Forfatter |
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har netop anskaffet mig min første rigtige pladespiller (har tidligere haft en Lenco L75 jeg aldrig rigtigt fik til at virke :))
Det nye vidunder er en Pro-Ject RPM 5. Til den har jeg fået mig en Denon DL-160 pickup og en Pro-Ject Phonobox SE.. I bunden af min RIAA er
der forskellige jumpere der kan flyttes rundt alt efter hvilken pickup man benytter.. Jeg har ikke meget indblik i de ting der er mulighed for at
indstille, så håber meget der er nogle derude med noget mere erfaring, som kan hjælpe med at få jumperne rigtigt placeret :)
Der er mulighed for indstilling af følgende:
MM / MC
Subsonic filter ON / OFF
INP Inpedancy 47 KOhms / 220 Ohms / 100 Ohms
Hvad skal de stå på?? Gætter på MC i den første, men synes at have læst et sted at fordi Denon'en er en high output MC, at det ikke er helt
sikkert alligevel?!
Jeg vil meget gerne have en grundig indføring i hvad de forskellige ting betyder, men hvis der sidder en derude, der ved hvad der gøres, men
ikke orker den store forklaring, skal en hurtig facitliste også være meget velkommen :)
Alle øvrige indspark er også velkomne..
På forhånd tak
//Allan
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 10 Juni 2009 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allan.
Du har ret i at da DL-160 er en high-output MC betyder det at den skal sluttes til MM (47k ohm).
Subsonisk filter skærer frekvenser under 20 Hz væk. Dybe frekvenser kan være et problem hvis LP'en er bulet/ujævn - man kan se det ved at bas/mellemtone enhederne står og arbejder/pumper.
Lidt generel indføring kan læses her.
Mvh.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hej Allan.
Du har ret i at da DL-160 er en high-output MC betyder det at den skal sluttes til MM (47k ohm).
Subsonisk filter skærer frekvenser under 20 Hz væk. Dybe frekvenser kan være et problem hvis LP'en er bulet/ujævn - man kan se det ved at bas/mellemtone enhederne står og arbejder/pumper.
Lidt generel indføring kan læses her.
Mvh.
|
|
|
Jeg har lige fået min nye RIAA ind af døren, og under den sidder der 4 små skydere der bare vælger mellem MM og MC. jeg har en Denon DL-110 pickup. Skal jeg også sætte dem til MM selvom der også er tale om en High Output MC-pickup? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
Jeg har lige fået min nye RIAA ind af døren, og under den sidder der 4 små skydere der bare vælger mellem MM og MC. jeg har en Denon DL-110 pickup. Skal jeg også sætte dem til MM selvom der også er tale om en High Output MC-pickup? |
|
|
Ja MM.
Men hele 4 skydere?
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for hjælpen indtil videre, krenzler.. Spændende, informativt link :)
Har lige modtaget den DL-160 med posten i dag.. Det var en jeg havde fået af en kammerat, og det viser sig at nålen er så godt som væk, så den
er stort set ubrugeligt.. Kan man på nogen måde få den "re-tipped" eller hvad det hedder?? Og kan det betale sig, eller kan jeg lige så godt se mig
om efter en ny med det samme?!
Jeg har fået en Audio Technica AT95 sammen med pladespilleren som jeg kan bruge i første omgang..
//Allan
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nok ikke betale sig at retippe en DL 160 - den koster omkring en tusse fra ny og retipping er normalt meget dyrere - lillebror dl 110 koster omkring 800 Har du lyttet til Pickuppen eller er det bare med det blotte øje du synes diamanten er væk - nogle pickupper har meget fine små "nåle" andre store og synlige - prøv en lup
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b
Den er helt færdig.. Det var nu godt nok også en, han havde fundet på en gammel pladespiller, der var efterladt i kælderen af den tidligere lejer,
så det var næsten også for godt til at være sandt :)
Jagten på en ny pickup er derfor gået ind her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75140&PN=1& TPN=1
Tak for hjælpen her og meget gerne i ovenstående tråd :)
//Allan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
Jeg har lige fået min nye RIAA ind af døren, og under den sidder der 4 små skydere der bare vælger mellem MM og MC. jeg har en Denon DL-110 pickup. Skal jeg også sætte dem til MM selvom der også er tale om en High Output MC-pickup? |
|
|
Ja MM.
Men hele 4 skydere?
|
|
|
Well må erkende det lyder bedre når de står til MM. Outputtet er noget lavere, men lyden er mindre mudret. Så det er vel meget godt. Ja 4 skydere.. skal jeg lige smide et billede op? Vil meget gerne, hvis der er én der kender til deres individuelle funktion. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken RIAA er det?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en Dynavox TPR-2. Regner med at skulle modde en del i den og følge den tyske hype. ^^
__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|