| Forfatter |
|
sd2100 Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 363
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil igen sætte pladespilleren til anlægget men står overfor to muligheder:
- Laaaaaaangt kabel fra pladespiller til riaa og kort fra riaa til forstærker, eller
- Kort kabel fra pladespiller til riaa og så laaaaaaaangt kabel fra riaa til forstærker
Hvad er at foretrække, eller er det stort set hip som hap?
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forslag 2 må være det bedste, da det lave signal fra pickup til RIAA er mest følsomt for udefra kommende støj. Fra RIAA´en er signalet forstærket op på normalt liniesignalniveau.
Jeg bruger selv den løsning hos mig, da der er 2m mellem Pladespiller og resten af anlæget, men overvejer at sætte en hylde op på vægen.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
langt fra RIAA til Pre-Amp ..., det første er dømt til at fejle
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
|
Jeg vil igen sætte pladespilleren til anlægget men står overfor to muligheder:
- Laaaaaaangt kabel fra pladespiller til riaa og kort fra riaa til forstærker, eller
- Kort kabel fra pladespiller til riaa og så laaaaaaaangt kabel fra riaa til forstærker
Hvad er at foretrække, eller er det stort set hip som hap?
|
|
|
Det vil gå helt galt, da et kabel på den længde, fra din pladespiller, vil have en stor kapacitet, der påvirker lyden.
En forforstærker har normalt en lav udgangs-impedans, dette gør at lange kabeltræk ikke påvirker lyden, men meget over 3-4 meter vil jeg ikke anbefale.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til at være enighed omkring dette spørgsmål. I skal alle have tak for svarene .
|
| Til top |
|
| |
Jesper_K Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der iøvrigt nogle generelle regler (tommelfinger regler, hands on erfaringer, ect.) for hvor langt et kabel mellem pladespiller og riaa maks bør være?
Mvh Jesper
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv 10 meter kabel fra riaa til aktive højttalere, og det fungerer fint, men det er heller ikke dyrt hifi. Har en Pro-ject RPM1, så det er mest for at kunne støve de gamle ridsede lp'er af i ny og næ. Hvis du har brugt en livsopsparing på hifi og gerne vil høre dem hoste på 3. række til en klassisk koncert, så vil jeg nok fraråde lange kabeltræk. Er selvfølgelig enig i, at kun løsning 2 er holdbar.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set et par (rør) RIAA'er med ret høj udgangsimpedans, og de kan ikke trække lange kabler. Men de aller fleste RIAA'er (inkl. dem med rør) har ikke problemer med lange kabler.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
sd2100 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
| Jeg har selv 10 meter kabel fra riaa til aktive højttalere, og det fungerer fint, men det er heller ikke dyrt hifi. Har en Pro-ject RPM1, så det er mest for at kunne støve de gamle ridsede lp'er af i ny og næ. Hvis du har brugt en livsopsparing på hifi og gerne vil høre dem hoste på 3. række til en klassisk koncert, så vil jeg nok fraråde lange kabeltræk. Er selvfølgelig enig i, at kun løsning 2 er holdbar. |
|
|
Hvilket kabel bruger du til din forbindelse? En gang standard lakrids eller noget mere eksotisk.
|
| Til top |
|
| |
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
sd2100 skrev:
terp2004 skrev:
| Jeg har selv 10 meter kabel fra riaa til aktive højttalere, og det fungerer fint, men det er heller ikke dyrt hifi. Har en Pro-ject RPM1, så det er mest for at kunne støve de gamle ridsede lp'er af i ny og næ. Hvis du har brugt en livsopsparing på hifi og gerne vil høre dem hoste på 3. række til en klassisk koncert, så vil jeg nok fraråde lange kabeltræk. Er selvfølgelig enig i, at kun løsning 2 er holdbar. |
|
|
Hvilket kabel bruger du til din forbindelse? En gang standard lakrids eller noget mere eksotisk. |
|
|
Jeg købte dette kabel i Hifi Klubben. Primært fordi de havde det på lager og det var hvidt.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper_K skrev:
|
Hej
Er der iøvrigt nogle generelle regler (tommelfinger regler, hands on erfaringer, ect.) for hvor langt et kabel mellem pladespiller og riaa maks bør være?
Mvh Jesper
|
|
|
Nej, det vil variere meget afhængig af udstyr og lokale forhold. Den eneste tommelfingerregel er at det bør være så kort som muligt.
|
| Til top |
|
| |