Forfatter |
|
dibbedut Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 23 Juni 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej vinylfolkens
Jeg skal til at købe en pickup men er løbet ind i hvad man kunne kalde et luksusproblem.
Jeg har fået fat i en uhyggeligt godt målende Jørgen schou stepup-trafo der gør at den er udgangspunkt for valget af pickup sammen med drev og arm osv.
Trafoen har følgende specs. 30-32 db gain. indgangsimp. 20ohm
Tonearm SME 3012
Drev Thorens 124
Forstærker/riaa rør
Højttalere horn
Jeg er lidt i tvivl omkring det med at jeg kalder det indgangsimp men har fået at vide at pickuppen skal have cirka en 1/3 af 20ohm i imp. for at harmonere med trafoen.
Jeg er ude efter en pickup der ikke nødvendigvis er neutral men som har vægten lagt på timevis af vinyl lytning uden at trætte ørene, stort og flot lydbillede der imponerer, indvolverer og ikke et øre er tørt;)
Jeg lytter til alt fra klassisk, pop, folk, rock, dødsmetal og det der er værre.
Prisen er nok maks. omkring de 2000 måske 3000 i en snæver vending. Brugt er udelukket.
Grunden til spørgsmålet i det hele taget er, at jeg absolut ingen erfaring har med pickupper og ikke har lyst til at købe nål efter nål i blinde.
Alle input er meget velkomne og spørg gerne hvis der er noget jeg har glemt der har indflydelse på valget af pickup.
Mvh.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hmm.... Når du skriver SME 3012 & TD124 og "Jeg er ude efter en pickup der ikke nødvendigvis er neutral men som har vægten lagt på timevis af vinyl lytning uden at trætte ørene" tænkte jeg straks Denon DL-103R (ca. 2.000,-) men jeg tvivler på at den er et godt match med din Schou trafo. Output er ca. 0.3mV og impedansen 14 ohm.
Her er forresten en artikel omhandlende samspillet mellem MC pick-upper og passive MC trafoer.
Jeg vil TRO at den Schou trafo er bedst med en MC pick-up med rimeligt lavt output og lav udgangsimpedans. Den billigste Ortofon SPU model er "Classic N" (0,2mV - 6 ohm) men den koster altså næsten 4.000,-. Og hvordan den spiller ved jeg ikke. Den er til montering i standard headshell (versionen med integreret headshell hedder Classic GM MkII og er dyrere endnu).
Mvh.
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der vil jeg vælge Denon 103 uden R,vis denne udtalelse har første prioritet.
"Jeg er ude efter en pickup der ikke nødvendigvis er neutral men som har vægten lagt på timevis af vinyl lytning uden at trætte ørene, stort og flot
lydbillede der imponerer, indvolverer og ikke et øre er tørt;)"
Og den koster det halve
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 02:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
Der vil jeg vælge Denon 103 uden R |
|
|
Men den passer ikke til trafoen, gør den? Trafoen har en forstærkning på 32dB, hvilket er ca. 40 gange. Dvs. du har 47k/40^2 = 30 ohm på primærsiden. Og da en DL-103 har en impedans på 40 ohm, og skal belastes med 100 ohm eller mere passer det ikke sammen... Hvis du hæver indgangsimpedansen på RIAA'en til 160k vil det fungere, men trafoen opfører sig måske underligt med andet end ca. 47k belastning. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 06:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt,men jeg kører bl.a med dl103 igennem en Ortofon T100,og det lyder fremragende.Og det burde den jo ikke,ifølge deres beregninger.
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En t-100 har et gain på 26 db, hvilket er noget lavere end de 32, som trådstarterens trafo har.
Vi skal have fat i en mc-pickup, med et lavt output, og som er rimelig stiv i det. Prøv http://www.cartridgedb.com/default_arms.asp - her kan du se, hvilke pickupper, det ville passe til din arm. Der er rigtigt mange at vælge imellem. Hvor meget må den koste, og er det en mulighed at købe brugt?
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 06:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen, er der så ikke kun en SPU tilbage,og den er vist for dyr for den herres pengepung
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm, jeg ville satse på noget brugt, så, eller måske eksperimentere med en high output mc, og lade trafoen være lidt...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan to relativt billige T5 traoer som både ortofon og sony lavede - ligner nærmest et rca hun til han stik - fungerer rigtigt godt sammen med denons 103 - nok fordi de ikke har så meget gain - så kan du beholde JS- trafoerne til du får råd til en SPU - hvilken model er det af JS trafoer du har fået fat i ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror en Ortofon Rondo Red passer til trafoen. Den kan fås til godt 2000 og er fantastisk. Udover lyden
er rillestøjen meget lav, selv gamle slidte LP´er lyder bedre end nogensinde før.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
er rondo red "stiv" nok til en 12" sme?
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke at rondo red lever op til de krav han stiller,vedr. lyden
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
diamondduck skrev:
jeg tror ikke at rondo red lever op til de krav han stiller,vedr. lyden |
|
|
Hvorfor ikke? Har du hørt den?
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja jeg fik mulighed for at låne den,dengang den udkom.
|
Til top |
|
|

Sven tager en pause!
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
er rondo red "stiv" nok til en 12" sme? |
|
|
Compliance 15mm/N - det kan måske være for højt. Hvad er den effektive masse af SME armen?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon 103 er nok ikke den mest præcise pickup i verden men forestil dig at du har et veltilrettet måltid - din vinyl - gode råvarer sammensat på den bedst mulige måde af teknikkere og musikere.
Ude i køkkenet står der så forskellige saucierer
En saucier vil gerne lave en sauce der lige netop fremhæver de fineste smagsnuancer i maden måske laver en sarte sauce rørt på en fond af kalvebrisler med et stænk balsamico og en knivsspids safran
En anden saucier er slet ikke saucier men har da en gang arbejdet på motel norden i kvistgård og ved derfra at kunderne bliver kede af det hvis ikke de får pløret en halv liter bernaise sovs ud over maden
en tredie saucier - har sine tvivl om nu kokken nu rammer dagsformen så han rører i stedet for en sauce der sikre et godt resultat hver gang og som ikke fremhæver små fejl i kokkens teknik men helhedsbilledet i stedet. Godtnok bruger han fløde, men han tilsætter også lidt chili så det ikke bliver for fadt - lidt cognac for sødme - lidt friske krydderurter - og nok også lidte hvidløg og skarlotteløg og som grundsubstans en god kraftig fond kogt på dyreryg og oksehaler.
Uden at bruge ukvemsord som loudness, vil jeg karakteriserer denons 103 som den sidste af de tre saucer, mens mange af de ortofon mc pickupper jeg har hørt i den lavere ende - dit budget - af skalaen er hen af den første - lidt forfinede med hang til at pille fejl ud af teknikken. Den midterste sauce er en type pickupper som sad på aiwa anlæg i 90erne og dem bør vi ikke skænke en tanke.
SPUen er efter min mening en blanding af sauce et og tre - men hvor jeg ikke ville kunne undvære min denon 103 i det daglige kan jeg godt undvære min SPU.
|
Til top |
|
|
diamondduck Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at 103 minder mere om svinemørbrad og en SPU er den lækker Cote du Bouef
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke fordrage svinemørbrad medmindre det er med en god kantarelflødesauce
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svinemørbrader og bøffer...
Jeg støtter R-L-B's forslag - køb et sæt billige T-5 trafoer og sats på en dl-103 - evt en dl-103r.
En rondo red leverer 0,5 mV, og med et gain på 32 db giver det 20mV på riaa'en. Der er en risiko for overstyring, så det er nok ikke en god idé, men jeg ved på den anden side ikke hvilken riaa den skal bruges sammen med.
Den JS-trafo er som skabt til en af ortofon mc-20, mc-30 modellerne, eller evt en supex sd-900 - eller en SPU. Jeg ville i hvert fald ikke satse på en model med en udgansspænding på mere end 0,2 mV sammen med den stepup.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 24 Juni 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller find en New-Old-Stock New-In-Box Accuphase AC-1, 2 eller 3.
Spøg til side: En standard DL-103 + Denon's AU-300LC* trafo (skabt til 103'eren) kan fås for lidt over 2.000,- samlet.
* 1:10, 20dB, 470 ohm.
|
Til top |
|
|