Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinylrens, reneplader - ren fornøjelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Halløj i skumbadet

Har spillet vinyler siden jeg var knejt, min første plov var en B&O med vandrør , har haft Akai, Era, hjemmeklyt og har stadig en gammel rega 3, som jeg har overlevet på i siden '87.

Men, hifi - eller rettere musikfanden har bidt sig fast i mine ellers hærdede baller igen. Pludseligt kan man købe fede 140 gr genoptryk og lign. af kvalitetsmusikken, det er nice! Så nu triller ploven igen lykkeligt derudaf - men, hold da helt k... hvor lyder mange af de gamle skiver fra hylden skidt. Ok, der er slidt hårdt på dem genem tiderne, men hvad mon en seriøs gang pladerens kan stille op med den gamle samling? I sin tid kunne man gå ned og få pladerne prof renset, i dag må man vel selv ud og investere i en Nitty Gritty eller lign.?

Og så er det jeg må spørge ud i forum, hvad dur? Og ikke mindst, hvad duer mindre godt? Hjælp en genfødt med grums i ørerne og forhåbenligt en masse andre.
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Der findes allerede adskillige tråde om dette emne. Brug søgefunktionen og du vil hurtigt få hits nok til mange timers læsning. Du kan jo starte her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2217&KW

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Super. Syntes nok at jeg havde set noget et sted, jeg suser ud og nyder et par timer på forum
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en plov til at afspille plader med, kan jeg godt forstå det lyder mindre godt!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvis du bruger en plov til at afspille plader med, kan jeg godt forstå det lyder mindre godt!

Godt Jan! Lad os kalde vinylafspilleudstyret ved rette navn; Pladespiller eller grammofon.

I øvrigt kan jeg anbefale Nitty Gritty pladerensemaskiner. Jeg har selv en 2.5FI. Og den virker utroligt godt. Pladerne bliver som nye...og nogen gange bedre...

Mvh. Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det egentlig Nitty Gritty virker i forhodl til fx Okki Nokki - selv har jeg en Mart Matrix fra Clearaudio som vist nok er en pyntet Okki Nokki - forbavsende gode resutlater men jeg har aldrig set en Nitty Gritty i funktion og billedet af den lade en lidt i tvivl om havd det er?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Nitty Gritty som den på billedet. Den virker fint nok, men Okki Nokki kender jeg ikke, så en sammenligning er umuligt.

Der er dog nogle problemer med NG - det første er STØØJEN! Der sidder noget minder om en hårtørrer/støvsuger med turbo inden i den. Efter at have renset et par plader har man nærmest susen for ørerne. Alternativt bør man fjerne sig fra den, mens den suger.

Det andet problemer at kar og slanger bliver opløst af den vædske der skal bruges. Det er kradse sager, så plastikken revner på et tidspunkt (sidder heldigvis kun på pladen i få sekunder). Man kan dog så påføre vædsken manuelt. Alternativt må man lave et nyt kar af en glaskrukke (syltetøj eller rødbøder!). Pumpen skal dog også kunne holde til den anvendte isopropylalkohol.

Renselæberne er nemme at udskifte og når det hele kører er den meget effektiv. Hver side skal dog renses for sig selv og det tager lidt tid. Især til brugte plader har jeg haft god gavn af den. I forhold til den legendarsike Keith Monk renser, som jeg har haft fat i (reparation for en ven), er den dog lynhurtig!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

clearaudio ser sådan ud og det gør okki nokki næsten også - dvs larmende motor - armen drejes ind over pladen - pladen drejer rundt og sug tændes
http://www.lyricaudio.com/galeria%20clearaudio/clearaudiosmartmatrix-1_g.jpg

Det jeg ikke kan hitti ud af med Nitty Gritty er om pladen sættes ned i den - eller oven på eller ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

På NG placerer du pladen over spindlen. Det lille gummihjul du ser til højre for renselæberne har en rille. Hjulet er fjederbelastet så du kan rykke det til højre og placere pladekanten i rillen. Når gummihjulet drejer rundt drejer pladen også.

Mellem de 2 læber er der en række med små huller. Når pumpen virker kommer der rensevædske op nedefra mens pladen kører rundt. Når den så har kørt nogle omdrejninger flipper du kontakten og "støj-sugeren" går i gang og suger vædske, snavs og alt andet godt væk fra pladen.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvordan er det egentlig Nitty Gritty virker i forhodl til fx Okki Nokki - selv har jeg en Mart Matrix fra Clearaudio som vist nok er en pyntet Okki Nokki - forbavsende gode resutlater men jeg har aldrig set en Nitty Gritty i funktion og billedet af den lade en lidt i tvivl om havd det er?

Hej r-l-b...

Måske kan dette billede give dig en idé..?
Det er en stor fordel, at der ikke er en decideret pladetallerken, til at overføre snavs fra den ene plade til den anden! ;-)

Mvh.
Niels

Sådan!

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Fint tak - havde bare aldrig set den med en plade på før

Jeg har overvejet at få skåret nogle tusinde runde kalke/bagpapirs rundeller til min til at lægge under pladen så den er garanteret ren hvergang

Jeg har regnet lidt på det - Standseformen koster 1500, indstilling af maskinen 400 og 350 pr 1000 stands + papiret som vel kommer til at koste 500 kr pr. tusinde - ved 5.000 rondeller bliver det omkring 7.000 dvs no 1,5 kr. stykket - nu må vi se - indtil videre har det ikke været et kæmpe problem med snavns fra "pladetallerkenen - den er nærmest af skumgummi

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
The G.E.M. Dandy Hydraulic LP Cleaning Apparatus.

Den er ligefrem anmeldt her: http://www.6moons.com/audioreviews/gem/dandy.html

Nu kan jeg i forvejen godt lide at vaske op, så den er under seriøs overvejelse her (den er også rimelig billig.....).

Det med pladerne skal tørres med en klud er jeg umiddelbart lidt skeptisk overfor. Den skal godt nok være ren og blød. Kalkproblemet, hvis man har et, forslår de at løse med et af de vandfiltre man kan bruge til at sætte på hanen.

Jeg plejer at vaske min cykel med en af de der 5 liters trykluft havesprøjter, der fungere det rimelig godt.

Den er ihvertfald under overvejelse her.

For dem der foretrækker at stå i bryggerset se her: http://www.youtube.com/watch?v=JTrnVMtOVTc

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

en gammel lenco og en kärcher vådstøvsuger på tilbud i metro kan løse opgaven for under 1000 kr inkl. kasse i mdf - har ikke lyst til at blande mine plader med kartoffelskræller og kaffegrums m.m. - men hva f.... jeg har jo min smart matrix 

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger denne som jeg lavede for en 3 år siden.

Den fungerer efter hensigten, da den kan køre begge veje med pladen, så har jeg en industristøvsuger der kan klare vand til at lave vacum'et, og sådan en industristøvsuger kan suge så meget man bliver bange for om rillerne også er der bagefter, så det er en god ide at kunne justere suget.

Men jeg vil tro den har renset et sted mellem 600 - 700 LP'er efterhånden, og til en samlet pris på ca. 400-500,-kr. så er det nu altså ikke så galt.

Hele tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34470&K W=Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Tja, men det er et andet princip her, for som det siges, efter at have prøvet Nitty Gritti og Keith Monks pladerenser: "Quite simply - the best vacuum machines simply don't get the job done"

http://robertmusic.blogspot.com/2008/10/cleaning-vinyl-recor ds-right-way.html

Det ser ud til, især med L'art du Son, at den lidt ekstra i forhold til sugemaskinerne:
http://robertmusic.blogspot.com/2009/01/lart-du-son-major-re cord-cleaning-find.html

Med de gamle jazzplader og børneplader jeg køber når jeg ser dem, er sådan en dybde renser nok hvad jeg har brug for.

r-l-b skrev:
en gammel lenco og en kärcher vådstøvsuger på tilbud i metro kan løse opgaven for under 1000 kr inkl. kasse i mdf - har ikke lyst til at blande mine plader med kartoffelskræller og kaffegrums m.m. - men hva f.... jeg har jo min smart matrix 

Typisk for folk med opvaskemaskine ikke at rense vasken........... Du desinficere vel også dine plader? http://www.youtube.com/watch?v=d6OjtKUZ048

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Tak skal du ha' der kom nok liv i kludene
Det ser bare for lækkert ud, begejstring hele vejen rundt, hehe. Her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2217&KW snakkes der en del om en malegadget, en slags kantmaleting. Jeg tror at jeg må se og ha' fat i et par stykker, og så skal jeg godtnok lige ha' kikket Gorms tråd godt igennem, der skal vist bare vacuum til!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes