle gode forslag til overvejelse?

Synes der er så meget at vælge imellem, så håber på lidt kvalificeret input!
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Oktober 2024 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Dit budget er afhænger lidt af hvad du f.eks. skal sammenligne med fra dine nuværende lydkilder.

En pladespiller bør koste det samme som din cd-afspiller eller streamer/dac, ellers bliver du bare skuffet. Og du skal ikke spare på pickup'en for at få et "finere" værk! Lyden bliver ikke bedre end pickup'en uanset hvor flot værket er.

Men til dit budget kunne en Argon TT-4 Special Edition være en rigtig god start, hvor du får en Ortofon 2M Bronze med som er en rigtig god allrounder. Under alle omstændigheder skal du kigge efter MM eller MI så længe du har et budget, hvis du skal have mest for pengene.

Generelt bruger jeg den tommelfingerregel, at pickup'en sagtens kan koste det samme som værket.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Oktober 2024 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er et fint budget du har, synes jeg. 

Teac TN-4D SE pladespiller. Det ser ud til at være en god og fin direkte drevet pladespiller til prisen! Du kan så altid opgradere den Sumiko Oyster pick-up der sidder på Teac pladespilleren.
Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Oktober 2024 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Rega eller Pro-Ject plejer at være budget favoritter. Og det er fint at "nøjes" med den pickup der følger med, det vil typisk være en MM. Der
findes mange lignende modeller.

Men hvad har du af RIAA?

Brugt giver naturligvis mest, du får det dobbelte. Men pas på med pickup, for hvis den er slidt er den intet værd. Hvis du bare vil have plug-
and-play er et nykøb med formonteret pickup det sikreste, køb hos en velrenommeret forhandler og en pladespiller hvor pickup er monteret
fra fabrikken (jeg har oplevet en forhandler hvor pickup var mangelfuldt installeret selv om han fremstiller sig selv som kompetent).

Løft ville jeg ikke bekymre mig om... Med mindre du ikke når hen til pladespilleren flere timer efter afspilningen er færdig, så slider det ikke
nævneværdigt på pickup'en da rillen er "glat" i udløbet. Du kan også eftermontere (overhovedet ikke kompliceret) en Little Fwend, den er ikke
helt billig, men så kan du skyde investeringen til du eventuelt synes det er det værd.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes