| Forfatter |
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efter lang tids tumult gået med tanken om at anskaffe mig en ordentlig analog lydkilde, men så har der altid været bagslag med undskyldningerne om: at det er alt for bøvlet at håndtere, og lydforskellen ikke er tilstrækkelig. Det er jo trods alt en helt anden verden med pladerne i brug, og ikke alle nye musikudgivelser udkommer på det medie, men samtidig er det jo drønhammerende charmerende at kunne gå hen og tænde for et stykke mekanik, som startede udbredelsen af musikgengivelsen i husstandende.
Der har også kørt et dilemma omkring surround eller stereo eftersom jeg har fået anskaffet mig en projektor og jeg ovenikøbet har en lille forkærlighed for film generelt, men de gange hvor jeg har oplevet surround, har det skuffet mig på den måde, at baghøjttalerne virkelig ikke gengiver en tilstrækkelig volume for helhedsindtrykket af de forskellige surroundformater. Eftersom de nye surroundformater er dukket op og jeg ikke selv har oplevet disse, har det dilemma også vokset en smule.
Men for mig er det enten eller, stereo eller surround, hvad siger vægtskålen.
Efter mange tanker heromkring, og eftersom jeg på ny har oplevet ordentlig analog lyd, er tvivlen ikke tilstede mere, jeg bibeholder stereo, og nu har jeg gået skridtet videre og valgt en Pro-ject RPM9 pladespiller jeg har købt brugt over nettet. Den er desværre ikke udstyret med nogen pickup, og eftersom det en min første rigtige pladespiller, kunne jeg godt tænke lidt input til hvad der er af muligheder for sådan en? Har ovenikøbet også lige købt en Pro-ject Tube Box II RIAA.
Har læst lidt om at den helst skal have en pickup der vejer en del pga. armen ikke er særlig tung?
HJÆLP ;)
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler nu kun den pickup til min pladespiller og er da ivrig for at komme igang med høre resultatet, så kan i ikke lige anbefale nogle der passer til mit setup.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om den passer til en Projekt, men det mener jeg nu den gør... Hvilken arm sidder på? Men jeg har gode erfaringer med en Ortofon 2M black pick-up, som godt nok sidder på en anden pladespiller (The Vector + RB300).  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen er den som sidder på standard hvilket er en Pro-Ject 9CC, den er lavet i carbon. Ok hvad er det som lige kendetegner den pickup rent lydmæssigt? Det er godt nok en MM, men har hørt at en MC skulle efter sin vis levere en bedre dynamik og et brede spectre generelt i lyden, men hvad ved jeg om det
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men 2M Black har mange af de kvaliteter som en MC-pickup har uden at have så mange "unoder"... Så vidt jeg er orienteret, så er flere skiftet fra MC til 2M black. Det er en super pickup, som har fået en rigtig god medfart herinde og på nettet, hvis man søger...  Lydmæssigt, tjaeh, på mit anlæg lød det bare rigtigt, jeg har så heller ikke prøvet så mange. Men der er god dynamik, godt med luft og perspektiv. Og så spiller den rent og musikalsk ved alle frekvenser. Det er jo svært at forklare, men jeg har ikke skiftet noget ud (=opgraderet) i min grammofon setup længe... Alt andet er næsten skiftet ud! __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Usse skrev:
Armen er den som sidder på standard hvilket er en Pro-Ject 9CC, den er lavet i carbon.Ok hvad er det som lige
kendetegner den pickup rent lydmæssigt?Det er godt nok en MM, men har hørt at en MC skulle efter sin vis levere en bedre
dynamik og et brede spectre generelt i lyden, men hvad ved jeg om det
|
|
|
Hej!
Ortofon OM Black'en er en ganske fin pickup og den kan sagtens konkurrere med MC pu'er i samme prisklasse. OM Black er en
ret afslørende pickup men måske overkill til din RIAA.
I stedet for at spørge om hvordan de forskellige pu'er lyder, burde du måske snare formulere hvilke kvaliteter du selv
efterlyser. __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Ja, men 2M Black har mange af de kvaliteter som en MC-pickup har uden at have så mange "unoder"... Så vidt jeg er orienteret, så er flere skiftet fra MC til 2M black. Det er en super pickup, som har fået en rigtig god medfart herinde og på nettet, hvis man søger... 
Lydmæssigt, tjaeh, på mit anlæg lød det bare rigtigt, jeg har så heller ikke prøvet så mange. Men der er god dynamik, godt med luft og perspektiv. Og så spiller den rent og musikalsk ved alle frekvenser. Det er jo svært at forklare, men jeg har ikke skiftet noget ud (=opgraderet) i min grammofon setup længe... Alt andet er næsten skiftet ud! |
|
|
Ok det må jeg nok sige, havde jeg ikke lige troet efter de artikler og læsestof jeg har været igennem, men noget tyder da på det eftersom jeg har skimtet lidt på nettet efter den 2M pickup, men så kommer jeg altså også op i en dyr prisklasse hvor der vel findes et hav af konkurrenter? Hvad egentlig med Rondo serien, nu tænker jeg på den røde, den ligger jo i samme prisklasse. Og efter sin vis skulle storebroren Bronze jo have høstet utal af god kritik til sig. Hehe det tyder da ellers på at den gør et godt stykke arbejde ;) __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Usse skrev:
Armen er den som sidder på standard hvilket er en Pro-Ject 9CC, den er lavet i carbon.Ok hvad er det som lige
kendetegner den pickup rent lydmæssigt?Det er godt nok en MM, men har hørt at en MC skulle efter sin vis levere en bedre
dynamik og et brede spectre generelt i lyden, men hvad ved jeg om det
|
|
|
Hej!
Ortofon OM Black'en er en ganske fin pickup og den kan sagtens konkurrere med MC pu'er i samme prisklasse. OM Black er en
ret afslørende pickup men måske overkill til din RIAA.
I stedet for at spørge om hvordan de forskellige pu'er lyder, burde du måske snare formulere hvilke kvaliteter du selv
efterlyser. |
|
|
Det kan måske slet ikke betale sig at investere i sådan en dyr pickup da du mener at min RIAA så bliver flaskehalsen, hvad ville være optimal af RIAA til den da? Jeg efterlyser en pickup der skal kunne spille utrolig detaljeret, altså med en god luftig diskant, som heller ikke er for anmasende. Der skal selvfølgelig være en god dynamik hvor bassen også kommer rigtig med. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Du nævner den selv, og hvis jeg var dig ville jeg anskaffe mig en Rondo Bronze, det vil du ikke fortryde.
Kontakt evt. Flexaudio ang. hvilken pris den kan skaffes til. __________________ En gang sprutter altid sprutter
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 18 Februar 2010 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de præferencer du nævner kunne noget Graham Slee RIAA (f.eks ERA Gold) være værd at overveje. Den er ikke
væsentlig dyrere end Project'en men et til gengæld så kun til MM. Jeg er bange for at du vil finde Project RIAA'en lidt for
afrundet i toppen og generelt måske for pæn og høflig mht. præsentationen.
Skal det være rør kan du overveje en Audio Note RIAA (priserne starter ved ca 10K og går til astronomisk). Jeg har
selv anvendt kombinationen 2M Black pu/Origin Live Silver arm/Funk Firm Vector II værk sammen med Audio Note
RIAA Zero/II ( den billigste) og det fungerede fint.
Hvis du har overvejet en pick'up i prislejet mellem 2M Red og Bronze kunne en Goldring 1042 også komme i
betragtning, den har en fremragende bas gengivelse. Selvfølgelig er der også Shure M97xE pu'en med Jico forpart (se
Shure tråden) men den kan måske være en anelse for tilbagelænet i forhold til det du søger.
__________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
guffi skrev:
Hej
Du nævner den selv, og hvis jeg var dig ville jeg anskaffe mig en Rondo Bronze, det vil du ikke fortryde.
Kontakt evt. Flexaudio ang. hvilken pris den kan skaffes til. |
|
|
Jeg synes det er lige over mit niveau til at starte ud med mht. en pickup, men pudsigt nok stødte jeg ind i en Ortofon Salza, Flexaudio havde på tilbud til 1.5k, fik en snak med Rune ang. hvordan og hvorledes i forhold til mit setup, og han nævnte at til prisen er der ikke mange konkurrenter og simpelthen et bedst buy. Det skal lige nævnes at service niveauet bare over telefonen var overtruffen god, han vil nu sende den til mig, så jeg får den her en af dagene, og hvis jeg ikke kan lide lyden, kan jeg bare sende den retur, det må da kaldes service og tillid i særklasse. Havde også lidt nogle skeptiske tanker omkring at jeg nogle steder på nettet har læst at en del Ortofon pickuper kræver en step-up for at få et anvendeligt output, men det var ikke nødvendigt med den Salza, så nu venter jeg spændt på hvordan mit første lytte indtryk kommer til at udvikle sig. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Med de præferencer du nævner kunne noget Graham Slee RIAA (f.eks ERA Gold) være værd at overveje. Den er ikke
væsentlig dyrere end Project'en men et til gengæld så kun til MM. Jeg er bange for at du vil finde Project RIAA'en lidt for
afrundet i toppen og generelt måske for pæn og høflig mht. præsentationen.
Skal det være rør kan du overveje en Audio Note RIAA (priserne starter ved ca 10K og går til astronomisk). Jeg har
selv anvendt kombinationen 2M Black pu/Origin Live Silver arm/Funk Firm Vector II værk sammen med Audio Note
RIAA Zero/II ( den billigste) og det fungerede fint.
Hvis du har overvejet en pick'up i prislejet mellem 2M Red og Bronze kunne en Goldring 1042 også komme i
betragtning, den har en fremragende bas gengivelse. Selvfølgelig er der også Shure M97xE pu'en med Jico forpart (se
Shure tråden) men den kan måske være en anelse for tilbagelænet i forhold til det du søger.
|
|
|
Det med RIAAen og de lidt dyrere pickups må vente indtil jeg har fået mig selv svinget igang, og eftersom jeg bliver endnu mere begejstret for vinylen, skal der måske opgraderes stille og roligt med tiden. Men mange tak for dit svar. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du med Ortofon Salza har fundet et fornuftigt kompromis og en pickup der passer godt til din pladespiller og RIAA.
Hvis du skulle få lyst til at kigge lidt mere på den analoge verden, så er du velkommen til at kigge forbi min hjemmeside - her er der noget om pickupper:
http://www.pladespilleren.dk/Pickuppen/pickuppen.htm
... og her en liste over pickupper med en kort beskrivelse af lyden. Flere af dem kan du finde tests af på siden:
http://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Pickupliste.h tm
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja synes heller ikke det lyder helt tosset med den pickup i forhold til resten af mit setup, men nu er jeg også blevet anbefalet en Ortofon Samba med en Orotofon step-up T10, for en pris der er lidt lavere samt at pickupen kun har spillet 30 timer. Sælgeren siger at det er nødvendigt med en step-up til denne pickup type i forhold til min RIAA, så nu er jeg godt lidt i tvivl. Så nu står jeg lidt i et dilemma.. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er en MC indgang på din Project RIAA, så det er ikke nødvendigt med en seperat step up trafo. Vælger du at bruge
T10 step up'en skal du benytte MM indgangen på din RIAA.
PS. Glæder mig til at høre om dit indtryk af Sambaen __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
Hej
Der er en MC indgang på din Project RIAA, så det er ikke nødvendigt med en seperat step up trafo. Vælger du at bruge
PS. Glæder mig til at høre om dit indtryk af Sambaen  |
|
|
Min logik siger også, at det er unødvendigt at skulle anskaffe sig et ekstra trin der har til formål at forstærke signalet, da det jo er RIAAen der gerne skulle kunne gøre det alene hvis den har MC funktionen. Men så igen, hvad vil så give det bedste resultat at have koblet en step-up på eller køre uden? Hvilken slags musik skal jeg danse til Samba eller Salsa  __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Halo8 Lukket konto

|
| Sendt: 20 Februar 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Usse skrev:
Halo8 skrev:
Hej
PS. Glæder mig til at høre om dit indtryk af Sambaen  |
|
|
Min logik siger også, at det er unødvendigt at skulle
anskaffe sig et ekstra trin der har til formål at forstærke signalet, da det jo er RIAAen der gerne skulle kunne gøre det
alene hvis den har MC funktionen. Men så igen, hvad vil så give det bedste resultat at have koblet en step-up på eller
køre uden?Hvilken slags musik skal jeg danse til Samba eller Salsa  |
|
|
Uha.. Det er svært at svare på men umiddelbart tror jeg ikke du vinder alverdens ved at anvende en step up på din
RIAA.
Jeg har ikke hørt nogen af de to nævnte pu'er men ville nok satse på Salsa da den har en lidt blødere nålefane, hvilket
vil matche din tonearm bedre. __________________ Mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |