| Forfatter |
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som overskirften nok antyder, så har jeg længe overvejet at købe en LP12. Jeg har hørt så meget godt om den, men også meget negativt.
Typiske udsagn:
- Spiller bedre end noget andet når den er korrekt justeret - Umulig at justere korrekt. - Skal justeres 2 gange årligt, før den lyder ordentligt. - Man skal have en masse opgraderinger før den lyder godt.
Når man køber brugt, som jeg har tænkt mig at gør, Ved man jo ikke om den noglesinde kommer til at synge, som nogle fortæller at de kan gøre, eller man blot kommer til at stå med en umulig pladespiller som vil hverken det ene eller det andet. Jeg har ikke tænkt mig at aflevere 500-1000kr for en justering regelmæssigt, jeg har pt. en rega p3 og den har jo bare kørt der ud af og leveret massere af god musik og det skal en LP12 (forhåbentlig bedre) også kunne gøre, ellers er den bestemt ikke noget for mig.
Så jeg vil da rigtig gerne høre nogle erfaringer og helst slippe for fordomme eller rygter.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kigget lidt på det. Der bliver snakket meget om opgraderinger og den slags og det er lige netop det der er min skræk, jeg vil ikke købe en std lp12 og finde ud af at den ikke er god nok vedmindre der liige kommer den og den opgradering på. Så mit egentlig spørgsmål er fx. en ældre Linn LP12 + Akito en god maskine? Hvad er de egentlig værd idag?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMHO : LP12 er ikke sku ikke noget specielt ud af kassen og skal man brugeen mindre formue på upgrades før den kan trille ordentligt er vi ovre i noget der minder om optrækkeri
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
har hørt en fuldt opgraderet lp12 og den lyder pi**e godt, keel alu subchassis koster ikke 58000kr men 24200kr, det er selvfølgelig også mange penge. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Ja, som overskirften nok antyder, så har jeg længe overvejet at købe en LP12. Jeg har hørt så meget godt om den, men også meget negativt.
Typiske udsagn:
- Spiller bedre end noget andet når den er korrekt justeret - Umulig at justere korrekt. - Skal justeres 2 gange årligt, før den lyder ordentligt. - Man skal have en masse opgraderinger før den lyder godt.
Når man køber brugt, som jeg har tænkt mig at gør, Ved man jo ikke om den noglesinde kommer til at synge, som nogle fortæller at de kan gøre, eller man blot kommer til at stå med en umulig pladespiller som vil hverken det ene eller det andet. Jeg har ikke tænkt mig at aflevere 500-1000kr for en justering regelmæssigt, jeg har pt. en rega p3 og den har jo bare kørt der ud af og leveret massere af god musik og det skal en LP12 (forhåbentlig bedre) også kunne gøre, ellers er den bestemt ikke noget for mig.
Så jeg vil da rigtig gerne høre nogle erfaringer og helst slippe for fordomme eller rygter.
|
|
|
Hej, min lp12'er er justeret af scala hifi, fik af vide at den skal efterses hver 2-3 år såfremt man ikke transpotere den for meget rundt, man kan lave en lyn test ved at trykke ned på center lejet og slippe, så vil pladetelerknen bevæge sig op og ned ind til den falder til ro, hvis der er nogen sidevers bevægelse i terlerknen så er det tid til at få den justeret.
Hvis en rytmisk spille stil er dig, så vil du sikker syntes det er en fed pladespille, hvor i mod hvis høj opløsning og extrem nærvær er dig, så vil du nok komme længer for skillingerne i et andet fabrikat. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft ca. 10 forskellige pladespillere de sidste 5 år, hver gang er jeg vent tilbage til en lp12(Nu har jeg min nr.3 lp12), den er bare toppen af poppen, min spiller bedre end andet jeg har hørt.(ok den har så os hele upgradepakken, pånær armen og lingo, her er valgt andre veje) Den er ikke så svær at justere og man kan sagtens gøre det selv det tager et kvarter hvis man ved hvad man laver, der findes guides på nettet.
akito armen er ikke den bedste, en ittok eller ekos er meget bedre, dog er min erfaring at en rb300 er lige så god. her skal man så bare huske at købe et original linn armbord til rega og ikke noget aftermarket juks, de er ikke lavet på samme måde som linn der er i flere lagsmatriale.
Det vigtigste når man køber en, er at finde en model med afstivninger i plinten (plinten uden riller), og bunden skal være opgraderet til metalbund,alternativt den nye trampolin 2 bund, trampolin 1 skal man holde sig fra. også skal den minimum have valhalla strømforsyningen så er du relativt godt kørende, det koster typisk på KSB fra en 8000 brugt af uden arm selvfølgelig alt efter stand.
__________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er en lp12 et vidt begreb , der findes nærmest undelige version fordi der er laved så mange opgraderingere igennem de 35 år den har været på markedet, plus så har det også Alt at sige om det har været en der har været opsat af en certifikerede teknikker så hver påpasselig med hvad fok siger.
Min egen menning , det blir ikke meget bedre en en full spec lp12, hvis du kan lide musik... __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Nu er en lp12 et vidt begreb , der findes nærmest undelige version fordi der er laved så mange opgraderingere igennem de 35 år den har været på markedet, plus så har det også Alt at sige om det har været en der har været opsat af en certifikerede teknikker så hver påpasselig med hvad fok siger.
Min egen menning , det blir ikke meget bedre en en full spec lp12, hvis du kan lide musik... |
|
|
Fuldt opgraderet er den sikkert rigtig fed, men den slags penge der skal puttes i sådan et projekt, hverken vil eller kan jeg putte i en pladespiller. Så hvis en velholdt standard udgave, ikke lyder meget bedre end en rega p3, så er det ihvertfald ikke en LP12 jeg skal have.
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
harmonic skrev:
|
Min egen menning , det blir ikke meget bedre en en full spec lp12, hvis du kan lide musik...
|
|
|
Fuldt opgraderet er den sikkert rigtig fed, men den slags penge der skal puttes i sådan et projekt, hverken vil eller kan jeg putte i en pladespiller. Så hvis en velholdt standard udgave, ikke lyder meget bedre end en rega p3, så er det ihvertfald ikke en LP12 jeg skal have.
|
|
|
En sondek lp12 har en noget unik måde at fremstille musikken på , hvilke er grunden til at den er så elsket af mange mennesker.
Det er også grunden til at jeg ville være varsom med at gøre tingene op i sort og hvidt og hvorvidt en rega er lige så god .
Det er ikke et sprøgsmål om hvad der er bedst, men hvad Du syntes lyder bedst.
Linn laver iøvrigt en Majik lp12 til væsentligt penge som hat fået ualmedelig god kritik.
http://whathifi.com/Review/Linn-Majik-LP12/
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en LP12 som kostede mig 1500 kr som udgangspunkt.
Kom så bagefter til at ofre 15 kilo ekstra på div opgrades. hmm!!!!!
Desværre er dens største forhindring nok prisen for den spiller da ok.
Jeg er lidt delt i begge lejre for den spiller væsentlig bedre end alle de Thorens afspillere jeg har
hørt på nær 124eren, som jeg ikke har haft lejlighed til at sammenligne.
Det med Akito armen kommer altså også an på om man kører med MK1 eller II armen hvor
II'eren er ret meget bedre(den skotske) Den er også bedre end RB300 armen.
Jeg var meget skuffet i starten, men det viste sig at min nål lige skulle spilles til.
Efter at jeg har skiftet Riia og forstærker har det også hjulpet herhjemme.
Jeg har myriader af informationer i mine pladeriller og den spiller meget meget
musikalsk. Om den kræver justering flere gange om året ved jeg ikke. Det er vel 3 år siden at
min er blevet justeret og jeg klager stadig ikke.
Igen igen prisen er en hemsko men maskinen spiller bare musik
Der er bare det med den pokkers pris. __________________ Jesper
|
| Til top |
|
| |
QWERTY126 Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 417
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv en gammel lp12, med en af de første akito arme, stående i kælderen...
Er det muligt at splitte den ad og lave noget fornuftigt DIY, evt skifte til en Rega arm - for en rimelig penge ?
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig! Det er dog imponerende at LINN har formået at hype den igennem så mange år. Og selvfølgelig sidder der nok en del Linninister der "hyper" med i kor. Det er jo trods alt deres sparepenge der er blevet brugt/spildt/hældt i Tiefenbrønden på upgrade efter upgrade og atter upgrade... Desværre kan man ikke sælge en LP 12 og få pengene hjem igen... ;-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil prøve en lp12, så er der et par ting du bør kigge efter. Der findes to vigtige opgrades på lp12'eren, den ene er strømforsyningen, den skal helst have en valhalla strømforsyning eller bedere. Den anden ting er cirkus centerlejet/kit.
Vedr. arm så er en ittok eller ekos rigtig fine arme, har selv en Akito arm årgang 2009 og syntes selv at den gør det ganske godt, men er det en ældere arm så gå efter en af de to først nævnte, dog skal det lige siges at lejerne på de to arme er megt skrøbelige.
Historie: Valhalla strømforsyningen kom første gang som standart i 1982 (sn-nr. 387944) og er løbene forbædret. Cirkus centerleje/kit kom som standart i 1993 (sn-nr. 90582) men kan sagtens vare eftermonteret i en ældere model.
Yderlig tekniske info kan findes på : http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Helt enig! Det er dog imponerende at LINN har formået at hype den igennem så mange år. Og selvfølgelig sidder der nok en del Linninister der "hyper" med i kor. Det er jo trods alt deres sparepenge der er blevet brugt/spildt/hældt i Tiefenbrønden på upgrade efter upgrade og atter upgrade... Desværre kan man ikke sælge en LP 12 og få pengene hjem igen...
;-)
Mvh. Niels
|
|
|
Det intresant er det ikke er linn der hyper den men dem jeg lytter til musik på den der gør.
. __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Nilau skrev:
Helt enig! Det er dog imponerende at LINN har formået at hype den igennem så mange år. Og selvfølgelig sidder der nok en del Linninister der "hyper" med i kor. Det er jo trods alt deres sparepenge der er blevet brugt/spildt/hældt i Tiefenbrønden på upgrade efter upgrade og atter upgrade... Desværre kan man ikke sælge en LP 12 og få pengene hjem igen...
;-)
Mvh. Niels
|
|
|
Det intresant er det ikke er linn der hyper den men dem jeg lytter til musik på den der gør.
.
|
|
|

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan opgraderer man en plov...skifter skæret ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en LP12 i 15++år. Den har stået på den samme hylde siden den kom ind af døren, og er "for en sikkerheds skyld" blevet serviceret hos Scala HIFI et par gange i løbet af årene. Den spiller fortrindeligt, og har aldrig voldt problemer. Jeg skal dog indrømme, at min gamle Beogram 8002 med MMC-2 bliver brugt mere - det er så dejligt nemt at smide pladen på og trykke "Play" og når pladesiden er afspillet kører armen "hjem" og tallerkenen stopper.
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej tror nok man skal aflevere lidt over 100.000,- for at få en komplet LP12 idag.
|
| Til top |
|
| |
sunaudio Branchemedlem

Sun Audio, Aalborg
Bruger siden: 18 Marts 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det ikke lidt trivielt at tale om penge...er det ikke bare et greb i lommen...
nyd livet..lyt til musik...TD 124 el. LP 12...
__________________ " Vi tre kunne hejse 10 flag, men vi blev kun født en dag"
|
| Til top |
|
| |