Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SRA - VTA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 30 December 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Foranlediget af indlægget om SRA - VTA s betydning gav jeg mig til at justere lidt på min spille, jeg har altid justeret armen vandret i forhold til pladetallerkenen og derefter checket nålen med en 20x lup. Så kom jeg på at bruge et spejl i samme tykkelse  som en gennemsnit LP har ( husk at antiskating 0 stilles ) dermed kunne jeg lettere checke PUens vinkel som  ifølge linken fra frankrig skal ligge omk 1 - 2 grader under : 88- 89 grader, jeg ved ikke om jeg kan høre nogen ændring, jeg sænkede ca 7 mm i forhold til tidligere, nu får det lov at køre, over tid er jeg bedre til at registrere ændringer. Er der andre der har checket, jeg har set at Jan Nielsen har opdateret sin hjemmeside vedr SRA.
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 31 December 2008 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Man må gå ud fra at pu'en er kunstrueret sådan at disse data passer når pu'ens topplade er i vatter med pladetalerkenen.

At nålerøret er ca 20 grader, og at nålen er ca 1-2 grader.

Ergo må det være rigtigst at satse på parelellitet mellem armrør og pladetalerken.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Man må gå ud fra at pu'en er kunstrueret sådan at disse data passer når pu'ens topplade er i vatter med pladetalerkenen.

Ergo må det være rigtigst at satse på parelellitet mellem armrør og pladetalerken.

Lige præsis RP, det har altid været min fremgangsmåde og har altid virket ok, meningen med at forsøge med spejlet og luppen var at checke, og jeg korrigerede efter mine beregninger ca et par grader. Først linene  jeg nålen op så den stod 90 g. derefter hævede jeg tonearmen ca 8mm=  ca 2 g. efter mine beregninger. Som du ved bruger jeg MM. PU.er og de er ikke så nøjagtigt fremstillet som eks. din Denon - Audio Tec. mv. jeg tror godt det kan betale sig at checke. Jeg kigger et smut ned Nytårsaften VH.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Vi glæder til at se dig.

Jeg har jo på det sidste gået og fået en teori omkring nåleslibningerne, og jeg kan jo bedst li de eliptiske, og koniske, de koniske har en hurtighed der får benene til at flytte sig, de eliptiske følger godt med hvad tempo angår.

Men hvis man ser på et pladespor i et mikroscop, behøver vi så de skarpe slibninger? efter min mening nej, og en konisk nål kan jo gengive det hørbare område ligesom, de skarbe slibninger, sporet er jo ikke hakket som en savklinge, det er små bløde kurver.

Optimalt burde man kun bruge de første 50 mm af pladen til spor, da længden på sporet per omgang bliver ret meget mindre inde ved label, så her bliver kurverne måske noget skarpere

Faktisk kører nålen godt en halv meter i sekundet ved 33,3 i det yderste spor, og noget under det halve inde i det inderste spor, det er ligegodt noget af en forskel, kan vi byde nålen det, så behøver vta/sra vel egentlig heller ik at være så nøjagtig.

Som du selv er inde på skal armen hæves ret meget før end vi ændret vinklen på nålen/armrøret en grad, men er nåletrykket for højt, vil vi nemt kunne ændre nålerørets vinkel i forhold til armrøret.

Det er et kildent emne,men jeg tror faktisk ik sra betyder så meget.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Det er ikke altid helt tilfældet, det at toppladen skal være parallel med pladetallerkenen.
F.eks. anbefaler VdH at enden er hævet - ca. 2 mm så vidt jeg husker.

Jeg har mulighed for VTA justering "on-the-fly".
Min nuværende PU er rimelig følsom for VTA - og de VdH jeg har prøvet er ikke nær så følsom for det. Nok noget med slibningen at gøre.

Mht. VTA er mit udgangspunkt parallel med pladetallerken, som jeg justerer ind ved tyk/tynd LP.
Men engang i mellem er det ikke nok, nogle LP'er er lidt anderledes og kræver en bedre justering - men det er tydeligt at høre og fjernes lynhurtigt ved en justering.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Undskyld. Men en PU kører altså lige langt i minuttet - i inderste såvel som yderste rille...
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg indstiller min arm så den er parallel med pladen, så hælder pickupen så meget bagover, at den næsten rører ved pladen, så det med at justere ind efter armen dur ikke. Min arm er hævet bagtil så den hælder ned mod pickupen.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Pingel prøv at regne lidt på det, en cirkel med en radius på 145mm, og en cirkel med en radius på 75mm, så vidt jeg ved er omkredsen på dem ikke den samme, men begge cirkler kører med samme hastighed det svarer lidt til at sætte større eller mindre hjul på din bil,det giver også en betydelig forskel.

radius 145mm = 910,6mm

radius 75mm = 471,0mm

Altså en forskel på ca 439,6mm pr omgang pladetalerken kører i yderste eller inderste spor.

pickuppen kører bestemt ikk lige langt i inderste som yderste rille...

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Sendt: 31 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
jeg har set at Jan Nielsen har opdateret sin hjemmeside vedr SRA.

Jeg er sikker på at han også har lært noget nyt  selvom han er gammel i gårde. Jeg er tror de fleste her inde på hifi4all, har lært noget nyt, nemlig SRA. Jeg personligt havde aldrig hørt om SRA, før Morse omtalte dette under min tråd.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Man kan jo altid lige browse lidt mens torsken koger og champagnen er på køl.

Jeg vil gerne henvise til Solvin's tråd, hvor jeg har lagt et link til et forum indlæg, hvor Jon Risch gør rede for SRA. Han er med-forfatter til den artikel jeg nævner, men desværre ikke har.

Jeg vil dog sige at jeg, i en samtale jeg havde med Van den Hul, fik at vide at hans pick-up'er skulle justeres til vandret, ved hjælp af de medfølgende vaterpas, og så hæve armbasen 4-6 mm, hvis jeg husker korrekt.

Godt nytår,

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 December 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Undskyld. Men en PU kører altså lige langt i minuttet - i inderste såvel som yderste rille...

Prøv at forestille dig en grammofonplade med en diameter på eksempelvis 10 meter...

Mvh.
Nilau
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Sådan forholder det sig ofte ikke. Kigger man f.eks. på Hi-Fi Worlds test af pick-upper kan man se at vinklen på mange modeller ligger omkring de 30 grader... Og da en 9" arm skal justeres 4mm for 1 grad er det praktisk umuligt at komme ned på 22 grader.

Feickert har udviklet Adjust+. Programmet bliver omtalt i September '08 udgaven af Hi-Fi World.

Ortofon 2M Black er en af de PU'er der har VTA på præcis 22 grader.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Spørsmålet er så om de har målt vinklen med pu'en belastet, eller ubelastet.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at dem der fabrikerer pu'er ik overholder de standarder der er sat

Om nålerøret skulle være 30 grader ka vel være lige meget, bare nålen står i de 1 til 2 grader i rillen, og det tror jeg bestemt de har styr på

alle de pu'er jeg har ser faktisk rimelig ens ud i vinklen, når de kører på pladen, men ubelastet er der måske lidt forskel.

Hvis pu'en lyder godt i systemet må det være godt, kan man få dentil at spore perfekt med test pladen må det siges at være super. Det er hvad min erfaring er, og jeg har altid gået op i om armhus, samt armrør har været parelelt med pladetalerkenen, både den ene og anden vej.

Med min diy tangential arm kunne jeg hæve og sænke armbasen under afspilning, men jeg må indrømme at der ikke er nogen nævneværdig forskel på +- 3 millimeter fra paralelt armrør.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:
Hvis pu'en lyder godt i systemet må det være godt

Enig selvfølgelig.

Så hvad skal vi med en tråd som denne?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
R.P. skrev:
Hvis pu'en lyder godt i systemet må det være godt

Enig selvfølgelig.

Så hvad skal vi med en tråd som denne?                                                                                                                                                                :  Tja.... det kan du spørge, oplægget var en ide til check af SRA, tillid er godt men kontrol er bedre, og den blev til efter tråden med VTA med den franske link, som jo har medført en redigering af afsnittet : Pladespilleren på Jan Nielsens hjemmeside, hatten a for det, jeg tillægger ikke VTA den store betydning, hvis armen er parrelel med skiven må det være ok, de fleste pladespillere  har jo heller ikke mulighed for justering i højden, der er andre justeringer der er mere vigtige

Jeg syntes lige jeg vil svare når du sørger, hvad vi skal med en tråd som denne? VH. Madsen 

Mvh.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever selv stor virkning af justeringer af vta - forslaget om parallelitet er et godt udganspunkt, men jeg justerer altid
ind by ear.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Jeg oplever selv stor virkning af justeringer af vta - forslaget om parallelitet er et godt udganspunkt, men jeg justerer altid
ind by ear.

Mvh Ulrikmm

må man spørge om hvilken arm og pu du oplevet det med, og i hvilken stilling ender du med armen højere end eller lavere end eller parelel?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Med Eminent Technology ET-2 arm samt Denon DL 103 og DL 304. Tidligere også med Kolibri arm (Ortofon MC 30 super) og
med en Ladegaard arm og en helt hjemmedesignet luft arm (DL 304). Disse arme er jo lavet sådan at der er mulighed for
justering af VTA/SRA trinløst og under afspilning, og der gør jo sagen noget nemmere. Med ET-2 armen, som jeg senest har
brugt, var armbasen typisk hævet ca. 2 mm ved den optimale lyd med DL 304 og så vidt jeg husker lidt mere med DL 103.
Jeg spiller for tiden med en SME III, hvor operation og evaluering er vanskeligere. Til gengæld er stereoperspektivet meget
bredere end med ET-2. SME armen er jo ret leddeløs. Så selv om pickuppen sidder med næsen synligt ned, er armbasen
lavere end pickupnålen. Men pickupmonteringen svarer altså igen til at basen er højest (hvis armen ikke var så leddeløst
opbygget).

Jeg starter med at have PU cirka vandret ifht. pladetallerken. Som tidligere nævnt bruger jeg først Joe Cocker Sheffields
Steel til at afgøre de tonale aspekter af højdejusteringen. For høj base: sibilerende diskant. For lav base: ultrakontrolleret
bas. Midt imellem: et OK kompromis, og på med en Decca plade fra koncertsalen i Montreal mhp. finjustering: For høj base:
Symfoniorkestret står meget lavt (som om man sad på balkonen). For lave base: Symfoniorkesteret sidder for højt. Korrekt
højde: Realistisk højde og dybde af symfoniorkestret. Ved konkave pladetallerkener udfører jeg justeringerne midt på
pladesiden. (

Og til at justere pickuppens vinkling set forfra bruger jeg stadig to Legoklodser (2 knopper høj!) som jeg sætter under PU
huset i hver sin side, til armen hviler lige meget i højre og venstre side (hviler den ligeligt, falder PU huset ikke ned, hvis
man trækker den ene eller den anden klods til siden)).

Mvh Ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Fik sidste weekend lidt SRA/VTA erfaring med en van den Hul Grasshopper III i en SME V arm hos en god bekendt.
Pickuppen var blevet repareret af van den Hul pga. en knækket sølvvikling, og havde som en konsekvens fået nye (guld)
viklinger, nyt dæmpegummi, og justering.

PU var blevet anbragt i sin vante plads i armen igen, og min gode bekendte havde vandretjusteret armen. Pick uppen havde
kørt under 50 timer efter renoveringen. Lyden var til at begynde med ikke helt god: toppen var tilbageholdende, og
perspektivet var OK, men heller ikke mere. Impedansjustering hjalp ikke, man kunne godt får mere top på, ved at øge
impedansen i MC forstærkeren, men på bekostning af en fin tendens til klingeri.

Så vi blev enige om at prøve at justere VTA. Ud fra Janils gamle artikel, og de erfaringer, jeg selv har gjort mig mht. VTA på
mine Denon MCer, prøvede vi at hæve armbasen for at få lidt mere kant på diskanten. SME armen har et meget fint gevind
på sin justeringspind, måske 0,5 mm pr. omdrejning. Efter en hævning på 3/8 omdrejning faldt det hele på plads. Lydbilledet
fik den helt rigtige højde, fik rigtig dybde på, og pickuppen kvitterede med en mageløst naturtro gengivelse.

Så på en SME V arm er der altså en god grund til at justeringen kan foretages under afspilning.

Mvh Ulrikmm

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Fik sidste weekend lidt SRA/VTA erfaring med en van den Hul Grasshopper III i en SME V arm hos en god bekendt.
Pickuppen var blevet repareret af van den Hul pga. en knækket sølvvikling, og havde som en konsekvens fået nye (guld)
viklinger, nyt dæmpegummi, og justering.

PU var blevet anbragt i sin vante plads i armen igen, og min gode bekendte havde vandretjusteret armen. Pick uppen havde
kørt under 50 timer efter renoveringen. Lyden var til at begynde med ikke helt god: toppen var tilbageholdende, og
perspektivet var OK, men heller ikke mere. Impedansjustering hjalp ikke, man kunne godt får mere top på, ved at øge
impedansen i MC forstærkeren, men på bekostning af en fin tendens til klingeri.

Så vi blev enige om at prøve at justere VTA. Ud fra Janils gamle artikel, og de erfaringer, jeg selv har gjort mig mht. VTA på
mine Denon MCer, prøvede vi at hæve armbasen for at få lidt mere kant på diskanten. SME armen har et meget fint gevind
på sin justeringspind, måske 0,5 mm pr. omdrejning. Efter en hævning på 3/8 omdrejning faldt det hele på plads. Lydbilledet
fik den helt rigtige højde, fik rigtig dybde på, og pickuppen kvitterede med en mageløst naturtro gengivelse.

Så på en SME V arm er der altså en god grund til at justeringen kan foretages under afspilning.

Mvh Ulrikmm

Det er også væsentligt at justere VTA/SRA med vdHul nåleslibning

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum