| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 14 Januar 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu vinylen er på fremmarch, så vil jeg gerne høre jeres mening om Direct Metal Master, jeg har nogle stykker, men jeg syntes ikke de lyder lige så godt som de plader som er lavet på den gamle måde. DMM skulle jo være bedre, da der springes over to processer, da det optagne bliver overført til en kobberplade, som vinylen, så støbes efter.
Generelt er lyden på mine DMM plader lidt for meget til den lyse side, eller sagt på en anden måde, jeg syntes at diskanten på en måde er mere massiv at lytte på, den er ikke så delikant at lytte på, hvad er jeres mening.
Jeg har ikke købt nye plader i mange år, så er der nogen der ved om nye plader af i dag er lavet ved brug af DMM-Direct Metal Master måden ?
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
| er der nogen der ved om nye plader af i dag er lavet ved brug af DMM-Direct Metal Master måden ? |
|
|
One Little Indian (mest kendt for at udgive Björk) er i gang med et DMM genoptryk af 39 titler. Se bla. Diverse Vinyl.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed side! Har savnet en side hvor man kunne se hvad der er på vej på vinyl.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne være interessant at sammenligne den gamle vinyl med en sådan DMM.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da DMM princippet kom frem en gang i 80'erne (tror jeg det var), blev det promoveret som verdens ottende vidunder. Jeg tror ikke du kan presse direkte fra kobbermatricen, men den kan bruges flere gange end den lakmatrice man normal skærer i. Desuden er den også mere solid og robust.
Her har vi netop problemet. Den stakkels skærnål skal virkeligt på arbejde! Især når vi snakker de højere frekvenser, som jo er forstærket med 40 dB grundet RIAA kurven kræver det uanede mængder af effekt - ofte mere end 1000 Watt. På trods af skærehovedets vædskekøling kan det ikke undgå at påvirke resultatet. Store forstærkere har ry for ikke at være alt for gode, specielt ikke når de presses til det yderste. Samtidig kan man nemt forestille sig at den stakkels skærenål ikke ville være begejstret for at arbejde i det noget hårdere kobber.
De presninger jeg har i DMM lyder også typisk noget tyndt og ikke særligt detaljerede med et manglende output nedefter. Men man kan da håbe på at teknikken har udviklet sig i løbet af de sidste 20 år. Ville da gerne prøve igen og se om det skulle være en fordel med DMM anno 2009. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Da DMM princippet kom frem en gang i 80'erne (tror jeg det var), blev det promoveret som verdens ottende vidunder. Jeg tror ikke du kan presse direkte fra kobbermatricen, men den kan bruges flere gange end den lakmatrice man normal skærer i. Desuden er den også mere solid og robust.
Her har vi netop problemet. Den stakkels skærnål skal virkeligt på arbejde! Især når vi snakker de højere frekvenser, som jo er forstærket med 40 dB grundet RIAA kurven kræver det uanede mængder af effekt - ofte mere end 1000 Watt. På trods af skærehovedets vædskekøling kan det ikke undgå at påvirke resultatet. Store forstærkere har ry for ikke at være alt for gode, specielt ikke når de presses til det yderste. Samtidig kan man nemt forestille sig at den stakkels skærenål ikke ville være begejstret for at arbejde i det noget hårdere kobber.
De presninger jeg har i DMM lyder også typisk noget tyndt og ikke særligt detaljerede med et manglende output nedefter. Men man kan da håbe på at teknikken har udviklet sig i løbet af de sidste 20 år. Ville da gerne prøve igen og se om det skulle være en fordel med DMM anno 2009.
|
|
|
Hold da op, jeg var ikke klar over at der bruges så meget power til skærehovedet, VILDT.
Jeg kan kun give dig ret i den lidt/noget tynde lyd, som DMM plader har.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Solvin skrev:
| er der nogen der ved om nye plader af i dag er lavet ved brug af DMM-Direct Metal Master måden ? |
|
|
One Little Indian (mest kendt for at udgive Björk) er i gang med et DMM genoptryk af 39 titler. Se bla. Diverse Vinyl.
Mvh.
|
|
|
Tak Krenzler.
Der er endog mange plader som jeg godt kunne tænke mig at købe.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo - og waterfalls lyder bedre på LP med DMM end på CD'en - men så vidt jeg husker er CDen en dual layer ting som også er sacd - hvilket jeg ikke kan udnytte
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |