Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 00:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladebørste (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Ja, det lyder måske banalt. Men er der nogen der kan hjælpe mig med et link til et sted hvor jeg kan købe en "gammeldags" pladebørste ?

De eneste pladebørster jeg kan finde, er de typer med kulfiberhår... men måske er det bare mig der ikke søger godt nok. 

Jeg er ude efter den slags børste som er lavet af en skumgummi (eller et andet sugende materiale) og har en slags Velour overside. Den er 4-kantet og kan drejes(så når den bliver beskidt og slidt, så kan man vende den). De bruges i forbindelse med rensevæske, og her er kulfiberhårene jo temmelig ubrugelige.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

jeg mener det er AM der laver dem, men om de kan stadigvæk købes det er en anden snak.Måske var det en ide at købe en KNOSTI manuel Pladerenser når dine plader er rigtig beskidte og en kulbørste til normal brug.

diamondduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

AM laver "OneClean RecordCleaner" (AM 10104).Set til 120.-

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes godt man kan dele LP'er op i 3 beskidtheds kategorier :o)

Den næsten rene, som kan tages med kulfiberbørsten.

Den snavsede, som kræver en fugtig pladebørste, inden kulfiberen.

Den forsømte, som kræver en fransk vask og strygning, inden den bare skal i nærheden af en plov.

Jeg har siddet og luret på diverse tegninger, og har mod på at kaste mig ud i en DYI pladevasker.

Jeg har en gammel Vax støvsuger(som kan suge væske) og en gammel grammofon(med ødelagt tonearm) som jeg ville ofre på projektet.   

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

1. en kulfiber børste er god at have som minimum (kan stadig fåes mange fabrikater i dk prøv www.accord.dk
2. kan du få fat i en discwasher børste er du godt på vej - den kan bruges både tør og våd og tager meget uden at mase det ned i rillerne
3. Maxell (dem der lavede bånd) lavede en elektrisk rensebørste (minder lidt om sådan en man havde til krummer på en dug) den sætter man fast på centertappen -tænder og så drejer den rundt på pladen og suger op mens små børster samler skidt op - eneste ulempe - hvis man glemmer at tømme den begynder den på et tidspunkt at grisse pladerne
4. pladerensemaskine er nummer et - men også her børe man dele op i flere kategorier , hvor de pæneste plader blot skal have en gang af det milde L'art du Son http://www.smartdev.com/Lart_tips.html
Er det en plade som er er både ridset og møgbeskidt skal der flere omgange til i vaskemaskinen, men husk jo mere du får fjernet mens den er tør dets bedre.

25% Salmiakspiritus 25% Sprit 50 % Demin. vand tilsat en spk. opvaskesæbe og en spk. afspæningsmiddel -pr.½ liter (husk at have åbent vindue)

Efter sådan en tur efterfølges der altid med min standardblanning

25% sprit 75% demin. vand 1 tsk. opvaskesæbe 1 tsk afspæningsmiddel pr.1/1 liter

og så har jeg en særlig mild sag som blot er til en kvik rens af næste rene plader
10% sprit - 90% demin. vand ingen sæbe og et par dråber afspæningsmiddel pr. 1/1 liter

Jeg er begyndt at afslutte pladevask med L'art du Son uanset om det er dette skrappe eller milde bad der har været brugt.

på voldsomt hærgede plader bruger jeg også forskellige børste, tandbrøster etc for at løsne skidt og fjeren småridser

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

ps. her et link til discwasher
http://www.amazon.com/DISCWASHER-D4-Record-Cleaning-System/d p/B000000X4N

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
1. en kulfiber børste er god at have som minimum (kan stadig fåes mange fabrikater i dk prøv www.accord.dk
2. kan du få fat i en discwasher børste er du godt på vej - den kan bruges både tør og våd og tager meget uden at mase det ned i rillerne
3. Maxell (dem der lavede bånd) lavede en elektrisk rensebørste (minder lidt om sådan en man havde til krummer på en dug) den sætter man fast på centertappen -tænder og så drejer den rundt på pladen og suger op mens små børster samler skidt op - eneste ulempe - hvis man glemmer at tømme den begynder den på et tidspunkt at grisse pladerne
4. pladerensemaskine er nummer et - men også her børe man dele op i flere kategorier , hvor de pæneste plader blot skal have en gang af det milde L'art du Son http://www.smartdev.com/Lart_tips.html
Er det en plade som er er både ridset og møgbeskidt skal der flere omgange til i vaskemaskinen, men husk jo mere du får fjernet mens den er tør dets bedre.

25% Salmiakspiritus 25% Sprit 50 % Demin. vand tilsat en spk. opvaskesæbe og en spk. afspæningsmiddel -pr.½ liter (husk at have åbent vindue)

Efter sådan en tur efterfølges der altid med min standardblanning

25% sprit 75% demin. vand 1 tsk. opvaskesæbe 1 tsk afspæningsmiddel pr.1/1 liter

og så har jeg en særlig mild sag som blot er til en kvik rens af næste rene plader
10% sprit - 90% demin. vand ingen sæbe og et par dråber afspæningsmiddel pr. 1/1 liter

Jeg er begyndt at afslutte pladevask med L'art du Son uanset om det er dette skrappe eller milde bad der har været brugt.

på voldsomt hærgede plader bruger jeg også forskellige børste, tandbrøster etc for at løsne skidt og fjeren småridser

Super dumt spørgsmål fra en pladebegynder: De blandinger du nævner til sidst - laver man bare dem i en opvaskebalje og smider pladerne i eller hvordan? Og hvordan tører man dem bagefter?

Tak for et godt indlæg!

Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Super dumt spørgsmål fra en pladebegynder: De blandinger du nævner til sidst - laver man bare dem i en opvaskebalje og smider pladerne i eller hvordan? Og hvordan tører man dem bagefter?

Tak for et godt indlæg!

[/QUOTE skrev:

Alle mine blandinger bruges i pladevaskemaskine som suger og tørre med vacum
der findes håndvaskemaskiner hvor man ikke bruger sug med stiller til tørre - jeg har i kke brugt sådanne og kan derfor ikke sige om mine blandinger

Alle mine blandinger bruges i pladevaskemaskine som suger og tørre med vacum
der findes håndvaskemaskiner hvor man ikke bruger sug med stiller til tørre - jeg har i kke brugt sådanne og kan derfor ikke sige om mine blandinger løber godt nok af uden vacum
du skal aldrig komme hele pladen i en balja - etiketten skal helt kunne holdes tør
en ting er dog sikker hvis ikke du bruger vacum er det ekstra vigtigt at du bruge demin vand og ikke postevand - navnlig på sjælland er dder mane steder meget kalk i vandet og det er noget skidt at få ned i pladerillerne
trådstarters ide med en vådstøvsuger og en gammel pladespiller er slet ike tosset

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juli 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

pinkhenrik skrev:

Ja, det lyder måske banalt. Men er der nogen der kan hjælpe mig med et link til et sted hvor jeg kan købe en "gammeldags" pladebørste ?

Prøv at høre hos Audio consult :)

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode indput.

Jeg har som så mange andre været et fjols, tilbage i slut 80'erne, at skille mig af med både grammofonen og en pladesamling på ca.16-1800 stk. 

Inden for de sidste par år har jeg dog fået købt, både et par gamle "plove" og en hel del skiver. Så når jeg nu kommer forbi et sted hvor der står en kasse vinyl, skal jeg lige se om der er noget jeg kan bruge... ind i mellem finder man så en god skive af god kvalitet, men som mildest talt er møjbeskidt, og her er det det så at behovet for en "vaskemaskine" kommer.     

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juli 2008 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Er det sådan en her du leder efter?

http://www.needledoctor.com/Discwasher-D4-Kit?sc=2&categ ory=108

pinkhenrik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

@flpdk... ja det er lige sådan en... denne her er faktisk også pæn at se på... dem jeg husker var lavet i kedelig plastik.

Tak for link.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes