Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Grado prestige black på Debut III (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg er ikke den store vinylentusiast og har bestemt ikke megen viden i den retning.

Kæresten har en ok pladesamling og hun har tit kvidret om at kunne høre dem igen

Der blev indkøbt en Project debut III, da det efter min mening, er en ok start og vi senere kan opgrader, til en dyrere pladespiller, hvis vi skulle blive "vilde med vinyl"

Problemerne ramte imidlertid hurtigt... Ortofon OM5 pickup'en som er preinstalleret, er ikke lige en "højdespringer" mener jeg at kunne høre, og jeg besluttede at undersøge muligheden for en pickup opgradering.

Der var rigtig mange "ide'er" lidt afhængig hvilken butik jeg spurgte i, og endte op med en Grado prestige black, som sælgeren mente "nok nogenlunde var toppen af, hvad arm og resten af spilleren, kunne udnytte"..

Det er jo sådan set rimelig ærlig snak, da han jo nok hellere ville ha' solgt mig den Grado Gold, jeg ellers havde kikket mig forelsket på.

Jeg fik grundig vejledning i udskiftning af pickup og et stykke papir med målepunkter på, så det var til at finde ud af.

Med lidt tålmodighed og omhyggelighed, blev den skiftet og sidder "lige i øjet" (er jeg næsten sikker på)

Den spiller MEGET bedre end Ortofonen.. Diskanten meget blødere og mellemtonen meget mere ørevenlig.

Problemet er bare at den brummer af helv... til...   Det er faktisk rimeligt meget..

Det er værst når pickup'en er udfor pladetallerkenens kant.. Der er det meget kraftigt.. jo længere imod midten, jo svagere brum... Tager jeg pladetallerkenen af, er der næsten ingen brum, der hvor kanten af tallerkenen "er når den sidder på", men derimod tiltager brum'en jo længere ind imod midten pickup'en flyttes.

Det er utvivlsomt motoren der brummer, og pickup'en det opfanger dette....

Er det normalt? Eller der det mest Grado der har problemer med dette? Ortofonen lavede sku ikke den ballade. Havde ellers også kik på en Ortofon 2M red, men den mente sælgeren var ren "skidt"

Hvad gør jeg... Hjælp

Mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke normalt der er brum på en grado, har selv reference master, og den spiller kun musik uden brum, har du monteret alle ledninger korrekt på den nye pu 

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Lad mig gætte: Du har været i Lydbutikken? 

Jeg har selv fået monteret Prestige Black på min RPM5. Den brummer også. Men i mit tilfælde bliver det værre jo længere ind mod midten pick-up'en kommer. Det er vist noget med at den pick-up ikke er afskærmet samt at pladetalerkenen er af MDF og dermed heller ikke skærmer for motorstøjen. Correct me if i'm wrong
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Nej det er ikke normalt der er brum på en grado, har selv reference master, og den spiller kun musik uden brum, har du monteret alle ledninger korrekt på den nye pu 

Hey..

Ja, alle ledninger er monteret korrekt og jeg har checket at stel/jord er med, hele vejen igennem.

Mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Sundance skrev:
Lad mig gætte: Du har været i Lydbutikken? 

Jeg har selv fået monteret Prestige Black på min RPM5. Den brummer også. Men i mit tilfælde bliver det værre jo længere ind mod midten pick-up'en kommer. Det er vist noget med at den pick-up ikke er afskærmet samt at pladetalerkenen er af MDF og dermed heller ikke skærmer for motorstøjen. Correct me if i'm wrong

Det er ikke noget dårligt gæt

Jeg tror netop at du har ret i at Grado black ikke er afskærmet og derfor er mere tilbøjelig til at "modtage" brum. Motoren i Debut III er jo formodenligt ikke af samme kvalitet som i RPM5 og nok ikke skærmet overhovedet, og grunden til at der er mest brum ved kanten af pladetallerkenen, er nok at den jo er i metal, og måske derfor leder brum udenom selve tallerkenen.

Det kunne jo godt være, at netop Debut III + Grado ikke er noget godt match overhovedet, netop pga brumniveau fra motor.

Underligt at pickup sælgeren ikke har erfaring med netop dette...

mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvis det virkelig generer dig så ville jeg tage ind og snakke med dem i Lydbutikken. De plejer at være ret fleksible

Personligt synes jeg ikke det er det store problem. Når først musikken spiller lægger man ikke mærke til det synes jeg. Men jeg vil klart være obs på det, næste gang jeg skal opgradere.
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 18 Juli 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Sundance skrev:
Hvis det virkelig generer dig så ville jeg tage ind og snakke med dem i Lydbutikken. De plejer at være ret fleksible

Personligt synes jeg ikke det er det store problem. Når først musikken spiller lægger man ikke mærke til det synes jeg. Men jeg vil klart være obs på det, næste gang jeg skal opgradere.

Jeg har snakket med dem, og håber selvfølgelig at det også resulterer i, at vi finder en løsning.

Jeg tror det i høj grad, afhænger af hvilken pladespiller, pickup'en er monteret på. 

Jeg ville garanteret kunne leve med det, hvis problemet var magen til dit (ligesom når jeg tager pladetallerkenen af og fører armen hen imod midten og brum'et langsomt bliver kraftigere)... Men med metal tallerkenen bliver brum'en ligesom afskærmet under denne, men forstærket langs kanten, og giver virkelig kraftig brum.. Det kan uden problemer høres i eks. køkkenet ved alm volumen når armen er løftet.....

Det var ihvertfald ikke lige det jeg havde forestillet mig, når man snakkede vinyl lytning.. også selvom det er noget billigt skrammel..

Mvh

chris-torb

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge dig.

Du må lige give besked når du har fået løst problemet
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 19 Juli 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

chris-torb skrev:

Sundance skrev:
Lad mig gætte: Du har været i Lydbutikken? 

Jeg har selv fået monteret Prestige Black på min RPM5. Den brummer også. Men i mit tilfælde bliver det værre jo længere ind mod midten pick-up'en kommer. Det er vist noget med at den pick-up ikke er afskærmet samt at pladetalerkenen er af MDF og dermed heller ikke skærmer for motorstøjen. Correct me if i'm wrong

Det er ikke noget dårligt gæt

Jeg tror netop at du har ret i at Grado black ikke er afskærmet og derfor er mere tilbøjelig til at "modtage" brum. Motoren i Debut III er jo formodenligt ikke af samme kvalitet som i RPM5 og nok ikke skærmet overhovedet, og grunden til at der er mest brum ved kanten af pladetallerkenen, er nok at den jo er i metal, og måske derfor leder brum udenom selve tallerkenen.

Det kunne jo godt være, at netop Debut III + Grado ikke er noget godt match overhovedet, netop pga brumniveau fra motor.

Underligt at pickup sælgeren ikke har erfaring med netop dette...

mvh

chris-torb



Ganske typisk Grado. Jeg kender flere der egentlig gerne ville ha' en Grado, men omtalte brumfænomen umuliggør det. Desværre.
Måske er det Grados "Moving Iron"-princip der gør det?

Sælger burde helt klart vide, at det ville ske... 


Mvh.
Niels


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Sundance skrev:
Jeg kan sagtens følge dig.

Du må lige give besked når du har fået løst problemet

Hmm, det kunne desværre ikke løses.......

Ham der åbenbart ved mest i den butik, og efter eget udsang "har solgt tonsvis af Debut III + Grado og ALDRIG har haft problemer med brum overhovedet" har en ualmindelig arrogant og nederdrægtig væremåde.

Det er godt nok længe siden, jeg er blevet behandlet SÅ dårligt.

Så, vi må konstatere, at Grado Black pickup'er brummer ikke, hvis der er metalpladetallerken som på min Debut III.... That's it!!!

Så det brum jeg hører, og som er meget tydelig ved kanten af tallerkenen, er åbenbart noget jeg forestiller mig...

Jeg må jo så købe en anden pickup og kaste Grado'en i affaldsskakten.. Jeg har ihvertfalt ikke yderligere lyst til at forsøge, at kommunikere med medarbejdere i den butik, for skaldede 495.- kr. Man kunne måske bare ha' ønsket sig, noget bedre rådgivning i forbindelse med det køb..

En ting er ihvertfald sikkert...Det bliver ikke i den butik, jeg sætter mine ben igen.

Mvh

chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1148
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Utroligt at sådan en butik gider det besvær for kun 495,- de burte da bare ombytte til anden pickup som virker/dur med dit arm og værk eller give dig pengene tilbage, i mine øjne MEGET dårlig service.

 

Mvh

Kim



__________________
Det første kvinder bliver døve på er øjnene.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Tjah, hvad kan jeg sige. Folkene i Lydbutikken er flinke og hjælpsomme så længe du uden spørgsmålstegn accepterer at deres grej og smag er det bedste i verden, og køber noget af det.

Hvis du skulle gå hen og være uenig så vil du ikke længe være i tvivl om din status som hverken undermenneske eller overnar.

Det de lever af er at de faktisk har god smag og, deraf følgende, godt og særdeles velmatchet grej - især, selvfølgelig, hvis man deler bare en smule af deres lydideal.

Så tag ikke fejl, de har gjort mange mennesker meget lykkelige - man kunne blot ønske at de ikke skulle gøre tilsvarende mange ulykkelige i processen
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Sundance skrev:
Lad mig gætte: Du har været i Lydbutikken? 

Jeg har selv fået monteret Prestige Black på min RPM5. Den brummer også. Men i mit tilfælde bliver det værre jo længere ind mod midten pick-up'en kommer. Det er vist noget med at den pick-up ikke er afskærmet samt at pladetalerkenen er af MDF og dermed heller ikke skærmer for motorstøjen. Correct me if i'm wrong

Jeg vil godt "correcte" dig. For det mig der er wrong

MVH WRONG



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Tjah... Jeg har desværre også oplevet det samme.

En hyggelig lille shop med noget fint grej men desværre også et MEGET snævert udsyn.

Hvor ofte har jeg ikke oplevet at andres rakkes ned mens deres er det BEDSTE. Gaaab....

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hmm det er ikke første gang man har hørt noget dårligt om Lydbutikkens personale. Men jeg har nu altid fået super service og gode tilbud osv.

Men chris-torb, hvis han siger at han aldrig har oplevet brum før med den pladespiller/PU-kombination, så må det jo være en klokkeklar reklamation. Kan dog godt forstå hvis du ikke har lyst til at vende tilbage til butikken efter sådan en dårlig oplevelse...
Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
Sundance
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 41
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Sundance skrev:
Lad mig gætte: Du har været i Lydbutikken? 

Jeg har selv fået monteret Prestige Black på min RPM5. Den brummer også. Men i mit tilfælde bliver det værre jo længere ind mod midten pick-up'en kommer. Det er vist noget med at den pick-up ikke er afskærmet samt at pladetalerkenen er af MDF og dermed heller ikke skærmer for motorstøjen. Correct me if i'm wrong

Jeg vil godt "correcte" dig. For det mig der er wrong

MVH WRONG




Til top Vis Sundance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sundance
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Sundance skrev:
Hmm det er ikke første gang man har hørt noget dårligt om Lydbutikkens personale. Men jeg har nu altid fået super service og gode tilbud osv.

Men chris-torb, hvis han siger at han aldrig har oplevet brum før med den pladespiller/PU-kombination, så må det jo være en klokkeklar reklamation. Kan dog godt forstå hvis du ikke har lyst til at vende tilbage til butikken efter sådan en dårlig oplevelse...

Ja, det er nu mere fordi jeg ikke magter at skulle "miste tålmodigheden" hvis jeg, i butikken, skulle så overfor omtalte "geni".. Tålmodigheden er for mit vedkommende sat lidt på prøve, når jeg bliver "talt ned til" på den måde, som det her er foregået ... Jeg har passeret de 40 og har hørt at det forkorter livslængden kraftigt, hvis man hidses unødigt op.. 

Jeg har, 2 gange efter at jeg handlede, prøvet at kommunikere med ham om brumproblemet, og det har ikke været positivt overhovedet, så min bedste overbevisning er, at yderligere snak, ikke fører til en løsning.

Det er "lærepenge" ... Man skal sætte sig ind i tingende selv, og ikke stole på alt man får fortalt

Bare en lidt kedelig måde, at komme ind i "vinylverdenen" på.. Men sådan er det...

Nu skal det heller ikke være negativt det hele, og jeg har en god fornemmelse af, at netop Grado Black spiller rimelig godt..Træerne vokser selvfølgelig ikke ind i himlen, men der er ihvertfald rigtig stor forskel på den og Om5'eren som sad på før... Det er utvivlsomt en rigtig go' pickup til prisen...

mvh

chris-torb

 

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
madsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 566
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hvis din pladetallerken er af MDF kunne du prøve at skære et stykke alufolie og lægge den under måtten, hvis det har nogen virkning posetivt kan du senere få lavet en 0.5 mm aluplade til at lægge permanent under

VH. Madsen



__________________
Nyd musikken, glæd dig over teknikken
Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen
 
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:

Hvis din pladetallerken er af MDF kunne du prøve at skære et stykke alufolie og lægge den under måtten, hvis det har nogen virkning posetivt kan du senere få lavet en 0.5 mm aluplade til at lægge permanent under

VH. Madsen

Hey Madsen..

Der er som standart metal tallerken på Debut III, så det er allerede gjort 

Men tak for rådet

Mvh

chris-torb

 

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1605
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

madsen skrev:
Hvis din pladetallerken er af MDF kunne du prøve at skære et stykke alufolie og lægge den under måtten, hvis det har nogen virkning posetivt kan du senere få lavet en 0.5 mm aluplade til at lægge permanent under

Det burde ikke hjælpe på problemet, hvis det er magnetisk brum fra motoren. Aluminium skærmer ikke  - det gør f.eks. jern, nikkel og µ-metal.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes