Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 19:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Acos Lustre GST-801 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

så er den gal igen

har fået en arm med dette sjove navn , kender den ikke men den virker rigtig god

http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_cat.php?cat_id=9& ;sid=dad3da79595844de5a3092a00729a345

billeder kan ses her.
er der nogen der kender den, som kan fortælle lidt om den??
Den er monteret med en ortofon MC200 indtil vidre.

Men jeg mangler Stik og ledning til den, hvor kan det købes det er et rundt hunstik med 5 tynde ben i en halvcirkel ( det er ikke et DIN ) men det ligner lidt.

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 04:15 | IP-adresse registreret  

http://cgi.ebay.com/ACOS-LUSTRE-GST-801-TurnTable-TONEARM_W0 QQcmdZViewItemQQcategoryZ48648QQihZ010QQitemZ200046182782QQr dZ1

fandt lige en til salg på ebay med bedre billeder

Det ser sådan ud stikket "brønden" er ca 30mm dyb.

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Tilslutningen i bunden af armen er en speciel 5-benet din tilslutning (tror det var SME der introducerede den). Den findes også på flere andre arme. Bla. den FR 64 jeg har.

Stikket kan være svært at finde løst, men enkelte har det. Ellers findes der færdige kabler med det 5-polede stik, men de ligger typisk i den høje prisklasse.

Her er der f.eks. et kabel fra Nordost:

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt .... Lustre armen er tilbage fra 70'erne. Dengang gik den for at være en værdig konkurrent til SME 3009, men hvordan det forholder sig i dag, ved jeg ikke. Måske det kunne betale sig at trække nye kabler hele vejen gennem armen og springe stikket i bunden over?

JNorre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det er samme stik som bruges på SME 3009 s1 og s2 arme. Clearaudio har stikket til selvmontage. Det kan skaffes hos forhandlere der fører Clearaudio eller på Ebay ( http://cgi.ebay.co.uk/Clearaudio-5-pin-Tonearm-Connector_W0Q QitemZ280081433772QQihZ018QQcategoryZ48648QQssPageNameZWDVWQ QrdZ1QQcmdZViewItem)

Mvh,

Johnny

Til top Vis JNorre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JNorre

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

hej takker for svar

har haft fat i highendsound og han kendte det godt vdh laver et TAC både lige og vinkel

vedr. sme 3009 var det vistnok den dyrere model lustre gst-1 der var konkurrenten

den ligner også mere

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan kun tilslutte mig janils råd om at trække nye kabler. Jeg anvender en GST-1 og selvom den gør det slemme ved SME, så er kablerne ikke noget at råbe hurra for.
Tjek denne side ud, hvor rekabling kan fåes til en absolut fair pris - sikkert på linie med hvad du skal give for stik/kabel:

http://www.audioorigami.co.uk/

Mvh

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Lige et par korrigerende bemærkninger.

GST 1 er den billige model fra 70 erne. Kobberkabler og en mekanisk kvalitet som er tvivlsom.

GST 801 er fra starten af 80 erne. Den var prismæssigt på niveau med FR64. Den har ret tykke sølvkabler i armrøret. De er fremragende, og der er absolut ingen grund til at skifte dem. Hvis det skal være bedre så skal det være en helt anden arm, og det bliver ikke billigt. 801 er lavet af rustfrit stål (TUNG!!!), og den er derfor klart bedst til stive mc typer. HF skrev da de testede den sammen med Oracle Delphi (6/83) at det med en mc i topklasse var i referenceklassen.

Vær opmærksom på at der skal bruges et stik i bunden af armen som IKKE er vinklet, idet et vinklet stik gør det umuligt at hæve armen højt, hvilket er et problem på pladespillere med en høj tallerken. Vær også opmærksom på at armen bør have to kontravægte og en massering (Se billeder og manual på vinylengine). Armen på ebay er altså ukomplet, og kan derfor kun udbalancere pickups indenfor et ret begrænset vægtområde. Liften er iøvrigt heller ikke korrekt. Efter jeg har købt en 801 til min nr 2 pladespiller, er min Fr64fx blevet forvist til soveværelsesanlægget. 801 er en rigtig god arm, og den har en armbase som har en SUPER vta justering, det er ikke noget problem at justere vta under afspilning på en spille med flydende ophæng.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hej Finn29,

Highmass kan sin lektie til UG, så der er egentlig ikke så meget at tilføje

Stort tillykke med din GST 801 arm den skal du nok blive rigtig glad for. Armbasen er bare så lækker, og personligt sidder jeg tit og leger med den, basen altså!

Til sagen, Outputkabel kunne bestå af følgende, lidt vdH MC D502 kabel, og dertil så et  tonearmsstik. Her kan du evt. vælge kun at bruge selve kontaktblokken fra stikket, brønden på GST 801 armen har kun har en diameter på 12mm, så der er ikke meget plads til aflastning osv. Dette giver dit et rimeligt kabel til næsten ingen penge, så frem med loddekolben.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Tak til de herrer Highmass og Pink (lyder som meget "analoge" navne?).

Var ikke klar over at Lustre havde lavet en bedre og dyrere arm, men er nu blevet lidt klogere. Den ser da også en hel del mere avanceret ud end den jeg husker tilbage fra Inertia pladespilleren i 70'erne   Det var nok GST 1'eren.

Sådan var der så meget ... JVC lavede også en superarm i 80'erne, som jeg var heldig at få fat i (UA-7045). Solgte den desværre da jeg købte min FR-64s. Har også set nogle rigtigt spændende (og dyre) arme fra Micro Seiki og Technics. Men de er sikkert også svære at få fat i.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2007 kl. 05:31 | IP-adresse registreret  

Hej krensler

fine links der  

Syntes dog lige der mangler en enkelt

SME 3009R og 3012R ydermere findes der også en 3010R altså en 10"

sådan en svend modifiseret med sølv i armen bronze leje og base er lige solgt sydpå
for...  da da... hold nu fast 1309,- EURO  tja ca 10 af de store gode danske 

Må også tilstå at jeg savner min som dog var i standart version Embarrassed

Tror ikke at en gst-801 slår en modifiseret udgave af 3009R

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 06:18 | IP-adresse registreret  

For en smule mere kan man købe sig en SME 309! Jeg ved godt hvad jeg ville vælge hvis jeg havde de penge...

Analogue-Classics - SME 3009/3012.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

hej takker for svar

har haft fat i highendsound og han kendte det godt vdh laver et TAC både lige og vinkel

vedr. sme 3009 var det vistnok den dyrere model lustre gst-1 der var konkurrenten

den ligner også mere

korrektion  VDH TAC fås kun som vinkelstik
skal det være lige er der såvidt jeg har kunne finde kun clearaudio som JNORRE linker til længere oppe.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Finn29]

korrektion  VDH TAC fås kun som vinkelstik
skal det være lige er der såvidt jeg har kunne finde kun clearaudio som JNORRE linker til længere oppe.

Du kan evt. vælge kun at bruge selve kontakt blokken fra vdh stikket. På denne måde ligger kablet lodret i armen, og der er intet problem. Aflastningen kan du så lave med fleks.

Har du fået liv i din vidunderlige arm?

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 03:11 | IP-adresse registreret  

hej pink

Jeg har "fundet" et SME vinkelstik og SME phono til den anden af et VDH502hybrid
de bliver sendt på mandag , umiddelbart tror jeg at jeg kan bruge vinklen på min PD300
da vta ikke skal stilles så højt, ellers bliver det kun kontaktblokken med krympeflex på
aflastningen klares ved at fastgøre ledningen på indersiden af plinten med et par kabelbøjler.

ved ikke helt endnu hvornår jeg får gang i den det vare nok 2-3 uger inden håndværkerne er færdige i vores hus, og så skal vi jo også lige flytte ind.

BTV. den bajonetfatning der sidder på gst-801 til pickupen er det en standart eller findes der flere forskellige slags bajonetfatninger.??

Har nemlig fået fat i en otto T-20 til den MC200 der sidder på men er ikke helt sikker på at den skal blive der, efter at have fundet ud af at det jo faktisk er en rigtig god arm kunne man jo fristes til at smide en ny PU på. måske en bronze

hilsen Finn der snart ikke kan vente længere 

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej Finn29

Den bajonet fatning som sidder på GST-801 armen er helt almindelig, og du kan selvfølgelig montere et almindelig head shell uden problemer. Det eneste der kan drille dig i den forbindelse er det som Highmass skrev omkring kontravægte og massering. Hvis du mangler nogle af disse dele kan det blive et problem at udbalancere armen med en anden kombination en MC200 pick-up'en.

Tillykke med dit output kabel vdH 502 er ganske godt i mine øre, og til prisen er det et rent hit... .

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Hej alle.

Lige et par korrigerende bemærkninger.

Vær også opmærksom på at armen bør have to kontravægte og en massering (Se billeder og manual på vinylengine). Armen på ebay er altså ukomplet, og kan derfor kun udbalancere pickups indenfor et ret begrænset vægtområde.

Mvh. Lars.

Har lige et par hurtige spørgsmål.

1. Kan man ikke bare dreje en ring i rustfrit, som passer i størrelse og vægt.

2. ville en rondo bronze være et optimalt valg til denne arm

3. passer de sammen mht. resonans stivhed osv.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 29 Marts 2008 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Tak til de herrer Highmass og Pink (lyder som meget "analoge" navne?).

Var ikke klar over at Lustre havde lavet en bedre og dyrere arm, men er nu blevet lidt klogere. Den ser da også en hel del mere avanceret ud end den jeg husker tilbage fra Inertia pladespilleren i 70'erne   Det var nok GST 1'eren.

Sådan var der så meget ... JVC lavede også en superarm i 80'erne, som jeg var heldig at få fat i (UA-7045). Solgte den desværre da jeg købte min FR-64s. Har også set nogle rigtigt spændende (og dyre) arme fra Micro Seiki og Technics. Men de er sikkert også svære at få fat i.

Lige for at rette en misforståelse, GST1 armens dobbelte pinollejer er af en fortrinlig kvalitet og så aboslut en gevinst i forhold til knivlejer. GST801 armens magnetiske nåletryksindstilling løser ikke tonearmens iboende problem med variationer i sporingskraften der har sit udspring i en for lavt liggende egenresonans kombineret med et højt Q = manglende dæmpning.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Lige for at rette en misforståelse, GST1 armens dobbelte pinollejer er af en fortrinlig kvalitet og så aboslut en gevinst i forhold til knivlejer. GST801 armens magnetiske nåletryksindstilling løser ikke tonearmens iboende problem med variationer i sporingskraften der har sit udspring i en for lavt liggende egenresonans kombineret med et højt Q = manglende dæmpning.

Og lige en miss'er mere, armen har ikke magnetisk nåletryksindstilling, men derimod magnetiske antiskateindstilling, sikke mange misser der er her og jeg som troede vi var flest mr. herinde.
nå back to topic.

1. Kan man ikke bare dreje en ring i rustfrit, som passer i størrelse og vægt.

2. ville en rondo bronze være et optimalt valg til denne arm

3. passer de sammen mht. egenresonans stivhed osv.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes