Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brugeranmeldelser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2008 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tænkte, at det kunne være en idé med en tråd, hvor man kunne poste brugeranmeldelser af både nyt og gammelt vinylgrej. Hermed er initiativet taget.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juni 2008 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt en shure v15 mk III med en vn35mr-nål for en uges tid siden på Ebay. Nålen virker som om det er en nos-nål, dvs den bærer overhovedet ikke spor præg af at være brugt. Jeg gav ca. 500 kr. for den incl. porto.

I den periode, hvor jeg har lyttet til den har det mest været rytmisk musik, som jeg har haft på grammofonen - især har jeg fået lyttet en del til Steely Dan, men også til noget gammelt Sebastian, Jack Johnson, Fleetwood Mac, War og Larry Graham.

Til at begynde med blev jeg meget imponeret af hvo meget man fik for så relativt små penge, og min begejstring er ikke dalet med tiden - selv om den dog er blevet noget mere nuanceret.

Det er vel den bedst sporende pick-up jeg nogensinde har haft inden for dørene. Meget detaljeret, faktisk også noget af det mest detaljerede, jeg har hørt. Behagelig top, overhovedet ikke noget hidsigt eller overdreven betoning af s-lyde her. Fraværet af nålestøj er slående. Meget glat lyd. Den swinger og er rimeligt dynamisk sammenlignet med andre mm pick-upper, jeg har hørt.

Eneste mangel er (hvis det overhovedet kan betegnes som værende en mangel - måske er det i virkeligheden mere et spørgsmål om smag) at den er lidt slank i bassen. Der mangler ikke noget i de nederste oktaver, den får det hele med, hurtigt og præcist, men bare lidt slankere end jeg er vant til fra Rondoen. Måske spiller kombinationen med min mørch up-4 også ind her. Og så forekommer Rondoen mig også at have en lidt mere luftig top og Rondoen er også mere dynamisk.

Den passer godt til rytmisk musik, og den får i hvert fald lov at blive siddende et stykke tid. Den kommer meget tæt på den supex jeg engang havde hvad angår evnen til at formidle musik. Og så til kun 500 kr...

Til den pris får den min varmeste anbefaling, og så vidt jeg har hørt kan man få nogle ganske gode nåle til dem fra http://www.export-japan.com til omkring 100$.

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Der er jo sådan set et område til brugeranmeldelser et andet sted på forumet: http://www.hifi4all.dk/brugeranm/kategori.asp?kat=15

Men hvis det er mere en anmeldelse for at udveksle erfaring og viden er det vel også en god ide at gøre det her, især når det gælder vintage grej som ikke kan fås mere.

Kjell_b har i Norge skrevet lidt om Shure pickupper også: http://www.alternativaudio.com/forum/viewtopic.php?f=56& t=10

Udfra hans entusiastisk skriverier prøvede jeg en Shure M91 af der var kommet ind med en Lenco.
Og den lød faktisk rigtig fint, men nålen var slidt. Så i første omgang kom der en erstatningsnål på af den type som blev produceret i Mexico, men det var knap så godt. Så fik jeg en NOS USA lavet nål på i stedet for, og det var så absolut bedre lyd. Så så lang kan man godt stole på Kjell_b beskrivelse.

Nu har jeg ikke hørt den i et stykke tid, men er der ikke en let arm på pladespillere, er det ligesom lyden dør i pickupppen.

Der var en eller anden grund til at Shure V III ikke var på den liste, men jeg har ikke lige kunne finde det.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Bjerager lidt spørgsmål til din mini review:
Er det en mm eller en mc den shure ?
Sporer den bedre fordi den sidder i på en unipivot mørch arm eller kræver den arm mere af en pu?
Når en Pickup sporer godt er det jo en fysisk/mekanisk egenskab mellem den og pladen, men hvad er det er det lydmæssige udbytte af en godt kontra en dårligt sporende PU?
Er det  ikke lidt russisk roulette når man køber gamle PU'er - selvom de er nos - kan gummiophæng m.m. så ikke være smuldret eller stivnet af ælde?

Jeg vil give mellemhjulet ret i at det er en meget ok ide at poste mini anmeldelser her - det kan sikkert få flere ud af starthullerne hvorimod det kan være lidt skræmmende at skulle lave en "stor" anmeldelse der skal på sitets forside

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 15 Juni 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Bjerager lidt sp�rgsm�l til din mini review:
Sporer den bedre fordi den sidder i p� en unipivot m�rch arm eller kr�ver den arm mere af en pu?
N�r en Pickup sporer godt er det jo en fysisk/mekanisk egenskab mellem den og pladen, men hvad er det er det lydm�ssige udbytte af en godt kontra en d�rligt sporende PU?
Er det  ikke lidt russisk roulette n�r man k�ber gamle PU'er - selvom de er nos - kan gummioph�ng m.m. s� ikke v�re smuldret eller stivnet af �lde?

Jeg tillader mig at svare på nogle af spørgsmålene.

Det er en MM pickup.

Det er en høj compliant pickup, de sporer som oftest bedre ved et relativt lavt nåletryk. Sidder de i en for tung tonearm, går det dog helt galt da tonearmsresonansen havner midt i pladens buleområde. Hvor meget fornuft der er i den gode sporing med højcompliantekan sikkert diskuteres, men primært er det jo tonearmens opgave at holde pickuppen fast over rillen, imens nålearmen på pickuppen følger pladenrillens udsving, jeg ved ikke hvad der er bedst.

Der er en grund til at en tonearm som Infinity Black Widow blev udviklet i 70'erne, der var nemlig ikke så forfærdelig mange lette arme dengang. Pladespillere som Dual havde også lette arme som en af de få. Mørch armen er mere universelt anvendelig pga. de 4 forskellig vægtklasser armrør til den. Det letteste armrør er netop lavet til højcompliante pickupper.

På en MM pickup er der jo en bevægelig magnet på selve nålearmen. Så er ophænget i orden på den nål man sætter i, er der jo ingen bevægelige dele i pickup huset. Da man til Shure pickupper kan få den efter sigende ganske udmærkede Jico SAS nål, skulle der ikke være nogle problemer. De to n95ED NOS nåle jeg har købt til min Shure M91 har virket fint, de må være fra før 1980, så vidt jeg husker.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juni 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Bjerager lidt spørgsmål til din mini review:

Det er en mm- efter sigende en af de bedre der er lavet af slagsen.

Sporer den bedre fordi den sidder i på en unipivot mørch arm eller kræver den arm mere af en pu?

Den sporer fint i en up-4 med et af de lette amrør.

Når en Pickup sporer godt er det jo en fysisk/mekanisk egenskab mellem den og pladen, men hvad er det er det lydmæssige udbytte af en godt kontra en dårligt sporende PU?

Der kommer færre mislyde, når rillerne er meget kraftigt modulerede - især i de inderste riller.

Er det  ikke lidt russisk roulette når man køber gamle PU'er - selvom de er nos - kan gummiophæng m.m. så ikke være smuldret eller stivnet af ælde?

Jo, men som mellemhjulet siger, så kan der relativt billigt anskaffes nye nåle til sådan en shure-sag. Personligt har jeg ikke haft dårlge erfaringer ved køb af brugte pickupper, men der er selvfølgelig en vis risiko. Nogle pickupper f.eks. supex, accuphase og fidelity research er jo også værd at ofre en renovering på.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

[QUOTE=r-l-b]Bjerager lidt spørgsmål til din mini review:

Det er en mm- efter sigende en af de bedre der er lavet af slagsen.

Den sporer fint i en up-4 med et af de lette amrør.

Der kommer færre mislyde, når rillerne er meget kraftigt modulerede - især i de inderste riller.

Jo, men som mellemhjulet siger, så kan der relativt billigt anskaffes nye nåle til sådan en shure-sag. Personligt har jeg ikke haft dårlge erfaringer ved køb af brugte pickupper, men der er selvfølgelig en vis risiko. Nogle pickupper f.eks. supex, accuphase og fidelity research er jo også værd at ofre en renovering på.

[Der kommer færre mislyde, når rillerne er meget kraftigt modulerede - især i de inderste riller.]

Hmm...

Jeg er nu ikke sikker på, at jeg ville acceptere "færre mislyde" når jeg spiller lp'er!
Der skal bestemt ikke være nogen hørbare "mislyde" ved vinylaftastning. Så er der ihvertfald ét eller andet helt galt...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Nej, det kan godt være at jeg udtrykker mig uklart. Det jeg med udtrykket "mislyde" refererer til er, når man hører en - skal vi sige knitende lyd -  når pickuppen har vanskeligt ved at spore kraftigt modulerede riller, eks. Telarcs berømte udgivelse af 1812-ouverturen. Det har ufatteligt mange selv ganske kostbare pickupper svært ved at håndtere.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Brugeranmeldelse af Denon dp 47f

Jeg har haft mange forskellige pladespillere gennem tiden: 2 B&O, Rega3, Dual, Micro Seiki, Pioneer og denon dp 15f og 47f. min nuværende dp 47f er efter min mening den bedste af dem.

Denon dp 47f er måske ikke rigtig vintage, jeg mener den er fra anden halvdel af 80erne, men stadig en rigtig god pladespiller. Den er fuldautomatisk hvilket er dejligt og stabil om noget. Den er klart bedre end REGA 3 rent lydmæssigt, men betjeningsmæssigt er den flere længder bedre. Alt i alt er det svært at finde noget der kommer i nærheden af denne til en brugtpris på ca. 1500,-

Der er få alternativer til denne, men Kenwood har lavet nogle. Hvis man istedet skulle købe nyt, er det svært at finde rigtig gode fuldautomatiske eller som minimum halvautomatiske pladespillere. Denon og Thorens laver nye fuldautomatiske kan de anbefales jeg har ikke hørt dem. Derudover er der flere halvautomatiske Thorens, som skulle være velfungerende, de er nok lidt billigere end Denon'en.

Alt i alt kan den varmt anbefales, den er solgt i stort tal, det er måske ikke rigtig high end men det nærmer sig. Hvis du vil have automatik, får denne min uforbeholdne anbefaling, efter at have haft den i ca 5 år, hvor den har fungeret fuldstændig uden problemer.

Denon DP-47F

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Juni 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Nej, det kan godt være at jeg udtrykker mig uklart. Det jeg med udtrykket "mislyde" refererer til er, når man hører en - skal vi sige knitende lyd -  når pickuppen har vanskeligt ved at spore kraftigt modulerede riller, eks. Telarcs berømte udgivelse af 1812-ouverturen. Det har ufatteligt mange selv ganske kostbare pickupper svært ved at håndtere.

Hvor ved du fra at pladen idet hele taget er skåret "rent"

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juni 2008 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

bjerager skrev:

Hvor ved du fra at pladen idet hele taget er skåret "rent"

Det ved jeg heller ikke - jeg forholder mig her kun til hvad jeg kan høre, nemlig at det for nogle pickupper forholder sig således at jeg kan høre støj, når den skal håndtere kraftigt modulrede riller eller spore de inderste riller på en plade, mens det problem ikke forekommer, når man afspiller de samme plader med en anden pickup.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg en ny nål ind ad døren for et par uger siden. En denon dl-304 købt ny på ebay fra en engelsk forhandler. Kostede mig i alt 1890 kr - en pris, der ikke kan undgå at få mig til at stille spørgsmålstegn ved den prispolitik, som www.hifiklubben.dk har valgt. I gamle dag reklamerede de med, at de var et mere troværdigt alternativ til den øvrige branche, pg.a. de manglende fordyrende mellemled og de deraf følgende lavere priser. Men det er vist en saga blot...

Det første man bemærker er det eget tynde nålearmsrør. Hårfint og meget spinkelt udseende. Selve nålen er også meget lille, men jeg oplevede ikke nogle problemer i forbindelse med opsætningen af pickuppen.

Jeg valgte først at montere den på mit røde armrør til min mørch-arm. Senere satte jeg den i mit blå armrør. I begge armrør har jeg sat nåletryksvgten til 1,2 g. Jeg oplever sjovt nok, at den har det lidt svært med bulede plader i begge armrør - hopper ud af rillen. Har jeg den siddende i det blå armrør kan jeg have min Shure V15 III mr siddende i det røde, hvilket tillader, at jeg hurtigt kan skifte mellem de to armrør og lave sammenligninger..

Den kører gennem min t-20 trafo ind i min accuphase c-200´s Riaa. Et mere optimalt valg af trafo kuunne være interessant at få prøvet af.

I forhold til Shure-pickuppen, er denon´en mindre detaljeret.  Færre mikrodetaljer træder frem i lydbilledet, de enkelte instrumenters klang er mindre nuancerede - men på en eller anden måde også mere naturlige. Den er mere luftig i toppen, hvilket nok gør, at den formidler fornemmelsen af rum bedre. Den har en mere fremtrædende bas en shure-nålen. Det er ikke sådan, at shure-nålen mangler detaljer i bassen - den er bare meget slankere.

Stereoperspektivet forekommer mig at være mere præcist for shure-nålens vedkommende, men absolut ikke dårligt for denon´s vedkommende.

Mellemtonen på denon´en forekommer mig at være en anelse varmere end på shuren, og den virker også mere dynamisk - men ikke meget.

Så hvilken en af dem er bedst? Shure eller Denon? Begge to og ingen af dem. På en eller anden måde komplimenterer de hinanden, således at det er rart at have to at bytte mellem ind i mellem. Jeg kan godt lide denon´en for dens mere naturlige lyd, og jeg kan godt lide Shure´s flere detaljer. Til prisen er Shure klart bedst, men det er vel sådan helt generelt, at når man når op i en vis prisklasse, så bliver produktet kun måske 5% bedre for hver gang prisen stiger med 50%.

Jeg vender muligvis tilbage med uddybende kommentarer og bemærkninger.

Jeg har en liste af pickupper både nye og brugte i mellemprislaget, som jeg godt kunne tænke mig at se nærmere på i en sammeligning med de her nævnte:

Denon dl 103R, Dynavector 10X5, en benz mc i mellemprislejet, Otofons om 40, Grace f9e, Beogram mmc2 og mmc1.

Forhåbentlig får jjeg tid og råd til det. Andre forslag til pickupper, nye og brugte, som I kunne tænke jer at jeg prøvede af er velkomne.

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Fint initiativ Bjerager.
Bare kom frisk!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Bjerager: 1,2 gram nåletryk - er det ikke meget lidt ? eller er det hvad den tynde nålefane kan klare ? ellers kunne lidte mere tryk måske bedre holde den i rillen når pladerne er bulede

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Glimrende indlæg der bjerager, spændende læsning og grundige. Bliv ved, bliv ved.

Til bjørn: nu er Shure V15 en af det bedst sporende pick-upper overhovedet, men derudover er det jo ikke sværere end at prøve med lidt forskellige pick-upper for at finde ud af, om en plade er skåret med knitrende lyde eller ej. Min egen erfaring er at det næsten altid er nålens fejl, hvis kraftige passager ikke kan tastes rent. Og det er værd at huske, at bare en gennemspilning med en nål, som slet ikke kan spore, kan være nok til at ødelægge rillen så meget, at den aldrig mere kan afspilles uden den der knitrende lyd af fejlsporing. Mange pick'-upper er rystende dårlige til at spore. Jeg vil mene at lige dette aspekt led kraftigt under det modeskift indenfor dyre modeller, som førte til tunge, stive (MC) konstruktioner, som så skulle køre med høje nåletryk/anlægskraft.

Eller måske er modeskift ikke korrekt, for det bløde, lette konstruktioner, som kom frem i 70'erne, med ekstremt høj nåleeftergivelighed, var jo kun en korteren fase mellem de gamle konstruktioner fra 50'erne og 60'erne, da arme var meget tunge, og så de førnævnte MC-typer. Alle de der bløde modeller, som først efterhånden gjorde at der blev udviklet arme, som kunne arbejde med dem (Infinity, Formula 4, Keith Monks kviksølv, SME III, Grace) var jo problematiske, fordi man helt glemte problemet med for lav resonansfrekvens i jagten på god sporing og højt tal for kompliance. Visse MC'er er så bygget som en slags mellemting, f.eks. Denons modeller DL-1000, DL-S1, DL-304. De er alle MC'er med let nålefane, blødt ophæng og lav vægt, så de skal have lette eller mellemlette arme. Til gengæld kan de spore!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Så fik jeg en ny nål ind ad døren for et par uger siden. En denon dl-304 købt ny på ebay fra en engelsk forhandler. Kostede mig i alt 1890 kr - en pris, der ikke kan undgå at få mig til at stille spørgsmålstegn ved den prispolitik, som www.hifiklubben.dk har valgt. I gamle dag reklamerede de med, at de var et mere troværdigt alternativ til den øvrige branche, pg.a. de manglende fordyrende mellemled og de deraf følgende lavere priser. Men det er vist en saga blot...

Det første man bemærker er det eget tynde nålearmsrør. Hårfint og meget spinkelt udseende. Selve nålen er også meget lille, men jeg oplevede ikke nogle problemer i forbindelse med opsætningen af pickuppen.

Jeg valgte først at montere den på mit røde armrør til min mørch-arm. Senere satte jeg den i mit blå armrør. I begge armrør har jeg sat nåletryksvgten til 1,2 g. Jeg oplever sjovt nok, at den har det lidt svært med bulede plader i begge armrør - hopper ud af rillen. Har jeg den siddende i det blå armrør kan jeg have min Shure V15 III mr siddende i det røde, hvilket tillader, at jeg hurtigt kan skifte mellem de to armrør og lave sammenligninger.. Du skal have mere nåletryk på!

Den kører gennem min t-20 trafo ind i min accuphase c-200´s Riaa. Et mere optimalt valg af trafo kuunne være interessant at få prøvet af. Og nødvendigt, åbenbart. (Se nedenfor).

I forhold til Shure-pickuppen, er denon´en mindre detaljeret.  Færre mikrodetaljer træder frem i lydbilledet, de enkelte instrumenters klang er mindre nuancerede - men på en eller anden måde også mere naturlige. Den er mere luftig i toppen, hvilket nok gør, at den formidler fornemmelsen af rum bedre. Den har en mere fremtrædende bas en shure-nålen. Det er ikke sådan, at shure-nålen mangler detaljer i bassen - den er bare meget slankere. Der er noget helt galt. Jeg tør godt garantere at Denon*en ikke er mindre detaljeret end Shure'en! Jeg tor det går galt med den omtalte trafo. Prøv en anden...eller uden.

Stereoperspektivet forekommer mig at være mere præcist for shure-nålens vedkommende, men absolut ikke dårligt for denon´s vedkommende.

Mellemtonen på denon´en forekommer mig at være en anelse varmere end på shuren, og den virker også mere dynamisk - men ikke meget.

Så hvilken en af dem er bedst? Shure eller Denon? Begge to og ingen af dem. På en eller anden måde komplimenterer de hinanden, således at det er rart at have to at bytte mellem ind i mellem. Jeg kan godt lide denon´en for dens mere naturlige lyd, og jeg kan godt lide Shure´s flere detaljer. Til prisen er Shure klart bedst, men det er vel sådan helt generelt, at når man når op i en vis prisklasse, så bliver produktet kun måske 5% bedre for hver gang prisen stiger med 50%.

Jeg vender muligvis tilbage med uddybende kommentarer og bemærkninger.

Jeg har en liste af pickupper både nye og brugte i mellemprislaget, som jeg godt kunne tænke mig at se nærmere på i en sammeligning med de her nævnte:

Denon dl 103R, Dynavector 10X5, en benz mc i mellemprislejet, Otofons om 40, Grace f9e, Beogram mmc2 og mmc1.

Forhåbentlig får jjeg tid og råd til det. Andre forslag til pickupper, nye og brugte, som I kunne tænke jer at jeg prøvede af er velkomne.

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke 304'erens output men t20-trafo og denon-103 lyder fx meget grimt sammen - alt for meget gain som giver et mærkeligt lydbillede 

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Jeg valgte først at montere den på mit røde armrør til min mørch-arm. Senere satte jeg den i mit blå armrør. I begge armrør har jeg sat nåletryksvgten til 1,2 g. Jeg oplever sjovt nok, at den har det lidt svært med bulede plader i begge armrør - hopper ud af rillen. Har jeg den siddende i det blå armrør kan jeg have min Shure V15 III mr siddende i det røde

Hej bjerager. Det blå armrør er for tungt til DL-304. Du ender med en resonans på ca. 6,5 Hz hvilket er lovligt lavt (helst ikke under 8). DL-304 har en dynamisk kompliance på ca. 28cu! (Denon opgiver 14cu ved 100Hz men ved 10Hz er den ca. det dobbelte). Hellere det røde armrør - eller endnu bedre: Det grønne.

bjerager skrev:
Den kører gennem min t-20 trafo ind i min accuphase c-200´s Riaa. Et mere optimalt valg af trafo kuunne være interessant at få prøvet af.

T-20 (MkI) er en mismatch. DL-304 har en høj udgangsimpedans på 40 ohm (ligesom DL-103). Med T-20 får du en reel belastningsmodstand på 30 ohm (hvis din C-200 MM RIAA er på 47k ohm). Omkring de 100 ohm ville nok være bedre. T-20 er skabt til (Ortofon) MC'ere med typisk udgangsimpedans på ca. 4-6 ohm.

Så måske en god passiv trafo på 28dB (75 ohm) eller 26dB (118 ohm)? Eller deromkring.

Trafoer/MC'ere.

Cartridge Database - Tools.

PU/Arm matchning.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne.

1. Jeg bruger denons eget anbefalede nåletryk, og vil helst ikke forøge det meget i forhold til hvad fabrikken anbefaler..

2. At det blå amrør ikke matcher særligt godt er jeg klar over - det røde er klart bedre til formålet. Så der kommer den nok også til at ende, men for øjeblikket vil jeg gerne have muligheden for at bytte rundt mellem de to pickupper på en forholdsvis enkel måde.

3. Jeg har min Riaa sat til at være på 100k ohm, hvilket får den til at matche bedre, men ikke perfekt. Som jeg skriver vil jeg gerne prøve en anden trafo, men pengene, pengene... Desuden har jeg en teori om at t-20´eren ganske rigtigt også virker som en begrænsing i forhold til detaljeringsgraden.

4. At shuren i mine ører er mere detaljeret kan måske skyldes at der er en bedre nåleslibning på den.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Hej Bjerager

T20eren er sku en dejlig trafo - jeg har den samen med en SPU gold og det fejler ikke noget

Du er velkommen til at tage din mørch under armen en dag og kigge forbi - så kan du høre om din denon lyder bedre gennem mine beyer trafoer - der skete en kæmpe forbedring med min 103er da de kom ind i billeder

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes