Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 22:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Micro Seiki F(loat) udgaver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 13 December 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogle der er har stiftet nærmere bekendskab med Micro pladespillere i udgaverne med luftleje FV eller FVG.

Er der noget at hente på lydkvaliteten - ex. vis i forhold til RX 1500.

Billige bliver de aldrig, men jeg har fået lidt kig på en SX 777 Air, der måske kunne erhverves for en fornuftig pris. Men det skulle jo også gerne resultere i bedre lyd.

MVH
Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 13 December 2009 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Bortset fra luftlejet som også andre producenter har benyttet gennem tiden så er der en stor forskel fra de andre udgaver, nemlig at de nævnte udgaver har massive messing eller bronce tallerkner og er dermed meget tunge og stabile og bedre gangkonstans(større inatimoment). Alle andre Mico Seiki havde støbte tallerkner som næsten alle pladespillere havde dengang og det er skidt da de ringer som en kirkeklokke og det gør en almindelig rx 1500. Så den billigste løsning for dig er at få en seriøs maskinarbejder til at fremstille en massiv tallerken i messing eller rødgods til din rx 1500.  Micro havde jo selv en 1500 med massiv tallerken.  Det er en stor forbedring.

hvis du benytter original micro 505 arm så få samtidig købt en anden armbase eller få den fremstillet og find en anden arm, selv en billig rega 300 arm er en fin forbedring.

Prisen afhænger nok af hvor godt du kender personen, men materialepris er over 1000 kr og løn måske 1500 eller mere.  

Hilsen Ole : nellufluffy@gmail.com    30 år med Micro Seiki og ejer af ufattelig mange Micro gennem tiden.

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman
 
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 13 December 2009 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Sorry: nellyfluffy@gmail.com
Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Slet ingen der har hørt sådan en ??????.

Der er næppe solgt mange i DK, men alligevel.

MVH
Jan

 

 

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Hej igen Jan

 

Jeg troede du havde gjort alvor af den handel, men du tøver lidt endnu. Er han ikke villig til forhandling?

Der er aldrig solgt nogen 777 air i danmark. Den udgave blev ikke forhandlet.

1500 var største model der blev solgt i DK, dog rygtes det at importøren tog få 111 hjem dengang.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

rainman skrev:

Hej Jan

Bortset fra luftlejet som også andre producenter har benyttet gennem tiden så er der en stor forskel fra de andre udgaver, nemlig at de nævnte udgaver har massive messing eller bronce tallerkner og er dermed meget tunge og stabile og bedre gangkonstans(større inatimoment). Alle andre Mico Seiki havde støbte tallerkner som næsten alle pladespillere havde dengang og det er skidt da de ringer som en kirkeklokke og det gør en almindelig rx 1500. Så den billigste løsning for dig er at få en seriøs maskinarbejder til at fremstille en massiv tallerken i messing eller rødgods til din rx 1500.  Micro havde jo selv en 1500 med massiv tallerken.  Det er en stor forbedring.

hvis du benytter original micro 505 arm så få samtidig købt en anden armbase eller få den fremstillet og find en anden arm, selv en billig rega 300 arm er en fin forbedring.

Prisen afhænger nok af hvor godt du kender personen, men materialepris er over 1000 kr og løn måske 1500 eller mere.  

Hilsen Ole : nellufluffy@gmail.com    30 år med Micro Seiki og ejer af ufattelig mange Micro gennem tiden.

 



Jeg har også en gammel rx 1500 jeg spiller på.

Kan du  fortælle mig hvilken base jeg skal bruge til en Linn udskæring? Kender du nogen der kan lave baser eller tallerkner?

 

Mvh

Frank.


Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Nej - han havde desværre solgt den, jeg ærgrer mig i den grad over jeg ikke skrev til ham før. Sådan et mulighed kommer næppe igen. Den stod i Tyskland og der har den heller aldrig været solgt (fra ny af), den var udelukkende beregnet for Japan og USA.

Det med 111 kan godt passe, den var nævnt i nogle af de gamle aviser, så var det BL 111 udgaven, en tung fætter på 37 kg.

Sigma6:

Jeg har en RX 1500, hvor Ole`s kammerat har drejet en alutallerken på 10 kg. kun lige med uddrejning til lejet ellers MASSIV. Du kan da høre om han har mulighed for at lave en til. Det er en MARKANT forbedring af din RX 1500. Jeg har også købt armbase til SME fra Ole.

MVH
Jan

 

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Hej Ole

Nej - han havde desværre solgt den, jeg ærgrer mig i den grad over jeg ikke skrev til ham før. Sådan et mulighed kommer næppe igen. Den stod i Tyskland og der har den heller aldrig været solgt (fra ny af), den var udelukkende beregnet for Japan og USA.

Det med 111 kan godt passe, den var nævnt i nogle af de gamle aviser, så var det BL 111 udgaven, en tung fætter på 37 kg.

Sigma6:

Jeg har en RX 1500, hvor Ole`s kammerat har drejet en alutallerken på 10 kg. kun lige med uddrejning til lejet ellers MASSIV. Du kan da høre om han har mulighed for at lave en til. Det er en MARKANT forbedring af din RX 1500. Jeg har også købt armbase til SME fra Ole.

MVH
Jan

 



Kan lejet holde til det?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

tror den gode svenske doktor Forsell der lavede luft arme også fik lavet en gramofon med luft leje.

der kommer lidt hvis du googler "forsell air turntabel"

nu du ikke fik fat i Microèn

 



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma6

Det skulle det kunne, de dyrere udgaver af RX 1500, udgaverne G og VG har bronzetallerkener på nogenlunde samme vægt 9-10 kg og det er det samme leje der er på alle RX 1500 - undtaget FVG.

MVH
Jan

 

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Hej Sigma6

Det skulle det kunne, de dyrere udgaver af RX 1500, udgaverne G og VG har bronzetallerkener på nogenlunde samme vægt 9-10 kg og det er det samme leje der er på alle RX 1500 - undtaget FVG.

MVH
Jan

 



Tak for info :-)
Jeg vil da høre omkring hvem der kan lave det :-)
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej Sigma6

Vi du kommer i forbindelse med en, der kunne dreje en bronzetallerken til en RX 1500 - uden prisen løber HELT løbsk, så er jeg int. i at få fremstillet sådan en.

MVH
Jan

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 16 Februar 2010 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Til Frank (Formoder Fredericia)

Det nemmeste er at få lavet en massiv armbase kopieret efter ax-g baseformen og derefter lave rette udskæring til en Linn. Det kræver du har alle rette data på en Linn arm så kan hul laves det korrekte sted og de rette skruehuller ditto.  Ax-g armbaserne var dem der blev brugt originalt på Rx 1500. Nogen bruger ax baserne, men de er for det første lettere og anderledes udformet og ikke altid brugbare trods de passer på monteringsplatformen. De er normalt til model 1000.

Enhver dygtig maskinarbejder med rette værtøj til rådighed kan udføre dette arbejde, det kræver kun du har rette info hvor hullet til armen skal monteres og medbringer en gammel base så form og hul kan kopieres. Hvis du kun har en ax base så er det kun hullet til platformen der passer, men principielt kan du udforme basen som du vil bare armen kan monteres rette sted iforhold til centertappen.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Du har jo om nogen, haft en hel del Micro Seiki pladespillere gennem tiden, har du haft nogen af de "tungere" modeller der aldrig har været til salg i Danmark ??

MVH
Jan

 

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
rainman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 17 Februar 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Jeg har haft alle Micro udgaver solgt i DK, hovedsagligt BL 71+91, men også en gang haft en BL 111. Div. Rx 1500 D+G og en VG+DDX 1500 samt flere rx 2000 som egentlig er baseret på bl 91. Div 1000 modeller som var i 2 versioner samt den lille 500 og masser af de små MB+DD osv som dog ikke er interesante. Samt haft mange special og sjældne option til Div udgaver. Micro Seiki var for den tid eminente pladespillere bygget seriøst, men i dag er priserne gået amok og de fleste er ikke prisen værd. Og andre vintage er mere tilnærmelige og bedre. Men hvis det skal være Micro så gå efter BL 111 eller den 777 du missede(dog ikke hørt den) Rx 1500 med en ordentlig massiv tallerken og en anden arm end Micro er heller ikke værst. Altså g+vg eller som du få drejet en massiv tallerken og en god arm. Problemet med mange Micro i dag er også fødderne er slidt op og alternativ løsning skal benyttes.  Som på alle ældre pladespillere skal man checke lejet og gangkonstans(motor)  Bedre med en ny mellemklassepladespillere end en gammel vintage hvor alt er slidt. Men der findes flere seriøse vintage mærker hvor man kan få alt renoveret og så spiller klaveret igen.

Hilsen Ole

Til top Vis rainman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rainman
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Den ene fod på min motorbase er røget sig en tur.
Jeg har en Clearaudio Champion. Men den spiller ikke nær så godt min RX 1500 :-).
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Aragon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 December 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 297
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ole

Ja, en RX 2000 er en lidt sjov mellemting, den er ret beset en BL 91 med vaccum kit, ikke andet. Den er ikke i samme liga som de andre RX modeller med chacis i zink, langt fra. Selvom dem der vil sælge dem tit forlanger en UREALISTISK høj pris for dem.

For knapt 3 år siden, var jeg lige ved at hente en til 4500 kr. med Rega RB 300 arm.

Sigma6

Hvis det er en fod til en RS1500 motorstand, kan du så ikke se om du kan finde en "lille egnet skrue" der passer til. Det er nærmest sådan nogle, det er det ihvertfald på min.

Til top Vis Aragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aragon
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 18 Februar 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Aragon skrev:

Hej Ole

Ja, en RX 2000 er en lidt sjov mellemting, den er ret beset en BL 91 med vaccum kit, ikke andet. Den er ikke i samme liga som de andre RX modeller med chacis i zink, langt fra. Selvom dem der vil sælge dem tit forlanger en UREALISTISK høj pris for dem.

For knapt 3 år siden, var jeg lige ved at hente en til 4500 kr. med Rega RB 300 arm.

Sigma6

Hvis det er en fod til en RS1500 motorstand, kan du så ikke se om du kan finde en "lille egnet skrue" der passer til. Det er nærmest sådan nogle, det er det ihvertfald på min.



På mine er der sådan nogle fjerdre integreret i foden. Men jeg tror bare jeg smider en skrue på med en sd-fod under.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes