Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skrat ved afspilning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mulden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har fornyligt investeret i en brugt Onkyoforstærker, som jeg er rigtig glad. Den nye forstærker gav også anledning til, at jeg kan begynde at høre plader igen. Så jeg fik min broders gamle pladespiller (JVC Quartz Lock AL-2) og har købt en Ortofon Concorde Pro m/ hus. Jeg købte den brugt over dba, men den skulle kun have spillet max 10 timer, så det burde ikke være et problem. Men når jeg afspiller plader nu, kommer der nogen gange noget skrat, som om den overstyrer. Og det er ikke som i "en del af charmen". Det er især på vokalen. Det er ret irriterende i længden, og jeg ved ikke helt hvordan jeg skal komme problemet til livs. Jeg er ikke nogen stor novice indenfor teknikken bag, så jeg ved ikke helt hvad der kan forårsage problemet. Jeg har prøvet at justere vægten bag på loddet uden held.
Hvad kan det være, og hvad kan jeg gøre?

På forhånd tak
Bjarke
Til top Vis mulden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulden

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Marts 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Det lyder som statisk elektricitet eller skidt på nålen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

mulden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Det lyder som statisk elektricitet eller skidt på nålen.

Det er ikke umuligt. Jeg synes, der plejer at være en lille jordledning, der skal sættes til forstærkeren, men det er der ikke til den her pladespiller? Kan det have noget med den statiske elektricitet at gøre? I så fald, hvad kan man gøre ved det?
Det med skidt på nålen er heller ikke utænkeligt. Den er trods alt lidt brugt. Er der noget man kan gøre ved det? Jeg har ingen idé om, hvordan man renser sådan en - og den er vel ret sårbar?
Til top Vis mulden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulden

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Jordledningen, som man normalt ser på pladespillere, er en ledning som forbinder pladespillerens fysiske stel (altså arm og andre metalgenstande) med forstærkerens fysiskestel. Hvis denne forbindelse ikke er i orden, vil man normalt opleve et kraftigt brum. Om den også kan have indflydelse på statisk elektricitet skal være usagt; men det enkelt at lave en. Du skal blot finde en metalskrue på pladespillleren, som har stelforbindelse og så trække en tynd ledning til stelskruen bag på forstærkeren.

Nålen renser du med en pickup børste - det er en meget lille og fin børste, som du kan købe hos en pickup forhandler - husk i den forbindelse også at købe en pladebørste, det er vigtigt altid lige at børste pladen af inden afspilng. Ved rensning af nålen med nålebørsten, skal du altid børste bagfra og fremefter, altså fra ophænget og frem mod selve diamanten.

For lavt nåletryk kan også være årsagen til den hørte forvrængning - sørg altid for at køre med et ordentligt nåletryk. Et for lavt nåletryk er skadeligt både for plade og lyd. En god tommelfingerregel er at anvende det højeste, der nævnes som pickup'ens anbefalede nåletryk.

Held og lykke som genfødt vinyl lytter

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige "Googlet" din Ortofon Concorde Pro - det er åbenbart en pickup rettet mod professionel DJ opsætning, og har en anbefalet nåletryk på 3-5g. Gad vide om den tonearm overhovedet kan komme så højt op?

Hvs du mener dit nye vinyl eventyr oprigtigt, vil jeg anbefale dig, at se efter en anden pickup, som er mere målrettet mod seriøs hifi lytning. Prøv at gå en tur i HiFi Klubben, det behøver ikke at blive helt håbløst dyrt, at få en bedre egnet pickup.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes