| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ca. 100 stk. af de der pickupper. Nogle af dem i andre huse, men internt er de alle bygget op på samme måde. Kun 2 af dem er i hvidt hus.
Dem jeg har er "døde". Det vil sige gummiophænget er hårdt som sten! Hvor meget ophæng der reelt er tale om kan vel diskuteres, da armen eller nålefanen i princippet bare en metalarm der stukket ned i denne gummiring, er det hele lidt primitivt. Skiller man den ad, ser man at der er tale om et VMS princip. På godt gammelt dansk er det "bevægeligt jern". En lille aflang metalplade går ned i et smalt permanent magnetfelt som er koblet til et spole. Magnetfeltet moduleres så i gabet ved bevægelsen af pladen som påvirkes direkte af nålen. Primitiv og det har krævet et pænt højt nåletryk. I forhold til den mekaniske opbygning af nye pickupper er der tale om gigantiske dimensioner. Det hele er selvfølgelig mono.
Jeg har også haft nogle Walchris arme, men de er enten solgt, byttet med noget andet eller foræret væk. Flere af dem var i meget dårlig stand og nogle af dem uden kontravægt.
For samlere har jeg også en del gamle Walchris (samt andre mærker) arme i plastik. Ingen af dem har pickupper på og de har været anvendt til primitive små rejsegrammofoner. De har ingen regulering af nåletryk. Den sjoveste af dem er helt gennemsigtig og beregnet til demo brug, så man kan se "den avancerede mekaniske opbygning". Tilbød dem alle til et musikmuseum på et tidspunkt, men de kom aldrig og hentede dem.
Hvis jeg får tid, vil jeg prøve at tage nogle billeder i næste uge. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|