Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 19:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gode værk (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 03 November 2008 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg trænger til at komme i gang med noget, og det skal være en pladespiller.

Men jeg synes altid man se Garrard og Lenco som værk - Findes der ikke andre gode værk der er til at få fat på? Eller skal
jeg bare fine en L75'er?

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 November 2008 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Der var en acoustical til salg herinde, som jeg synes så spændende ud, og så var der også en stor sony i en SME-plint på et tidspunkt. Der er masser af muligheder - det er bare at se sig om

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 03 November 2008 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

L75 er god fordi den er billig og stortset kun kræver lidt smørring og nogle gode tømreegenskaber - og da x-finer og mdf plade ikke koster alverden har du en pladespiller inkl. værk for under 1.000 kr.  + selvfølgelig en arm- som kan hamle op med tja pladespillere i 5-10.000 kr.s klassen

Prisen på Garrard 301 er så højt oppe at det kun kan betale sig hvis du er heldig og finder den på en af dine raids i det midtjyske - Garrard 401 kan bedre betale sig - kan fåes til 2-3000 og måske finde endnu billigere.

Så tilbage til hvad der så er at starte op med.

Braun PS 1000 og PS 500 - nogenlunde samme værk som en Thorens TD 124 - Netop de to Braun pladespillere er flotte så det vil med mindre det er en med en hærget kasse være syndt at plyndre dem for motor.

Dual modellerne 1019-1225 - well de er mellemhjulstrukne har et centerlejer der umodificeret er knap så godt som lenco, men som evt kan skiftes med et lenco leje ? - de har en helvedes masse automatik nedeuner ligespm de billige Garrard (sp25) som skal fjernes for det er blik der støjer - Her er en normand på hifi4all som sige armene er ok på de gamle dual - det skal jeg ikke udtale mig om

Connesiuer / sudgen lavede men mellemhjuler der ksulle konkurrere med Garrard - der var en til salg for en måned tids siden til 1500

Rek-o-cut - en amerikans mellemhjuler som over there har en fanskare på lige fod med lenco

Svenske Inertia har en glimrende motor som er til remdrem - da de ikke har en løs undertalerken er de lidt træølse at sætte rem på - man skal helst have tre hænder og 18 fingre - pladetalerkene på Inertia er ok - Jeg har to hverker du kan få

Beogram 3000 - den har et værk der er meget tæt på thorens td 124 - sådan en liger ikke noget og den kan du være heldig at finde under en tussse på et stumpemarked og så er det bare at bygge en tung plint og finde en god arm.

De gamle Lustre arme gst 1 som fx sad på Inertia er i dag stærkt undervurderede - måske er de ikke lige så gode som en rega RB 300, men jeg synes det er en fin arm som med det rigtige lod kan tumle en SPU og som sagtens kan spille med denons 103'er

Lustrearmen hvar da den kom frem dyrere end SME - og har et hav af indstillingsmuligheder

Direkte drives kan også bruges til DIY men der er ofte noget elektronik der for mig sætter grænser

Lencos har mekanisk hastighedsfinjustering - man skubber mellemhjulet langs en konisk akse - derfor er det eneste elektronik i en L75 en afbryder der slukker motoren - I den Santashooter købte af mig som han har lavet en flot plint til (remdreven L85) er der elektronisk hastighedsregulereing - og det kræver faktisk en del elektronik det samme gælder Braun ( dog er det elektronik uden små fæle sort chips - det er modstande lytte potmetre etc så det er til at arbejde med)

bottom line - L75/l78 kostede i 70eren mellem 1100 og 1700 - blev solgt i meget store antal - nogle blev brugt til discoteker ( tophat på "Bakken" havde to)  og de er nok færdige - men den lidt konservative stil appelerede til mange pæne borgelige mennesker så derfor er der stadig en god chance for at finde et godt eksemplar.

Åh - ja nu Bjerager skriver så er der også Mørch og før Mørch Delfon - der er noget med finjustering af motor der kan være svære men - flotte er de

god fornøjelse 

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 03 November 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad det er for en motor, som sidder i delphon´en. Men man skal være opmærksom på, at pladetallerknen vist nok er noget mindre end på en moderne pladespiller. De lavede også en remdrevet sag, som nok er noget nemmere at sætte op, og den er også ret flot.

Jeg har også luret lidt på Empire-værkerne - de er også ret flotte synes jeg. Og så har AR - stamfaderen til de remdrevede pladespillere med flydende ophæng - også en stor fanskare i det store udland.

Og så har vi jo ikke engang nævnt nogen af de direkte drevne...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

105.2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Thorens 125 eller 126 kan også findes til menneskepenge og armboardet er et stykke træ, så med lidt snilde burde man kunne snitte et nyt, der passer til den arm man vælger eller måske endda eksperimentere med forskellige arme

Til top Vis 105.2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 105.2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes