Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Shure M97XE erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 September 2008 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er ret vild med den gode gamle MM lyd, og nu har jeg fået en grille, at jeg godt vil prøve en Shure pickup. Husker dem jo fra gamle dage. Ren nostalgi .

De laver den her i dag, som nok vil være den mest interessante, så jeg vil høre om nogle af de ærede medlemmer har nogle erfaringer med den http://www.needledoctor.com/Shure-M97XE?sc=2&category=38 0

Den får jo en udmærket test, men går den i retning af den "gamle" Shure lyd ?

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Den har jeg anmeldt i HF nr. 7/2007.

Her et lille klip fra konlusionen:

"Shure M97xE Audiophile har været et behageligt og afgjort nostalgisk bekendtskab. Den sporer alting som en leg og der er stadig det letflydende og glatte, som kendetegnede Shure i gamle dage. Til prisen er der bestemt ikke noget at udsætte og har man en tilpas let arm er der egentligt ikke så meget at overveje. Den spiller musik så man glemmer alt om data, samt hvorfor pladerne skulle være så dårlige. Et andet absolut plus er den store immunitet over for pladestøjen."

Hvis du kigger efter MM pickup i den prisklasse, synes jeg ogå du skal lægge et øre til Ortofons 2M serie!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 19 September 2008 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Men giv ikke 140$ for den. Hos LPGear koster den 80$. Hos Amazon.com koster den omkring de 60$. Om de sender til DK ved jeg ikke. LPGear gør.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene

Har faktisk lige købt den hos Amazon.com og de sender til Danmark:

Shipping Method: Priority International Courier
Shipping Preference: Group my items into as few shipments as possible
Subtotal of Items:   DKK 307,10
Shipping & Handling:   DKK 195,60
  ------
Import Fees Deposit   DKK 144,33
  ------
Total for this Order:  

DKK 647,03

Kommentarer er stadig velkomne

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2008
Lokalitet: Norge
Sendt: 19 September 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Jeg er ret vild med den gode gamle MM lyd, og nu har jeg fået en grille, at jeg godt vil prøve en Shure pickup. Husker dem jo fra gamle dage. Ren nostalgi .

De laver den her i dag, som nok vil være den mest interessante, så jeg vil høre om nogle af de ærede medlemmer har nogle erfaringer med den http://www.needledoctor.com/Shure-M97XE?sc=2&category=38 0

Den får jo en udmærket test, men går den i retning af den "gamle" Shure lyd ?

Den er god nok, og har mere av den gode gamle MM-fylde og bass-drive enn Ortofons tilsvarende.
Konstruksjonen er avledet fra den eldre M95ED. En rimelig utgave av den nå utgåtte V15VxMR.
Disse moderne Shure representerer altså et hopp tilbake til de pickupene som Shure solgte i 1973 - og begge er mest beslektet med M95ED (som var nude diamond-type).

Men den er ikke på nivå med de gode gamle, dvs. V15II fra 1970 og klonene av den. F.eks. har de gamle en mer avansert nude diamond nål/cantilever, der Shure idag sparer på utgiftene og anvender en metall-innfattet diamant (M97xE). De jeg kjenner som har sammenlignet foretrekker V15II-klonene (som NOS M91ED og M75/moderne SAS-nål). Den nye Shure er ikke så klar og oppløst i topp-registeret.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Også tak til dig Kjell

Den er nok ikke helt på højde med de gamle klassikere, men har åbenbart meget af lyden fra den gang. Dog ser det ud til at kvalitetskontrollen ikke er helt i top . Var den åbenbart ikke i 06 da TNT testede  http://www.tnt-audio.com/sorgenti/shure_m97xe_e.html

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Ellers er det at få fingre i en af de gamle Shure modeller som Kjell nævner og så en passende spritny S.A.S. nål fra japanske JICO.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ellers er det at få fingre i en af de gamle Shure modeller som Kjell nævner og så en passende spritny S.A.S. nål fra japanske JICO.

Ja, det var da en mulighed, men nu har jeg købt den, og der er lidt grænser for hvor meget jeg vil ofre på det. Lyden er grundlæggende meget som de gamle, og det var det jeg eftersøgte. Ellers kan jeg på et tidspunkt prøve med en V15 nål, som jo ifølge TNT skulle passe på den.  

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Jo tak! Har forsøgt, men de afviser mit VISA/Dankort og svarer ikke på tilsendte mails. Så det er helt umuligt at handle med dem. Har i andre tilsvarende problemer?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

krenzler skrev:

Jo tak! Har forsøgt, men de afviser mit VISA/Dankort og svarer ikke på tilsendte mails. Så det er helt umuligt at handle med dem. Har i andre tilsvarende problemer?

Der er stadigvæk steder der af en eller anden grund afviser VISA/Dankort. PayPal accepterer det f,eks heller ikke. Kender du ikke en du kan lokke til at betale med Mastercard f,eks ?

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Dankort er vel ikke et riktig VISA internasjonalt ? Jeg kjenner mange som har kjøpt hos JICO og det fungerer helt OK. De har ganske riktig en begrenset email service.

De tar kredittkort eller PayPal. Selv benytter jeg i økende grad PayPal ved alle mine kjøp.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

LPGear sælger også et begrænset antal JICO S.A.S. nåle - måske er de nemmere at handle med?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Der er åbenbart lidt delte meninger om den SAS nål. Den er ikke særligt god til plader, der ikke er helt perfekte (se især side 2) http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=132913

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Hvad synes du egentlig om din AT-33PTG? Har du haft andre MC'ere du kan sammenligne med?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Har en Ortofon MC30 Supreme og en Denon DL 103r. AT`en er meget klar, detaljeret, superdynamisk, med en kanonbas. Kan egentlig det hele, men er ikke ligefrem nogen "slap af" pickup. Bruger en Teknifi K1 i øjeblikket.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 05:41 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:
Der er åbenbart lidt delte meninger om den SAS nål. Den er ikke særligt god til plader, der ikke er helt perfekte (se især side 2) http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=132913

Den diskusjon gjelder kanskje særlig SAS-nål til M97xE - der kan det tenkes den høyere detaljering ikke tilfredsstiller alles behov, f.eks. hvis man var fornøyd med gjengivelsen til den originale M97xE. En annen faktor er at SAS-nålen generelt er litt mer lavkompliant, og derfor spiller en smule mer tørt og innelukket/dempet enn den originale Shure på samme arm.

I de gamle Shure fra 1970 spiller SAS-nålen flott og homogent, den typiske Shure sound blir godt bevart. Særlig passer den da godt i en moderne platespiller-arm med den litt høyere masse. Det er dette som er vår anbefaling. Og her synes jeg den er god til både gode og mindre gode plater. Og en nål til de som ellers foretrekker den høyere detaljering i moving coil-pickuper - jeg selv spiller heller på de gamle Shure med moderne super-nål eller d.o. re-tip.

Skal man ha den ekte "gode gamle lyd" må man nok investere i de ekte NOS Shure pickups eller tilsvarende fra andre fabrikater. Eksempelvis er heller ikke den nyere AT440 MM-pickupen i nærheten av de gode gamle lydmessig.

De gamle MM'ere har høyere induktans og mere jernkjerne i viklingene (som en step-up trafo) - det gir en annen slags fylde/varme i det lavere frekvensområde, og så passer den høyere detaljering i SAS-nålen perfekt.

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

LPGear sælger også et begrænset antal JICO S.A.S. nåle - måske er de nemmere at handle med?

Viktig link - tar den med i min Shure-oversikt på AV-forum.

http://avforum.no/forum/guider-audio/67934-vintage-shure-gui de.html

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg nok lidt lunken overfor de der japanske nåle. Man skal holde sig for øje at det ER kopier, og vil derfor ikke lyde som de originale. Og det originale er vel det man vil have, ikke sandt ? . Flere af de gamle Shure er klassikere, på grund af den måde de er lavet til at spille på. Efter min opfattelse, så er en klassiker ikke en klassiker mere, når man ændrer på den. Lige meget hvordan og hvor lidt . Man kan altid prøve at gøre noget "bedre", men for det meste så mister man den oprindelige "magi". Tag f,eks LS 3/5a. Der skulle bare en lille ændring af ophænget til at fjerne den oprindelig magi. For slet ikke at tale om biwiringsversionerne, uhauha.

Med hensyn til M97XE så ser jeg andre steder, at flere mener at den faktisk er bedre end de gamle. Renere og mindre "peaket" i toppen. Faktisk tror jeg at den sagtens kan blive en "nyklassiker" i sig selv. Shure har haft nogle bestemte intentioner med den. Den skulle træde i baggrunden, og bare lade musikken spille uden øretrættende fænomener. Og det tyder det da på at de har haft held med det. Begynder man så at prøve at rette op på dens undladelsessynder, så får man noget helt andet, og ikke noget der nødvendigvis er bedre, i forhold til Shure`s intentioner med den, og det man selv ønsker. Vil man have noget der spiller anderledes, så kan man jo lige så godt købe det i første omgang

Mere er nu ikke altid lig med bedre, er min erfaring

Kjell B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Nu er jeg nok lidt lunken overfor de der japanske nåle. Man skal holde sig for øje at det ER kopier, og vil derfor ikke lyde som de originale. Og det originale er vel det man vil have, ikke sandt ? . Flere af de gamle Shure er klassikere, på grund af den måde de er lavet til at spille på. Efter min opfattelse, så er en klassiker ikke en klassiker mere, når man ændrer på den. Lige meget hvordan og hvor lidt . Man kan altid prøve at gøre noget "bedre", men for det meste så mister man den oprindelige "magi". Tag f,eks LS 3/5a. Der skulle bare en lille ændring af ophænget til at fjerne den oprindelig magi. For slet ikke at tale om biwiringsversionerne, uhauha.

Der er jeg (delvis) uenig.
Fordi der er flere grunner til å anskaffe en NOS Shure. Pluss at de originale gode USA-produserte nåler er vanskelig å oppdrive idag, så må man uansett prøve alternativer.

Jeg spiller daglig på en slik re-tippet med hypermoderne diamant på den originale nålearm. Det er etter min mening noe av det beste som finnes til daglig bruk nå i år 2008. Min spiller/arm er beregnet til de gamle Shure. Her er lyden ganske lik original Shure.

Så er det alle menneskene som har investert i en moderne platespiller og ønsker å få avprøvet den gamle lydfilosofi uten å bytte anlegg. Man ønsker eventuelt en ny pickup til den daglige musikk-nytelse. Og stiller krav til høy detaljering i gjengivelsen (slik som MC-entusiastene). Så er SAS-nålen perfekt. Det blir en god bruks-pickup ut av det, om enn man har fjernet seg noe fra den originale Shure sound. Mange vil like denne versjon, slik som alle jeg har snakket med i Norge som kjører NOS Shure + SAS i Rega-armer o.lign.

Til sist den som har et nostalgisk ønske om å tre tilbake til de gylne hifi-år. For denne gruppe må intet endres - alt skal være originalt. Jeg har egne bånd-innspilninger fra 70-årene (m/Shure PU) - de lyder fortsatt flott og man føler egentlig ikke at mye mangler.

Du burde prøve en NOS Shure. Det spesielle er at man ikke merker noen unoter/problemer når det sitter på en mer høyoppløselig nål.

Du referer til litteraturen på internett. Du burde prøve selv først og sammenligne. De fleste som skriver på internasjonale fora kjører med billige Mexico-kopier eller billige uoriginale nåler på NOS-pickupene, og så lyder den nye klarere. Med originale USA NOS-nåler (som er ukjent på Audiokarma og andre steder) blir det noe helt annet. Jeg publiserte disse sammenhengene i Norge, og et betyderlig lager NOS-nåler forsvant fra USA og ble oppkjøpt av nordmenn. Så det er mange i Norge som har sammenlignet M97xE med de gamle, og resultatet ble at ingen ville si så mye pent om den nye.

Jeg har selv testet moderne MM'ere, og synes de faller igjennom, hvis man ønsker den høye oppløsning og klarhet gode MC'ere gir. De gamle Shure (og sikkert også enkelte andre gamle fabrikater MM) har en kvalitet som nærmer seg moderne MC'ere - det eneste problemet er nåleslipningen, der er jo dagens MC'ere mye bedre. Så setter man en moderne diamant på, og det hele spiller flott fra bunn til topp.

Hvis MM-pickuper ikke kunne spille bedre enn M97xE, så ville jeg selv ikke hatt den ringeste interesse for å skrive om de gode MM-alternativene. Den nye og utgåtte V15VxMR spiller detaljert, men har for liten grad av "musikalitet".

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes