Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ny pickup - stadig irriterende skratten! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Goldring pladespiller med en helt ny pickup, en ortofon fra Hifiklubben.

Nogle plader lyder vildt godt, bl.a. den nye Jenny Wilson afspilles helt fantastisk uden den mindste forvrængning. Andre, også nye plader, lyder helt
forfærdeligt. Fx den nye Róyksopp-plade: alle f'er og s'er i vokalen skratter helt forfærdeligt.

Jeg har en pladebørste som jeg bruger, jeg har jord-kablet forbundet, osv. Hvad i alverden kan det skyldes når ikke det er pickuppen og det ikke er
pladerne? Det er jo underligt at nogle plader slet ikke skratter, når andre gør..

Jeg tror at der er flere der har lignende problemer..

Mikkel
Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Mikkel Drewsen skrev:
Jeg har en gammel Goldring pladespiller med en helt ny pickup, en ortofon fra Hifiklubben.

Nogle plader lyder vildt godt, bl.a. den nye Jenny Wilson afspilles helt fantastisk uden den mindste forvrængning. Andre,
også nye plader, lyder helt
forfærdeligt. Fx den nye Róyksopp-plade: alle f'er og s'er i vokalen skratter helt forfærdeligt.

Jeg har en pladebørste som jeg bruger, jeg har jord-kablet forbundet, osv. Hvad i alverden kan det skyldes når ikke det er
pickuppen og det ikke er
pladerne? Det er jo underligt at nogle plader slet ikke skratter, når andre gør..

Mikkel

En pickup skal lige spilles til. Den skal lige have nogle timer før den synger. Nogle nye plader er bare så ringe lavet at det
halve kunne være nok. Det kan hjælpe at vaske dem, så du kunne købe dig en pladevasker, de koster jo bare forfærdeligt
meget. Eller lav en vacumsuger selv. En vask kan nemlig gøre meget,

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2009 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Og du har valgt rette indstilling på forstærkeren? (MC - MM). Hvis man vælger forkert giver det netop skrattelyde som du beskriver. Jeg har været der...
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Mikkel Drewsen skrev:

Nogle plader lyder vildt godt, bl.a. den nye Jenny Wilson afspilles helt fantastisk uden den mindste forvrængning. Andre, også nye plader, lyder helt

Jeg har en pladebørste som jeg bruger, jeg har jord-kablet forbundet, osv. Hvad i alverden kan det skyldes når ikke det er pickuppen og det ikke er

Mikkel

Tja, det lyder som enten har du problemer med din tracking (er vinklingen af pickuppen rigtig?) eller også er pladerne bare noget skrammel. Det er absolut ikke underligt at nogle plader skratter og andre ikke gør. Editors, Royksopp og adskillige andre er trykt så elendigt at de er en skamplet på vinylen. Jeg har selv en del af dem og de er virkelig slemme.

Men det kan altså betale sig at bruge en god protractor når du sætter din p.u. op. Vælg som udgangspunkt at køre med Baerwald, så er du rimelig home-safe

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Jeg kiggede lidt i andre, lignende tråde herinde. Jeg har prøvet at øge nåletrykket markant - det hjalp væsentligt. Jeg har bare været nervøs for at
have for tungt nåletryk (af hensyn til pladerne). Nu lyder det noget bedre. Så håber jeg bare ikke at jeg risikerer at ødelægge pladerne ved at have
et højere nåletryk?
Til top Vis Mikkel Drewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Drewsen

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 April 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan faktisk slide på både pickup og plade, hvis nåletrykket er for lavt - faktisk er det værre med for lavt end for højt nåletryk.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 01 April 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Mikkel Drewsen skrev:
Jeg har prøvet at øge nåletrykket markant - det hjalp væsentligt

Hvilken Ortofon er det og hvor højt nåletryk kører du så med nu?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

larzyh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2007
Sendt: 01 April 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hvis pick-up'en ikke sidder helt praecis the rigtige sted vil kvaliteten af gengivelsen forringes markant.

Det er umuligt at justere geometrien af pick-up og arm for praecist, en ordentlig protraktor og stor omsorg kraeves!

Til top Vis larzyh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larzyh

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke huske hvad pickuppen hedder, men det er en ortofon, fra hifiklubben. Den kostede 200-etellerandet, så det er ikke noget fancy.

Nåletrykket ved jeg ikke præcist hvad er - jeg justerer det ved at skubbe en modvægt for enden af armen lidt frem mod pladen. Det er en meget
gammel pladespiller :)

I hvert fald lyder det godt nu - og tak for alle jeres svar!

Mikkel

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 April 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Mikkel Drewsen skrev:
Nåletrykket ved jeg ikke præcist hvad er - jeg justerer det ved at skubbe en modvægt for enden af armen lidt frem mod pladen.

Hvis ikke du har en nåletryksvægt vil jeg på det kraftigste anbefale dig at du får fat i en! I hvert fald bare så du kan være nogenlunde "in the ballpark" og ikke ligger med enten alt for lavt eller højt nåletryk.

Det er sådan en her jeg tænker på:

http://img15.imageshack.us/my.php?image=ortofonscale.jpg

Den koster ikke ret meget, måske en 50'er, og kan måske også fås i HifiKlubben. Hvis ikke du kan finde en kan du bare sende mig en PB, jeg har vist en til at ligge og flyde - den sender jeg gerne uden beregning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 April 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Der står lidt om justering af nåletryk her.

Jeg vil gætte på at det er en OM5E du har?

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Mikkel Drewsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hehe.. det er fedt at I i sådan grad vil hjælpe med mit lille problem.

Jeg vil overveje at anskaffe mig sådan en vægt, men som sagt: jeg fik det faktisk til at lyde helt fint

God påske og tak for hjælpen

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 April 2009 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

det kan være den plade skal have en gang vask. Det er meget befriende for alle LP'er, selv helt nye.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Yde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2008
Sendt: 18 April 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

JEG UNDERSTREGER LIGE AT JEG INGENTING VED

Jeg ligger inde med en Black Sabbath plade fra 1970 som skratter helt ufatteligt meget. I hvert fald under de stille stykker af sangene hvor der ikke er meget forvrængning/drive/distortion/gain på guitaren... Skyldes det måske bare at pladen er 40 år gammel? Eller trænger den også bare til en vask, og i så fald, hvis man ikke ligger inde med en pladevasker... hvordan vasker man så en plade?

På forhånd tak.

Jeg tænkte den her tråd passede fint til mit spørgsmål...

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Yde skrev:
Jeg ligger inde med en Black Sabbath plade fra 1970 som skratter helt ufatteligt meget. I hvert fald under de stille stykker af sangene hvor der ikke er meget forvrængning/drive/distortion/gain på guitaren... Skyldes det måske bare at pladen er 40 år gammel?

Skratter det - eller er det knas? Skrat er forvrængning, og det kan ikke vaskes væk - det er slid, måske endda med en pickup der ikke har været ordentligt monteret så den har ødelagt rillen. Knas kan være støv der kan vaskes væk, hvis ikke det allerede har brændt sig fast.

Yde skrev:
Eller trænger den også bare til en vask, og i så fald, hvis man ikke ligger inde med en pladevasker... hvordan vasker man så en plade?

Den billige metode er at stille sig hen til vandhanen: Med lunkent vand, opvaskemiddel uden glycerin, og en blød opvaskebørste (ikke anvendt til fedt osv.) kan man opnå et ganske fornuftigt resultat. Sørg for at label'en ikke bliver alt for våd, og skrub nogenlunde nænsomt - men jo heller ikke for blødt. Tør godt af med et gammelt håndklæde der tørrer rigtig godt. Hermed kan du i hvert fald prøve at redde pladen.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Yde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2008
Sendt: 21 April 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg hellere desværre mest til at tro det er slid på pladen. Hvilket jeg finder ærgerligt. Men dog også giver pladen endnu mere  charme hah..

Og tak for vaskeråd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes