Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Helius Scorpio ll + compliance? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 August 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Foranlediget af en Ortofon 2M Blue i Ksb har jeg brug for råd ang. afløser for min aldrende MC1-Turbo, der sidder i ovennævnte arm på en Systemdek llX.

Jeg har søgt herinde, hvor der bl.a. var en bruger med stor viden om Helius-armene, men jeg kan sgu´tte finde indlægget.

Jeg har mailet Helius for info om armens effektive masse, men endnu ikke fået svar; for at kunne bruge
http://www.cartridgedb.com/tools.asp mangler jeg også at vide, om complianceværdien "µm/mN" er lig med "x 10-6 cm/dyne"?

Jeg har i min søgning set kombinationen Scorpio/Rondo Red (der har en compliance på 15 µm/mN) rost, men mit budget er ikke til low-output Mc.

Vil Scorpio´en være for tung til 2M Blue´s 20 µm/mN, tror I (2M vejer 7,2 g mod Rondo´s 10,5 g)?

råd og vejledning modtages med glæde og forventning, så vinylerne kan komme frem fra reolen 

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 03 August 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Brugeren donkeyshark lader til at kende en del til Helius armene.

Ortofons komplianceværdi på 20 er den korrekte at bruge i udregneren hos Cart. Db.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hej krenzler

Tak for hjælpen - det var donkeysharks indlæg, jeg har ledt efter+mht. Cart.db

Har sendt donkeyshark en Pm - og hvis jeg så hører fra Helius er jeg vist ved at være kørende

Hilsen Finn

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej ...

Har Du fået svar ??

Er også interreseret i at vide om Helius Scorpio II`s eft. masse

da jeg ikke ved om den er tung nok til Denon 103R.

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Desværre ikke fra Helius (ku´ være jeg skulle prøve at rykke dem...:-)

Donkeyshark frarådede mig 2M blue som for blød, så jeg stiler nu mod en Denon Dl-160 (HI-fi glubben skriver10 µm/mN, men samtidig at den er noget bødere end Dl-110, der opgives til samme compliance....Needle doctor siger 14x10-6cm/dyne for Dl-160).

Alt dette hjælper dig jo ikke så meget; bedste bud herfra er at du måske også prøver at maile Helius, og/eller spø´r donkeyshark til råds.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

er der ikke noget med at denon opgiver kompliance på en anden måde end fx ortofon og at den derfor først skal omregnes ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 13 August 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke regne med de 10 µm/mN da det er målt ved 100 Hz. Du skal have fat i den dynamiske compliance målt ved 10 Hz. Denne værdi er ofte ca. det dobbelte af selvsamme ved 100 Hz.

Et fingerpeg er at DL-160 har et anbefalet nåletryk på 1,6g.

Her en snas taget fra Mørch's hjemmeside (se i bunden af Cartridge Armtube Combination List (Tonearm Instructions)).

"There is one snag about it. The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C.
(It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so
they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they
should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)
Also the tracking force could be used, as this usually is a function of the compliance. For instance with
a tracking force of 1.9 g the compliance would be around 14."

Et satset gæt fra min side - mon ikke Scorpio ligger omkring de 12-13g? Medium heavy. Mon ikke det går endda? Ellers kan der placeres noget ekstra masse ved headshell (hvis kontravægten kan balancere det).

Lidt Scorpio.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Du skal ikke regne med de 10 µm/mN da det er målt ved 100 Hz. Du skal have fat i den dynamiske compliance målt ved 10 Hz. Denne værdi er ofte ca. det dobbelte af selvsamme ved 100 Hz.

Et fingerpeg er at DL-160 har et anbefalet nåletryk på 1,6g.

Hm, godt at vide - hvilket vil sige DL-160 meget vel kan have samme (eller endda lidt højere) dynamisk compliance som førnævnte 2M Blue (20 µm/mN, anbefalet nåletryk 1,8g)..?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes