Emne: P1, P#, P5 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
skipperdk Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 17 September 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først mange tak for alle jeres besvarelser på mit første indlæg, Har nu besluttet mig for at finde en rega plade spiller, kan godt li deres enkle udseende,.. Men skal man købe en ny P1, eller brugt P3, skrabe flere penge sammen og se om man kan finde en P5.,
Hvor stort spring er der mellem dem, kvalitets mæssigt, og jeg forstår ikk jer fag folk der bare køre på med gloser om div tweaks og vægt af pickup osv ( håber at komme til det engang). Men stadig helt grøn inden for mediet.. Synes bare Vinyls charme har fanget mig, det med at skulle ud og lede efter gamle perler, og få de ny indspilninger der kommer på vinyl..
Synes det er total fedt debat forum, folk er sku nede på jorden og flinke med et råd eller to
På forhånd tak Michael
|
| Til top |
|
| |
d97104 Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 17 September 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft flere Rega pladespillere, og mener helt klart at der hos Rega er en klar sammenhæng mellem pris og kvalitet. Jeg har selv investeret i en ny for et lille års tid siden, og havde hos forhandleren en direkte lyttetest af P5 og P7 med det samme setup. Det blev P7, der vandt. Den lød så meget bedre end P5 at den i mine ører var hele merprisen værd. Lyden var meget bedre, mere præcis. Så efter min mening er en brugt P3 et noget bedre valg end en ny P1, forudsat at den brugte P3 ikke fejler noget. Kan du vente lidt er en P5 et endnu bedre valg. Hvor meget du vil have glæde af at gå op i pris, afhænger selvfølgelig også af dit øvrige setup.
Angående diverse tweaks, så har jeg aldrig selv gået så meget op i det. Jeg har hørt venner og bekendte, der har tweaket deres udstyr, og de synes selv at de har fået en lydforbedring ud af det. Det af det jeg har hørt har medført en lydforandring, men i mine ører, aldrig en entydig lydforbedring.
Det var ordene. Håber du har fået lidt inspiration. Held og lykke med vinyl lyden, og der er mange timers fantastiske oplevelser at hente på vinyl.
Mvh.
Jens Christian
__________________ Jens Christian
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 17 September 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med d97104  Vælger man en Rega-pladespiller, får man noget for pengene. Og go' lyd, i øvrigt  Jeg startede med en Argon TT-1 (næsten en kopi af en P1), hvilket var lykken for mig dengang. Der gik et års tid, og så havde jeg lyst til noget der lød bedre. Valget faldt på en P5 efter at have hørt på både P3-24 og P5 i en længerevarende periode hos mig selv på mit eget setup. Der er stor forskel på de to. P3-24'eren er god, men man har slet ikke så meget indblik og
dybde som man får med P5'eren. Der er desuden stor forskel på Planar 3, P3 og P3-24. Sidstnævnte er
den nyeste model (som også fås i alle mulige lakfarver), men det
vigtigste er at man kan købe en ekstern strømforsyning. Dette gælder
også P5'eren, og her får man virkelig strammet lyden op - klart bedre
timing og strammere bas. Desuden kan man skifte mellem 33 og 45 hastighed ved et klik, i stedet for at flytte drivremmen. Det er ekstratilbehør og kan varmt anbefales. Ang. pickup, så kan man jo næsten sætte alt på sådan en Rega. Hvis du vælger en af Rega's egne pickupper, så skal det være en Exact - uanset om det er P3 eller P5, hvis jeg skulle bestemme. Ellers er der mange andre pickupper - jeg har ikke så stor erfaring med disse. Men hvis man er sart, som jeg er, mht. stramhed og inner groove distortion, så må man højere op på skalaen. Derfor har jeg nu i år lyttet rigtig meget på en P7 som er et KÆMPE step-up fra en P5... P5'eren er måske tættere på en P3 end på en P7. Men blev alligevel nysgerrig for at høre hvad en P9 kunne. Ved første "ørekast" lød P9'eren ret meget som en P7 - hurtig, åben og ren i lyden. Forskellen var bare at P9'eren er så meget renere og så meget hurtigere i lyden, så man ikke kan skelne timingen fra den og en CD-afspiller. Derfor var det en P9 jeg skulle have  For satan hvor er det blevet dyrt. Nå, men jeg vil altså strække den til en P5. Den har jeg været glad for
i lang tid. Så kan du jo altid finde ud af om du en dag vil have noget
mere.
Tjek evt. www.rega.dk. Spørg bare løs - også som privat besked hvis passer dig bedre.
__________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
skipperdk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes dog måske en P5 fra ny ligger lidt højt i prisklassen, til mit nuværende behov.. Men måske sådan en brugt ville være værd at kigge efter.. Dog stadig en ny P3 i tankerne, da jeg godt kan li at være første køber, men igen den gamle tecnics virker fint, så hvorfor skulle en brugt p5, ikk gøre det..
Så tror jeg vil holde øje med en brugt P5... Ikk klar over om mit anlæg er kommet med på profilen, har udfyldt lidt...
Men er: B&W CM1, vil dog blive til CM9 med tiden Denon AE-1500 Forstærker med Phono indgang (med begge indgang til mm og mc, eller hvad det kaldes hehe) Technics SL-2000 Pladespiller Sony CD afspiller, intet fancy
PS.. Vil dette være godt nok til en Rega Pladespiller, ville jeg kunne høre, mærke forskel??
endnu engang tak for besvarelserne, til en der endnu ikk ved så meget, men elsker musik, og gerne vil have den godt gengivet.
|
| Til top |
|
| |
pvh1987 Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 269
|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fint at lede efter en brugt P5  Den vil du få meget glæde af. Hvis du vil spare kan du også lede efter en brugt P3-24. Jeg vil bare helt klart gå efter de modeller hvor der kan sættes PSU til, så du kan opgradere på den måde, hvis/når du har lyst. Det kan i hvert fald anbefales. Jeg vil nok passe på med brugte pickupper - der skal nok nok overveje at købe en ny. Medmindre det er en super-pickup i god stand osv. Om dit anlæg er godt nok kommer vel an på så mange ting. Men jeg er sikker på at du kan høre forskel på Rega's pladespillere (og andre for den sags skyld) på dit anlæg. __________________ Mit setup: Rega P9 pladespiller med Dynavector Karat 17D3, Rega Fono MC RIAA, Coda CSi Limited forstærker, Dali Mentor 2 højttalere og AKG K701 hovedtelefoner
|
| Til top |
|
| |
d97104 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med pvh1987. Gå efter en af de modeller der kan sættes PSU til, så du kan opgradere efterhånden. Jeg vil også gå efter en ny pick-up. Hvis du gerne vil have en af Regas egne pick-upper, så er jeg selv meget glad for Exact. Den er lidt et fund til prisen. Men ellers er rådet lyt, inden du beslutter dig. 
Med hensyn til dit setup, så synes jeg da at det ser fornuftigt ud. En enkelt kommentar har jeg dog. Jeg har selv haft flere Denon forstærkere gennem tiden. Fælles for de modeller jeg havde var at de havde phono indgang. Fælles for dem var også at phono indgangen ikke var særlig god. Så uden at have kendskab til din model, så vil jeg skyde på at det på lidt længere sigt vil være en rigtig god ide at opgradere dit setup med en ekstern RIAA.
Og for at svare på dit sidste spørgsmål, så er jeg sikker på at du ville kunne høre forskel på de enkelte pladespiller modeller og pick-upper med dit nuværende setup.
Med venlig hilsen __________________ Jens Christian
|
| Til top |
|
| |
skipperdk Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige have PSU og RIAA på plads, hvad er det helt nødagtigt, riaa er det en ekstra forstærker, og sættes den i phono indgangen eller hvordan
Håber ikk det er for dumme spørgsmål, bare ny i alt det her
Hilsen michael
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 20 September 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
RIAA er sådan set en ekstern phono-indgang i eget kabinet (hvis ens forstærker nu ikke har én indbygget).
Så da din forstærker har phono indgang behøver du ikke en RIAA.
PSU er en ekstern strømforsyning (Power Supply Unit). Den kan købes som ekstra til Rega P3-24 og P5. Ikke til de ældre Rega modeller. Den giver bedre lyd og funktionalitet (automatisk skift fra 33 til 45 rpm istedet for manuel).
|
| Til top |
|
| |
d97104 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2009 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt rigtigt at du ikke behøver en RIAA, da din forstærker har phono indgang, men det kan nu alligevel være en god ide at anskaffe dig en. Signalet fra en pladespiller kan ikke bare forstærkes op og afspilles. Der skal ske en efterbehandling af signalet. Dette sker fordi man når man har lagt lyd på pladerne har dæmpet bassen og hævet diskanten efter en fast stardardiseret norm. Dette gøres blandt andet for at mindske rillens udsving og derved skabe plads til en fornuftig mængde musik på hver pladeside. Når din pickup så sender signalet videre til din phono indgang, så skal den lave den modsatte behandling, altså hæve basniveauet og sænke diskantniveauet, for derefter at forstærke signalet. Dette kræver præcisionskomponenter i phono-indgangen, da behandlingen gerne skal følge den fastlagte norm præcist. Samtidig er signalet meget svagt og derfor følsomt for støj fra andre komponenter i forstærkeren. (Det her er noget forenklet, men jeg håber det giver et lille indblik) 
En ekstern RIAA minimerer støjproblemet, samtidig med at en god en af slagsen gør selve efterbehandlingen af signalet noget bedre end din Denon forstærker formodentlig gør det, med bedre lyd til følge. Den eksterne RIAA gør så det at den forstærker signalet til ca samme niveau som en CD-afspiller, og du skal med en ekstern RIAA ikke benytte din phono indgang, men en almindelig linie-indgang, f. eks. AUX.
Og som sagt, så behøver du ikke en ekstern RIAA, men tænk på det som en opgraderings mulighed på lidt længere sigt.
Med venlig hilsen __________________ Jens Christian
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|