Emne: Skift Pick-up guide ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Lahnet Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 186
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Findes der måske en guide, som kan anbefales når man skal til at lege lidt med pick-up skift.
Lidt om de forskellige begreber, overhang, azimut, nåletryk osv. Hvordan påvirker de forskellige indstillinger lyden, hvad er vigtigst, hvilken rækkefølge skal justeringen foregå? Skal armen hæves?
Spørgsmål er der nok af, jeg tror nu jeg har styr på det meste, men en god guide med nogle billede eller tegninger kan man vel altid lære en del af.
__________________ Venligst,
Henrik Lahnet
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan,
Iøvrigt et fedt interview med mesteren over dem alle Michael Fremer på dit website, der ville jeg gerne have været fluen på væggen.
mvh. Asger
|
Til top |
|
|
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
Sendt: 18 Januar 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bruge en protractor også, de findes på nettet... Jeg synes den her er fin: ConradHvis du ikke kan ramme overhang med Løfgren A så benytter man Stevenson, programmet er en zipfil, vælg den protractor du mener passer bedst, tryk på IEC og så print, for at få det rigtige overhang skal du passe pu'en ind efter buen over så stort område du kan, derefter passe pu'en ind efter nul punkterne, hver gang du drejer lidt kan overhanget have ændret sig en smule, så check om pu'en stadig følger buen efter du har indstillet.. En kopi på photopapir er at foretrække da det er noget stivere, og put evt noget tape på center så hullet ikke bliver ødelagt over tid, og skær hullet så nøjagtig som muligt med en spids hobbykniv.
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
Sendt: 20 Januar 2010 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.amazon.com/21st-Century-Vinyl-Practical-Turntable /dp/B000HA4WU2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=126394 7773&sr=8-1
Det er meget godt at se noen gøre det i praksis, og han her er ekspert.
Puma
|
Til top |
|
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
Sendt: 22 Januar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imbalance skrev:
Du skal bruge en protractor også, de findes på nettet...
Jeg synes den her er fin:
Conrad
Hvis du ikke kan ramme overhang med Løfgren A så benytter man Stevenson, programmet er en zipfil, vælg den protractor du mener passer bedst, tryk på IEC og så print, for at få det rigtige overhang skal du passe pu'en ind efter buen over så stort område du kan, derefter passe pu'en ind efter nul punkterne, hver gang du drejer lidt kan overhanget have ændret sig en smule, så check om pu'en stadig følger buen efter du har indstillet..
En kopi på photopapir er at foretrække da det er noget stivere, og put evt noget tape på center så hullet ikke bliver ødelagt over tid, og skær hullet så nøjagtig som muligt med en spids hobbykniv.
|
|
|
Jeps, jeg benytter også dette fine program, det er virkelig et kanon program da det kan tilpasses en hvilken som helst arm.
Mvh
Torben
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Imbalance skrev:
Du skal bruge en protractor også, de findes på nettet...
Jeg synes den her er fin:
Conrad
Hvis du ikke kan ramme overhang med Løfgren A så benytter man Stevenson, programmet er en zipfil, vælg den protractor du mener passer bedst, tryk på IEC og så print, for at få det rigtige overhang skal du passe pu'en ind efter buen over så stort område du kan, derefter passe pu'en ind efter nul punkterne, hver gang du drejer lidt kan overhanget have ændret sig en smule, så check om pu'en stadig følger buen efter du har indstillet..
En kopi på photopapir er at foretrække da det er noget stivere, og put evt noget tape på center så hullet ikke bliver ødelagt over tid, og skær hullet så nøjagtig som muligt med en spids hobbykniv.
|
|
|
Jeps, jeg benytter også dette fine program, det er virkelig et kanon program da det kan tilpasses en hvilken som helst arm.
Mvh
Torben |
|
|
Jeg har ikke prøvet det af endnu, men programmet er faktisk vældig smart, netop at armen kan være monteret forskelligt fra pladespiller til pladespiller, og selv med min Feickert kan denne ikke tilfredstille min Rega arm, pga nogen pu'er har for kort nålefane eller anden opsætning til at ramme det korrekte overhang i forhold til Bearwald/Løfgren A... Man behøver altså ikke en DVD til at lære det, men at prøve selv og skulle man være i tvivl så spørger man igen, ligesom os andre.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
defac3 Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 03 Februar 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er måske lidt langsom, men jeg har behov for at få det her bøjet i neon. Jeg har printet Conrad's protractor ud på fotopapir efter Stevenson og IEC (pladespilleren er en Luxman pd 277 med den originale Micro Seiki arm, Ny pick-up er en Dynavector DV20xl).
Jeg kan også godt regne ud, at jeg skal lægge papiret på pladetallerkenen gennem hullet til spindlen. Men det er vel ikke ligegyldigt, hvor protractoren ligger? Og skal den så tapes fast, når den ligger som den skal? __________________ Stereo:
Music Angel XD-800 MKIII KT88
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
defac3 skrev:
Jeg er måske lidt langsom, men jeg har behov for at få det her bøjet i neon. Jeg har printet Conrad's protractor ud på fotopapir efter Stevenson og IEC (pladespilleren er en Luxman pd 277 med den originale Micro Seiki arm, Ny pick-up er en Dynavector DV20xl).
Jeg kan også godt regne ud, at jeg skal lægge papiret på pladetallerkenen gennem hullet til spindlen. Men det er vel ikke ligegyldigt, hvor protractoren ligger? Og skal den så tapes fast, når den ligger som den skal? |
|
|
Stevensen bruger et overhang på 15mm, derfor skal du ramme buen ved yderrillen og inderrilen, derfor er det vigtig at papiret ikke har rykket sig derfra.. Efter du har indstillet nulpunkterne skal du lige tilbage og tjekke om overhanget stadig passer.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
defac3 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Imbalance, men jeg er bare helt væk.
Jeg kan se på papiret, at der er et punkt, der hedder pivot, hvorfra der går en lige linje til spindlen. Hvis Pivot er armens omdrejningspunkt, skal papiret og pladetallerkenen så gøres fast, så linjen peger mod det, jeg nu kalder "Pivot"? Så kan jeg i det mindste følge lidt mere med.
Skal man i øvrigt klippe i arket? Et sted står der "cut here!", tæt på cirklen, der vel indikerer pladetallerkenen.
(Undskyld alle de sikkert fjollede spørgsmål, men jeg vil nødig gøre noget galt). __________________ Stereo:
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
defac3 skrev:
Tak for svaret Imbalance, men jeg er bare helt væk.
Jeg kan se på papiret, at der er et punkt, der hedder pivot, hvorfra der går en lige linje til spindlen. Hvis Pivot er armens omdrejningspunkt, skal papiret og pladetallerkenen så gøres fast, så linjen peger mod det, jeg nu kalder "Pivot"? Så kan jeg i det mindste følge lidt mere med.
Skal man i øvrigt klippe i arket? Et sted står der "cut here!", tæt på cirklen, der vel indikerer pladetallerkenen.
(Undskyld alle de sikkert fjollede spørgsmål, men jeg vil nødig gøre noget galt). |
|
|
Ja du klipper de ovenskydende væk så det passer... Du skal ikk fokusere på andet end buen der går gennem nulpunkterne, Pivot to Spindle fortæller det samme som armen er monteret på din pladespiller i forhold til center tappen, som din Protractor nu er målt ud efter.. Så klip den rundt så den passer, ryk din pu ud så den rammer buen 2 steder, helt yderst på papiret, og inderst lige før centertappen, 5-10mm til og fra gør ikke noget, bare du rammer buen's streg inderst og yderst... Derpå stiller du pu'en efter det yderste nulpunkt så den følger en lige flade på pu'en, enten på enden af den, eller på siden. Når dette ser rigtig ud tjekker du lige om nålespidsen ikke har rykket sig fra buen, hvis ikke så må du starte forfra, man bør ramme nøjagtig helst indenfor 0-0.5mm med overhanget. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
defac3 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, nu tror jeg, der er gået en skov af sparepærer op for mig. Med papiret klippet ud og lagt på tallerkenen, skal jeg altså finde det sted i tonearmens hoved, hvor pick-uppen kan følge buen ind over papiret fra yderst til inderst. Det vil sige, at både papir og nål må flyttes, indtil man finder den ideelle kombination. Det betyder jo så også, at nålen vil lande i de to nulpunkter, hvor man skal rette pick-uppen ind efter linierne.
Hvis det ellers er rigtigt, så mange tak for hjælpen! __________________ Stereo:
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan ser min ud, jeg har brugt den samme Stevenson, men min arm skal sidde 222mm fra armens center (Pivot) til centertappen på pladetallerkenen. Pivot/Armens placering er noget en fabrikant vælger i forhold til armens længde, og pga jeg vælger Stevenson selv er fordi min pu ikke kan nå det overhang Baerwald foreskriver, da overhang med denne protractor når ud på godt 17mm, og der er nogen pu'er ikke brugbare, dog skulle Baerwald være den mest benyttede.. Min ser sådan her ud...  De blå krydser er mine egne og omkring der man skal ramme for at få korrekt overhang over hele pladens spille-flade, da armen over en så stor bue vil ændre overhanget ret meget, derfor dur det ikke bare at smutte ind på midten af buen og tro på det så også passer i hvert yderpunkt..
__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
defac3 skrev:
OK, nu tror jeg, der er gået en skov af sparepærer op for mig. Med papiret klippet ud og lagt på tallerkenen, skal jeg altså finde det sted i tonearmens hoved, hvor pick-uppen kan følge buen ind over papiret fra yderst til inderst. Det vil sige, at både papir og nål må flyttes, indtil man finder den ideelle kombination. Det betyder jo så også, at nålen vil lande i de to nulpunkter, hvor man skal rette pick-uppen ind efter linierne.
Hvis det ellers er rigtigt, så mange tak for hjælpen! |
|
|
Nulpunkterne er et kapitel for sig, men når man i freehand har ramt buen vil pu'en højest sandsynlig ikke stå ret med linierne på disse, så derpå drejer du pu'en så den flugter, men når man gør det så er der stor sandsyndlighed, for at du også piller ved overhanget samtidig, der skal lidt tålmodighed til, og en plan overflade så armen ikke lystre så meget, hvor meget nåletryk du vil bruge under indstilling må også være op til ens tålmodighed.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
defac3 Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også Stevenson er rigtig for mig, fordi der i manualen til Luxman-spilleren står: "På dette tidspunkt skal over-hang justeringen foretages. Det gøres for at sikre en bestemt afstand (15 mm for pd 277) mellem centrum af spindlen og pick-ud nålen." Så mon ikke det er rigtig nok med Stevenson.
Det er fedt, du gider hjælpe! __________________ Stereo:
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
defac3 skrev:
Jeg tror også Stevenson er rigtig for mig, fordi der i manualen til Luxman-spilleren står: "På dette tidspunkt skal over-hang justeringen foretages. Det gøres for at sikre en bestemt afstand (15 mm for pd 277) mellem centrum af spindlen og pick-ud nålen." Så mon ikke det er rigtig nok med Stevenson.
Det er fedt, du gider hjælpe! |
|
|
Jep det er netop Stevenson der passer bedst udfra armens geometri, men du kan jo se hvor langt pu'en skal gå ud for at ramme det overhang du har på din protractor, men er der 2-3mm mere at give at i de aflange huller, kan du måske også benytte Bearwald/Løfgren A, denne geometri er nyere og bedre udfra forvrængnings-mæssige forhold, hvor Stevenson faktisk har mere indtil de sidste par mm af pladen, men det vigtigtigste er klart at den følger en protractor og man må så vælge den der nu passer til arm og den pu man vælger.. Har du også valgt 222mm?, 240mm effektiv armlængde er en opgivelse der står opført hvis du søger efter Lux 277 modellen, men det er den effektive længe armen har ud til spidsen af pu'en, altså buen på protractoren til Pivot (Armens omdrejningspunkt), og de 222mm er målet mellem centertap og armens omdrejningspunkt . Jeg ved ikke hvilken arm du har men de 2 jeg finder med 15mm overhang ligner meget Rega's arme, og med Stevenson passer de aflange huller faktisk præsist med nulpunkterne, derpå er det jo bare overhanget som man praktisk talt skal passe ind.. __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
defac3 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sidder den der! Nålen rammer linien og nulpunkterne fuldstændig præcist. Til gengæld er det lidt vanskeligt at vurdere, om den lige så præcist følger linierne i nulpunktet, men det ser sådan ud.
Men jeg skal nok have skiftet batteri i Holfi'en. Den er vel 15 år gammel, og selvom den ikke har været fremme i flere år, er der nok ikke så meget saft tilbage i batteriet. I hvert fald er jeg ikke helt tilfreds med s-lydene i stemmerne, og jeg kan nok ikke bebrejde pick-uppen noget.
Tak for hjælpen. Det blev til seks timers genhør med fortiden, sådan som det vil ske langt ud i fremtiden. __________________ Stereo:
Luxmann pd 277
MHZS CD88H
Dantax Utopia 7
|
Til top |
|
|
Imbalance Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
defac3 skrev:
Nu sidder den der! Nålen rammer linien og nulpunkterne fuldstændig præcist. Til gengæld er det lidt vanskeligt at vurdere, om den lige så præcist følger linierne i nulpunktet, men det ser sådan ud.
Men jeg skal nok have skiftet batteri i Holfi'en. Den er vel 15 år gammel, og selvom den ikke har været fremme i flere år, er der nok ikke så meget saft tilbage i batteriet. I hvert fald er jeg ikke helt tilfreds med s-lydene i stemmerne, og jeg kan nok ikke bebrejde pick-uppen noget.
Tak for hjælpen. Det blev til seks timers genhør med fortiden, sådan som det vil ske langt ud i fremtiden. |
|
|
Ja de 3 tynde streger på nulpunkterne er ikk nogen videre fordel, men med normalt øjemål og godt lys kan nu nu altså godt se om det passer, luppen er jo opfundet hvis man bliver for disorienteret af at lukke det ene øje...  __________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|