Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynder spørgsmål... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
N_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har lige anskaffet mig min første pladespiller, en Pro-ject debut lll med indbygget RIAA forstærker og en OM30'er.

Først og fremmest... Det siger lidt sig selv hvis man vil være på den sikre side, men hvor meget går det ud over levetiden på pickup'en hvis man ikke sætter nålebeskytteren på efter brug?

Mini jack vs jack?... Det er måske et dumt spørgsmål, men jeg kender ikke til forskellen på de to. Jeg har prøvet med en Phono til Jack(stereo) adapter og det gav en elendig lyd. Er det fordi det er en billig en til 25 kr. Eller er 6,3 mm jack ikke egnet til den slags brug...

Problem eller ej? når jeg afspiller en af mine plader (midterhullet passer fint) svajer armen lidt frem og tilbage, men den står helt stille og stabilt når den kører på alle mine andre plader... er det normalt at nogen plader gør såden?

Og lige en til... Er der nogen der kan anbefale en ordentlig pickup og pladerenser.

På forhånd tak...
Til top Vis N_10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af N_10

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

det med pladen der "svajer" er ret normalt - ikke alle plader er lige omhyggeligt fremstillet men prøv at undgå de "skæve" plader da det går lidt ud over lyden

Pickup coveret hjlper dig mod uheld - men slitagemæssigt har det ingen betydning da diamant er væsentligt hårdere end luft

OM30 er en glimrende pickup

hvor dætter du din pladespiller til med et mini-jack?

gå ind på jønnes shop http://www.joennes-shop.dk/tilbeh%C3%B8r-vinyl-c-126.html

der kan du købe en antistatisk pladebørst for 69 og en pickup rense børste for 59 - begge er glimrende til at starte med - så kan du hvis du bliver helt bidt af vinyl gå mere grasat på et senere tidspunkt

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Hej og velkommen

Nu findes der ikke dumme spørgsmål men kun dumme svar

Det er uden betydning for pickupens levetid om du bruger nålebeskytter eller ej, jeg vil næsten tro at risikoen for at
beskadige pickup nålen er størst hver gang du sætter nålebeskytteren på men ellers har det ingen indflydelse på levetiden.
Det kan dog være en god idé at anvende nålebeskytteren når du skal støve pladespilleren af eller evt. flytte den, så undgår
du uheld.

Jeg forstår ikke rigtigt dit spørgsmål mht mini jack vs. alm. jackstik. Hvilket signal har du forsøgt at overføre? Generelt
bruges jack stik i hifi sammenhæng til hovedtelefon udtag og den opgave udfører det upåklageligt.

Det er helt normalt at centerhullet er lidt skævt på nogle presninger, så der er ikke grund til alverdens bekymring der.

-Og det sidste. Brug en kulhårsbørste til den daglige rengøring af dine plader (dvs inden du afspiller en). Du kan evt.
supplere med en pladebørste ala Discwasher til lidt grundigere rengøring. Til pickupen vil jeg anbefale en lille børste til
formålet men du bør undgå at bruge diverse rensemidler til pickupen da disse i værste tilfælde kan beskadige enten limen
eller ophænget.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
det med pladen der "svajer" er ret normalt - ikke alle plader er lige omhyggeligt fremstillet men prøv at undgå
de "skæve" plader da det går lidt ud over lydenPickup coveret hjlper dig mod uheld - men slitagemæssigt har det ingen
betydning da diamant er væsentligt hårdere end luftOM30 er en glimrende pickuphvor dætter du din pladespiller til med et mini-
jack?gå ind på jønnes shop http://www.joennes-
shop.dk/tilbeh%C3%B8r-vinyl-c-126.html
der kan du købe en antistatisk pladebørst for 69 og en pickup rense børste for
59 - begge er glimrende til at starte med - så kan du hvis du bliver helt bidt af vinyl gå mere grasat på et senere tidspunkt

Vi var da ikke helt uenige med svarene

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

N_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

wow det var hurtigt svaret, tak... Der er Phono udgang på pladespilleren, som jeg har et dobbelt Phono kabel (guld belagt) ud fra, til en Jack adapter (meget billig)... Det giver mega dårlig lyd.

Jeg har så brugt Phono til mini-jack kabel de seneste par dage, og det giver en ok lyd. Det er et dog et meget billigt et af slagsen, så jeg tror den er hjemme med lyden hvis jeg får fat i et guld belagt kabel.

Jeg overvejer det her.

http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/minijack_til_p hono_kabel/supra_high_end_audiokabel_2xphono_minijack_4m_371 _da.html

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

hvad skal du tilslutte din pladespiller til som har et minijack? - en pc?, mp3 afspiller eller ?

N_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en JVC ghettoblaster med bassrør, den spiller sku fint nok.

Men det er måske dumt at købe så dyrt et kabel, da jeg håber mit nuværende setup er lidt midlertidigt... Jeg skal have nogle ordentlige højtalere når jeg får råd til det.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2010 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke spilde penge på kabler sålænge du bruger en ghettoblaster

Prøv at kig over i vintage delen af forum - for under en tusse vil du kunne finde en forstærker + højtaler el. en receiver + højtalere brugt der vil spille din ghettoblaster af banen hurtigere end du kan sige ...

I vintage forum er der en tråd der hedder vintage spotting - der er tit links til gamle ting og sager vi har fundet på nettet til salg (ikke vores egne - mås ikke) nogle ting er dyre samler ting andre kan være helt vildt billige ting - og du kan finder du noget der passer din pengepung altid spørge til råd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes