| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg handler af og til brugte plader sådan lidt rundt omkring. Desværre er jeg dårlig til at huske at kontrollere pladen inden køb, med mindre den koster mere end en 20-30 kr., og således er jeg "kommet til" at købe en plade med tydelige rester af et eller andet på.
http://img153.imageshack.us/my.php?image=img0162fs2.jpg
http://img512.imageshack.us/my.php?image=img0163gq2.jpg
Skaderne ses bedst i slut-"rillen" hvor den blanke overflade fint viser markeringern. De er også på resten af pladen, dog ikke så synlige som på den blanke overflade.
Pladen er forsøgt renset med en Moth RCM Pro vaskemaskine, vaskemidlet er L'art du Son. Selv efter 2 omgange forsvinder det ikke, og overfladen virker meget mere vandafvisende end normalt - vaskemidlet har problemer med at dække det hele trods rigelige mængder, og vand (jeg plejer at give en ekstra tur med rent vand) nærmest bliver smidt af.
Hvad er det for noget snavs? Er det konsekvensen af vådafspilning?
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt se ud som om der er brugt sprit på den. I værste tilfælde opløser det lakken. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set noget lignende på nogle af mine genbrugs LP'er, her har det været noget fra den innersleve/inderlomme der har smittet af.
Jeg er sikker på det er et eller andet silikone produkt fra disse lommer der smitter af, for det er utroligt svært at få af da vandbaserede produkter afvises af silikonen. Det virker næsten som om det er gået i forbindelse med vinylen.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan også være brugt LAST eller Profect på pladen. Det var nogle teflon eller silikonbaserede spraymidler, som lagde sig i et tyndt lag og "smurte" rillerne. Det skulle også nedsætte slid på LP og pickup.
Jeg har et par behandlede plader, som stadig i dag er super støjsvage og støvafvisende. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være pladen har fået Permostat. Visse innersleeves kan herefter smitte af på pladen som vist på billedet. Det er beskrevet i manualen til Permostat at dette kan forekomme ved visse typer af innersleeves. Der står også at fænomenet er helt hamløst og du kan nemt fjerne pletterne ved at gnubbe med en tør pladebørste.
Permostat og andre tilsvarende produkter kan godt fjernes fra pladen igen ved at blande opløsningsmidddel, f.eks. isopropylalkohol, i den rensevæske man bruger.
Jeg bruger iøvrigt selv Permostat til mine plader. Hvis jeg køber dem brugt gør jeg dem rene først på min Okki Nokki maskine.
Permostat er forøvrigt et genialt produkt. En enkelt behandling gør pladerne antistatiske for tid og evighed. Jeg har plader som jeg behandlede for 30 år siden og de er stadig antistatiske! Ingen knitren eller støj selv efter mange afspilninger. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
jrask Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gør også en del i brugte plader. Tilbage i starten af 70erne brugte jeg i en periode våd afspilning. Det gik fint indtil det 'våde' tørrede ind og det var stort set umuligt at få pladerne ud af innercovers. Jeg sendte hele samlingen til rensning og det klarede det på det tidspunkt. Hvis de har lagt i 40 år er der ikke noget at gøre.
Det kan være 2 ting. Enten ovennævnte eller som andre også har nævnt at visse innerposer gik i forbindelse med pladen. Uanset hvad, kan du ikke få det af. Jeg har forsøgt alt og der er ikke noget, som kan fjerne det. Smid pladen ud og find en anden eller lev med støjen indtil du finder en anden.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tog jeg mig så sammen til at høre hvad mærkerne betyder for lyden. På lytteafstand (ca. 3 meter) kan jeg faktisk ikke høre noget støj, så det er egentlig fint nok. Som sådan er pladen også i fin stand, intet knas og stort set heller ingen knaster. Smækker man øret ind mod diskanten i de stille passager er der dog noget støj, noget knitren, men altså ikke noget man hører på afstand.
EDIT: Hmm, der gjorde keyboard'et sig lige selvstændigt og submit'ede indlægget af sig selv Ville bare tilføje:
Men det ændrer ikke ved at pladen ser noget hærget ud på overfladen, og bunden af rillen har jo så åbenbart også taget skade. Nu har jeg vist nok pænt over 1.000 plader (burde egentlig afholde mandetal), og det er første gang jeg ser sådanne skader - måske jeg bare er sluppen billigt.
|
| Til top |
|
| |