Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC afløser til Mørch (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

jeg har en Mørch UP4 med rødt armrør - på den sidder der en ORTOFON mc 20 Supreme - den fulgte med da jeg købte armen brugt - jeg er kommet til at holde rigtig meget af den - som afveksling for min jazz pickup Denon 103 - strygere og klaver i klassisk musik synes jeg lyder bedre med Supreme pickuppen - og ikke så alvorlig som når SPUen kommer på

Men intet varer evigt - og da den jo er brugt skal jeg før eller siden finde en afløser - hvilken pickup inden for fornuftig pris - 1.500-3.000 kommer tæt på sådan en Supreme - altså ikke mere analytisk og kold og ikke mere svampet og fordrukken, men bare fint formidlende og let på tå (som jeg synes supremen er)

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Det røde armrør til en Mørch er mig bekendt det letteste, så du kunne overveje en denon DL 304, der trives bedst i lette tonearme. Den er måske ikke helt til den varme side, hvis du sammenligner med en SPU. Personligt synes jeg at 304 er fin til klassisik. Fint perspektiv og forholdsvis neutral og så kan den klare store orkestertuttier uden at det bliver presset.

Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Eller måske AT-33PTG som bjerager har været tilfreds med i hans Mørch (ifølge Pickup indtryk tråden).

Hvilken MC step-up kommer du til at bruge i denne sammenhæng?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Det grønne armrør er det letteste - og en DL-304 passer ifølge mørch selv bedst til et grønt armrør. Men det kan dog godt fungere med et rødt, den lyder på mange måder som det du spørger efter - den sporer bare ikke helt så sublimt, som den uden tvivl vil gøre med et grønt armrør. En AT33PGT vil du sikkert synes godt om. Men skal det være mm eller mc?

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

det skal være MC

er armene hos mørch ikke grøn -gul -rød -blå, med blå som den tungeste?

Jeg får af mærkelige grunde brum med min ortofon T20 og Transcriptoren - måske fordi resten er jordet til effektforstærkeren og der ikke er jord på transciptoren (jord - ikke alm stel) - den brummer ikke på min Sansui AU 555A eller Pioneer sx 980 som begger er uden jordstrøm

På et tidspunkt er en god og hjælpesom herre herinde færdig med at lodde og samle et lille kabinet med to original Jørgen Schau trafoer - tror de før har være brugt til SPU - men jeg kan ikke huske nummeret - det kan være dem jeg skal bruge

ligenu kører jeg bare på Luxman L58As riaa med ortofonen

Jeg tror aldrig helt jeg har forstået det med sporing - en dårligt sporende pickup - øh falder den ud af rillen og kører til holte i stedet for klampenborg?

salsa, tango og samba - udover at de ligner vingummier - er de et helt andet sted lydmæssigt - er ortofon i det hele taget et hel andet sted i dag lydmæssigt end den gang de lavede MC 20 supreme ? - har fået fortalt at MC 30 Supreme ikke lyder godt

denon 103 skulle også spore dårligt, men jeg kan ikke høre noget galt

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

GRØN - RØD - GUL - Blå.

Sporing. Det kan være problemer med S-lyde på stemmer. Problemer med dynamiske passager især i inder-rillerne. Forvrængning. Knitren.

Det er mit indtryk at Ortofon generelt er blevet bedre med årene (siden 80'erne f.eks.). Der er sket en løbende teknisk udvikling indefor pick-upper. Men smag og behag. Der er endnu et par Ortofon modeller på trapperne (tør man gætte på nålefaner af henholdsvis aluminium - "A" og bor - "B"?).

EDIT: Der er sikkert undtagelser. Udgåede modeller der var rigtigt fine og nuværende/nye der er knapt så spændende. Men generelt.

Jeg synes at konisk nål (DL-103) har et hørbart tab af højfrekvent indhold i inder-rillerne men det er sandsynligvis mindre hørbart på en 12" arm med dens lavere sporingsfejl.

Ortofon en-masse.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes