| Forfatter |
|
SynthPuppy Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bange for at jeg har gjort noget rigtigt, rigtigt dumt med min nyindkøbte pladespiller, importeret fra USA og dermed med amerikansk stik. (Stikket er desuden lidt anderledes end standardstikket i USA, da det ene af de flade "ben" er en anelse bredere end det andet, som på dette foto: http://www.trimark.com.hk/showroom/pic/product567_0.jpg) Jeg er ikke så hi-fi/strøm-smart, så jeg troede bare at jeg kunne sætte en lille rejseadaptor (som denne http://g-ec2.images-amazon.com/images/I/318DZCBRGBL._AA280_. jpg) i enden og placere den i en dansk stikkontakt, men det kunne jeg vist ikke. Skulle jeg have brugt en særlig adaptor? Den gav en underlig brummende lyd fra sig i et par sekunder og var derefter helt død. Jeg gætter på at dette var en kortslutning. Hvis det er tilfældet, kan den så repareres? Pladespilleren er en Vestax Güber Cube CM-01, oprindeligt produceret i Japan (http://websound.ru/issues/121_125/turntable.jpg) På bagsiden står der: AC 120 V 50/60 Hz 61 W (i manualen står der AC 120V or 230V)
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke pladespilleren, men der er næppe tvivl om at den er brændt af p.g.a. overspænding. Hvis der kun står 120 Volt på apparatet og du har givet den 230 Volt er der noget der afbryder ret hurtigt. Hvis du er heldig kan det være en sikring, ellers er det nok en nettransformator.
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, men der står "AC 120V or 230V" i manualen.
Hvad betyder det, hvis det er en nettransformator - er det så uoprettelig skade? Og er der en måde jeg kan tjekke om det er en sikring?
Jeg er strømnovice.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er typisk en omskifter et eller andet sted, men den stod jo på 120V, så jeg tror Stanley har ret, den er nok brændt af.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener I præcist, når I siger "brændt af"?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo svært at sige, men det kommer an på designet af elektronikken, men det er nok motoren, og de eventuelle komponenter der derudover bruges. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
SynthPuppy skrev:
OK, men der står "AC 120V or 230V" i manualen.
Hvad betyder det, hvis det er en nettransformator - er det så uoprettelig skade? Og er der en måde jeg kan tjekke om det er en sikring?
Jeg er strømnovice.
|
|
|
Det betyder at de leverer den i enten 120 eller 230 V, men at betjeningen gælder for begge to. Du har brændt den af.
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar. Hvis vi antager at det er det der er sket, er det så typisk noget der kan repareres eller er den bare kaput?
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOTOR: DC SERVO MOTOR SPEED: QUARTZ LOCK DRIVE SYSTEM: DIRECT DRIVE QUARTZ
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Juni 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
her et billede af den brændte kærlighed 
Tak til synthpuppy for at fortælle det er en pladespiller - jeg spran billede over flere gange da jeg troede det var noget ipod agtigt
Før vi går videre med at anbefale det ene eller det andet - hvad har du givet for den ? brugt eller nu?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser mystisk ud ... spiller den pladerne baglæns? Armen sidder i den forkerte side! Desuden mangler der det nødvendige off-set af pickuppen?
Jeg har engang (med vilje) sat 230 Volt til et amerikansk apparat sat til 110 Volt (En boremaskine). Der kom en masse røg og gnister. Alle viklinger i motoren var brændt af og smeltet sammen. Frygter der er sket det samme med din fine pladespiller.
Få et værksted til at kigge på den, men vær forberedt på at det kan blive dyrt, for ikke at sige umuligt. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja... er den ikke smuk? Den er købt ny og kostede omkring 3000 kr uden pick-up. (Derudover kom der en ordentlig told & moms-regning oveni) Jeg ved ikke hvorfor de har placeret armen i venstre side, men det føles egentlig overraskende naturligt, når man er højrehåndet. "det nødvendige off-set af pickuppen" - igen må jeg give fortabt. Jeg har åbnet og smugkigget bagpå ( se foto). Der ligger i en dims, som ender blindt - og der er ganske, ganske små spor efter ildkamp. Er det sikringen og er det et godt tegn? Sig nu ja.   (Jeg går ud fra at 1 har har siddet fast på 2)
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er ikke en sikring, det er nok nærmere en stelledning 
og den skal ikke! sidder på afbryderen 
Der kun en ting at sige til dig,
send den på værksted.  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Den ser mystisk ud ... spiller den pladerne baglæns? Armen sidder i den forkerte side! Desuden mangler der det nødvendige off-set af pickuppen?
Jeg har engang (med vilje) sat 230 Volt til et amerikansk apparat sat til 110 Volt (En boremaskine). Der kom en masse røg og gnister. Alle viklinger i motoren var brændt af og smeltet sammen. Frygter der er sket det samme med din fine pladespiller.
Få et værksted til at kigge på den, men vær forberedt på at det kan blive dyrt, for ikke at sige umuligt. |
|
|
Den spiller ikke baglæns, men armen sidder bare således at den skal føres 90 grader mod uret først og så sættes på pladen som kører med uret som den plejer.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor bor du.
Kender en der kan kikke på den for meget små penge.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
SynthPuppy skrev:
Jeg er bange for at jeg har gjort noget rigtigt, rigtigt dumt med min nyindkøbte pladespiller, importeret fra USA og dermed med amerikansk stik. (Stikket er desuden lidt anderledes end standardstikket i USA, da det ene af de flade "ben" er en anelse bredere end det andet, som på dette foto: http://www.trimark.com.hk/showroom/pic/product567_0.jpg)
Jeg er ikke så hi-fi/strøm-smart, så jeg troede bare at jeg kunne sætte en lille rejseadaptor (som denne http://g-ec2.images-amazon.com/images/I/318DZCBRGBL._AA280_. jpg) i enden og placere den i en dansk stikkontakt, men det kunne jeg vist ikke. Skulle jeg have brugt en særlig adaptor?
Den gav en underlig brummende lyd fra sig i et par sekunder og var derefter helt død. Jeg gætter på at dette var en kortslutning. Hvis det er tilfældet, kan den så repareres?
Pladespilleren er en Vestax Güber Cube CM-01, oprindeligt produceret i Japan (http://websound.ru/issues/121_125/turntable.jpg)
På bagsiden står der: AC 120 V 50/60 Hz 61 W (i manualen står der AC 120V or 230V)

|
|
|
Hvis rejseadopteren (jeg kan ikke få billedet til at virke - læg evt. et link op!) på en eller anden måde laver 220 V om til 110 V behøver det vel ikke være gået rigtig galt. De små rejseadaptorer halvere strømstyrken ved at kappe 'halvdelen' af strømmen af, i modsætning til rigtige transformere der transformere den 220 V om til 110 V. Jeg prøvede engang at køre en vintage receiver med sådan en adopter: den lød ikke rigtigt dårligt men udgangstransitorerne blev helt vildt varme. Først da jeg fik en rigtig transformer på den kølede de ned. Et andet spørgsmål er om den indbygge strømforsyning i en sådan ny grammofon ikke kunne tænkes at være af samme type som strømforsyningen til f.ks. en bærbar computer, som kan køre på såvel 220 V som 110 V? Og at den ikke er brændt af men du bare har været uheldig på en andne måde? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bare sådan en lille sag:  Jensen: Jeg bor i København Hvis den skal til en rigtig mekaniker, hvad kan så anbefales - Hi-Fi Klubben eller mindre steder? Økonomi og det at den ikke skal være væk i flere måneder spiller begge en rolle. Vil det være synligt (for enhver), hvis den er brændt af? Jeg kiggede indvendigt, og alt så normalt ud.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at citere Capitain Bertorelli fra 'Allo 'Allo i lydsprog " What a Mistaka to Maka" Lad os alle sende god karma til indmaden af din pladespiller og håbe på at det ikke er uopretteligt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 11 Juni 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
SynthPuppy skrev:
Det er bare sådan en lille sag:
 Jensen: Jeg bor i København
Hvis den skal til en rigtig mekaniker, hvad kan så anbefales - Hi-Fi Klubben eller mindre steder? Økonomi og det at den ikke skal være væk i flere måneder spiller begge en rolle.
Vil det være synligt (for enhver), hvis den er brændt af? Jeg kiggede indvendigt, og alt så normalt ud.
|
|
|
Ja, det er bare en stik-adapter, så den har fået 220 V. Spørgsmålet er så, hvad det har ødelagt. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
SynthPuppy Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Juni 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu været forbi Speaker's Corner i København. Begge ekspedienter mente at strømforsyningen skulle skiftes. Udover de obligatoriske 500 kr for at få deres værksted til at se på pladespilleren, ville det sandsynligvis koste omkring 1500, vel at mærke HVIS de havde reservedele liggende fra en anden Güber-pladespiller (hvilket jeg umiddelbart finder lidt urealistisk). Hvis ikke, ville det nok være billigere at købe en helt ny. Kan det virkelig passe at man kun kan bruge en Güber-strømforsyning?
|
| Til top |
|
| |