Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Impedans ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Prinds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Med fare for at udstille min manglende viden....

I "gamle dage" da jeg gik i korte bukser,havde skrammede knæ og snot hængende som et 11-tal ud af næsen, var tingene i min verden så
simple. Jeg satte min Thorens 166MKII/Ortofon OM5 til min Luxman L-435 forstærker - og så spillede set-uppet på livet løs...

Nu 20 år senere er interessen for vinyl vendt tilbage. Jeg vil derfor investere i noget nyt grej. Jeg kigger på et AD-20 RIAA Option
Board til min Accuphase E-450. Og så støder jeg på valgfri "input impedans - 10/30/100 Ohm" til MC Pickup eller 47 kOhm til MM. Og når jeg
kigger lidt på Ortofons website, kan jeg se at man til eksempelvis MC Kontrapunkt b anbefaler 50-200 Ohm impedans....

Kan I kloge hoveder ikke forklare en novice lidt om dette impedans-halløj ? Og hvilken lydmæssig forskel er der på at vælge 10, 30 eller 100
Ohm på RIAA'en, hvis PU'en kan klare alle 3 impedans-inputs ?

mvh
Prinds
Til top Vis Prinds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Prinds

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gætte på at 100 ohm på MC-delen vil være det valg der vil fungere fint med de fleste moderne MC'ere. I nogle tilfælde kan det da godt være at 30 ohm ville være at foretrække men sådan er det jo.

Læs lidt om emnet hos Hagerman Technology.

"As mentioned earlier, the peaking is best damped by lowering the load resistance. This is why MC cartridge manufacturers often request loading of about 100 ohms. The next plot shows the 5mH 10 ohm cartridge loaded with 200pF and a variable resistance. Note the 4.7k loading provides very effective damping while maintaining a bandwidth of over 100kHz. Too much damping with the 470 ohm load pulls the response down too quickly. Most MC cartridges have less inductance than this example (chosen to highlight the issue), and so the typical loading value of 100 ohms is usually quite reasonable."

Du har jo også muligheden for at bruge MM-delen sammen med en passiv trafo for at opnå en anden ønsket værdi. Læs om trafoer og belastning her.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Groft sagt, lav impedans giver en generelt "strammere" og lidt mørkere lyd, og selvfølgelig det modsatte ved højere impedans. Jeg ville også vælge 100 ohm.
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes