Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 21:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Protractor på godt og ondt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Jeg havde sat aftenen af til at lege med en Bearwald protractor til Thorens arme, da jeg nu endelig er kommet på plads i min (næsten)
renoverede lejlighed og mente det var på tide at der for alvor skulle justeres, så den optimale vellyd kunne opnåes!

Så efter hullet var lavet i midten, troede jeg det nok ikke kunne tage mere end et par minutter at få det hele i vinkel, til punkt og prikke og lige i
øjet Men der blev jeg så grundigt sat på plads af min niavistiske tilgang, for hulen da, det er ikke noget man lige gør med venstrehånd over
en kop kaffe. Men efter en times tid! Så var den der sgu!, men der skulle virkelig flyttes meget rundt på den pickup, og jeg havde meget svært
ved at få de to C-punter til at være lige i krydset, samt at det hele passede perfekt i gitterfeltet i midten. Men glæde og fryd som sagt, en time
efter kom spillen op på væggen igen, og hvilken forbedring til det bedre! Nu er der for alvor strammet op i bassen og en mærkelig ting som
rumklang er også blevet mere tydelig, ikke forstået som at der er kommet rumklang på alt, men især tidlig doors lægger man meget mere
mærke til det, hvilket jeg gost har lagt mærke til før, men nu bare... bedre (mangel på ord her)

Så konkluderende må jeg sige til alle der ikke har indstillet arm/pickup efter en af disse forholdvise simple metoder, gør det! Det er helt utroligt
så meget mere information der bliver hevet ud af rillerne lige pludseligt, og det bedste er den forvrængning jeg har kæmpet lidt med i de inderste
riller, er på drastisk tilbagetog, men der er jo også det protractoren fra Bearwald forsøger, at fordele "distortion" ud over hele pladen, og ikke kun
i slutningen, eller i nogen tilfælde, starten.

Nå, det var lige lidt munddiaré fra en tilfreds protractor-bruger. Der kommer lige lidt billeder i morgen, da mit kamera har tabt gnisten for i aften   

Håber der var nogen der kunne bruge denne glade læsning til noget, og husk der kommer billeder..'

Mvh. stineamalie        & nbsp;   

EDIT: Aner ikke lige hvad der sker for skriften, den er rimelig mærkelig
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

stineamalie skrev:

Noget tyder på at du bruger Safari under Mac. Hifi4All er ikke specielt glad for denne browser. Selv har jeg været nødsaget til at bruge FireFox her på siden.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Juni 2009 kl. 06:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige bestilt en Feickert-protractor og glæder mig til at lege lidt med den.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

floe skrev:

stineamalie skrev:
Noget tyder på at du bruger Safari under
Mac. Hifi4All er ikke specielt glad for denne browser. Selv har jeg været nødsaget til at bruge FireFox her på siden.

ahh, okay. Ja så må jeg vel til at bruge Firefox, for det der er da virkelig træls at se på

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Hej!

Som lovet, så kommer der nu her et par før/efter billeder, så man kan se hvor meget(lidt) der er blevet justeret på pickuppen:

Som det kan ses, så havde jeg lidt meget af forkert vinkling, så at PU'en nærmest "lå" ned til venstre side. Samt en knap så optimal
sporingsvinkel (VTA?) som ikke lå særlig tæt på de optimale 20 grader som Ortofon foreskriver ved brug af denne PU.

Efter Protractor; En klar halvfemsgraders vinkel fra pladen op igennem PU'ens midte, samt meget tættere på de 20 grader som skulle være
optimalt, og sidst, et billede af hvor meget pickuppen er blevet flyttet fra dens originale position før justering.

Mvh. stineamalie

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at investere en lille formue i en protractor! På Vacuum State´s hjemmeside kan man downloade og printe en protractor som virker fremragende. Her er både Baerwald og en "Guru" variant. Jeg har valgt Baerwald, fejlsporingsoptimering er ren matematik, ingen hokus pokus er nødvendig. < ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Ja og Vinyl Engine har diverse af slagsen - også specifikke arc protractors.

Conrad Hoffman har lavet et lille fikst program der kan genere en arc protractor til enhver situation. Ret genialt.

Brian Kearns har lavet en protractor.

Jeg valgte at bestille en MintLP protractor specifikt til min Rega. Min kan så kun bruges til arme med en monteringsafstand på 222mm. Derudover købte jeg en linen tester (8x zoom) hvilket jeg føler var nødvendigt for at komme tæt nok på uden at det er håndholdt.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter Kearns Universal Arc protractor, som jeg har printet ud på tykt fotopapir, den er super nem at bruge.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Juli 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Min feickert protractor må jeg sige er uhyggeligt præcis, nem og en fornøjelse at bruge.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Hey

jeg er lige i tvivl om brugen af hvilken  protractor jeg skal bruge til min SME 3009 imp arm.

Har downloadet forskellige typer men er alligevel i tvivl. Dem på vinyl engine passer ikke

i målestoksforholdet når de printes ud (eller er det mig)

Kearns forstår jeg ikke rigtig????

Venligst

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Når du printer er det noget med at du skal undlade tilpasning af billede (page scaling) + at du skal printe som billede (under Advanced).

Nulpunkter kan afhænge lidt af hvilken model (og alder) 3009 Improved det er men det indre nulpunkt skal med 99% sandsynlighed være Stevenson på 60,3mm. Så bruger du den Stevenson der er næstøverst hos VE og sørger for at nålen passer med inderste nulpunkt + at pick-uppen sidder helt lige i (det originale SME) headshell - ja så burde det være i orden.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes