| Forfatter |
|
Karsten91 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har tænkt at træde ind i vinyl
verdenen, derfor har jeg kigget på en riaa fra hifiklubben da det var
den til mit buged. det er en CAMBRIDGE 540P RIAA forforstærker. er den
god nok ? samt en Cambridge Audio TT50 pladespiller med Audio Technica AT95E MM pickup. er den også god nok ?
jeg er helt ny inden for pladespillere. så er det her godt nok? og hvad er forskellen på en MM pickup og en mc pickup ?
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten91 skrev:
jeg har tænkt at træde ind i vinyl
verdenen, derfor har jeg kigget på en riaa fra hifiklubben da det var
den til mit buged. det er en CAMBRIDGE 540P RIAA forforstærker. er den
god nok ? samt en Cambridge Audio TT50 pladespiller med Audio Technica AT95E MM pickup. er den også god nok ?
jeg er helt ny inden for pladespillere. så er det her godt nok? og hvad er forskellen på en MM pickup og en mc pickup ?
|
|
|
Kender ikke din vinyl aftaster, eller din RIAA, men grundlæggende er forskellen på en MM og en MC: På en MM (Moving Magnet) sidder der en lille magnet på nålefanen. Når magneten vibrerer i takt med signalet, vil magneten inducere en spænding i nogle spoler. En spole for hver kanal (de sidder så 90 grader forskudt). En MC pickup har istedet 2 meget små spoler viklet på et meget lille kors eller en lille firkant. Den vibrerer i et magnetfelt. Angiveligt er fordelen at MC pickuppens bevægelige masse er lavere en MM'erens. http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_cartridge__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En cambridge 540P er til prisen et fund. Jeg har prøvet den og den er god. Den og pladespilleren skal nok virke fint i mange år. Så må du skaffe nogle plader, der er rigtig mange second hand for 10 - 30 kr.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane
angående mm og mc. hvad er så bedst?
Hermann.
hvordan sikre man sig kvalitet på pladerne ? og hvor kan man skaffe dem ?
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
er en mm mono pickup og en mc stereo pickup ?
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mere et spørgsmål om ens tonearm/pladespiller men den pickup du har er en mm
i den prisrimelige klasse så på et budget er mm mest almindeligt.
Nye plader køber jeg på nettet, brugte på loppemarkeder, kik efter ridser og om de er bulede.
|
| Til top |
|
| |
Gråskæg Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige næste spørgsmål nej de er begge stereo, det er mere at mc bruges til
dyre pladespillere.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten91 skrev:
golfdane
angående mm og mc. hvad er så bedst?
Hermann.
hvordan sikre man sig kvalitet på pladerne ? og hvor kan man skaffe dem ?
|
|
|
Tror flertallet holder på MC'en, men det er et lettere religiøst emne. Check bare linket. En MC har typisk lavere bevægelig masse (det er altså nemmere for rillerne at få spolen til at bevæge sig i magnetgabet). Der findes flere forretninger der sælger spritny vinyl. Check bare Tilbudsavisen her på siden. Selv slår jeg af og til turen forbi den lokale genbrugsbutik. Der er ofte ikke andre muligheder end en visuel inspektion, hvis du vil checke om den er i nogenlunde stand. Til gengæld er de af og til rasende billige. Tror jeg gav 10kr. på LP sidst. Bliver du helt bidt i jagten på gammel vinyl, kan du have gavn af en pladevasker (som du også kan finde i Tilbudsavisen). Nej, MM og MC betegnelserne har intet at gøre med om det er mono eller stereo. Check linket fra min første post. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Karsten91 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, jeg siger tak for de gode svar  er der nogen steder man kan låne en pladespiller samt en riaa så man kan høre det på ens eget anlæg ? jeg har aldrig selv hørt det. men kun hørt fra andre at det lyder meget meget bedre end cd'er.
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på mc og mm er blot hvilke dele der er statiske og hvilke dele der er bevægelige. Signalet dannes når nålens bevægelser i rillen får enten en lille magnet til at bevæge sig over en spole, eller en spole til at bevæge sig over en magnet:  Den bevægelige magnet er vel den gamle klassiske model, hvor det vel først var oppe i de sene 70'ere, at man til menneskepenge kunne realisere de mikro små spoler der skulle til for at skabe et tilstrækkelig kraftigt signal fra mc. mm har altså typisk et højere udgangssignal end mc, hvilket betyder at der skal mere elektronik til, typisk step up trafoer eller et ekstra forstærkertrin. Nogen vil ikke engang anerkende mm som ordentlig hifi, men det er altså en smagssag. Man kan typisk få glimrende lyd for færre penge med mm, men man kan altså også få ræve dyre mm'ere der spiller så englene tisser en sagligt ned af ryggen. Jeg bruger selv Moving Magnet.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 26 Oktober 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hermann skriver gud hjælpe mig følgende
"En cambridge 540P er til prisen et fund. Jeg har prøvet den og den er god. Den og pladespilleren skal nok virke fint i mange år. Så må du skaffe nogle plader, der er rigtig mange second hand for 10 - 30 kr "
Det plejer ellers ikke at skorte på advarsler det hermanske imperium, når en vil købe en manuel pladespiller.
Dejligt, at se man kan formildes
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |