Emne: Spøgelseslyd... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Hmm, efter at have sat lednningerne kroorkt (anden gang) på pu, og totaljusteret min gamle rega3, en ekstra stelledning o.s.v. spiller den så igen, foreløbigt oven på min Copland cd, men kun midlertidigt placeret der. Jeg har et rega ophæng, men har ikke plads noget sted endnu. Men det må komme. Er flyttet for et år siden, og er ved at få styr på lyden i stuen.
MEN, lyden af dette gamle spøgelse er... FED!
Jeg har lige lyttet til Springsteens "Tunnel of love" både på cd og på LP, og jeg lover, at min cd er god. Det er en modificeret Copland CDA288 MK II med k-grade: BB PCM63P K, og en del hjemmefusk. Den spiller rigtig godt, har både attack, og varm, blød lyd, kæmpe perspektiv, opløsning, dybde og realisme. Stemmer er lige i øjet, og der er totalt ro imellem tonerne, og det er nemt at placere instrumenter og stemmer. Altså rigtig god lyd. Jeg har haft rigtig mange cd maskiner, og prøvet endnu flere. Og jeg er tilfreds, bortset fra at man jo altid er lidt på jagt efter forbedringer, og det kommer der helt sikkert mere af.
Men LYDEN...
Den ski.. gamle Rega3 spiller bare SÅ musikalsk, så men tager sig til hovedet.
Okay, der er lidt Hsss, lidt knas, lidt forvrængning en gang imellem, men altså, musikken, den er ret levende og godt gengivet.
Jeg er sgu glad for vinyl stadig, og så kan cd'isterne sige hvad de vil, men LP spiller altså stadig godt.
Hilsen Jacques.
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 04 December 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
redfox skrev:
Hej alle,
Hmm, efter at have sat lednningerne kroorkt (anden gang) på pu, og totaljusteret min gamle rega3, en ekstra stelledning
o.s.v. spiller den så igen, foreløbigt oven på min Copland cd, men kun midlertidigt placeret der. Jeg har et rega ophæng,
men har ikke plads noget sted endnu. Men det må komme. Er flyttet for et år siden, og er ved at få styr på lyden i stuen.
MEN, lyden af dette gamle spøgelse er... FED!
Jeg har lige lyttet til Springsteens "Tunnel of love" både på cd og på LP, og jeg lover, at min cd er god. Det er en modificeret
Copland CDA288 MK II med k-grade: BB PCM63P K, og en del hjemmefusk. Den spiller rigtig godt, har både attack, og
varm, blød lyd, kæmpe perspektiv, opløsning, dybde og realisme. Stemmer er lige i øjet, og der er totalt ro imellem tonerne,
og det er nemt at placere instrumenter og stemmer. Altså rigtig god lyd. Jeg har haft rigtig mange cd maskiner, og prøvet
endnu flere. Og jeg er tilfreds, bortset fra at man jo altid er lidt på jagt efter forbedringer, og det kommer der helt sikkert
mere af.
Men LYDEN...
Den ski.. gamle Rega3 spiller bare SÅ musikalsk, så men tager sig til hovedet.
Okay, der er lidt Hsss, lidt knas, lidt forvrængning en gang imellem, men altså, musikken, den er ret levende og godt
gengivet.
Jeg er sgu glad for vinyl stadig, og så kan cd'isterne sige hvad de vil, men LP spiller altså stadig godt.
Hilsen Jacques. |
|
|
Ja, jeg synes også vinyl klarer sig godt, i hvert fald i yderrillerne. I inderrillerne er det mere problematisk. I hvert fald på de
pladespillere jeg har haft ...
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens,
Ja, det lyder som om der kommer lidt anderledes diskant, og måske lidt mere forvrængning i de inderste riller.
Nu er jeg bare kommet i det dillemma, at jeg må have en bedre pickup, pladetallerken, kontravægt, subplade o.s.v. Eller en bedre grammofon. Ja, det vil jo ingen ende tage... ;) Det kunne jo være sjovt at se, hvor meget man kan presse ud af en Rega3.
Stereohilsen,
Jacques.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
redfox skrev:
Hej alle,
Hmm, efter at have sat lednningerne kroorkt (anden gang) på pu, og totaljusteret min gamle rega3, en ekstra stelledning
o.s.v. spiller den så igen, foreløbigt oven på min Copland cd, men kun midlertidigt placeret der. Jeg har et rega ophæng,
men har ikke plads noget sted endnu. Men det må komme. Er flyttet for et år siden, og er ved at få styr på lyden i stuen.
MEN, lyden af dette gamle spøgelse er... FED!
Jeg har lige lyttet til Springsteens "Tunnel of love" både på cd og på LP, og jeg lover, at min cd er god. Det er en modificeret
Copland CDA288 MK II med k-grade: BB PCM63P K, og en del hjemmefusk. Den spiller rigtig godt, har både attack, og
varm, blød lyd, kæmpe perspektiv, opløsning, dybde og realisme. Stemmer er lige i øjet, og der er totalt ro imellem tonerne,
og det er nemt at placere instrumenter og stemmer. Altså rigtig god lyd. Jeg har haft rigtig mange cd maskiner, og prøvet
endnu flere. Og jeg er tilfreds, bortset fra at man jo altid er lidt på jagt efter forbedringer, og det kommer der helt sikkert
mere af.
Men LYDEN...
Den ski.. gamle Rega3 spiller bare SÅ musikalsk, så men tager sig til hovedet.
Okay, der er lidt Hsss, lidt knas, lidt forvrængning en gang imellem, men altså, musikken, den er ret levende og godt
gengivet.
Jeg er sgu glad for vinyl stadig, og så kan cd'isterne sige hvad de vil, men LP spiller altså stadig godt.
Hilsen Jacques. |
|
|
Ja, jeg synes også vinyl klarer sig godt, i hvert fald i yderrillerne. I inderrillerne er det mere problematisk. I hvert fald på de
pladespillere jeg har haft ... |
|
|
Halløj... Så har du aldrig haft en pladespiller hvor tonearmsgeometrien har været 'spot on'! Der bør bestemt ikke være direkte hørbar forvrængning...heller ikke i inderrillerne. Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger


Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Halløj...
Så har du aldrig haft en pladespiller hvor tonearmsgeometrien har været 'spot on'! Der bør bestemt ikke være direkte hørbar forvrængning...heller ikke i inderrillerne.
Mvh. Niels
|
|
|
Jeg er ret sikker på mange ikke ved at overhang er vigtig og passer overhanget ikke til den geometri man har valgt, så passer tingene ikke sammen... På Min Rega arm skal jeg bruge Stevensen som bruger 15mm overhang med de pu'er jeg bruger, og den mest brugte geometeri er Bearwald som benytter 17,8mm, og rammer man ikke disse parametre korrekt, så passer nul punkterne heller ikke, så opstår der forvrængning helt andre steder end beregnet.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er desværre ikke noget "spot on" når man benytter sig af radialarme.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger


Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, problemet med at lyden ændre sig jo længer man når ind på pladen kender jeg godt, både fre den thorans td 320 mk II/ Benc micro mc gold og Rega Planer3/rb300/exotic jeg har haft, men på min nuværende Linn LP12/cirkus kit/valhalla/akito (2009)/adikt er der stort set ingen forskæld, hvordan det kan være har jeg ingen forklaring på, men har tidt undret mig over det.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Encore skrev:
redfox skrev:
Hej alle, Hmm, efter at have sat lednningerne kroorkt (anden gang) på pu, og totaljusteret min gamle rega3, en ekstra stelledning o.s.v. spiller den så igen, foreløbigt oven på min Copland cd, men kun midlertidigt placeret der. Jeg har et rega ophæng, men har ikke plads noget sted endnu. Men det må komme. Er flyttet for et år siden, og er ved at få styr på lyden i stuen. MEN, lyden af dette gamle spøgelse er... FED! Jeg har lige lyttet til Springsteens "Tunnel of love" både på cd og på LP, og jeg lover, at min cd er god. Det er en modificeret Copland CDA288 MK II med k-grade: BB PCM63P K, og en del hjemmefusk. Den spiller rigtig godt, har både attack, og varm, blød lyd, kæmpe perspektiv, opløsning, dybde og realisme. Stemmer er lige i øjet, og der er totalt ro imellem tonerne, og det er nemt at placere instrumenter og stemmer. Altså rigtig god lyd. Jeg har haft rigtig mange cd maskiner, og prøvet endnu flere. Og jeg er tilfreds, bortset fra at man jo altid er lidt på jagt efter forbedringer, og det kommer der helt sikkert mere af. Men LYDEN...
Den ski.. gamle Rega3 spiller bare SÅ musikalsk, så men tager sig til hovedet. Okay, der er lidt Hsss, lidt knas, lidt forvrængning en gang imellem, men altså, musikken, den er ret levende og godt gengivet.
Jeg er sgu glad for vinyl stadig, og så kan cd'isterne sige hvad de vil, men LP spiller altså stadig godt.
Hilsen Jacques. |
|
|
Ja, jeg synes også vinyl klarer sig godt, i hvert fald i yderrillerne. I inderrillerne er det mere problematisk. I hvert fald på de pladespillere jeg har haft ... |
|
|
Halløj...
Så har du aldrig haft en pladespiller hvor tonearmsgeometrien har været 'spot on'! Der bør bestemt ikke være direkte hørbar forvrængning...heller ikke i inderrillerne.
Mvh. Niels
|
|
|
Enig, eller også har pick up´en været slidt. De holder ikke evigt. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 05 December 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Encore skrev:
redfox skrev:
Hej alle,
Hmm, efter at have sat lednningerne kroorkt (anden gang) på pu, og totaljusteret min gamle rega3, en ekstra stelledning
o.s.v. spiller den så igen, foreløbigt oven på min Copland cd, men kun midlertidigt placeret der. Jeg har et rega ophæng,
men har ikke plads noget sted endnu. Men det må komme. Er flyttet for et år siden, og er ved at få styr på lyden i stuen.
MEN, lyden af dette gamle spøgelse er... FED!
Jeg har lige lyttet til Springsteens "Tunnel of love" både på cd og på LP, og jeg lover, at min cd er god. Det er en modificeret
Copland CDA288 MK II med k-grade: BB PCM63P K, og en del hjemmefusk. Den spiller rigtig godt, har både attack, og
varm, blød lyd, kæmpe perspektiv, opløsning, dybde og realisme. Stemmer er lige i øjet, og der er totalt ro imellem tonerne,
og det er nemt at placere instrumenter og stemmer. Altså rigtig god lyd. Jeg har haft rigtig mange cd maskiner, og prøvet
endnu flere. Og jeg er tilfreds, bortset fra at man jo altid er lidt på jagt efter forbedringer, og det kommer der helt sikkert
mere af.
Men LYDEN...
Den ski.. gamle Rega3 spiller bare SÅ musikalsk, så men tager sig til hovedet.
Okay, der er lidt Hsss, lidt knas, lidt forvrængning en gang imellem, men altså, musikken, den er ret levende og godt
gengivet.
Jeg er sgu glad for vinyl stadig, og så kan cd'isterne sige hvad de vil, men LP spiller altså stadig godt.
Hilsen Jacques. |
|
|
Ja, jeg synes også vinyl klarer sig godt, i hvert fald i yderrillerne. I inderrillerne er det mere problematisk. I hvert fald på de
pladespillere jeg har haft ... |
|
|
Halløj...Så har du aldrig haft en pladespiller hvor tonearmsgeometrien har været 'spot
on'!Der bør bestemt ikke være direkte hørbar forvrængning...heller ikke i inderrillerne.Mvh.Niels |
|
|
Det sagde Michael Fremer også på messen ... Kun diskanten bør rulle lidt af. Så når jeg får renoveret min PU, så skal den
sættes op efter alle kunstens reger. Den er dog i sin tid blevet monteret vha. oscilloskop og testplade af Michael fra
AudioConsult i Odense, men muligvis er den helt optimale lyd i yderrillerne blevet prioriteret på beskostning af inderrillerne.
|
| Til top |
|
| |
redfox Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 667
|
| Sendt: 06 December 2009 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Rega pickup er ihvert fald ved at være en gammel sag, og den er ikke helt så ren i lyden, som den har været. Samtidig er den også ved at være gammel, og man kan jo forestille sig, at den er blevet lidt mere stiv i nåleophænget, end den var engang.
En ny pickup eller en helt ny grammofon er ihvert fald under overvejelse.
Når jeg skrev, at den forvrænger, er det altså ikke meget, men lidt. Det er dog lige netop nok til at jeg synes, at det er for meget, d.v.s. at jeg ikke vil høre noget.
Nu er alle mine plader jo ikke lige frem helt nye, og selvom de ligger i antistatisk pose, klart cover udenom, helt fri for støv o.s.v. Jeg passer meget godt på dem. Ingen sol, ingen varme, ingen skævt pres. Men alligevel, når de har været spillet mange gange, så begynder de så småt at lyde mere uldent. Jeg synes også man godt kan høre, om det er et stykke tyk vinyl, eller en tynd flap, man lytter til. Hvad siger I, har I nogen erfaring med dette?
Pickup'en er sat helt korrekt op, med en Baerwall rega protraktor, nivelleret o.s.v. og spiller som sagt fint. Men der er jo altid plads til forbedring, ik?
Stereohilsen,
Jacques.
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Når en pick up bliver gammel, så vil den formentlig både være slidt og lide under, at cantilevergummiet er blevt stivere. Det betyder, at det bliver svært for pick uppen at følge, især, rilleudsving i udløbsrillerne. En ny pick up vil løse det problem.
Så skal det endnu en gang fastslås, at der ikke findes en perfekt opsætning af en radialarm, det vil altid være en kompromis.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger


Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd, kan du forklare lidt om hvorfor at lyden ændrer sig i de inderste riller? Eller var det det du lige gjorde?. Jeg synes nemlig også jeg har oplevet det...men hvis en ny pickup kan fikse problemet, så ved jeg jo hvad jeg skal ønske mig til jul :-)
__________________ Pass Labs
Dali Epicon
Rega
Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 07 December 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Aflæsning af inderrilerne er vanskeligere, hvorfor det virkelig kan høres, hvis pick uppen ike er optimal.
Venligst
Bent
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|