| Forfatter |
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes at PU generelt forekommer afsindigt dyre. Man skal være en rigtig vinyulentusiast for at jeg vil være med der og det bliver jeg nok aldrig for alvor. Pengene kan hurtigt rulle når vi snakker pladespiller. Det skal afstemmes rigtigt. Det nytter jo ikke noget at købe en kongepickup og så finde ud af at ens riaa står til udskiftning fodi den ikke kan følge med. At købe en PU føler jeg er en jungle. Fik lige en PB fra 2H om en Shelter 201 MM som jeg kunne få på prøve. Den tygger jeg på og forøvrigt tak til 2H for deres tilbud om udlån. Vil sige at budgetrammen ligger på ca. 2000,-
Nogen som har hørt den eller har den "stift" og kan den måske udspille en Denon DL160 Andre alternativer til en Clearaudio Emotion m/satisfy tonearm netop monteret med en denon DL160 og en Smart Phono riaa __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|

Gode nåleslipninger er dyre. Billige pickups har metallinnfattet tung diamant og så blir det ikke særlig avspillekvalitet over 3-4 kHz.
Selv holder jeg meg langt unna moving coil-pickuper, da mine gamle Shure V15 II og M91 ED (DM103-ME) lyder langt bedre etter re-tipping til moderne low mass nude diamond tip hos Expert. Jeg har selv kjørt med Denon DL160, og den er langsom, sonor (uklar) og udynamisk i sammenligning med de gamle Shure.
På en moderne platespiller passer de såkalte SAS-nålene: Phonograph Stylus : Shure (NB! Bildene i katalogen viser ikke SAS-versjonen)
Det er det japanske firma JICO som har løpende ny-produksjon av meget gode nåler (stifter) til de velkjente gamle Shure-modellene og det til hyggelige priser.
Har lagt inn mere info her:
http://avforum.no/forum/guider-audio/67934-vintage-shure-gui de.html
Ønsker man mere moderne sting i det øvre frekvensområde, kan M95 anvendes istedenfor M91 (V15 II). Begge pickups må anskaffes brukt (eBay, m.m.), da de er av 1970 vintage.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |
JNorre Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes DL-160 er en kanon pick-up til prisen. Men med et budget på 2000, så er Dynavector 10x5 oplagt (det er en high-output MC ligesom Denon'en) - den kan af og til fås til 1995. Dynavector'en har mere i yderenderne sammenlignet med Denon'en og er samtidigt mere dynamisk.
|
| Til top |
|
| |
SteffenS Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9
|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv Benz Micro Silver til 1998,- hos Vassago eller Audio Art i kbh. Som omtalt på en anden streng, har jeg lige skiftet fra Dynavector til Benz Micro Ace (til 3.500,-), og oplevet en helt anden dynamik og detaljeringsgrad.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
SteffenS skrev:
| Prøv Benz Micro Silver til 1998,- hos Vassago eller Audio Art i kbh. Som omtalt på en anden streng, har jeg lige skiftet fra Dynavector til Benz Micro Ace (til 3.500,-), og oplevet en helt anden dynamik og detaljeringsgrad. |
|
|
Den Benz Micro silver lyder ikke helt tosset efter at have googlet lidt på nettet
Lader til at det er en highoutput mc ligesom min DL160 __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andet steds på hifi4all siges det at 160, strippet for plastik hylsteret, lyder som en pickup til 5K - det var måske et forsøg værd - 160eren koster jo knapt en tudse
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Andet steds på hifi4all siges det at 160, strippet for plastik hylsteret, lyder som en pickup til 5K - det var måske et forsøg værd - 160eren koster jo knapt en tudse |
|
|
Tak for dit råd. Har lige fundet tråden
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62819&K W=denon
Tror at jeg lader være med at strippe  __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skruede op på min gain i udgangen på THOR og vola nu er der sgu DYNAMIK på den DL160/Emotion. Tror sgu at jeg sparer de penge ! - Hvorfor har jeg ikke gjort det noget før
Men fedt med den gain justering på samtlige indgange. Ved brug af pladespiller og highoutput MC med forholdsvis lav udgangsimpedans kommer muligheden for justering virkelig til sin ret.
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en SUPER mc pu fra Micro Benz.. den der hedder gold eller silver... spiller selv pt på gold!! den er ud over al forventning!!!
Rene har dem:-)
så hør ham af
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er heller ikk ret dyr!!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Skruede op på min gain i udgangen på THOR og vola nu er der sgu DYNAMIK på den DL160/Emotion. Tror sgu at jeg sparer de penge ! - Hvorfor har jeg ikke gjort det noget før
Men fedt med den gain justering på samtlige indgange. Ved brug af pladespiller og highoutput MC med forholdsvis lav udgangsimpedans kommer muligheden for justering virkelig til sin ret.
|
|
|
Jeg har lige købt en 103 som lyder ret godt indtil videre...se i pladespillerentusiaster tråden... __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
don dario skrev:
Der er også en SUPER mc pu fra Micro Benz.. den der hedder gold eller silver... spiller selv pt på gold!! den er ud over al forventning!!!
Rene har dem:-)
så hør ham af
MVH Don |
|
|
Jeg har Silver med i overvejelserne. Den får rosende ord med på vejen, men det gør dynavector 10x5 også. Hmmm, ved heller ikke om jeg bare skal opslide den denon Dl160 som egentligt gør et godt job og så vente. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
Jeg har lige købt en 103 som lyder ret godt indtil videre...se i pladespillerentusiaster tråden...
|
|
|
Ved ikke om min Clearaudio smart phono er god nok til MC Lows. Det er trods alt den billigste riaa som Clearaudio laver til 2798,- . Jeg købte den dog brugt for 900,- __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
don dario skrev:
| Der er også en SUPER mc pu fra Micro Benz.. den der hedder gold eller silver... spiller selv pt på gold!! den er ud over al forventning!!! Rene har dem:-) så hør ham af MVH Don |
|
|
Jeg har Silver med i overvejelserne. Den får rosende ord med på vejen, men det gør dynavector 10x5 også. Hmmm, ved heller ikke om jeg bare skal opslide den denon Dl160 som egentligt gør et godt job og så vente. |
|
|
Prøv den sølv der... der er noget bedre end din nuværende.. gem den til dine ældre slidte plader:-)
Ej det er rart nok at have lidt at skifte med.. Det er også en LOW output, hvor jeg mener på at din Clearaudio at der er gjort lidt mere ud af din MC del i din riaa!! DenBenz koster jo det samme som 10x5... har selv en 10x5 også!! Benz sporer også noget bedre!
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Raskolnikov skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
Jeg har lige købt en 103 som lyder ret godt indtil videre...se i pladespillerentusiaster tråden...
|
|
|
Ved ikke om min Clearaudio smart phono er god nok til MC Lows. Det er trods alt den billigste riaa som Clearaudio laver til 2798,- . Jeg købte den dog brugt for 900,- |
|
|
Næste billigste. Nano er den billigste. Altså jeg kører med en Riaa i min gamle Denon forst. og den kører fint, så kan din Clearaudio også  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|

Raskolnikov skrev:
Music4life skrev:
Raskolnikov skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Ved ikke om min Clearaudio smart phono er god nok til MC Lows. Det er trods alt den billigste riaa som Clearaudio laver til 2798,- . Jeg købte den dog brugt for 900,-
|
|
|
Næste billigste. Nano er den billigste. Altså jeg kører med en Riaa i min gamle Denon forst. og den kører fint, så kan din Clearaudio også 
|
|
|
Nå, den er bedre end Nano cool!
jeg er bare for grøn på dette område. Det er ren retro at få pladespiller igen, men fedt ! __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nyd dog din DL-160 indtil videre og tænk på at opgradere senere når lysten/trangen virkeligt presser sig på?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Nyd dog din DL-160 indtil videre og tænk på at opgradere senere når lysten/trangen virkeligt presser sig på?
Mvh.
|
|
|
Ja Krenzler, bliver nok også tilfældet. Spiller også ganske fornuftigt
Men hvad skal jeg så finde på at købe
Hifi er en sygdom __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjell B. skrev:
|
Selv holder jeg meg langt unna moving coil-pickuper, da mine gamle Shure V15 II og M91 ED (DM103-ME) lyder langt bedre etter re-tipping til moderne low mass nude diamond tip hos Expert.
|
|
|
Nu var der en del "smilies" så ved ikke om det skulle opfattes som en joke? Jeg kender ikke Expert retipping, men jeg har hørt mange Shure også V15 samt nyere typer. Glimrende og meget glatte at lytte på. Men en god MC blive det aldrig!
Hvis det er en Denol DL-160 du sammenlinger med kan jeg til nød gå med til det, men jeg vil til enhver tid foretrække en DV 10X5 eller en Denon 103/103r i den rigtige arm, frem for en gammel eller ny Shure.
Der er selvølgelig mange parametere som spiller ind - smag og øvrigt udstyr. Selv finder jeg gode MM-typer i den bedre ende (Grado, ClearAudio, Ortofon, DECCA) har en mere robust og fysisk tung top og det hele forekommer en tand mere forceret, som om musikken skal presses gennem pickuppen (rent billedeligt talt). I modsætning til dette mener jeg gode MC-typer lyder langt mere flydende, luftige og detaljerede opefter. De har mindre egenlyd (dog ikke alle).
Hvis vi snakker high-end pickupper i den dyre ende, så er det næsten udelukkende MC typer der regerer her.
Ellers et spændende link. Kan se at en ny nål til min 35 år gamle Shure M75 MBII koster 29 US$. Måske en idé at bestille sådan en hjem? (kommer sikkert til at koste mindst det dobbelte med told, moms m.m.) __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Kjell B. Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 27 Marts 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|

De smilies er mest med for den hyggelige stemning man bør ha i hifi-diskusjoner, som lett kan bli temperaturmessig stigende.
Nei jeg er helt seriøs her. Har hørt det meste av MC pickups da jeg tok en grundig gjennomgang for 10-15 år siden (ja jeg har vært med lenge) - og min seriøse mening er at MC-pickupene kom inn i markedet utelukkende fordi Shure, som satt på de viktigste patentene for gode MM'ere, ikke selv klarte å utnytte disse i gode kommersielle konstruksjoner.
Tar du din gamle Shure M75 og setter på en SAS-nål fra JICO - den koster $97.00, ikke $29.00, så kan jeg love en positiv overraskelse.
Problemet er rett og slett at de gamle Shure jo ikke er levert med moderne low mass-slipninger - disse er et must for å få frem lyd i toppklasse. Det er mange som har hørt Shure + moderne diamant nå, og mange sier de ikke vil gå tilbake til moving coil.
De siste generasjoner Shure er ikke gode nok - det er de gamle fra 70-årene som har potensialet til topp-lyd (men da altså etter re-tip eller SAS).
Prinsippmessig er vel også en god MM det riktige. Her har spolesatsen (huset) funksjon som en step-up transformator med mange vindinger (høy induktans) - og man har det hele i et system, istedenfor MC + separat transformator.

__________________ Pioneer SA-900 (via 110V-trafo) + trafo-koblet rør-pre + Rotel power + Tannoy Turnberry.
|
| Til top |
|
| |