Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 10:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: HJÆÆLP! Hvilken MC PU??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
benja1005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2008 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Rega Planar 3 (ja, grin bare...but I like it!) med en SME-series III arm, som lige nu er monteret med en Ortofon Ortofon Super OM30.

Jeg leder efter en god MC PU der ville passe godt på SME series III armen. Max pris 3-4.000kr....gerne mindre. Meget gerne med nogle soniske karakterer der læner sig op ad det transparente, fast bas og en luftig top.

Dertil modtages forslag til en god Step-up as well.

Tak for et dejligt forum....og kompente mennesker

MVH

Benjamin

Til top Vis benja1005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af benja1005

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

sorry but FAHGETTABOUDIT.

det kræver ny arm

benja1005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Hey

Why?

MVH

Benjamin

doxa300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kræver det ikke en ny arm, det må du argumentere bedre for Diamondduck!!

Hvis det er en SME III improved er en MM pick up med høj compliance måske bedre match, faktisk så er din OM30 et udemærket match til en improved arm. Du kan evt. opgradere en en OM40 nål. Det er en af de bedste MM'er syntes jeg, kun overgået af Shure V15.

Hvis det er en lidt tungere SME arm, vil denne Audio Techica http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD& ;Store_Code=LG&Product_Code=ATC01&Category_Code=XMAS

Være et dejligt musikalsk bud

Til top Vis doxa300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doxa300

benja1005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for buddet - lyder spændende. Har du selv erfaringer med Audio Technica'en??

4 hurtige spørgsmål:

Jeg leder meget efter den 'luftige top' - hvilke karaktaristika vil man som oftes sige MC'er besidder fremfor MM'er? Altså; hvad kan en MC som en MM ikke kan??

Hvordan ved jeg om min SME series III er improved?

Hvilke bevægegrunde er der for at sige at en SME series III ikke er et godt match til en MC?

Ville en MICHELL FOCUS UNIPIVOT være en opgradering i forhold til min SME?

Bare skyd løs - og på forhånd tak for hjælpen:-)

MVH

Benjamin

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

benja1005 skrev:

Hej

Tak for buddet - lyder spændende. Har du selv erfaringer med Audio Technica'en??

4 hurtige spørgsmål:

Jeg leder meget efter den 'luftige top' - hvilke karaktaristika vil man som oftes sige MC'er besidder fremfor MM'er? Altså; hvad kan en MC som en MM ikke kan??

Hvordan ved jeg om min SME series III er improved?

Hvilke bevægegrunde er der for at sige at en SME series III ikke er et godt match til en MC?

Ville en MICHELL FOCUS UNIPIVOT være en opgradering i forhold til min SME?

Bare skyd løs - og på forhånd tak for hjælpen:-)

MVH

Benjamin

Der eksisterer 2 udgaver af Serie3 armen benævnt "Series III" og "Series IIIS" hvor "S" står for simplified og er en simplificering af armens kontravægt og mangelde dæmpekar.

Armrøret er let og desværre resonant så derfor vil stive pick-up'er lettere provokere til unoder. Der blev også lavet et specielt armrør til Ortofons OM forparter.

"Improved" hører til en speciel udgave af SME 3009 S2 (series 2), den model med en kort kontravægt afkoblet med 3 gummityller, armen er samtidigt den eneste 3009 arm der kunne fås med fast hus. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Nu mener jeg; en SME serie III er noget nær den mest geniale arm der nogensinde er lavet..!

Det der gør den god efter min mening.! Let og meget stift armrør i titanium, og mulighed for at øge arm-massen helt ude ved selve pickuppen ”med den medfølgende vægt der passer under huset” to næsten lydløse knivlejer ”hvorfor kugler der kan risikerer at hakke og øger friktion og støj” kontravægten er placeret i samme plan som pickuppen ”for derved at minimerer vægtstangs princippet” samtidig kan man minimerer vægten ”da man kan bestemme hvor mange blylodder man sætter i” så man får kontravægten så tæt på lejet som muligt ”for igen at minimerer vægtstangs princippet, og sende kinetisk energi retur i systemet, som mindsker dynamik fra pickuppen.

Antiskating er med et blylod, der kan justeres lateral ”hvorfor gøre antiscating kompliceret, dette er simpelt og helt konstant i vægt”

Man kan justere lateral balance, og derved belaste lejet jævnt hen over hele pladen.

Så det er en af de mest fleksible arme der er lavet, og få andre arme kan du vælge, en næsten hvilken som helst pickup til og ramme den rigtige armresonans i kombination med pickuppens compliance.

Mange pickupper er ret så høj compliante, så her skal benyttes en let arm ”personligt mener jeg også at det lydmæssigt er bedre at lave en kombination af en blød pickup og let arm, hvis man vil have dynamik og hurtighed i systemet ”ofte kan for tunge arm/pickup kombinationer resulterer i en masse energi der bliver arbosoberet i pickuppens gummi ophæng, med en sådan lidt slap og udynamisk lyd til følge…

Hvordan ser du forskel på en serie III og en serie IIIs som skrevet før så medfølger dæmpekar på serie III ”skal købes separat til IIIs. Men vigtigst så kan lateral balance justeres på serie III ”altså der sidder en ekstra justering på siden af kontravægten der justerer den fra side til side.   

Jeg har i tidernes løb haft et utal af tonearme, og har altid ment at en serie III er det ubestridte bedste, har haft mange typer pickupper i typer som eks. Koetsu Black, Vdh grasshopper, EMT ”stive” Highphonic, Denon DL1000, Vdh MC ONE ”bløde”

Personligt syntes jeg Van den Hul`s pickupper køre og lyder godt i en serie III.

Peter

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

jeg er enig med doxa300.jeg tror at en let mm vil fungere mere optimal i denne arm.en grado i den prisklasse er hellere ikke så dårlig,måske en
Audio Note Qi3

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Den foreslåede OC9MLII er rimeligt blød med sine ca. 18cu (@ 10Hz).

Denon har også et par bløde pick-upper - DL-304 (har dog lavt output) & DL-301 II.

Audiocubes II har også Audio Technica og Denon.

Denon & AT opgiver dynamisk kompliance ved 100Hz. Målt ved 10Hz er den ca. dobbelt så høj.

PU/Arm matchning.

Cartridge Database - Tools (Resonance Calculator).

SME III har (uden ekstra masse ved headshell) en effektiv masse på 5 g.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

doxa300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hov, det havde jeg ikke lige set at AT opgave compliance ved 100Hz og ikke ved 10. Med en Compliance på 18 og  lander AT OC9MLII på ca. 10 Hz i resonans. Det er lige i "bulls eye". Dollarkusen er meget lav for tiden så prisen på OC9MLII er kun lidt over 1600,- kr inc. forsendelse, hertil skal så lægges told og moms hvis pakken snuppes i tolden, så den ender vel på ca. 2000,- kr. Jeg er selv meget fristet til at købe en hjem, men jeg er ligenu meget tilfreds med min Shure V15VxMR MM, dejlig dynamisk.

Mht. ønsket om luftig top og fast bund, så afhænger det jo også en del af hvad højtalerne kan levere. Jeg har kun selv hørt OC9 i den orindelinge udgave, og den kunne virkelig sætte mine fødder i trampehumør. Jeg syntes det er svært at beskrive lyden, men musikalsk det er den i hverfald.

Til top Vis doxa300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doxa300

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

benja1005 skrev:

Hej

MVH

Benjamin

Armen er for let. Armresonansen kommer til at ligge temmelig højt, hvis den parres med en pickup med lav compliance (eftergivenhed) i nåleophænget.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

niklasthedolphi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at en SME III og en Rega 3 vil give en umådelig slank lyd.
Tag højde for det i valg af PU.

"dolph"
Til top Vis niklasthedolphi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niklasthedolphi

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med en god MM-pickup? For nogen tid siden troede jeg at MC var det eneste rigtige, men der findes altså gode MM-pickup'er på markedet og såvidt jeg ved får man typisk mere for pengene med sådan en. Hvis du havde en Rega-arm ville jeg klart anbefale en Rega Exact som jeg mener er forholdsvis transparent - den har i hvert fald en luftig top og en fast bas. Jeg aner dog intet om SME-armen. Tjek også Ortofon's 2M-serie. Der er sikkert mange der er uenige med mig, men jeg har bare en ide om at en MC-pickup ikke kan betale sig med mindre man vil ofre rigtig mange penge på hele systemet. Men det er jo nok en smagssag når det kommer til stykket  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Nu mener jeg; en SME serie III er noget nær den mest geniale arm der nogensinde er lavet..!

Det der gør den god efter min mening.! Let og meget stift armrør i titanium, og mulighed for at øge arm-massen helt ude ved selve pickuppen ”med den medfølgende vægt der passer under huset” to næsten lydløse knivlejer ”hvorfor kugler der kan risikerer at hakke og øger friktion og støj” kontravægten er placeret i samme plan som pickuppen ”for derved at minimerer vægtstangs princippet” samtidig kan man minimerer vægten ”da man kan bestemme hvor mange blylodder man sætter i” så man får kontravægten så tæt på lejet som muligt ”for igen at minimerer vægtstangs princippet, og sende kinetisk energi retur i systemet, som mindsker dynamik fra pickuppen.

Antiskating er med et blylod, der kan justeres lateral ”hvorfor gøre antiscating kompliceret, dette er simpelt og helt konstant i vægt”

Man kan justere lateral balance, og derved belaste lejet jævnt hen over hele pladen.

Så det er en af de mest fleksible arme der er lavet, og få andre arme kan du vælge, en næsten hvilken som helst pickup til og ramme den rigtige armresonans i kombination med pickuppens compliance.

Mange pickupper er ret så høj compliante, så her skal benyttes en let arm ”personligt mener jeg også at det lydmæssigt er bedre at lave en kombination af en blød pickup og let arm, hvis man vil have dynamik og hurtighed i systemet ”ofte kan for tunge arm/pickup kombinationer resulterer i en masse energi der bliver arbosoberet i pickuppens gummi ophæng, med en sådan lidt slap og udynamisk lyd til følge…

Hvordan ser du forskel på en serie III og en serie IIIs som skrevet før så medfølger dæmpekar på serie III ”skal købes separat til IIIs. Men vigtigst så kan lateral balance justeres på serie III ”altså der sidder en ekstra justering på siden af kontravægten der justerer den fra side til side.   

Jeg har i tidernes løb haft et utal af tonearme, og har altid ment at en serie III er det ubestridte bedste, har haft mange typer pickupper i typer som eks. Koetsu Black, Vdh grasshopper, EMT ”stive” Highphonic, Denon DL1000, Vdh MC ONE ”bløde”

Personligt syntes jeg Van den Hul`s pickupper køre og lyder godt i en serie III.

Peter

Hvis man kigger på vinysmaskinens (vinylengine.com) database så optræder series III/IIIS i en tidlige og en senere udgave hvor der er forskel m.h.t. effektiv længde og offset. Er oplysningerne korrekte vil der være løse arme i forskellig længde/vinkel i omløb 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Hvis man kigger på vinysmaskinens (vinylengine.com) database så optræder series III/IIIS i en tidlige og en senere udgave hvor der er forskel m.h.t. effektiv længde og offset. Er oplysningerne korrekte vil der være løse arme i forskellig længde/vinkel i omløb

Fra manualen:

Men er både den tidligere og senere version så dæmpet med balsa træ i armrøret?

Mvh.

Edit: Sorry for off-topic. Det må være til en anden tråd. Det er ikke hvad DENNE tråd handler om.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
bjørn skrev:
Hvis man kigger på vinysmaskinens (vinylengine.com) database så optræder series III/IIIS i en tidlige og en senere udgave hvor der er forskel m.h.t. effektiv længde og offset. Er oplysningerne korrekte vil der være løse arme i forskellig længde/vinkel i omløb

Fra manualen:

Men er både den tidligere og senere version så dæmpet med balsa træ i armrøret?

Mvh.

Edit: Sorry for off-topic. Det må være til en anden tråd. Det er ikke hvad DENNE tråd handler om.

Det har vel en hvis interesse for trådstarter da det er en SIII arm der søges pick-up til

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jo selvfølgelig. Det var nu mere det med balsa eller ej jeg tænkte på (som off-topic).

SME data (overhang/nulpunkter).

CA-1 armrør (det med ét lille hul forrest i headshell): 66,1mm & 120,7mm (så godt som Baerwald).

Tidligere armrør med 2 huller: 60,0mm & 117,0mm (meget lig Stevenson).

benja1005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Hey

Tusinde tak for alle de kompetente indlæg.......har læst og er blevet klogere!!!

Er lidt interesseret i om i tror det overhovedet vil være en opgradering at skifte til MC med mindre man bruger 60.000 på en Manley Steelhead tube?

Jeg søger den mest mulige lyd for 'menneske-penge'.....(ja - her er jeg helt enestående) er det MM eller MC? Ny pladespiller?

Mit setup er

2 x Quad II rørmonoblokke

1 x Thorhauge preamp (m. rør-riaa)

Ja...også Rega'en og SME series III

MVH

Benjamin

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2008 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

hvis du søger højtaler,så ville et sæt QUAD esl 63 være perfekt,men 10-12.000 er menneskepenge,det ved jeg ikke

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

hvis du vil køre mc kan det være du skulle gå tilbage til en rega arm - jeg så at high end sound havde en brugt på deres hjemmeside til 750 kr
Ellers kunne du prøve en denon 160 high output og strippe den for huset - det er der en del herinde som sige giver en meget god lyd for pengne og de er knap så stiv
jeg har skilt mig af med min ellers meget fine thorens 160 med sme IIIs arm da jeg blev træt af ikke at kunne finde MC pu til den
Jeg mener at clearaudio lave nogle fine MM PUer til 3-4000 kr. so skulle have næsten MC lyd.
Når det er sagt synes jeg nu slet ikke OM30 er ringe - den er bare ikke så diskant detaljeret som MC

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes