Emne: Ny pladespiller ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ved at anskaffe mig en ny pladespiller til at erstatte en Argon TT-1 fra hifiklubben (en Rega P1 med Argon's logo på). Jeg har de sidste par dage lånt en Rega P3-24 af en forhandler for at høre, om den kunne være noget for mig.
Jeg har monteret min egen Ortofon 2M Blue på pladespilleren - den samme som jeg havde på P1'eren. Til at starte med oplevede jeg øjeblikkeligt en forandring i lyden til den gode side: Langt strammere lyd og ingen hastighedsvariationer. En stor forskel. Men ellers synes jeg nu ikke der er så stor forskel på lyden. Jeg har svært ved at se hvordan sådan en pladespiller kan koste 5000 kr.
Lyden er dog ganske fin. Men ikke god nok til at slå min NAD C542 cd-afspiller i form af detalje. Nogle mener at det er min pickup der ikke er god nok - andre mener at det er preampen (NAD PP2) - og så er der dem der mener, at den burde slå NAD C542 med flere kilometer, allerede som den er nu. Men det synes jeg altså ikke den gør. Hvis jeg skal have en ny pladespiller (og det skal jeg), så skal den ligge over min cd-afspiller. Men ikke nødvendigvis ret meget over. Men nok til at man kan høre de lækre ting ved vinyl.
Mere konkret kan jeg sige at trommerne står klart bedre fremme i lydbilledet på NAD C542'eren - med klart mere detalje. De høje frekvenser går også bedre igennem. Stramheden og timingen er dog nogenlunde den samme - C542'eren gør det måske en anelse bedre.
Jeg begynder at tvivle på om det overhovedet er det værd at bruge så mange penge på at kunne nyde pladerne, når man bare kan smække en cd i. Men pladerne har en charme som cd'en ikke kan give en. Bare det at man kan se pladen dreje rundt og nærmest kan føle hvordan nålen tryller lyden op af pladen er jo helt fantastisk i sig selv. Og lidt støv og små ridser gør det spændende - som en ny oplevelse hver gang - det er også nemmere at komme igennem kedelige sange på den måde. Man hører en sang færdig i stedet for bare at trykke "Next" på fjernbetjeningen med det samme. Der er mange gode grunde til at jeg foretrækker pladerne.
Derfor spørger jeg jer i dette forum: Hvor højt skal man gå op i pris for at få en pladespiller der slår en NAD C542 cd-afspiller? Hvis du mener at jeg allerede har gjort det med en Rega P3-24 - hvad tror du der kan være galt med mit setup siden jeg ikke har den fornemmelse?
Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at løse mit problem - det er jo ikke sjovt at høre cd'erne når man bedst kan lide pladerne, men alligevel føler at man får mest ud af at høre cd'en når alt kommer til alt.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er IKKE preampen. Jeg sidder i skrivende stund og lytter til for over 25.000 kr gennem en PP-2, og det er #¤%& i orden. (jeg købte brugt til langt under det halve, rolig).
Vær opmærksom på, at du ikke kan være sikker på at høre det samme mix på CD og LP. Mange CD´er er påført ekstra kompression, så de lyder "højere".
Ellers er der basale ting: står den i vater? Er antiskating, nåletryk und alles in ordnung?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987: Du bor i Odense kan jeg se. Har du været nede hos Vassago for at høre hvad vinyldrejere i det lidt højere luftlag kan præstere sammenlignet med CD? Bare for i det mindste at få en ide om potentialet?
Han har da kompetente plove (undskyld!) som VPI Scout, Avid Diva og NA Spacedeck kan jeg se. Godt nok alle omkring de 15K men det koster jo ikke noget at lytte (og kaffen er vist gratis?).
Mvh.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 04 Februar 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987,
jeg kender ikke Ortofon 2M Blue , men jeg ved at sådan en rega-spille kan lyde ganske fortræffeligt. Som Jazzman skriver: Har den de rette arbejdsbetingelser?
Dernæst: Hvilke plader tester du med?
Du kan ikke regne med at alt lyder bedre på vinyl, selv om spillemaskinen er justeret efter alle kunstens regler.
Mark Lanegans Bubblegum lyder bedst på CD. Nirvana's Nevermind og Neil Young's Unplugged lyder klart bedst på vinyl. Led Zeppelin er gerne bedst på vinyl, og Bikstok Røgsystem er bedst på CD.
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 00:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar. Hvis det ikke er preampen er jeg meget glad. Jeg ønsker ikke at skulle skifte mere end én ting ud ad gangen og har da også svært ved at forestille mig at den skulle kunne gøre den største forskel. Det er muligt at udskiftning af denne kan gøre den forskel jeg ønsker, men er lidt rystet over at en pladespiller til 5000 kr. på en udemærket budget phono-preamp ikke kan slå en budget cd-afspiller til 3500 kr. En pladespiller er da noget simplere opbygget end en cd-afspiller, og jeg vil ikke vove at påstå at Rega bruger penge på fancy design. Endvidere siger anmeldere at P3-24'eren er mere eller mindre lige så god som den gamle P5 (eller Planer 25?) efter alle de opgraderinger den har i forhold til den gamle P3. Jeg kan netop godt lide Rega's design (bortset fra P5 og P7 og delvist P9 pga. kanten) fordi det er afslappet og ikke ligner en million.
Jeg må dog igen sige at Rega P3-24 lyder rigtig godt - også med Ortofon 2M Blue. Men den ligger stadig under mine forventninger. Og jeg synes 5 kilo er meget for en pladespiller og jeg føler mig pludselig meget kræsen. Jeg havde forventet at pladespilleren gav mig en "Oh my god"-oplevelse - og jeg synes kun at jeg har fået en standard-oplevelse hvor den den pladespiller-oplevelse jeg havde før var under det der var acceptabelt.
Det der kan være galt er muligvis at der bør monteres en spacer for Ortofon-pickuppen, hvilket jeg ikke har gjort. Rega-pickupperne passer perfekt i højden og når jeg afleverer den tilbage til forhandleren i morgen skal jeg høre den med en Rega-pickup på. Hvis det umiddelbart lyder som en helt ny verden, så vil jeg forsøge at låne den med hjem igen.
Nåletryk er også perfekt - jeg har selv sat pickuppen op og gjort mig meget umage med alle parametre. Bortset fra spacer-halløjsaet. Men kan det gøre så stor en forskel?
Jeg har hørt stort set alle mine plader (ca. 30 stk) på den i løbet af de sidste par dage. Nogle af dem er brugte - andre er nye 180 g LP'er. De nyeste lyder helt fantastisk og de brugte lyder rigtig godt, hvis man kan sige det sådan. Alligevel gør CD-afspilleren det lige en tand bedre. Jeg ønsker at det er pladespilleren, der gør det lige en tand bedre. Så kan jeg nemlig nyde mine plader fuldt ud uden at skulle sidde og tænke på, at det ville lyde bedre på CD'en.
Kan det virkelig passe at jeg skal købe pladespiller og tilbehør for en sum af 15000 kr. eller lign for at få noget der slår budget-afspilleren NAD C542?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som om at du måske har haft nogle forventninger der ikke helt står mål med "virkeligheden"?
En pladespiller skal overkomme mange iboende problemer og det koster altså lidt hvis mekanikken og tolerancerne skal være "top-notch".
Jeg ved at jazzman er meget glad for den NAD RIAA og fred være med dét (  ) men jeg vil nu tro at det godt kan gøres lidt bedre endnu... Jeg er ikke enig i at RIAA'en ikke har den store betydning. Den equalisering der foregår af et meget svagt signal er ikke bare sådan lige...
Når du skal lytte til den med Rega PU (Exact?) hos forhandleren er der vel også mulighed for at slutte den til f.eks. en Rega Fono RIAA samtidig? Prøv også om du kan høre forskel på med og uden TT-PSU strømforsyning hvis der er mulighed for dét.
Men ja - det kan hurtigt blive lidt smådyrt i disse tider at flække en god pladedrejerkombo sammen.
Så er der selvfølgelig brugtmarkedet... Dér kan man godt komme et stykke af vejen for 5K hvis man er dygtig og lidt heldig.
Endnu en mulighed er at prøve Rega'en med en god MC i 2K klassen. RB301 armen kan sikkert sagtens retfærdiggøre en sådan PU. Men her kan jeg igen måske godt forestille mig at NAD RIAA'ens MC-del vil komme lidt til kort? (hvad siger du jazzman?  ).
Mvh.
P.S. Husk at hænge pladespilleren op på væggen ikk'?
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil forsøge at lytte til den med en rega exact (den sad på før jeg fik ham til at pille den af så jeg kunne høre den med ortofonen) samt Rega's preamp. Han sagde at han havde lånt det eksterne power supply ud, da jeg var der i lørdags. Hvis han har fået det tilbage vil jeg gerne høre den med den på også.
Jeg er stadig åben for ideen med en ny preamp. Jeg har bare ingen idé om hvad det skal være - udvalget er jo ikke så stort her i Danmark. Og jeg sætter som krav at jeg skal kunne låne og lytte inden jeg bestemmer mig. Det er ikke godt nok bare at lytte i en butik eller på andres anlæg - der kan være så mange faktorer der gør, at man umiddelbart ikke kan sammenligne.
Men jeg er og bliver stadig rystet over hvor meget man skal af med. Jeg synes det er utroligt at Rega har pladespillere under P3 - P3 når lige op på det acceptable niveau for mig - og jeg synes da ikke jeg er blevet en sindssyg hifi-nørd der bare ikke kan få det godt nok (endnu). Og det er meget overraskende at den ikke kan give mere for de fem tusinde dask man lægger på disken. Det er alligevel en god sjat, synes jeg.
Ang. med hvad der lyder bedst på henholdsvis cd og lp vil jeg driste mig til at sige at alt lyder bedst på LP, såfremt pladespilleren er god nok ;-) Men man kan jo have preferencer der siger noget andet. Jeg kan mærke at LP'en er bedst for mig. Jeg skal bare have en afspiller der giver hul igennem til lyden i pladerne - et næsten helthjertet forsøg til overpris er ikke godt nok - det mener jeg lidt at P3-24'eren er, i stock-udgaven i hvert fald.
|
Til top |
|
|
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 02:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var en gang til en Rega-pladespiller demonstration. Vi hørte forskellige kombinatiner fra bund til top. De herrer fra Rega berømmede jo det hele, men jeg kunne altså ikke rigtig helt høre at det lød så fantatisk godt. Havde selv en NAD C542 på det tidspunkt. Jeg kan ikke huske hvad det var for en riaa vi hørte det igennem, men det var en billig en af en art. Så til slut skulle vi lige høre det med en ny riaa, som Rega var kommet med, til vistnok 7.000 kr. Og så var det pludselig en helt anden lyd - meget flottere. Og det var altså lidt grinagtigt at Regas sælgere havde siddet og berømmet det hele, når det tydeligvis var blevet halvkvalt gennem en billig riaa. Jeg vil bestemt mene du skal låne en bedre riaa med hjem. Jeg vil foreslå en i 3000 kr-klassen.
Mvh Søren
|
Til top |
|
|
hifihuset.dk Udelukket fra forum

Hifihuset.dk
Bruger siden: 24 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 312
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 05:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal opleves som "stort" og anderledes, bedre end CD-mediet, så skal du langt forbi en prisseddel på 5K IMO. Personligt synes jeg først der sker noget når vi kommer op på 30K for grammofon og 5-10K for en riia. Og det skal være MC-pickups, MM er "gode nok" men når ikke i mål til en WOW! Pladespillere til 5-8 K er da sjove og kan spille, men de kan ikke gøre en åndeløs og få de store WOW-oplevelser frem. Sådan er det vist bare...  En go CD-maskine, sådan een til 15-20K, kan idag så mange ting, at en billig pladespiller ikke kan slå den. Jeg mener at en pladespiller, der vil slå en CD i lyd, skal være mindst 10K dyrere end CD´en den er opppe imod. Dette er generelle betragtninger og der er sandsynligvis 150 forbehold og nuanceringer og så videre, men det tager jo syv lange og syv brede, så her var mine korte budskaber, som kort og godt går på der ikke kan trylles i branchen. En LP afspillet på en ringe pladespiller lyder ringe.
__________________ Forhandler af Pathos, Gamut
WEBSIDE:http://www.hifihuset.dk/Velkommen.html
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes, I andre har givet gode råd til pvh. Men:
hifihuset skyder over målet, eller osse var jeg bare stinkende heldig med min gamle Thorens 320III + Ortofon MC15sII, en kombo der var ...overbevisende.
Selvfølgelig kan en god step-up/RIAA gøre forskel. Men hvis kilden ikke er OK, nytter det jo ikke, og der er min holdning, at man skal op over 7-10kkr for spille+pu, før det er relevant. Indtil da vil man få mere forbedring pr. krone ved at bruge pengene på spille+pu. Køber du den, Krenzler?
I pvh-prisklassen ville jeg købe en Pro-Ject med flydende ophæng.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifihuset.dk skrev:
Hvis det skal opleves som "stort" og anderledes, bedre end CD-mediet, så skal du langt forbi en prisseddel på 5K IMO.
Personligt synes jeg først der sker noget når vi kommer op på 30K for grammofon og 5-10K for en riia. Og det skal være MC-pickups, MM er "gode nok" men når ikke i mål til en WOW!
Pladespillere til 5-8 K er da sjove og kan spille, men de kan ikke gøre en åndeløs og få de store WOW-oplevelser frem. Sådan er det vist bare...
En go CD-maskine, sådan een til 15-20K, kan idag så mange ting, at en billig pladespiller ikke kan slå den. Jeg mener at en pladespiller, der vil slå en CD i lyd, skal være mindst 10K dyrere end CD´en den er opppe imod.
Dette er generelle betragtninger og der er sandsynligvis 150 forbehold og nuanceringer og så videre, men det tager jo syv lange og syv brede, så her var mine korte budskaber, som kort og godt går på der ikke kan trylles i branchen. En LP afspillet på en ringe pladespiller lyder ringe.
|
|
|
Prøve den anden vej rundt.
En rigtig god riaa også en lowprice PU så skal du høre.
Man får ikke nok udaf sin pladespiller og PU hvis man ikke tager den riaa meget mere seriøst.
Jeg vil heller spille på en dyr riaa også en lowprice pladspiller.
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er godt nok mange forskellige holdninger kan jeg se  hehe Jeg kan se at der ikke er en entydig vej til success med LP'er, som alle er enige om. Men jeg er fantastisk glad for at få nogle holdninger og meninger på bordet. Det lyder som om det godt kan tage et godt stykke tid, masser af research og lyttetest samt en ordentlig bunke penge før jeg når op på et niveau. Til hifihuset: Jeg er ikke et sekund i tvivl om at udstyr i denne prisklasse kan gøre en helt rundt på gulvet på alle måder - selv ens bankrådgiver kan blive meget overrasket. Nu er jeg jo "kun" 20 år og lever af SU samt andre småindtægter, og ja - jeg har da råd til at købe et pladespiller-setup til 15 kilo, men det er satme mange penge for at blive fornøjet af en rillet skive. Jeg vil dog stadig slå fast at det ikke kan passe at man skal så højt op for at slå en budget cd-afspiller. Min cd-afspiller har givet mig en WOW-oplevelse i forhold til den gamle dvd-afspiller jeg havde. Jeg fik en lyd som ved første øjekast ikke syntes så speciel, men efter nøjere lytning kunne man godt høre, at det var noget helt andet end det jeg var vant til. Lyden var stram og veldefineret - i yderområderne kunne man høre ting man aldrig havde lagt mærke til før, bl.a. Det kunne her tænkes at min preamp lukker yderområderne af. Efter lytning på Rega P3-24 med min Ortofon-pickup og NAD PP2 preamp'en kan jeg kun sige én ting: Med Rega P3-24 får man en pladespiller der lyder klart bedre end en billig cd-afspiller. Men at den lyder bedre end en NAD C542 (som er bunden af mellemklassen - vil jeg mene) må man længere ud på landet med. Men den er da ikke så langt fra igen. Jeg ønsker altså en oplevelse der er lige en tand over det jeg har fået ind til nu. Ikke en oplevelse der ligger et helt tandsæt over - som hifihuset mener jeg skal. Jeg vil derfor lægge en plan for intensivt at finde ud af, hvor stor en forskel en preamp kan gøre. Der er rigtig mange der siger at hvis man sætter det eksterne power supply (som er en form for crystal controlled sinus generator) til P3-24'eren hiver man pladespilleren op i en helt anden klasse. Er der nogen der har prøvet det - og hvad lyder den egentlige forskel på? Hvis jeg har mulighed for det i dag vil jeg nemlig høre på den også - så kan jeg jo se om jeg er enig i forskellen. Såvidt jeg ved koster sådan et power supply 1500-2000 kr. hvilket også er en sjat oveni. Når jeg siger at jeg mangler lidt detalje, kan det ikke have noget at gøre med slibningen på nålen? Jeg har en nøgen elliptisk slipning på 2M Blue'en. Der var en verden til forskel fra min gamle Ortofon OM5E med alm. elliptisk slipning. Generelt tracker den nye en million gange bedre - ikke noget med at køre fast i samme rille, ikke noget med at skratte i de inderste riller - støj er blevet reduceret, lydbiledet er blevet åbent osv. Meget stor forskel. Hvor stor forskel vil jeg opleve hvis jeg skifter til en Rega Exact med en speciel line-contact nål? Eller er den store forskel mellem OM5E og 2M Blue kun fordi OM5E er en gang billig cr*p som ikke er lavet til at spillet plader? I Hifiklubben har de en generel "regel" om at man skal bruge 20% af den samlede pris på kabler, hvilket jeg synes virker logisk. Er der en tilsvarende regel ved pladespillere, så man kan sige at hvis man har en pladespiller der koster X, så skal man finde en pickup til Y og en RIAA til Z? Jeg ønsker jo hverken at overdrive eller underdrive, så det er meget rart at vide hvilken prisklasse man skal kigge i. Og til folk som har lyttet både til en P3-24 og en P5 - hvad er forskellen i lyden? Det kan være godt for mig at vide - men jeg bliver da godt nok ærgelig hvis jeg skal helt derop og ovenikøbet skal have alt det ekstra udstyr med som jeg sandsynligvis også skal have til P3'eren. Men der er jo ikke noget ved at købe en pladespiller som man har lyst til at skifte ud om 1 år. Jeg er ikke så glad for Pro-Ject's polerede udseende. De ligner alle sammen noget der tiltrækker ridser og skrammer. En Rega ser dejlig holdbar og afslappet ud. Lige som NAD's produkter. Det kan jeg godt lide - noget der ikke ser ud af så meget, men som spiller så man tror det er løgn.
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg sider og lytter på en Thorens TD3001BC med Rega RB300 arm og en Sumiko BlackBird - står mig i små 10,000kr og vil meget gerne tage den med under armen og lave en A/B test med CDafspiller til 20 - 30,000kr.......
Denne kombi med den BlackBird og RB300 og TD3001 - spiller bedere en min kombi ( Avid Acutus og Dynavector 507MKll og BlackBird samlet pris over 100,000kr)....... det er nok selve armen der er for tung til BlackBird !
Det jeg mener med mit svar er..... At selve pladespiller/arm/pickup/riaa skal spille sammel så det arb sammen og ikke i mod !
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
jeg synes, I andre har givet gode råd til pvh. Men:
hifihuset skyder over målet, eller osse var jeg bare stinkende heldig med min gamle Thorens 320III + Ortofon MC15sII, en kombo der var ...overbevisende.
Selvfølgelig kan en god step-up/RIAA gøre forskel. Men hvis kilden ikke er OK, nytter det jo ikke, og der er min holdning, at man skal op over 7-10kkr for spille+pu, før det er relevant. Indtil da vil man få mere forbedring pr. krone ved at bruge pengene på spille+pu. Køber du den, Krenzler?
I pvh-prisklassen ville jeg købe en Pro-Ject med flydende ophæng.
|
|
|
Har du prøvet at samline dyre værk med dyr pu også ikke så dyr riaa og den anden vej rundt.
Du kan få en pu til et par 1000kr til at synge som en til 30000kr med den rigtig riaa, men det kan du ikke den anden vej rundt.
Heller skyde de fleste penge i riaa til at starte med.
Men det er det samme, man ser folk smide mange penge i amps cd højttaler og de glemmer helt deres preamp.
Nu har jeg snart prøvet ja over 10000 forskelige måder at samme sætte anlæg og jeg kan blive overrasket endnu ( det er det gode ved denne hobby)
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min indtryk er at de dyre pladespillere er så stive i materialerne så resonanser og lign er fuldstændig uhørbare. Nu er jeg slet ikke noget til det punkt så jeg bekymrer mig om den slags. Jeg vil helt klart forsøge at lytte på P3-24'eren med en ordentlig preamp og en ordentlig pickup.
Hvad er en god preamp? Altså - hvilken skal man kigge efter? Der er jo ikke så mange muligheder i Danmark som f.eks. i USA og UK. Jeg skal kunne låne den i en biks i Odense - eller I hvert fald på fyn.
Er 2000 kr. en passende prisklasse for en ordentlig preamp? Eller kan mindre gøre det?
Jeg vil tro at det er de færeste der har en pladespiller til 30 kilo. Bare til 10 kilo skal man kigge lidt for at finde en der har sådan en. Men hvis en budget cd-afspiller er en pladespiller til 5000 kr. fuldstændig overlegen, hvordan kan det så være at vinyl er blevet så populært inden for de sidste par år? Det er jo en stor tilfredstillelse for mig at sætte en plade på grammo'en, men hvis lyden er bedre på cd'en, så har man jo bare lyst til at sælge sin vinyl-samling hvis det viser sig, at man skal bruge 30k+ for at kunne få noget ud af den. Jeg tror simpelthen ikke på det - det kan ikke være rigtigt. Jeg fornemmer at når man når op over budget-klassen, så begynder tingene at være unaturligt overpriced - er det rigtigt? Eller får man virkelig bang for the buck når man går så højt op?
Mine venner (undtagen en som selv er hifi-freak) synes allerede at jeg er skingrende sindssyg når jeg giver 1000 kr. for en pickup. Og ja - det er da virkelig mange penge for en lille ting med en lille nål på. Det skal der ikke mange hjerneceller til at forstå. Det er jo derfor klart, at nogle vil tvangsindlægge mig på den lukkede hvis jeg køber et pladespiller-setup til 15k. Ingen rar fornemmelse. Men hvis det virkelig er pengene værd, så er det jo noget andet. Men det virker for mig meget usandsynligt. Jeg har fået og får stadig stor nydelse ud af mit budget-anlæg der består af 2 stk Dali Concept 8, en NAD C352 forstærker og en NAD C542 cd-afspiller. Det spiller virkelig sindssygt godt - men pladespilleren er bare ik på samme niveau. Det virker fuldstændigt vanvittigt for mig at skulle købe et pladespiller-setup til samme pris som resten af anlægget har kostet - så må der da være noget galt? Jeg ønsker jo bare en pladespiller der kan overbevise mig selv og mine venner om at vinyl er lækkert, hvis man kan sige det sådan :-)
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
pvh1987 skrev:
Min indtryk er at de dyre pladespillere er så stive i materialerne så resonanser og lign er fuldstændig uhørbare. Nu er jeg slet ikke noget til det punkt så jeg bekymrer mig om
Jeg vil tro at det er de færeste der har en pladespiller til 30 kilo. Bare til 10 kilo skal man kigge lidt for at finde en der har sådan en. Men hvis en budget cd-afspiller er en pladespiller til 5000 kr. fuldstændig overlegen, hvordan kan det så være at vinyl er blevet så populært inden for de sidste par år? Det er jo en stor tilfredstillelse for mig at sætte en plade på grammo'en, men hvis lyden er bedre på cd'en, så har man jo bare lyst til at sælge sin vinyl-samling hvis det viser sig, at man skal bruge 30k+ for at kunne få noget ud af den. Jeg tror simpelthen ikke på det - det kan ikke være rigtigt. Jeg fornemmer at når man når op over budget-klassen, så begynder tingene at være unaturligt overpriced - er det rigtigt? Eller får man virkelig bang for the buck når man går så højt op?
|
|
|
Der står mange til over 30000kr eller mere, personligt har jeg solgt mange til over 50000kr og en del til over 100000kr.
En preamp til 2000kr så skal du kikke efter brugt.
En Kenwood L1000 ville jeg finde.
Kik i den blå avis.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensen skrev:
Du kan få en pu til et par 1000kr til at synge som en til 30000kr med den rigtig riaa, men det kan du ikke den anden vej rundt. |
|
|
Undskyld, men det giver ikke mening. Der er så store forskelle mellem 800kr´s og 2000 kr´s pickuper, som slår igennem en hvilken som helst RIAA - tag nu min erfaring med pladestøjen, der forsvandt, da jeg skiftede til en Ortofon MC fra en DL160. Med en dyr RIAA og DL160 havde jeg altså stadig skullet trækkes med resultatet af en halvdårlig nåleslibning!
pvh1987 skrev:
Hvad er en god preamp? Altså - hvilken skal man kigge efter? Der er jo ikke så mange muligheder i Danmark som f.eks. i USA og UK. Jeg skal kunne låne den i en biks i Odense - eller I hvert fald på fyn. Er 2000 kr. en passende prisklasse for en ordentlig preamp? Eller kan mindre gøre det?
Jeg vil tro at det er de færeste der har en pladespiller til 30 kilo. Bare til 10 kilo skal man kigge lidt for at finde en der har sådan en. Men hvis en budget cd-afspiller er en pladespiller til 5000 kr. fuldstændig overlegen, hvordan kan det så være at vinyl er blevet så populært inden for de sidste par år? Det er jo en stor tilfredstillelse for mig at sætte en plade på grammo'en, men hvis lyden er bedre på cd'en, så har man jo bare lyst til at sælge sin vinyl-samling hvis det viser sig, at man skal bruge 30k+ for at kunne få noget ud af den. Jeg tror simpelthen ikke på det - det kan ikke være rigtigt. Jeg fornemmer at når man når op over budget-klassen, så begynder tingene at være unaturligt overpriced - er det rigtigt? Eller får man virkelig bang for the buck når man går så højt op? |
|
|
1. Jeg vil også gerne vide, hvad næstes step over en NAD PP-2 vil være. Umiddelbart ville jeg købe en Musical Fidelity X-LPSv3 på eBay til ca. 1600.-. Andre bud?
2. Jeg er helt enig dig, pvh: Selvfølgelig kan mindre gøre det! Også for pladespillere gælder "law of diminishing returns", eller pris=kvalitet i 4. potens, dvs. dobbelt så godt = 16 x så dyrt. Det passer også med King´s erfaring ovenfor! Problemet er, at den store mellemklasse af pladespillere er forsvundet! Jeg gav 5500kr for min Thorens TD320 i 1994. Den har 3.2kg pladetallerken, elektronisk motorstyring og rigtig god lyd - men der var konkurrence dengang! I dag er der Rega og Pro-ject, slut. Så OK, Rega er nok OK. Hvis budgettet skal holdes, og det synes jeg er rimeligt, så køb for guds skyld en ordentlig MC. Se mit indlæg om PU-valg i "Pladespiller - entusiaster!" side 99 og prøv så forskellige RIAA modeller; alternativt en brugt kvalitetsforstærker m. indb. RIAA.
p.s. Hifiklubbens råd om 20% af anlæggets samlede pris til kabler er bare et trick til at få solgt mere voodoo. Så skulle jeg have brugt 10.000kr på snor?
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For flere år siden sammenlignede jeg en rega 3 med denons DP 47f. Lyden var bedre og med flere detaljer fra Denon'en end fra Regaen. Prøv at købe en af de tunge Denon og sæt en god pick up, som f.eks. Denon dl 160 på, så har man high end kvaliteter til en overkommelig pris.
Og så har man samtidig en betjening der er til at leve med. 
Dermed ikke sagt at den er bedre end en god CD, det kræver meget også af pladerne, da de skal være i tip top stand for at kunne konkurrere med Cd og det er de oftest ikke. Men vinylen er hyggelig og der er mange brugte plader/ afspillere i omløb.
|
Til top |
|
|
pvh1987 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående pickup havde jeg tænkt på en god MM i mellemklassen - f.eks. Rega's egen Exact-pickup. Mit indtryk er at når man går op i MC bliver det sjældent bedre med mindre man virkelig vil poste mange penge i det. Er det ikke sådan, at hvis man har en MM og en MC til samme pris, vil MM stort set altid være den bedste? Efter hvad jeg har fået atvide er MC kun godt når man går over det bedste man kan få i MM. Desuden er det meget nemmere at matche pickup med riaa hvis det er MM. Er det korrekt?
Hvad betyder mest når man køber pladespiller? Plinth, pladetallerken (og evt. måtte), tonearm, pickup, forforstærker, kabel, ophæng evt. andet? Det ville være rart med en prioriteret rækkefølge af hvad du/I synes er vigtigst. Så er jeg da sikker på at jeg ikke med det samme køber noget der ikke er godt nok og ikke kan betale sig at opgradere på.
Jeg tænkte på om det f.eks. er muligt at få en P3-24 til at lyde som en P5 eller P7 hvis man skifter pladetallerken og tonearm? Det er jo samme motor, de bruger - det kan da ikke være plinthen der gør det store? Hvis jeg i sidste ende køber en P3-24 vil jeg jo gerne kunne opgradere den og i sidste ende opnå noget der lyder ca. dobbelt så godt, så jeg ikke skal købe pladespiller hvert andet år.
Ang. det med konkurrence, så ville jeg tro, med min uvidenhed, at det både er nemmere og billigere at lave en pladespiller der er endnu bedre end dem der var på markedet for 10-20 år siden. Nu har man jo præcisionsmaskineri og digitalstyring så det gør noget, når man skal fremstille ting og sager. Men jeg ved som sagt ikke noget om det. Men jeg må indrømme at jeg har svært ved at tro at en pladespiller til 5000 i 80'erne skulle lyde bedre end en pladespiller til 5000 i dag - der må da være sket noget siden dengang. Men selvfølgelig tror jeg på at der kan være fadæser til 5000 og vidundere til 5000 både i dag og dengang, men så er det mere et tilfælde, vil jeg tro. Hvad siger I til det?
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 05 Februar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En rega P3-24 kan opgraderes med psu - hva det giver i lyden har jeg ikke hørt
Jeg har selv haft P3 og P25 og P9 med RB1000 arm , og hvis du spør mig så er P7 det bedste bay i deres pladespiller serie... , jeg var meget glad for P25
Hvis du spør mig om det bedste man skal starte med - så vil jeg klart sige at der er værket der har mest at sige !!
Derefter kommer arm/pickup/riaa som skal passe sammen 101% !
Ps.. ring til Vinyl kongen Bent Merlyd - snak med ham om Rega...... husk lige at sætte 1-2timer af til at at snakke med ham....... han er god til at snakke 
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|