Forfatter |
|
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle, Jeg stod og manglede en pick-up til mine ny-erhvervelser. Jeg har på KSB fundet mig en Funk Firm The Vector med Rega RB300 arm. Dertil har jeg også på KSB købt en Rogue Audio Stealth RIAA... Og nu som rosinen i pølse-enden, en pick-up nemlig Ortofon 2M black. Først, er det en helt skidt sammensætning? Har valgt at købe brugt grundet det er første gang jeg har/får et seriøst venyl set-up, så ville lige se om det var mig!  Det er andet er, jeg skal ud og købe pick-uppen fredag, og den er brugt - små 200 timer. Hvad skal jeg kigge efter for at se at den er ok? Er det nok at hive luppen frem og se nålen an, eller er der mere i det? På forhånd mange tak for hjælpen! Mange hilsener Simon
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 05:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vigtig at du lytter på den,især hvis du skal slippe "kassen".Gerne på dit set-up.
En p.u holder ca 1000-1500 timer
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Det er vigtig at du lytter på den,især hvis du skal slippe "kassen".Gerne på dit set-up. En p.u holder ca 1000-1500 timer |
|
|
Det var li'godt pokkers! Hvorfor holder den ikke længere ? __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Hej Alle, Jeg stod og manglede en pick-up til mine ny-erhvervelser. Jeg har på KSB fundet mig en Funk Firm The Vector med Rega RB300 arm. Dertil har jeg også på KSB købt en Rogue Audio Stealth RIAA... Og nu som rosinen i pølse-enden, en pick-up nemlig Ortofon 2M black.
Først, er det en helt skidt sammensætning? Har valgt at købe brugt grundet det er første gang jeg har/får et seriøst venyl set-up, så ville lige se om det var mig! 
Det er andet er, jeg skal ud og købe pick-uppen fredag, og den er brugt - små 200 timer. Hvad skal jeg kigge efter for at se at den er ok? Er det nok at hive luppen frem og se nålen an, eller er der mere i det?
På forhånd mange tak for hjælpen!
Mange hilsener
Simon |
|
|
Du skal lige have fundet ud af om armresonancen ligger omkring 7 -> 12 Hz. Det gør du ved at "surfe" de data frem som din arm og pick-up har. Derefter indsætter du i regnearket på følgende link . Når ja du kopiere den op i browseren og så sku' den være der!
www7a.biglobe.ne.jp/yosh/resonance.xls
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
diamondduck skrev:
Det er vigtig at du lytter på den,især hvis du skal slippe "kassen".Gerne på dit set-up. En p.u holder ca 1000-1500 timer |
|
|
Det var li'godt pokkers! Hvorfor holder den ikke længere ?
|
|
|
Det antal timer er efter nogles mening endda højt sat. Selvom diamant er det hårdeste materiale vi kender, holder det ikke evigt. Belastingen på nålespidsen er enorm. Tænk på at dengang man brugte stålnåle til 78 plader holdt en nål kun til en enkelt pladeside (ca. 3 minutter).
Selv ville jeg aldrig købe en brugt pick up. I annoncerne står der altid at de kun har kørt et lavt antal timer. Der er ingen garanti for at dette tal er rigtigt! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
det vist mest gummiophænget der ryger først.
men dyre mc p.u'er holder markant længere,f.eks SPU og Audio Note m.m +10.000timer,det viser de praktiske erfaringer,men spørg mig ikke
hvorfor
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
det vist mest gummiophænget der ryger først. men dyre mc p.u'er holder markant længere,f.eks SPU og Audio Note m.m +10.000timer,det viser de praktiske erfaringer,men spørg mig ikke hvorfor |
|
|
Yep, enig med gummi ophænget.
Og diamanten er hård, skal nok holde ret lang tid. Jeg ville ikke betænke mig ved brugt køb. Har selv købt en MC30supreme og den spiller lystigt! Ligeledes har jeg adgang (lytning) til en AC3 (Accuphase) som er 25+, og den køre sandelig også derudaf.
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 561
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
En brugt PU er en tillidssag, jeg ville forlange dokumentation for alderen, tag en 30x lup med og check om den sidder lige i huset, lyt til plader du kender i forvejen og ikke mindst en brugt PU er faldet 50% i pris så snart den har været monteret, det bedste er at købe af en person man kender i forvejen, held og lykke med købet
VH madsen
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt mange brugte pickupper gennem tiden, og det har kun undtagelsesvis givet problemer. Det er ganske rigtigt oftest ophænget, som ryger først. Jeg har aldrig haft en pickup, hvor nålen blev slidt op. Men så vidt jeg ved bliver nålen på sfæriske pickupper, eks. denon dl-103 slidt rimeligt hurtigt.
Min erfaring siger mig, at passer man ordentligt på dem, så holder de længere, end man regner med.
|
Til top |
|
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
Sendt: 17 Juni 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Asklepios skrev:
Hej Alle,Jeg stod og manglede en pick-up til mine ny-erhvervelser. Jeg har
på KSB fundet mig en Funk Firm The Vector med Rega RB300 arm. Dertil har jeg også på KSB købt en Rogue Audio Stealth
RIAA... Og nu som rosinen i pølse-enden, en pick-up nemlig Ortofon 2M black.Først, er det en helt skidt sammensætning?
Har valgt at købe brugt grundet det er første gang jeg har/får et seriøst venyl set-up, så ville lige se om det var mig! Det
er andet er, jeg skal ud og købe pick-uppen fredag, og den er brugt - små 200 timer. Hvad skal jeg kigge efter for at se at
den er ok? Er det nok at hive luppen frem og se nålen an, eller er der mere i det?På forhånd mange tak for hjælpen!Mange
hilsenerSimon |
|
|
Du skal lige have fundet ud af om armresonancen ligger omkring 7 -> 12 Hz. Det gør du ved at "surfe" de data frem som
din arm og pick-up har. Derefter indsætter du i regnearket på følgende link . Når ja du kopiere den op i browseren og så
sku' den være der!
www7a.biglobe.ne.jp/yosh/resonance.xls
|
|
|
Og er man lidt mere magelig anlagt bruger man The Cartridge Database. Iflg den skulle
Ortofon 2M Black fungere fint sammen med en RB-300 arm __________________ Mvh
Flemming
|
Til top |
|
|