Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 00:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup- hva´har du? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Efter jeg har fået styr på mit Cd setup (syntes jeg da selv) har jeg vendt opmærksomheden mod Vinyl delen af mit setup. Det har bla. givet sig udslag i at jeg har købt en del pickupper (og Headshells) for at finde "lyden", tit har det været brugt med indkøb af ny forpart/stylus. Mine pl.spillere er : JVC QL-Y5F, Sansui XP-99 "under construktion" og Luxman PD-290 Der er modded med Rega RB-250/Origin Live arm. På luxman´en skal der en Denon DL-103 på, købt lettere brugt (spillen er ikke helt færdig, mangler intern kabel bla.) På JVC´en er der en Denon DL-160, og selvom jeg på det seneste har været imponeret af Shure M75-6S og af JVC Z1EB, så når de ikke Denon´en til sokkeholderne! Muliti mega lækker pickup... Bassen er tør og stram, mellemtonen er veldefineret og bred og diskanten er fin og letflydende stemmer står knivskarpt og lækkert. Glæder mig som en sindsyg til at høre DL-103´eren når den ankommer.

Men... det kan jo være du er nået længre end jeg i pickup junglen, og har fundet noget der overgår Denon´erne

Hva er´et´ ?   

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 December 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Har lagt min DL 103 på hylden til fordel for DL 304. Disse to pickupper er velafbalancerede tonalt, men der er mere rum, luft,
opløsningsevne med DL 304. Men 103 er god til rock! Begge pickupper virker robuste og har åbenbart dæmpegummi, der
virker uændret, også efter mange års brug.

På hylden ligger også en Ortofon MC 10 Super II, der desværre ikke når min nedslidte MC 30 Super til sokkeholderen. Har
ellers været omkring Audi Technica OC-07, som jeg ikke kan anbefale (på begge mine er nålearmen flækket på langs ved
normal brug, og stereoperspecktivet var unaturligt dybt, og unaturligt smalt (nok pga. armaturets asymmetriske V-form).
Har også spillet på en van den Hul retippet Accuphase AC-3, der havde god bas, men lidt uopløst diskant. For mere end 20 år
siden spillede jeg med Ortofon OM 30 og 40, men vil til enhver tid foretrække en rimelig Low Output MC pickup.

Et par af mine venner spiller med van den Hul Grashoppere, men det er meget dyre pickupper, og nok ikke lige stedet at
starte.

Van den Hul MC10 er noget billigere, meget dynamisk, glimrende 3D, smuk bas, langt mere finkornet i gengivelsen end DL
304, men også mere kræsen mht. belastningsimpedans.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 December 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

tjae, jeg har lidt af hvert - hvad skal den spille på af riaa/stepup, og hvor tunge er dine tonearme? Jeg ved godt, at der er flere, som spiller med dl-103 på en rega-arm, men så vidt jeg har forstået spiller den absolut bedst på tungere arme.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en dl160, og lyden var faktisk rigtig fin, men jeg syntes at man mister en del ved det lave udgangssignal som high output mc'ere har, det samme har jeg oplevet med Dynavector 10x5.

Jeg har fiflet lidt med en Goldring 1012gx her for nyligt, og den kan altså noget, fantastisk mm'er den gør det overraskende godt.

Audio technica oc 9 er også ganske lækker, gør det hele ganske godt, men til tider lidt for hvid i toppen.

Denon dl103d mums, nok den bedste mc'er jeg har, rigtig fin sammenhængene lyd, meget neutral, og rimelig tight.

Ortofon mc 30 super, heller ik at kimse af,hiver mange detaljer op ad rillen, men kan være noget hysterisk.

Ortofon spu type g, hurtig, hamrende dynamisk, men knap så velopløst.

Ortofon spu gold, van d hul retippet, med boronnålefane, hiver også en del detaljer op ad rillen, har en rigtig lækker sound, men virker langsom, og knap så dynamisk, er lidt sær med opsætning. blir for tung i 3012'er, kører ok i 3009r, har tilgode at høre den i Ortofonarmen pga for let kontralod.

160ern er desvære død nu, kom til at sætte den til udgangen på riaa'en det ku spolerne ik holde tilMen jeg har hørt en strippet version, limet på en metalplade, den spillede helt vildt godt!

men jeg husker dog tydeligt hvordan den altid samlede støv som bare fanden, abselut en af dens dårlige egenskaber.

Har til gode at prøve nogen af de lette Ortofoner.

Prøvede en B og O pu i en sme fatning adapter så det næsten kom til at ligne en concorde, det var bestemt heller ik en dårlig kombo, kan ikke huske had den hed, men rigtig lækker mm lyd.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på en Denon 103 og er egentlig godt tilfreds bortset fra at den har lidt problemer med inderillen på nogle plader. Jeg spiller på en gammel Rega Planar 3. Næste tror jeg dog at jeg vil prøve en DV 10*5. 

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 04 December 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Armmassen på en RB-250 er 12g (nok ca. 1g  mindre på min da der er boret huller i og lavet slidser) Riaa´en er den der sidder i min Sansui AU-919, og ja det er en low MC riaa.

Raskolnikov- har du sat Rega dyret op med protractor og hele balladen? især tracking force er vigtig på 103, den skal være 2,5g gerne en snas mere end mindre.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 December 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

"Prøvede en B og O pu i en sme fatning adapter så det næsten kom til at ligne en concorde, det var bestemt heller ik en dårlig kombo, kan ikke huske had den hed, men rigtig lækker mm lyd."

Den hedder MMC 20EN, og den er modificeret på den sædvanlige måde.

Og jeg har en af de lette Ortofoner, OM 40 du kan høre bed lejlighed, måske endda inden den ryger under filen.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Futfut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 December 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Det med en B&O er nu ikke så tosset har selv en mmc1 som jeg benytter nu og da den sporer alt også inder rillen (Micro seiki bl51 med ma 707)
Til top Vis Futfut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Futfut

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 December 2009 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Armmassen på en RB-250 er 12g (nok ca. 1g  mindre på min da der er boret huller i og lavet slidser) Riaa´en er den der sidder i min Sansui AU-919, og ja det er en low MC riaa.

Raskolnikov- har du sat Rega dyret op med protractor og hele balladen? især tracking force er vigtig på 103, den skal være 2,5g gerne en snas mere end mindre.

Jep med Rega Baerenwal. Tracking Force er 2.5,5 her. Anti-skating er 1.75. 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 05 December 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

denon 103 i grund version for lov at bliver her i huset med permanent opholdstilladelse - dejlig god billig sag - spiller rigtig godt på SME 3012 og godt på rega rb300 og knap så godt på orofon smg 312 arm -

Diverse SPU pickupper er vel ikke interessante med de arme du nævner

På min Mørch arm sidder en Ortofon MC 20 Supreme - den lyder lysår bedre end MC 10 mkII super som jeg har haft et par stykker af - men ikke så powerful som SPU

Jeg er ikke den store MM fan men skal det være synes jag ortofons OM 30 er den bedste i OM serien - da den er blød egner den sig godt til tangentialarme

Den lille spilleglade Denon 110 giver meget valuta for pengene og 102eren - mono high out put mc er rigtig fed - men mono -

tilbage til 103eren så synes jeg det er vigtig hvilken trafo du putter den med - det bedste resultat jeg har oplevet er mine luxman trafoer beskrevet andet steds, dernæst de små t5 trafoer som også findes i sony version - derimod lyder 103eren grimt i en t20 trafo eller andre trafoer med højt gain - der bilver som om den får en blanding af loudness og equlizer ude af kontrol på en gang - det er grimt

et sidste skud på spu stamme hos mig har været en med "te" betegnelse - altså en highoutput SPU med indbygget trafo - den er fed

Siden man ofte kan slippe billigt afsed med at få en brugt 103er må det være at nogle nykøbere elsker den mens andre hader den og derfor skynder sig at skille sig af med den igen

Elgars Celloconcert med Jaqueline Du Pre er et godt eksempel på 103erens fordele og ulemper - alle passager hvor symfoniorkestre holder igen men hvor cello og violin får lov at være i front lyder himmelsk - hverken SPU eller Supreme kan være med her - nogle af de ting solisten laver på celloen er helt fantastisk gengivet så men bliver helt revet med - MEN når så alle instrumenterne brager løs på en gang så er det som om 103eren ikke kan skelne det og det mudre lidt sammen for den - her Har SPU meget bedre styr på symforniorkestret, tilgengæld er lyden ikke så lække på cellosoloerne

På Jazz siden - ikke store bigbands - men trio,kvartet---- sekstet er 103eren også skøn - og på mere folkeviseagtige ting som Cornelius Wresvijk er den god, mens sarte kvindestemmer måske har det nok bedre hos SPU og Supreme

Jeg har ikke råd til VdH men har egentlig også fundet en god tilfredshed med  det segment 110,102 og 103eren repræsenterer  samt SPUen og da jeg hører mindre klassisk symfonisk musik bliver den dyre SPU ikke slidt så hurtigt som den billigere 103er

Glæder mig til at høre hvad du synes om 103eren

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Efter hvad jeg har kunnet finde på nettet om den JVC:

Specifications

Motor: coreless, DC type, FG servomotor

Drive system: direct drive

Speeds: 33 and 45rpm

Wow and flutter: 0.025% WRMS

Signal to noise ratio: more than 78dB

Platter: 310mm

Tonearm: Dynamic balance electronic servo controlled

Effective length: 245mm

Overhang: 15mm

Weight range: 14.5 to 24g (inc headshell)

Headshell weight: 11g

Height range: 42 to 48mm

Det lyder som om det er en relativt tung arm - måske skulle du hellere sætte den dl-103 i den arm, og så finde et alternativ til rega'en. Måske en dynavector eller en at-oc9 eller en at33ptg vil gøre sig i den rega-arm. En ortofon rondo vil nok også gøre sig i rega-armen. Så vidt jeg kan se er dataene på din AU-919 : 0,1 mV/10 Ohm. En indgang mest velegnet til lavimpedante pickupper med lavt udgangssignal. Er det den du vil bruge vil jeg umiddelbart fraråde dig at bruge en dl-103 eller for den sags skyld en hvilken som helst af denons eller audio technicas LO-MC's. Det lyder mere som om en ortofon er et langt mere oplagt valg til dig. Er du eventuelt interesseret i at gå ud på vintage markedet? Og hvor meget vil du ofre på det?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 05 December 2009 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

jeg har også engang haft en super denon model 305...brugta så ikke grammofon i flere år, da jeg så startede op, faldt nåle armen ud af huse...sørgeligt.

det endte så med en ortofon rondo bronce, på original armen på en kenwood L07D, og som anden arm en kombi af micro 505III men en ortofon mc200 og en t20 trafo ind på en mantra riaa.

jeg har så også en denon dp 59l med en denon tror det er en 160, men den står snart til udsk, altså pick up.....

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2009 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

har en miyabi standard
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 05 December 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Bjerager- Jeg prøver selvfølgelig 103 i JVC´en osse. Har osse tænkt på om Denons egne MC Trafo, 320 mener jeg den hedder, ikke ville være et godt valg til 103.

denon320.jpg

EAS will rise again...

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 December 2009 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

senser skrev:
har en miyabi standard

Lækker pickup, men nok noget overkill i forhold til det øvrige udstyr

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 December 2009 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Har været igennem et par af topmodeller fra B&O, hvor MMC1 klart var den, for mig, bedste løsning på mit daværende anlæg (Beomaster4400, Beogram 6002, Standard Acousta m. PM2C og CW189ES som sub.)

Efterfølgende blev det til noget Thorens med SME? (den tynde arm med integreret Ortofon MM30). Kun en mellemløsning til en Grado (twin tip MM pickup).

Men for 20 år siden blev det til Gyrodec III, SME309 og Ortofon MC20Super II (en Daner open step-up kopi blev brugt op til RIAA indg.),  altså den første MC pickup. Kunne godt høre at højtonen og bassen var mere defineret.

Men for et år siden fik jeg fat i en Ortofon MC30 Supreme og der må jeg sige at sammen med SME309 og min GyroPetersen opgraderede grammofon har jeg fået en kontant og stram lyd som min CD/DAC ikke engang kan matche. Det er sgu for fedt, så jeg er begyndt at købe 180grams og senest Death Magnetic i 45rmp...........

Hyg  

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 05 December 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Pt kører jeg med en Shelter 201 MM, men har også Ortofon 2M Blue og Grado Red.

Grammofonen er en Moth Alamo XL med RB 250 arm.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Audio Technica AT33-PTG:

Transparent, detaljeret, dynamisk, rytmisk. Meget ærlig, ingen kunstige klangbelægninger. Nogle vil mene at den mangler "charme", men over tid finder man ud af at den er siger det som det er.

Denon DL103:

Den har nogle undladelsesynder, men når det er sagt, så focuserer den så meget på musikken, at man glemmer det, og bare smider den ene plade på efter den anden.

Ortofon MC30 Supreme:

Rentlydende og behagelig, og god bas. Måske lidt for behagelig, men man kan høre på den i timevis uden at blive træt i hovedet.

Shure M97xE:

Jeg er ikke så imponeret over den, som mange andre er. Mener at den slet ikke har samme klasse som de ovenstående. Finder den slap og kedelig. Ikke specielt detaljeret eller klangfuld. For meget forvrængning.

Goldring G1012:

Meget bedre end Shure. Livlig, ren, og homogen. Tilfører lidt ekstra "charme" og "musikalitet". Klassisk MM lyd.

Generelt er jeg ret glad for Denons pickupper. Mener at de giver rigtigt meget lyd for pengene. Havde en DL110 for en del år siden. Virkelig et hit til prisen.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Sendt: 05 December 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Mit bedste værktøj til vinyl setuppet er denne Lup:

pickuplup001.jpg

Den koster kun 5.50 Euro på Ebay og virker fint til at se om der er støv på nålen, og om den trænger til en vådrensning.

pickuplup005.jpg

Den forstørrer fint (faktisk bedre end på billedet)

pickuplup003.jpg

Og har et godt lys indbygget.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230386 001109&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Fik jeg sagt at det er med gratis levering? Det tager lidt tid inden den kommer frem med posten, men det er jo gratis.

EAS will rise again...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 05 December 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har et okular fra en gammel kasseret kikkert der ka´ lidt det samme, dog uden indbygget lys

Kører Grado Gold, dejligt PU. Men skal nok snart prøve noget andet...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes