Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Step up kontra aktiv forstærkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Tja - jeg er til step up trofoer - måske fordi jeg ikke har hørt en aktiv mc forstærker i eliteklassen, måske fordi jeg har vintage anlæg, eller måske fordi de bare lyder bedre

Her åbnes op for alt om MC step trafoer kontra Mc forstærkere

pt. har jeg gang i en Ortofon T-20 som skjuler på nogle Jørgens Schou trafoer og i en håndbygget sag fra usa hvor der er brugt Beyer mikrofon traofer - sidstnævnte er jeg ret vild med - et lille billede

Der kommer snart et nyt billede af den hvor den står og troner ovenpå Lux'en den ca. 20 gange så lille

Er der andre herinde der step up'er den med mikrofon trafoer? - selv har bygget en? - eler som har nogle fede aktive mc aktive forstærkere som de vil dele indtrykket af med os andre

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Slet ingen med nogle gode inputs om step trafo kontra stepup aktiv forstærkning - hvad bruger i og hvordan lyder det ??????

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet flere af hver slags. Har en lille hjemmebygget med Lundahl trafoer som fungerer glimrende. Stevens & Billington, Sowter og Jensen (USA) skulle også levere gode trafoer, som man selv kan indbygge i en lille kasse. Jensen trafoerne anvendes bla. af Lamm og Audio Research.

Min erfaring er dog at man skal meget langt op i pris for en god trafo, før de kan konkurrere med de bedste aktive. Samtidig er det nok kun aktuelt hvis man anvender f.eks. Audio Note pickupper med 0,05 mV output eller tilsvarende gamle Ortofoner. De nyere pickupper har i dag alle et niveau omkring de 0,3 til 0,5 mV og det giver absolut ingen problemer med moderne høj følsomme RIAA eller dedikerede MC-forforstærkere (Head-amps).

Selv billigere typer som Graham, ClearAudio og Trichord klarer de fleste pickupper helt uden støj og lydmæssigt er der ikke meget at udsætte.

Min konklusion er, at jeg indtil det modsatte er bevist, holder mig til den aktive forstærkning.

Samtidig må jeg også sige at rent belastningsmæssigt er de aktive mere fleksible. Ofte byder de på flere forskellige impedanser og forstærkninger. Eneste alternativ til det er den dyreste trafo fra Audio Note (husket ikke navnet), men den koster en mindre formue.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hvilken aktiv mc-forstærker bruger du så nu? når du ikke bruger Lundahl ? eller bruger du Lundahl, og konstaterer at aktivt er bedre ?

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 April 2008 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

De Beyer-trafoer, hvilken model er det? - Og evt. hvordan er de koblet?

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 14 April 2008 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Personligt bruger jeg helst aktiv forstærkning, jeg har pt to jeg skifter imellem, en Ray Samuels Audio Emmeline XR-2 og en Audio Research PH5.
Begge gør et glimragede stykke arbejde, der er dog en del bedre luft omkring med ARC'en samt en lidt blødere diskant. Det kommer også an på
humøret og pickup-en jeg smider foran. Jeg skifter lidt mellem Lyra Dorian, Shelter 501 samt Shelter 9000.

XR-2 er solid-state med separat strømforsyning, den kan vha dip-switches indstilles til stort set hvad som helst. ARC'en, som er en head-amp med
rør, har mere begrænsede muligheder, men load kan indstilles vha remote - mægtig praktisk
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 14 April 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvilken aktiv mc-forstærker bruger du så nu? når du ikke bruger Lundahl ? eller bruger du Lundahl, og konstaterer at aktivt er bedre ?

Tja, den er lidt svær at svare på, for jeg anvender/har anvendt mange forskellige og der kommer sikkert også flere til.

For en ordens skyld må jeg nok også hellere tilføje at min erfaring med de aktive løsninger er langt større end trafo-metoden.

P.t anvender jeg en Accuphase AD-2800 MC/RIIA når det ikke er en NLE 17 eller evt. en gammel HOLFI der er ind over. Ellers har jeg prøvet mindst 20 alternativer fra det overkommelige prisleje til det helt urimelige.

Af "løse" aktive step-up (Head-amps) har jeg prøvet Thorhauge samt lignende med FETs. Har også selv tidligere byggget en batteriforsynet pre-pre samt rør-trin med MC-indgang.

Lundahl MC-traofen er glimrende og giver overordentlig meget for pengene. Jeg tvivler dog på det er den optimale trafo-løsning.

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 14 April 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at det afhænger meget af pickuppen. Udover outputtet, som Janils nævner, er det min erfaring at den interne generatorimpedans også betyder noget for kvaliteten af output.

Således har jeg oplevet at min sekundære pickup lyder bedst igennem min AudioNote AN-S3 trafo, mens min primære pickup Benz LP lyder klart bedst direkte ind i min Whestaudio PS20.

Benz LP har langt højere intern impedans end Jubilee'en, mens output er nogenlunde det samme.

Man kan styre impedans lidt selv på en trafo hvis man ellers har lidt loddeerfaring. Se f.eks. AudioNotes "byg-selv" trafo hvor de beskriver hvordan man kan styre belastningen, og dermed også klangen. http://www.audionotekits.com/stepup01.html (står under byggevejledningen).

Men sammenlagt er det dog også min erfaring at aktiv forstærkning i de fleste tilfælde klarer sig bedst.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2008 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Sltman, Janils og Platitracer:

Hvor dyre er jeres aktive mc forstærkere ?

KimG:

siger denne tekst dig noget:

Here's a moving coil step up unit made with a pair of Beyerdynamic transformers mounted in a little mahogany, poplar and brass box.  If you've seen my auctions for beyer 1:15 input transformers in the past, these are essentially the same transformers but in a solder pin rather than leaded case, and with a split primary (inside the plastic case, these have the exact same mu-metal shielding can as the bushing mount leaded transformers).  Because of the split primary these can be used either as 1:15 (primaries in series) or 1:30 (primaries in parallel) with the reflected input impedance as 200 or 50 ohms respectively.  The 200 ohm setting works well for the majority of low output moving coil cartridges, but you can select the 50 ohm setting if you have either a very low output cartridge or possibly are using a phono preamp with a bit less gain.  Note that 50 and 200 ohms are the input impedances of the box when connected to a standard 47K ohm phono preamp input, but are not necessarily related to the cartridge impedances this can be used with.  This can be used in one setting or another most low impedance/low output cartridges.

To insure that this will work well in your system, the left and right ground paths are kept separate.  This means that both are isolated from the chassis, which should be earthed to your preamp using the provided post.  The inside of the wooden box is fully shielded, and these will provide noise free performance.

kan du genkende dem fra billedet - de er vist lavet af plast:

Brutalis47
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 April 2008 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at se hvilke specifikationer denne hasling head amp mk3 har...

Ny generation MC forforstærker. Efter 20 år med den tidligere udgave og forskellige opgraderinger, er batteriudgaven med forseglede (hermetisk lukkede) bly back-up batterier blevet udviklet.
Oplader medfølger, og spilletid er ca. 4 uger konstant tilsluttet, genopladning sker over en nat.
Batteriernes ladetilstand kontrolleres med en trykknap, og to lysdioder indikerer LOW eller OK.
Forstærkeren er særdeles støjsvag, og dens soniske kvaliteter overgår med stor margin alle tidligere hasling head amps.
Frekvensgang: ingen afrulning i audiobånd 20 Hz - 20 KHz

Positiv og negativ 12V forsyning, forseglede bly back-up batterier.
Oplader medfølger. Kontrolfunktion med indikator af batteriernes ladetilstand.

Forstærkning:
Indgangsimpedans: Frekvensgang:

32 dB = 40 gange
Valgbar mellem 5 - 100 Ohm
20 Hz - 20 KHz -0,02 dB

2 Hz
5 Hz
60 KHz
190 Khz
-0,5 dB
-0,1 dB
-0,1 dB
-0,5 dB

Belastning:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Fase:

Transistorer :

med venlig hils Brutalis

47 K Ohm/100pF
20 Hz 1 mV RMS mindre end 0,01 % THD
1 KHz 1 mV RMS mindre end 0,01 % THD
20 KHz 10 mV RMS mindre end 0,06 % THD.
Inverterende
Ingen negativ modkoblingssløjfe.
Field effekt Transistorer (FET´s)

Til top Vis Brutalis47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brutalis47

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Brutalis47 skrev:

Ny generation MC forforstærker. Efter 20 år med den tidligere udgave og forskellige opgraderinger, er batteriudgaven med forseglede (hermetisk lukkede) bly back-up batterier blevet udviklet.
Oplader medfølger, og spilletid er ca. 4 uger konstant tilsluttet, genopladning sker over en nat.
Batteriernes ladetilstand kontrolleres med en trykknap, og to lysdioder indikerer LOW eller OK.
Forstærkeren er særdeles støjsvag, og dens soniske kvaliteter overgår med stor margin alle tidligere hasling head amps.

Forstærkning:

32 dB = 40 gange
20 Hz - 20 KHz -0,02 dB

2 Hz
5 Hz
60 KHz
190 Khz
-0,5 dB
-0,1 dB
-0,1 dB
-0,5 dB

Belastning:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Fase:

Transistorer :

med venlig hils Brutalis

47 K Ohm/100pF
Inverterende

Ovenstående reklameindslag fortæller ingenting om lyden

Må jeg foreslå, at Hr. Hasling himself kommer på banen og fortæller om apparatet lyder godt!  ;-)

MVH.

Niels 

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 April 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Selv har jeg hatt ganske mange step-uper innom det siste året, en del aktive, en del passive (Thorhauge (aktiv), Lyra Erodion (passiv), Dynavector PHA-200 (aktiv) Lundahl (passiv), Ortofon T20MKII (passiv) og ZYX CCP-1 (aktiv)).

Det som er helt vesentlig med trafo er å treffe på impedansen. Selv fikk jeg ikke egen Lundahl til å låte med XV-1s overhode. Poenget her er at skal man ha en trafo så bør man sjekke at disse går sammen (jeg mener for all del ikke å si annet enn at Lundahl godt kan være glimrende).

Her er min inntrykk fra jeg fikk CCP-1:

Jeg hadde vel kjøpt PHA-200 i fjor vår om den jeg hadde på lån var for salg, men det var den ikke.
Nåvel, CCP-1 er ikke dårligere, langt ifra. De er vel blant det beste jeg har vært borti begge to.
Som nevnt er ikke CCP-1 innspilt, og selv om den var oppladet når jeg fikk den har den nok lagt en stund slik at batteriene snarlig trengte en opplading.
Det meste av lytteseansen har derfor blitt gjort under pågående lading. Jeg vet ikke om dette har noen innvirkning, ladingen og innspillingen, men nevner det nå likevel.

Den låter utrolig glatt og fantastisk oppløst. CCP-1 (ZYX) er glattere og varmere i lyden enn PHA-200 (Dynavector).
I mitt oppsett og etter min smak er dette en fordel. Der hvor PHA-200 tidvis kan gjøre konturene en anelse overtydelige er CCP-1 mer fyldig og fokuserer mer på klang og fargelegging.
Mer kasse og mindre strenger for å bruke et forslitt uttrykk.

CCP-1 har en litt mer laid-back karakter, ørelite fjernere perspektiv, mens PHA-200 er mer up-front. 
Enn så lenge får jeg ikke like stor dybde i lydbilde med CCP-1, mens bredden er lik om ikke bedre enn PHA-200 (her gjorde jeg noen justeringer på platspiller og azimuth som kan ha påvirket resultatet noe).
PHA-200 uttaler også ”rommet” eller luften rundt det enkelte instrument noe mer tydelig . Dette hadde muligens en tendens til å endre seg på slutten av dagens lytteøkt (opplading, innspilling?) men ta det med en klype salt.
Jeg har ikke koblet frem og tilbake, kun byttet. Jeg gjorde som nevnt noen mindre justeringer av pu i går, men de skulle ikke spille så stor rolle, for jeg spilte litt i etterkant av disse.

Trompet, trombone og xylofon låter mer behagelig på CCP-1, mens PHA-200 har en tidvis nesten skremmende innsikt i lytterommet. Er ikke i stand til å si hvilken som er best.
Tror det vil være systemavhenging, smaksavhengig og låtavhengig .

Forskjellene mellom de to er i hvert fall adskillig mindre enn de vi opplevde med PHA-200 og Lundahl (som jeg begynner å lure på om er skikkelig mismatch med XV-1s, eller om jeg selv har gjort skikkelig dårlig håndtverk med denne). Dette er bare første tanker etter en kveld med lytting og lesing. Ingen systematisk testing, bare kos. Mulig ZYX befinner seg et sted mellom PHA-200 og Lyra Erodion om jeg skal våge meg på en bortimot umulig og lite verdifull (pga bytte av rom og motstander i Hovland etter Erodion på besøk) beskrivelse av de klangmessige prioriteringer.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Brutalis47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Brutalis47 skrev:

Forstærkning:

32 dB = 40 gange
20 Hz - 20 KHz -0,02 dB

2 Hz
5 Hz
60 KHz
190 Khz
-0,5 dB
-0,1 dB
-0,1 dB
-0,5 dB

Belastning:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Forvrængning ved input:
Fase:

Transistorer :

med venlig hils Brutalis

47 K Ohm/100pF
Inverterende

Ovenstående reklameindslag fortæller ingenting om lyden

Må jeg foreslå, at Hr. Hasling himself kommer på banen og fortæller om apparatet lyder godt!  ;-)

MVH.

Niels 

Hej Niels det var bare en lille lufter for en snarlig test. Jan nielsen tester den i Hifidelity indenfor 3 mdr.. Jan N. har været på besøg hos Hasling og fundet den "egnet" til test.. Så der skal nok komme en bedømmelse på den...

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 16 April 2008 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til Per Haslings MC-forstærker flere gange. Nu får vi så se, om den nye version nogensinde dukker op?

Det er jo problemet med de små danske producenter, som laver en håndfuld apparater eller to om året!

Under alle omstændigheder skal der nok regnes med noget leveringstid.

Brutalis47
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg har lyttet til Per Haslings MC-forstærker flere gange. Nu får vi så se, om den nye version nogensinde dukker op?

Det er jo problemet med de små danske producenter, som laver en håndfuld apparater eller to om året!

Under alle omstændigheder skal der nok regnes med noget leveringstid.

Bare rolig Jan denne gang får du det til tiden....ellers.............rødvin fra min side......for ulejligheden...

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 09 Maj 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Har lige erhvervet mig en Ortofon MC 3000 trafo. Den er designet til lavimpedante pickupper. Her passer den Ortofon Windfeld jeg kører med p.t. perfekt (4 ohm udgangsimpedans). Jeg har koblet den på en Unison Research Simply Phono (rør) og det spiller sgu godt!http://www.unisonresearch.com/valve/prodotto.aspx?idp=25

Helt afgjort en af de bedste trafoer jeg har hørt, der er både bund og top, samt masser af dynamik. Men som Fosse også er inde på - det hele er jo afstemt til hinanden impedansmæssigt, så det bør jo også virke.
Jeg vil lige høre noget mere musik .....

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Takker for interessante og fine betraktninger janils.

Som en digresjon kan nevnes at på HighEnd München ble vist et utall trafoer fra Koetsu, Ortofon, Phase Tech, Allnic, Shelter med flere, så utvalget er stort. Var forresten vanvittig masse lekkert vinylutstyr der nede.  Beklager off-topic.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Takker for interessante og fine betraktninger janils.

Som en digresjon kan nevnes at på HighEnd München ble vist et utall trafoer fra Koetsu, Ortofon, Phase Tech, Allnic, Shelter med flere, så utvalget er stort. Var forresten vanvittig masse lekkert vinylutstyr der nede.  Beklager off-topic.

off topic er altid velkommen i et vist omfang - så bliver tråden ikke kedelig

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 12 Maj 2008 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej Fosse,

Har set de mange billeder fra München! Jeg kom der ikke i år, men næste år ... afgjort!

Jeg har lyttet til Shelter trafoen (med Shelter Harmony) og den er rigtigt god, men på en eller anden måde, synes jeg der er mere symiose med Ortofon MC 3000/Ortofon Windfeld. Shelter kombinationen var stor og flot med masser af rum og bund, men jeg fik lidt mere fasthed og dynamik via Harmony direkte i min aktive MC-indgang (Accuphase).

Her er det lidt anderledes på MC 3000. Skal jeg sige noget negativt, må det være at den næsten fokuserer lidt for meget på toppen og fremhæver detaljer (sølvlyd?). På den anden side, den er helt ny (har aldrig spillet), så sådan en skal vel også spilles til.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2008 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Det skal du ikke se bort i fra janils. Etter hva jeg har lest om andre step-up trafoer, f.eks Roy Gregorys kommentar i Hifi+ i testen av Hovland HP-100 med trafo, har han til samme erfaring med uinnspilt trafo.

Ellers har Ortofon levert en rimeligere step-up som benytter Lundahl trafoer. 3000, har den egenutviklede trafoer?

Vi hører gjerne mer om dine erfaringer når du har fått noen timer på herligheten.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes