Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Kanalbalance (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har i lang tid været lidt småirriteret over at kanalbalancen når jeg hører LP er forskudt lidt, så der kommer lidt mere ud af højre højttaler end venstre højttaler. Jeg har selvfølgelig bikset med antiskating, nåletryk, sætte pladespilleren vandret, tilte den en smule i forhold til vandret og alt muligt, for at se om det kunne gøre nogen forskel. Det gjorde ingen forskel. Uanset hvad jeg gør, er kanalbalancen forkert.

Sådan som jeg forstår det er antiskatingen en slags lateral nåletryk - det er klart, at hvis denne er indstillet forkert, vil der være mere dynamik i den ene kanal end den anden. Hvis den er stillet forket er lyden normalt en kende mere beskidt - evt. kun i den ene højttaler. Det overraskede mig at antiskating ikke betyder noget som helst for kanalbalance når vi snakker lydstyrke, men kun kanalbalance i form af dynamik. Ligeledes betyder det meget om pladespilleren står vandret, da det også har noget at sige om nålen bliver trukket i den ene og den anden retning, eller om den står midt i rillen. Det virker logisk for mig.

Kan det passe at min Rega Exact er så upræcist lavet, at der er en hørbar forskel i output pr. kanal? Det er nemt at se hvis man optager lyden og kigger på de to kanaler i et lydprogram som f.eks. Audacity. Jeg har også prøvet at afspille en monoplade, for at være sikker på at de to kanaler er ens. Det er de også såvidt muligt, men stadig med forkert kanalbalance.

Er det pickuppen eller RIAA'en der har en fejl? Jeg ville meget gerne kunne indstille dette korrekt. Det er da ret træls at en stemme i midten ligger en anelse til højre, f.eks.

Det ville være sjovt hvis andre ville prøve at tjekke deres setup og se hvordan det ser ud med kanalbalancen.

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Lige en opdatering. Ovenstående problem er på min Rega P9. Jeg prøvede at lave samme test på min gamle Rega P5 (også med Exact-pickup), hvor samme skævhed gør sig gældende. Måske endda lidt værre? Det er svært at sige. Men der er stadig mere knald på højre kanal. Altså, ser det ud til at det kan være et RIAA-problem?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Lige en opdatering. Ovenstående problem er på min Rega P9. Jeg prøvede at lave samme test på min gamle Rega P5 (også med Exact-pickup), hvor samme skævhed gør sig gældende. Måske endda lidt værre? Det er svært at sige. Men der er stadig mere knald på højre kanal. Altså, ser det ud til at det kan være et RIAA-problem?

Det kunne også være at din pickup ikke står helt lodret = azimuth, eller at du ikke har indstillet antiskating korrekt. Jeg tror ikke på at det er din riaa, den er gal med.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har du overvejet azimuth? En parameter der ikke lige sådan er at stille på en Rega arm. En lille kanal-ubalance fra pick-uppen kan vel heller ikke afskrives helt.

Som du ved har jeg også haft Exact. Sjovt nok oplevede jeg også en lille favorisering af højre kanal ved den anti-skate indstilling (2) der subjektivt gav den klareste lyd.

Med min nuværende pick-up synes jeg ikke at jeg oplever en favorisering af en af kanalerne.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 September 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Men der er stadig mere knald på højre kanal. Altså, ser det ud til at det kan være et RIAA-problem?

Det er nemt at konstatere. Byt om på stikkene i RIAA-forstærkeren (indgangene). Hvis det stadig er samme kanal der er svagest, er det RIAA-forstærkeren det er galt med, eller senere i dit setup. Hvis det nu er den anden kanal, skyldes det pladespilleren.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Aha... jeg har nu byttet om på kanalerne (på indgangen af RIAA'en) så røg problemet over i den anden kanal. Altså må det være før RIAA'en, det går galt.

Hvad er det for noget med azimuth? Hvordan skal man kunne justere det på en Rega hvor de allerede har justeret det perfekt for en, da de lavede den? haha - Gode råd modtages gerne.

Men hvis det er Exacten der er problemet og ikke azimuth (hvordan jeg så end finder ud af det), så er det slut med Exact. Det kan ikke passe. Så skal der noget andet på. Men jeg vil gerne beholde den lidt endnu, så det ville være dejligt at få det ordnet.

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 16 September 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Du kan bruge denne beskrivlse, der kaldes OOPS 

Out of phase system. Man forbinder sin pickup i modfase, ved at bytte om på en af kanalerne, derefter sætter man sin forforstærker i mono, så lægger man en mono plade på pladespilleren, hvis man ikke kan høre noget musik, måske i diskanten, men ikke meget i mellemtonen, så er der en skævhed i monteringen af diamanten/pickuphus, faktisk kan ved omhu ved den beskrevne metode opnå at der kun er knas tilbage, hvis du så sætter din forforstærker i stereo, vil du kunne høre musikken. Det er en nem metode, i stedet for at benytte en test-plade og et oscilloskop.

Mvh

Torben

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Det er en smart metode - jeg har dog også oscilloskop og testplade - en anden metode er vel at bruge lydkort og lydprogram som jeg har gjort. Det burde være præcist nok til at kunne se den slags ændringer.

Men man kan stadig ikke justere azimuth på en rega-arm - ikke uden at lave nogle mærkelige fix som sikkert ødelægger meget mere end det gavner? Jeg begynder at tro at der er noget galt med begge Exact-pickupper - men det lyder da mærkeligt. Spolerne er håndmatchet til at give præcis kanalbalance osv, har jeg hørt. Det siger så til mig, at det højest sandsynligt ikke er pickuppen. Hvad kan det så være?

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 September 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du har en mono-plade, så er det nemt for dig at benytte den metode jeg har beskrevet, du hiver de små ledninger af oppe ved pickuppen, til en kanal og forbinder dem igen omvendt, så din pickup spiller i modfase.

Så er det jo bare at smække mono-pladen på, og trykke mono-knappen ind på din forstærker, er der meget musik tilbage, ja så er der en skævhed, som nok er selve diamanten der ikke er monteret helt lodret på nålefanen. Du kan putte små stykker papir ind under selve pickup-huset, for på den måde at kompensere for en evt. skævhed.

Mvh

Torben

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 17 September 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har en p5 med exact og en rega fono riaa. Jeg har præcis det samme problem, her er det også højre højttaler der spiller
mest, jeg har ellers altid givet mit rum skylden, men nu tror jeg da, at jeg vil forsøge at måle lidt på min RIAA, for at se om det
er der problemet ligger.

Da jeg havde en p3 med en elys2 og samme RIAA, havde jeg også det samme problem.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 September 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Noget kunne tyde på, at pickup'en (i sig selv) ikke er optimal, eller måske direkte defekt.
Jeg mener ikke, at man skal acceptere at output fra en PU er så uéns mht. højre og venstre, at der er tydelig forskel mellem kanalerne.

Hvis du har købt pickup'en fra ny, ville jeg overveje at lade forhandleren kigge på den. Jeg er sikker på, at REGA har nogle minimumsspecifikationer som skal være overholdt.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 September 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Antiskatingen på Regaarme foretages ved hjælp af magneter, hvilket ikke er 100 præcist i og med, at sådanne banditter jo skal indstilles lidt på slum. Det vil sige, at du, når du trykker antiskatingsrøret ind godt nok skal være i det angivne område, men at du, hvis du har balance problemer, kan fintrimme ved at give lidt mere eller mindre antiskating. Alternativt kan du give pick uppen lidt mere nåletryk f. eks 1,8 g istedet for de angivne 1,75 g.

Med hensyn til pick uppen, Exact, så er der ingen mm pick upper der er justeret så præcist, som den er, hvorfor problemet altså må ligge i ovennævnte problematik.

Venligst

Bent

Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd

pvh1987
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2009 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet alt med antiskating og nåletryk... og hvad man ellers kan gøre. Uanset hvad jeg gør, påvirker det ikke balancen i lydstyrken fra de to kanaler. Antiskatingen ændrer udelukkende dynamikbalancen, hvis man kan sige det sådan. Det er min erfaring efter meget pilleri.

For at være sikker har jeg prøvet at afspille et par mono-plader gennem mit lydkort for at se om der en forskel. Der er ligesom jeg kan høre, en forskel i volumen. Jeg prøvede at ændre antiskating imens for at se hvad der skete. Der skete ikke rigtig noget. Heller ikke i ekstremerne. Der skete garanteret noget med dynamikken, men det var ikke noget jeg lige kunne se på de skærmbilleder. Det er tilgengæld nemt at høre normalt.

Jeg er altså ret sikker på at det må være noget andet der er galt.

Men tak for forslaget alligevel

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 18 September 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Antiskatingen ændrer udelukkende dynamikbalancen, hvis man kan sige det sådan. Det er min erfaring efter meget pilleri.

God måde at beskrive det på. Det er også min erfaring. Det er ikke fordi at anti-skate ligefrem kan forrykke lydbilledet til en af siderne. Man kan bare fornemme mere nærvær og smæk i den ene eller anden kanal.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 18 September 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Aha... jeg har nu byttet om på kanalerne (på indgangen af RIAA'en) så røg problemet over i den anden kanal. Altså må det være før RIAA'en, det går galt.

Ja - jeg er enig. Det lyder umiddebart som et RIAA problem, når du kan "flytte" fejlen, ved at bytte om på kanalerne.
Hvad er det for en RIAA du bruger ?.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 September 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

pvh1987 skrev:

Ja - jeg er enig. Det lyder umiddebart som et RIAA problem, når du kan "flytte" fejlen, ved at bytte om på kanalerne.

Du er enig, men du skriver det modsatte ?

Skal vi nu ikke holde fast i at det ikke er et problem med RIAA-forstærkeren.

Han bruger en Rega Fono RIAA iflg. hans indlæg.  

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
canielsen skrev:

pvh1987 skrev:

Skriver jeg det modsatte ?. Det mener jeg ikke.   Men måske bliver jeg misforstået.
At han bruger Rega Fono havde jeg overset.

Kan i nu have en fantastisk weekend.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 September 2009 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Stanley skrev:
canielsen skrev:

pvh1987 skrev:

Skriver jeg det modsatte ?. Det mener jeg ikke.   Men måske bliver jeg misforstået.
At han bruger Rega Fono havde jeg overset.

Kan i nu have en fantastisk weekend.

Han bytter om på forbindelserne FØR riaa'en, og fejlen flytter => at fejlen er før riaa'en

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 September 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

pvh1987 skrev:
Jeg har prøvet alt med antiskating og nåletryk... og hvad man ellers kan gøre. Uanset hvad jeg gør, påvirker det ikke balancen i lydstyrken fra de to kanaler. Antiskatingen ændrer udelukkende dynamikbalancen, hvis man kan sige det sådan. Det er min erfaring efter meget pilleri.

For at være sikker har jeg prøvet at afspille et par mono-plader gennem mit lydkort for at se om der en forskel. Der er ligesom jeg kan høre, en forskel i volumen. Jeg prøvede at ændre antiskating imens for at se hvad der skete. Der skete ikke rigtig noget. Heller ikke i ekstremerne. Der skete garanteret noget med dynamikken, men det var ikke noget jeg lige kunne se på de skærmbilleder. Det er tilgengæld nemt at høre normalt.

Jeg er altså ret sikker på at det må være noget andet der er galt.

Men tak for forslaget alligevel

Tag nu lige at prøv oops metoden, det er ikke så svært  glem scop og lydkort, Audacity.

Mvh

Torben

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Han bytter om på forbindelserne FØR riaa'en, og fejlen flytter => at fejlen er før riaa'en

Ups. Når jeg nu læser hvad jeg har skrevet, istedet for hvad jeg troede jeg havde skrevet, så kan jeg da godt se min fejl.  Jeg bukker mig i støvet.
Ak ja. Der er gode dage og dårlige dage......
Er iøvrigt spændt på at høre, hvor fejlen ligger.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes