| Forfatter |
|
abefar Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, Jeg ligger inde med en Technics SL-23, som jeg har "arvet" fra min mor - den er vistnok fra engang i slutningen af 70'erne. Drivremmen var pænt mølædt (I wonder why), så den udskiftede jeg, og den har ligeledes fået en ny pickup, en AT95E. 33-hastigheden kører også fint og stabilt, og pladetallerkenen er lige, modsat et par andre pladespillere jeg har haft "på besøg".
Men der er lidt problemer med 45-hastigheden, hvilket kræver en udskiftning af nogle elektrolytter, og den trænger nok også til en ordentlig plademåtte af filt, et nyt signalkabel og lidt andre finjusteringer. Her tænker jeg så bare på om det er det værd? Altså jeg synes den spiller fint nok, jeg har dog ikke noget at sammenligne med, så kan godt forestille mig at det kan blive bedre. Mit spørgsmål er derfor hvor meget bedre det kan blive med en ny pladespiller, før jeg starter et stort projekt om min SL-23? Jeg har kigget lidt på hifi-klubbens Argon TT1 (en branded Rega P1), men kan det virkelig passe at man er blevet SÅ meget bedre til at lave en maskine der drejer en tallerken rundt 33 gange i minuttet, at det kan retfærdiggøres at bruge 2.000 kroner på en ny?  Ved godt at tonearmen/materialet/whatever også har noget at sige, men hvor meget taler vi helt nøjagtigt om? Og hvor meget er SL-23'eren værd på dette punkt, hvis der er nogle der kender til den? Jeg har samlet ca. 2.000 kroner sammen til noget hifi-relateret, men hvis der ikke er det store at vinde, kan jeg da snildt finde på en million andre ting at bruge dem på... Det er trods alt hårdt at være en arbejdsløs studerende der først kan få SU om et halvt år.  På forhånd tak! __________________ Med venlig hilsen
Abefar
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft sådan en sl-23 stående, jeg købte den igen genbrug for 50 kroner. Og det er da en fin spille. Men så synes
jeg heller ikke den er bedre. Min havde også et problem med 45 omdrejninger. Jeg gad ikke løse problemet, da jeg også
havde en Thorens på det tidspunkt, der er LANGT bedre end den technics.
At udskifte signalkabel og fix de 45 omdrejninger koster jo også penge. Nok mere end du kan få for pladespilleren, hvis ikke
du kan klare det selv. De går på nettet til ca. 75$. Så hvis jeg var dig ville jeg nok droppe den Technis, og se mig om efter
en anden ca. 2000 kroners grammofon, men køb brugt, der rækker dine penge sig ret langt. Det tror jeg du vil få mere ud
af. Du kan undersøge lidt på Tehcnis 1210 ca. 2000 kroner, Thorens TD160, Luxman osv. Der er masser af pladespillere, der
er bedre end SL-23, men den er fin som begyndelse.
Jeg ville ikke vælge en Rega p3, eller ligende, synes det er for dyrt. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Abefar.
med en brugt rega p3 kan du nå langt,der sider på sådan en gammel rega p3 en rb 300arm med måske det rigtige tungstenslod på! den arm er en super arm til prisen!sæt at95 på og du skulle være godt kørende.
En Thorens kan være god, men de lider ofte af et møjireterende flydende ophæng der gerne vil kaste remmen af ved opstart, samt kan være svært at justere optimalt, deres tonearme er ikke noget at råbe hurra for.
Hvis du kunne finde en Pioneer pl 1000 med tangential arm, så har du noget unikt, der kan spille med utroligt mange pu'er uden problemer.
1210'eren er heller ik dårlig, fantastisk drev, men tonearmen!!!den hører hjemme på et diskotek.
Så er man tilbage til rega'en fantastisk plug and play, meget få problemer, kan opgraderes med anden motor, ja den vil spille uanset hvor du stiller den. Jeg har selv en, og den vil jeg ikke undvære, den bliver jævnligt sat til, når jeg lige skal høre om det kan betale sig besværet med min diy plov.
Jeg var en gang til en demo med Rega/Bent medlyd, her hørte vi hvad en p5 kunne, og hvor meget bedre deres keramik talerken var, men så er prisen jo en hel anden, men det kan spille!
Med venlig julevinylhilsen __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok spendere 100kr. og så skifte disse lytter, som du omtaler, så er du igang for billige penge. Skulle det vise sig at være tantal-lytter, så bare nøjs med almindelige elektrolytter.
Mvh
Torben

|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene! :) Der er imidlertid sket et lille "uheld"; jeg ville udskifte strøm-, signal- og jordkablerne på min SL-23, men jeg havde nogle problemer med at få loddet nogle af kablerne af printpladen, hvilket resulterede i at jeg var nødt til at bruge lidt vold til at få dem af. Det lykkedes så også, men jeg så herefter at jeg var kommet til at knække tre af de små tynde kabler fra tonearmen, og jeg kunne ikke lige gennemskue hvor de skulle sidde igen. Så jeg har skrottet den - den var nok heller ikke mere værd. Så nu har jeg trods alt en undskyldning for at købe en ny... Jeg har besluttet mig for at bruge højst 2.000 kr. - men helst noget i retningen af 1.500, der skal jo også være penge til lidt nye plader og andet godt. :) Jeg har kigget lidt på Technics SL-1200/1210 som ser fin ud, men de billigste jeg har fundet koster noget i retningen af 2.400, og samtidig risikerer jeg at den har været brugt til DJ-brug. Og så skal jeg herudover også købe headshell og slipmat af filt. Så det er lidt over mit budget. Jeg har i stedet kigget lidt på Rega Planar 3, og har fundet et godt tilbud (eller hvad?) her på sitet, men vedkommendes mailadresse er ugyldig - jeg får i hvert fald en mail tilbage om failed delivery når jeg skriver til ham. :( Er Regaen ellers et godt valg? Så vidt jeg har forstået kan den nærmest customizes til det uendelige (platter, sub-platter, counterweight, tonearm etc.). Eller er der noget bedre i min prisklasse? Hvis man skal tænke nyt, hvad med Pro-Ject Debut III eller Moth Alamo? Er de noget værd?
__________________ Med venlig hilsen
Abefar
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega du har kik på er super, måske kan du presse ham i pris! 1300 uden pu mener jeg vil være ok, på med at 95eren og så er du kørende.
Rega p3eren er jo det nærmeste du kommer plug and play med en pladespiller, så når først du har fået linet pu'en op, venter der mange gode vinyltimer.
Med en original rega pu er det meget nemt, da den sider med 3 skruer, den kan ik komme til at side forkert.
Held og lykke med det. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke for at sige jeg hader Rega p3'en, men jeg synes bare musikken bliver så kedelig på den. Så er der meget andet
jeg hellere vil bruge penge på. Men armen på Rega er god, det kan jeg ikke benægte.
Her er et par andre bud i alle prisklasser, lige klar til at sætte til.
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=102865
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=102725
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=101781
Men det er naturligvis op til dig - Rega p3 er jo meget "stilren"
Held og lykke med vinylen __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget mig lidt omkring, og har besluttet mig for at det skal være en Rega - Thorens-designet er altså ikke lige mig. Og Regaen har en helvedes masse opgraderingsmuligheder, så jeg tror det er hvad jeg ender med. :)
Her står mit valg så mellem en halvgammel Planar 3 med en Lustre GST-1 tonearm, eller en ny Argon TT-1 (Planar 1/2 OEM) til den dobbelte pris... 3'eren skal nok have en ny rem, men bliver Rega-plove ellers for gamle? Og hvad med den tonearm, er den god? Den er vist også blevet solgt under navnet Rega R200?
Abefar
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo helt klart bedst med rb 300 armen, lustre armen kender jeg ik, men den er jo nok ik så tosset.
jeg ville nok vente til der kom en til salg med rb 300 arm på.
hold dig fra de Rega kopier som fks argon/nad, nogen af dem har mdf pladetalerken, mod regas glas. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt det med MDF-tallerkenen, men det er jo til at holde prisen nede, og pladetallerkenen kan gudskelov udskiftes uden problemer. Jeg har da i hvert fald tænkt mig at købe en pladetallerken i akryl til min kommende pladespiller, uanset om den så kommer med en tallerken af glas eller MDF.
Abefar
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argon'en har også sparet på armen, den har ikke meget med en rb300 at gøre, men det er jo dig der skal købe
Akryl talerkenen kan godt give bagslag, jeg har hørt forskællen på en rega, med glas kontra akryl, ingen af os 2 der var til stede var i tvivl om at akrylen dræbte dynamikken, men akryl er fancy/ser godt ud. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg tror også jeg køber den Planar 3, og så ser jeg hvad jeg synes om glastallerkenen. Har ikke rigtig kunnet finde så meget om Lustre GST1-armen, og de ting jeg har fundet har modsagt hinanden fuldstændig; de fleste mener at den er blandt verdens bedste tonearme, mens andre mener den ikke er noget særligt.  Til gengæld kan VTA justeres on-the-fly, en ting som er mere eller mindre umuligt på Rega-armene, så vidt jeg har forstået. Og under alle omstændigheder må den være bedre end den der sidder på den Argon. Prisen for ploven er 1.050 inklusiv en relativt ny Denon DL-110, så jeg kan da ikke gå helt galt i byen. Og hvis tonearmen viser sig at være dårlig - hvilket jeg dog tvivler på - må jeg jo bare købe en RB300 eller en anden arm.  Et par billeder af armen:  EDIT: Jeg har lige fået svar på en anden Planar 3 til 1.500 kroner med en RB300-arm. Er den så meget bedre end GST-1 at den er værd at ofre 500 kr ekstra (plus pickuppen) på?
Abefar
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det er den vel egentlig ik, og hvis der sider en dl110'er på den anden så er det vist et rigtig godt køb.
Rb 300 armen er bare så dejlig plug and play, og regnes af mange som en af de bedste, det kan du se på alle de mærker som bruger den som arm fks de nye Thorens, det vidner om at det er et godt produkt.
Det ville være fedt om Mester medlyd kom på banen, eller Sund, da de begge har en vis kærlighed/erfaring til Rega p3 de må ku huske lyden fra Lustra armen. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lustre arme er også nærmest plug and play. Jeg er ikke 100 % om de er når de sidder på en rega, men de er i hvert fald på
fx Enteria Pladespillere, og ved løssalg, så vidt jeg ved er det en fed arm der regnes for lige så gode som SME (I hvert fald
nogen af dem). Så jeg tror ikke du går helt galt i byen med sådan en arm. Og inkl. pickuppen, så er det klrt at foretrække
købet til 1050
DU kan også købe en Lenco l75, der er opgraderingsmuligheder i massevis = Lenco-Lovers.com __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
abefar Forum Bruger

|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også hørt at GST1 skulle owne bl.a. SME 3009 ret meget, men på den anden side har jeg også læst mig frem til at der ofte er problemer med deres anti-skate og et par andre ting der holder op med at virke med tiden ( link). Ja, pickuppen er sikkert fin, men jeg har i forvejen en AT95E, og jeg er bare bange for at jeg kommer til at fortryde det hvis jeg ikke vælger den med RB300, bare for at spare 450 kr. Hjælp mig...  Og godt nytår allesammen!
Abefar
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en Kenwood KD550 til salg. Pick-uppen er godt nok en moving coil. Som altid er det "buy at own risk" når det er gammelt vintage grej...
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lustre armen er en fin arm, men var belastet af at lejerne ikke var justeret godt nok i mange tilfaælde, og blandt andet derfor den direkte anledning til at Rega selv gik i gang med at konstruere deres egen arm. Der var mange andre ting Rega mente at kunne forbedre i forhold til Lustres konstruktion, og det er i høj grad lykkedes.
Set ud fra dagens standart er Lustre armen ikke bedre end de fleste andre japanske s-formede arme med SME fatning, endda dårligere end en del af de der monteret på japanske pladespillere i den lidt bedre ende.
En Rega Planar 3 med en DL 110 er ikke nogen dårlig kombination, slet ikke til prisen, bare man husker at hæve armbasen to-tre mm. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 04:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
abefar skrev:
Jeg har kigget mig lidt omkring, og har besluttet mig for at det skal være en Rega - Thorens-designet er altså ikke lige mig. Og Regaen har en helvedes masse opgraderingsmuligheder, så jeg tror det er hvad jeg ender med. :)
Her står mit valg så mellem en halvgammel Planar 3 med en Lustre GST-1 tonearm, eller en ny Argon TT-1 (Planar 1/2 OEM) til den dobbelte pris... 3'eren skal nok have en ny rem, men bliver Rega-plove ellers for gamle? Og hvad med den tonearm, er den god? Den er vist også blevet solgt under navnet Rega R200?
|
|
|
Kald bare en pladespiller for en pladespiller - så ved alle hvad du snakker om. En plov har intet med hifi at gøre. N.
|
| Til top |
|
| |