Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 22:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pick Up ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg søger lidt vejledning. Har søgt lidt rundt for at købe en brugt pladespiller, da jeg ikke kan få mig selv til skrotte min gamle vinyl og savner faktisk at høre den.

Efter at have talt med "r-l-b" blev jeg faktisk rådet til at renoverer lidt på min gamle Sonab 85S. Det er ældre sag fra 1971, men virker solid og armen er vist OK ?.

Jeg vil gerne have en god PU på den og ønsker her vejledning. Mit anlæg er: Holfi Pre 8EE, Proceed 2 effektforstærker og Carlson OA 52 højtalere.

Jeg ved ikke så meget, men kan forstå at man hurtig kan falde i... Jeg vil gerne have en MC PU på og mener også at det skal der på Holfien....

Data på Sonab 85S er: Tonearm: Statisk og dynamisk udbalanceret. Indstilbar for nåleanligningskraft mellem 0,5 og 3,5 g. Tonearmen er optimeret for laveste distorsion pga vinklen. Frit oversat fra Svensk og kan ikke finde ud af at sætte et billed ind!!

Holfi'en jeg købte fik jeg at vide at den var til MC, men kikker jeg på deres hjemmeside finder jeg dette: Pre 8 kan fås med en indbygget i MC / MM RIAA kredsløb. Ved at variere forstærkningen er det muligt at bruge næsten enhver patron på markedet uafhængigt af dens output-niveauet. ?

Ligeledes står der: Analoge indgange:
1 MC PHONO :   0,25mV / 100 W 1 MC PHONO: 0,25 mV / 100 W

Maksimal effekt:
Line                 :                     4 Vrms (1% THD) Linje: 4 Vrms (1% THD)
MC/RIAA         :                     2 Vrms (1% THD) MC / RIAA: 2 Vrms (1% THD)

Frekvensområde
Line                  :                     1 Hz - 1,3 MHz +0 / -3 dB Line: 1 Hz - 1,3 MHz +0 / -3 dB
MC/RIAA         :                     7 Hz - 100 kHz +0 / -3 dB MC / RIAA: 7 Hz - 100 kHz +0 / -3 dB

RIAA accuracy :                     ± 0,35 dB RIAA nøjagtighed: ± 0,35 dB

På Carlson Planer (hjemmeside for Carlson og Sonab produkter, står der at der kan bruges: PICKUP:
- Ortofon OM-30 och OM-40 (CP, LTS) i fht. til højtalerne....

Lidt rodet måske, men det er der jeg er nu..... Hvilken PU vil i foreslår passer til sættet, er Sonab 85S noget at "bygge" på, skal jeg købe noget andet grej ? Mit budget er begrænset, da jeg ikke ved om jeg vil fortsætte, men giver gerne vinylen en chance......

Til top Vis Jan Peters's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Peters

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Du skal have en MC pickup for at den passer til din Holfi (IKKE en high output MC, men en normal). I den overkommelige prisklasse er det næsten kun Denon 103 som kan komme på tale. Den kan købes på nettet til rimelige penge (Andre ved mere om dette, end jeg gør). 

Ellers en af de billigere Benz, Ortofon eller Dynavector. Kig på en MC i prisklassen omkring de 1.000,- til 2.000 kroner. Hvis du tør - køb en velholdt brugt.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

85S manual hos CarlssonPlanet.

Eller som pdf-fil hos Vinyl Engine (registrér dig og log-in).

Et større billede.

Produceret af Yamaha så vidt jeg kan læse mig til.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg synes armen er ret fed at se på - kan den tumle en 103er som Janils siger så tror jeg du bliver rigtig glad for den - bare 103eren ikke har for meget output i forhold til din MC indgang - 103eren er jo en low out put med ret højt output

Man behøver ikke købe den på nettet,  Hfifklubben har også denon 103 til ? 1.300 kr. ca. også kan man få den byttet hvis ikke den er i orden (billigst på nettet koster den vel 300 mindre end i hifiklubbe så hut jeg visker)

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2008 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Høj output? 0,3 mV?
Ikke specielt højt.

Holfi'en 0,25 mV - det vil da gå fint.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

super - så kan jeg klart anbefale den Jan - navnlig hvis du holder af akustisk musik og sang 

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Lyder godt, og denne Denon vil ikke være for tung til armen ? I min søgen efter 85S, fandt jeg på Carlson Planet i Nyhedsbrev 24, en vejledning til opgradering. Denne herre anbefalede ikke Low Output MC, da armen ikke kan tacklen den ? er det da vægten, eller hva' ?

Ja, musikken jeg hører er primært i den lette ende. Blues, instrumentalt, klassisk og den pæne/bluesagtige Jaz. Dog kan enkelte fede guitarsoloer på fuld hammer bløde mig en del op....

Ja, mit prisleje ligger på 1500 - 2000,- kr.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

img294/1052/sonabnx6.jpg< ="text/">setImgWidth();

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

hvor meget vejer en denon 103er

hvad med salsa, tango og samba fra ortofon er de så krævende som 103 til en tung tonearm ?

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Det ville være rart med en MC....

Her er hvad der stod om den i Nyhedsbrev 24, Carlsson Planet.

"Sonab 85S blir en underbar spelare när den är rätt renoverad och får en bra pick-up. Den
kan då nästan mäta sig med min hemmareferens(Simply Black). Jag är inte hundra på att jagskulle höra skillnad i ett blindtest!

Det tar för lång tid att här berätta utförligtoch exakt hur man gör. Och den som inte känner
sig någorlunda händig bör kanske avstå, det kanju bli ganska fel i spelare med så mycket
automatik. Men kort kan jag berätta:

Efter noggrann fullrengöring, demontering ochundersökning av skivspelaren så brukar jag göraföljande:

MODIFIERINGSTIPS
+ Lasta ner lådan och botten med asfaltsmassa(finns hos t ex Mekkonomen).

+ Byta nätkablage till nytt och jordat, gärna t ex nya Supra LoRad.(Jordas mot någon metallskruv i topplattan)

+ Byta signalkablar till (helst) RG59 med guldpläterade phonos.

+ Byta lagerolja (använder Thoréns originalolja).

+ Applicera nytt lagerfett (typ kullagerfett) i all mekanik där det behövs.

+ Sätta på extra glidring på tonarmslagrets bärpinne (Den lilla svarta piggen under brukar
bli snedsliten så att armen låser sig). Jag använder vanlig hal krympslang här, plus fett.

+ Byta pick-up och/eller nål till så bra man har råd med, gärna Ortofon OM20, 30 eller 40. Dock ej till lågnivå-MC, det orkar inte armen med. Pick-upen bör justera in noggrant.

+ Byta rem förstås. Kan vara svår att hitta (den är ovanligt lång) - ring runt och leta. Räkna med minst 150:- .

+ Putsa upp lådans lack med möbelolja. I svåra fall med djupa lackrepor kan man bli tvungen att först lacka om lådan. Välj då vattenlöslig halvmatt svart som ska rollas på med en väl rengjord, liten, helst ny roller som tvättas i tvål både före och efter lackeringen.
Om man inte noggrant tejpar över Sonabloggan försvinner den förstås vid denna manöver!

+ Putsa plexihuven med lämplig möbelolja. Fula repor i plexiglaset kan bli mindre fula med hjälp av kromputs. Skruva gärna loss huven så den går att ta av hel och hållen och lägga bort vid spelning. Plexihuvar är nämligen verkliga klangkroppar och har en utpräglad förmåga att dåna med i musiken vilket gör din fina pick-up helt vilsen och ljudet lidande.

+ Montera samman hela härligheten igen och kolla att allt blev rätt, att automatiken fungerar osv.

+ Montera 3 st. spikes under spelaren för ökad stabilitet och vibrationskontroll (inte 4 st., då vickar den). Se till att spelare står i våg.
OBS! Använd aldrig SD-fötter under fjädrande spelare! Den får rena sjösjukan då...

+ Montera spelaren på en riktigt stabil vägghylla, gärna i sten, plexiglas eller liknande
vibrationsfattigt material.

Tja, sedan är det bara att koppla in spelaren, lägga på en bra platta och börja njuta. Sänd
gärna en tacksamhetens tanke till CarlssonPlanet om det låter bra!"

Min Shure pu er den eneste oplevelse jeg har, så der skal virkelig være et løft i musikken. Hvis det ikke går med armen og jeg er nød til at kikke på andet grej, hvad kan så anbefales... Selvfølgelig er jeg nød til at ofre lidt mere  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

det kunne jo se ud som om de ikke anbefaler en MC pickup - meeeen mon ikke at der er en mc pickup der er blød nok - hvad siger fx Krenzler

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

En vintage Shure med super-nål må jo være perfekt her. Er nøye beskrevet flere steder i det siste.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Hmmm, tør jeg at springe ud i det....takker for indslagene. Der er et par maskiner til salg på nettet. En Thorens 160 super til 1600,- men jeg skal skifte PU, en Thorens TD 2001 med en Ortofon MC 20 Super til 2500,- (Kan bruges som den er), en Linco L 78 til 775,- (der skal vel ny arm og PU) og en Luxman PD131(S) med SME 3009 Improved (ofre ny PU).... Hvad ville være at foretrække og hvad er forskellen på en Linco L75 og 78. 78' ser pænere ud, men der nu ikke det vigtigste.

Ved sku' godt at jeg ligger i de små kr., men det hele skal passes. Renovering af hus, ferierejser og en smuk og dejlig kone der skal forkæles i ny og næ

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hvad med at smække en rega RB300 arm (brugt ca. 750 kr.) på din Sonab og så en Denon 103er samt en ny rem - med lidt held ender du på 2000

Lenco L78 til 775 er lidt i overkanten når en L 75 koster 200-400 kr - det er den samme motor og pladetalerken og det er godt og det er den samme skod arm, selvom headshell se flottere ud på L 78. Det eneste udover at være sort som adskiller L78 fra L 75 er at L78 vist stopper selv når pladen er ovre.

evt. find en brugt Rega P3 og en Denon 103er men så ender du nok på 2.500-3.500

J

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

En TD2001 + MC20Super til 2½K lyder da ret fornuftigt?

Såfremt at pick-up'en er spilleklar. Så er du kørende.

Vær ops på evt. forsendelse og solid korrekt imdpakning så pladespilleren (og dens dele) når frem i ét stykke...*

* Ydertallerken pakket separat i bunden. Indertallerken hævet med papstykke og fikseret. Tonearm fikseret i holder. Kontravægt og andre løsdele afmonteret og pakket for sig. Alt pakket grundigt med masser af fyld (bobleplast, flamingo) så intet kan rykke rundt (også låget).

Der er også lige dukket en flot Systemdek/Dunlop IV med Helius arm op...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Krenzler: Når du ser den rimelige "svære" arm og ser en anbefalet pickup vægt på mellem 5 og 12 gram - og en fabriks monteret pu som F15 - tror du så ikke at der findes en god low output MC pickup der ville kunne fungerer med Sonab'en ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at vurdere armens effektive masse ud fra et billede...

Den blev åbenbart parret med PU'er som Orto F15 & Shure M75 - men betyder det så at den er let eller var det bare fordi at det var dengang...?

De eneste rigtigt billige LO-MC's jeg kan ihukomme (omkring de 1000,-kr.) er DL-103 (helst en tung(agtig) arm), Benz MC20E2/L (ditto <- og vejer kun 4 g) og Orto Tango.

Omkring de 2K dukker der flere op (og også nogle der er bløde - som DL-301 II f.eks.) men er det overkill til denne arm/dette værk? Jeg aner det ikke. Hvor kapable er armens lejer osv.?

Mvh.

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Har forhørt mig på den Sustendek, men der er mm pu til den. Så inden jeg jeg videre, hiver jeg Sonab'en frem og sætter den til anlægget, ham jeg talte med havde selv en Holfi og der var ikke RIAA i men bare til mm. Trods min sælgers udsagn om Holfien og manglende tilbagemelding fra Peter Holfi, prøver jeg den simple vej. vied ikke om jeg kan se det hvis jeg kikker i dens indre, emn det bliver det næste.

Er der kvalitets forskel på den Systemdek og den omtalte TD 2001

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Retter lige mig selv, ikke Sustendek, men Systemdek.... Har sat den gl. Sonab på anlægget med min gl. shure pu. Kræver at at skrues højere op (end CD'en) og hvilken lyd  ulm og tom, ingen dynamik. Er det PU (selvfølge noget af det) - eller hva'... Prøver lige at kikke ind i Holfien, for se om jeg kan se noget .

Hvis den bare er til MM, ser min sit. jo anderledes ud, dvs. et brede spector for valg... og hvad skal det så lige være

Jan Peters
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2008 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

En PRO-JECT 1 Xpression, K1 pick up. med Carbon arm. er det noget ? - står til 1500,- - har læst lidt om den og der er omtalt motoren der kører på 16 watt., som skulle nedsætte magnetpåvirkning til pu. Er der noget i det og vil en motor i den størrelse kunne trække ordenligt og stabilt ?

Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes