Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 03:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: PU i fht resten af anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal købe en ny pu til min rega p3. Jeg har kig på en masse forskellige i klassen lige under 2000 kroner, og eftersom det er svært at komme ud og lytte på pick-up´er er jeg gået lidt efter beskrivelser af hvordan de lyder. Da jeg hovedsageligt hører rock, soul, pop, punk, folk, country og den slags og da jeg samtidig er mest til en mere "varm" og melodisk lyd, har jeg hovedsageligt kigget på pu's med den beskrivelse. Nu er jeg dog kommet i tanke om en ting: Mit anlæg er i forvejen ret varmt i lyden (luxman-forstærker + chario-højttalere), og mit spørgsmål er derfor:

Bør jeg vælge en pu, der er modsat af resten af mit anlæg (altså én, der er hurtig, detaljeret, lys), for at udligne?

Eller skal pu'en være i tråd med resten af systemet og dermed også i hvad jeg normalt ville beskrive som min smag for varme og melodi?

Konkret har jeg kigget på Benz mc gold, Grado platinum, Ortofon 2m bronze og Goldring 1042.

På forhånd tak.

Til top Vis foxtrot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af foxtrot

vinylbob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2008
Sendt: 05 April 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hmm – jeg var netop ved at poste nedenstående i en ny tråd da jeg faldt over denne. Mit spørgsmål er sammenfaldende med Foxtrots og jeg vælger derfor at poste det her. Jeg leder også efter en PU til en Rega’en om end jeg også er åben overfor at betale en anelse mindre. Håber ikke Foxtrot protesterer over at jeg nasser på hans spørgsmål.     

--------

Kære vinylentusiaster !

Jeg har nogle spørgsmål hvoraf i hvert fald det første sikkert er stillet på disse sider masser af gange. Alligevel håber jeg på at lokke en respons ud af jer eller om ikke andet en henvisning til tidligere tråde, der har behandlet emnet.

Tiden er inde til at jeg udskifter min gamle Beogram 1000. Efterhånden lyder den næsten som et trafikuheld, så uanset hvad jeg erstatter den med, bliver det en gevaldig forbedring.

Jeg har kig på en Rega P3, men den er uden PU. Mit spørgsmål er derfor: Hvile PU’er i prislejet 1000-1500 kroner ville være et godt match til Regaen? Jeg hører mest rytmisk musik og jazz. Mine højtalere er B&W dm601 s3 og forstærkeren en gammel Denon PMA-300v.

Alternativt har jeg kig på Luxman PD 277 – i min optik er en smuk pladespiller. Men om den også lyder godt, aner jeg ikke – hvad siger I? Nogle synspunkter fx sammenlignet med Regaen?

Og nu vi er ved udseendet (hvor er jeg dog overfladisk) – og ved Luxman, så overvejer at skifte min denonforstærker ud med Luxman L80V som dog samtidig efter sigende skulle lyde godt.

Hør fx her:

"I must say that my luxman L80-V integrated amp is one of the best sounding units I
have owned. It had (until I overloaded it with a 2 ohm load stacking my jbl monitors)
and will have again truly rich deep sound, and the great thing is the amount of tone
control you have. On the bass your range of adjustment is from 150 - defeat - 300 and
on the treble 3K-defeat-6k then next to that you have your low and high cut filters: Low
cut 70 Hz - defeat - Subsonic and High cut 7KHZ- defeat - 12KHz. Add to these features
your loudness In-defeat-Low frequency only choices to boot. What this means is a great
range of adjustment without the need for an EQ and if you listen to a wide variety of
music you will appreciate each to its fullest. Additional features include dubbing 1 to 2
and 2 to 1, monitor 1,source, 2 also two auxiliary inputs and 2 phono inputs”.    

På den anden side er prisen mageløs - sælgeren forlanger 2400 kr. og det synes jeg er alt for meget - når jeg til sammenligning har set den handlet til omkring en tusse både i København og på e-bay. Men hvad siger I – er der nogen der kender modellen?

På forhånd tak!

Thomas  

Til top Vis vinylbob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinylbob

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 05 April 2008 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej foxtrot.

Tilføjelse til din fine liste af PU'er:

Hvad med Dynavector 10x5? Plejer at være populær på P3 og god til rock/pop.

Hvilken RIAA har du?

Hvilken PU bruger du nu?

Husk højdejustering (VTA) af Rega armen hvis nødvendigt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 05 April 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes, at det altid bliver noget mærkeligt noget, når man parrer grej der spiller helt modsat hinanden. Så jeg tror du bliver mest tilfreds med en pickup der spiller "med" resten af grejet.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Min RIAA sidder i min forforstærker, men jeg tror faktisk, at den er ganske ok. Den kan både tage MM og MC. I øjeblikket sidder der en gammel rega bias i pladespilleren (den grønne) og jeg synes den er lidt kedelig.

Dynavectoren lyder som en god mulighed. På det seneste er jeg dog også blevet lidt smålun på Sumiko blue point special evo III. Jeg har læst mig frem til, at den også er en god rock-PU.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2008 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Ortofon Rondo serien, spec. den mellemste, anbefales. Ortofon 2M er godt, men deres low-output mc modeller yder langt mere.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

foxtrot skrev:
I øjeblikket sidder der en gammel rega bias i pladespilleren (den grønne) og jeg synes den er lidt kedelig.

Det har du sikkert ret i. Det kan vist kun blive bedre uanset.

foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Nu endte jeg med at bestille Sumiko-pu'en fra stoneaudio. Så vil jeg bare håbe, at mig og mine ti tommelfingre kan finde ud af at installere den ordentligt 

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Den ligner en der spiller godt http://www.stoneaudio.co.uk/browse.asp?product=32

Lader du os vide hvordan den siger ?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=1 3189

"Listening the EVO III in my living room, it seems like being in our Colon Theatre enjoying "live" Georg Solti conducting the Chicago Symphony Orchestra, Berlioz, Symphony Fantastique.

She sounds warm, and so sweet as many women are... Can I say more... "

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Den ligner også noget hvor man skal passe på med 10 tommelfingre!

foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg fået installeret Sumikoen og det ligner foreløbig en succes. Især når der er rock, punk, soul og den slags på tallerkenen viser den sig fra sin bedste side. Og så bliver det vel formentlig endnu bedre, når den får nogle flere timer under bæltet. Der er dog et par ting, jeg er lidt i tvivl om, da det er første gang, jeg selv har rodet med at skifte en pick-up:

Nåletryk: Jeg tog den gamle pick-up af, satte den nye på, og stillede så bare nåletrykket til det, der var anbefalet til den nye pick-up. Jeg var altså ikke ude i at få armen til at "svæve" først. Er det et problem? Jeg mener, det virker som om den spiller fint nok.

VTA: Den nye pick-up er noget højere end den gamle. Derfor står min arm nu i en noget negativ vinkel, når musikken spiller. Umiddelbart kan jeg heller ikke her høre, at der skulle være noget galt med lyden, men det kan selvfølgelig være, at det ville være endnu bedre, hvis den var mere lige. Under alle omstændigheder er det irriterende, at jeg ikke kan bruge løftemekanismen, så derfor har jeg besluttet mig for at hæve armen med sådan en ring specielt designet til formålet. Problemet er bare, at når ringen er i, sidder armen så langt oppe, at man ikke kan skrue den fast i bunden. Jeg tænkte umiddelbart på at lime l**tet fast i stedet, men vil det skabe nogle lydproblemer?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej foxtrot.

"Jeg tog den gamle pick-up af, satte den nye på, og stillede så bare nåletrykket til det, der var anbefalet til den nye pick-up. Jeg var altså ikke ude i at få armen til at "svæve" først. Er det et problem? Jeg mener, det virker som om den spiller fint nok."

Det er ikke helt godt nok.

De 2 PU'er vejer jo ikke nødvendigvis det samme. Derfor BØR du udbalancere armen med Sumiko'en for derefter at sætte nåletrykket. Hellere være på den sikre side og det er jo ikke noget der tager mange sekunder.

Mvh,

foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Cool, tak

...og nu til det dumme spørgsmål: Hvad ligger der helt præcist i at udbalancere armen? Holder jeg den ud i luften og skruer på nåletrykket indtil den "svæver"? Eller er det noget andet.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Først sætter du anti-skate til 0.

Og ja - så er det bare at justere kontravægten indtil at armen svæver vandret uden at søge opad eller nedad. Så er den udbalanceret - altså sat til 0 gram VTF.

Det skal nødvendigvis gøres med armraise mekanismen nede så pas nu på nålen.

Mvh.

foxtrot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Er kontravægten den sorte runge tingest eller er det den grå runge tingest? Jeg er ked af at spørge så dumt, men jeg vil jo gerne være helt sikker.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Kontravægten er den grå bagerst.

Den sorte på siden er til at sætte nåletryk med.

Bias (anti-skate) er den lille knap forneden under armrøret.

RB300 instructions.

Mvh.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

foxtrot