Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Højttaler sætter ud. Hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har et problem, som jeg håber på at få hjælp med. Min venstre højttaler sætter nogle gange ud, når jeg hører plader. Den går så igang igen, hvis jeg tænder/slukker cd-afspilleren. Indtil den sætter ud igen. Så skal jeg trykke på startknappen på cd-afspilleren igen. Hvorfor?
Det er ike noget med højttaleren, men der må være en art løs forbindelse et sted. Det virker mærkeligt at cd-afspillerens strømforsyning skulle have noget at gøre med signalet på pladespilleren.
Jeg tvivler på, det er forstærkeren. Den er det nyeste og bedste i mit anlæg. Det eneste, jeg kan forestille mig, kunne have noget med det at gøre, ville være jord på pladespilleren, men det er fobundet, og igen burde cd-afspilleren vel ikke have noget med det at gøre. Thoughts?

(Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle poste det her, da jeg ikke helt ved, hvor problemet er.)
Til top Vis Kaj N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj N

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Det var da også en noget mystisk fejl, så det er nok svært at løse problemet her. Hvis jeg alligevel skal prøve med et vildt gæt, må det være forstærkeren. Vi kan ihvertfald udelukke højttaleren, som du jo også selv gør, hvis det kun er galt når du spiller plader. Jeg mener heller ikke at det kan være jordledningen, det ville give brum i begge kanaler istedet. Du skriver ikke hvilken forstærker du har, kun at den er rimelig ny. I de fleste nyere forstærkere er der en elektrisk indgangsvælger (IC). Hvis den er defekt (periodisk), kan det måske give den fejl. Grunden til at det hjælper at starte din cd-afspiller, kan være at den muter når den er stoppet. Det virker som en kortslutning af din forstærkers cd-indgang, som du fjerner ved at trykke play. Normalt betyder det ikke noget at indgangen er kortsluttet, men det kan det gøre hvis indgangsvælgeren er defekt.

Hvis du har flere indgange på forstærkeren du ikke bruger (AUX,CD,TUNER,TAPE eller lign.) kan du evt. prøve at tilslutte din cd-afspiller til en af dem istedet og se om det ændrer noget.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Kaj N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2009 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret
Forstærkeren er en Cayin 153B.
Mht. cd-afspilleren, så er det ligemeget, om jeg tænder eller slukker den. Det er mere det, at jeg betjener power-knappen, der lader til at gøre udslaget.

Jeg skal lige være helt med på, hvad du mener. Du siger, det muligvis er en kortslutning i cd-indgangen. Jeg forstår bare ikke, hvordan det skulle påvirke aux-indgangen (til LP). cd-afspilleren er der ikke problemer med. Den spiller fint. Jeg har heller ikke bemærket problemet, når jeg har haft min iPod på en anden indgang (så vidt jeg husker).

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Nej jeg siger ikke at det er en kortslutning i cd-indgangen, men at cd-afspilleren muter når den er stoppet, hvilket i princippet virker som en kortslutning af indgangen. Dette er helt normalt og betyder altså ikke noget hvis din forstærker er ok. Hvis der derimod er en fejl i indgangsvælgeren i din forstærker, kan den måske påvirkes af at der sker noget på cd-indgangen.

Andre årsager til at jeg mistænker indgangsvælgeren er at det er der cd-afspiller og pladespiller "mødes" og samtidig er det en komponent der ofte ses fejl på. Årsagen kan være at man glemmer at slukke forstærkeren mens man tilslutter apparater.

Men, som jeg skrev, det er kun et gæt. Det vil være nødvendigt at måle sig frem til fejlen for at stille en sikker diagnose. Jeg tror dog under alle omstændigheder mest på at fejlen ligger i forstærkeren.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at sætte pladespilleren til en anden indgang på forstærkeren, for evt. herved at få pin-pointed problemet til AUX indgangen.

Forøvrigt har jeg på en anden Cayin oplevet, at den sommetider opfører sig mærkeligt når andre apparater i nærheden betjenes - det virker som om modulet for indgangsvalg, som jo kan fjernstyres, er særdeles følsomt for udefra kommende impulser. Så det kunne måske være her, at fejlen skal findes. Når fejle optræder, hvad sker der så, hvis du anvender fjernbetjeningen?

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Kaj N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger nærmest aldrig fjernbetjeningen, fordi volumenknappen rykker sig i kolossale hak. Men jeg har også oplevet det, du nævner med, at den reagerer på andre fjenbetjeninger. Det plejer dog kun at vare 10-15 minutter efter, den er tændt.

Nu er problemet faktisk ikke opstået siden, jeg postede det første indlæg. Men når det gør, prøver jeg at sætte pladspilleren til en anden indgang.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes