Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller til 600 kr. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Hvor meget plastik, øh pladespiller, kan man få for 600 kr? Jeg fandt for nyligt en pladespiller på tilbud, og da jeg enten skulle betale flere hundrede kroner i fragt, eller købe lidt mere, blev det til en pladespiller. Der stod totalvægten var på 9kg, så det kunne vel ikke være rent plastik...

Her er så skønheden:

Ægte plastik disko dasko model

I modsætning til den Jan Nielsen testede for nyligt, er det her en "ren" pladespiller uden USB, RIAA m.m. Pladetallerknen er også af metal, og direkte drevet. Her kan tallerknen ses - den vejer iøvrigt hele 600g:

Som det kan ses, er der en kant på tallerknen. Der regnede jeg så med filtmåtten skulle passe i - men det gør den så ikke helt:

Er det meningen man selv skal klippe den til?

Armen er ikke det mest præcise jeg har set, men det kunne man nok heller ikke forvente...

Men når det hele nu er plastik, hvorfor vejer den så så meget? Jern! Der sidder bl.a. en skive rundt om motoren:

Desuden sidder der en 3mm jernplade i hele bunden.

Da jeg havde bunden af, tog jeg også lige et par billeder af indmaden:

Her ses undersiden af armen. Den lille plastikdims med fjederen til venstre, bruges til anti-skating - mere om det lidt senere...

Og nu et par spørgsmål...

Jeg startede med at stille nåletryk til 2g som anbefalet i den "glimrende" brugsanvisning. Anti-skating skulle så også stå på 2g. Men med den indstilling, blev armen trukket væk fra pladetallerknen når den blev placeret der (med nålebeskytter selvfølgelig). Det er vel lige i overkanten... Efter jeg gav fjederen lidt motion går det bedre. Men hvordan checker man egentlig anti-skating? Jeg har altid bare fulgt anvisningerne...

Og så er der lige pickuppen. Der står ikke noget på den, og der er kun et logo jeg ikke kan genkende. Men det er der måske andre der kan? Her er pickup og logo:

Og så er det store spørgsmål, om jeg tør lægge en plade på

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Find en Johnny Reimar Party plade ...  Så er tabet ikke så stort hvis det går galt :)

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2010 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Søgte lige på google på den og der er flere hits

http://www.sunelectronics.gr/index.php?SCREEN=products_detai l&ProductID=20744

Den skal du nok få til at køre, det må være et spørgsmål om justering.

Og manualen til den:

http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPDF/31-40/33/33207/KN-T T20.pdf

Manualen findes endda på svensk udover engelsk + flere andre sprog

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 07 Marts 2010 kl. 04:19 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Find en Johnny Reimar Party plade ...  Så er tabet ikke så stort hvis det går galt :)

Dem har jeg desværre ikke nogen af. De blev brugt til en DIY plademåtte fra "Hifi & Elektronik" - og så er det ik engang løwn

Men jeg har en Graceland (Paul Simon) der er godt og grundigt smadret på min Mor's Hightone anlæg. Den har både hak, ridser og buler, så den er vel god at teste med.

Og nu det store chok - den kan faktisk spille musik! Med den medfølgene, uidentificerede, pickup var der både bas og diskant og en rimeligt god lyd. Men der var også meget knas og støj (pladen er jo hærget...). Og anti-skatingen var som jeg havde gættet, lidt kraftig. Da det første hak blev nået, sprang armen et lille stykke tilbage hver gang den nåede hakket. Jeg stillede så knappen på 1, og så blev armen i hakket istedet for at springe flere sekunder tilbage

Jeg fandt så mit hemmelige våben frem. En ældgammel (måske brugt) Concorde 30 pickup jeg har haft liggende længe uden noget at bruge den til. Nu havde jeg jo pludselig en arm med SME fatning. Concorde pickuppen er godt nok for let til kontravægten, men det havde Ortofon forudset og leveret en lettere kontravægt med. Den var så bare for let... Der var også en lille metaldims med der kunne klemmes over armen, og med den virkede det med den originale kontravægt. Den dims er så bare ikke omtalt i Ortofon's brugsanvisning.

Sikke en forskel! Næsten alt knas og støj er pist væk! Jeg anede ikke det kunne give en så gevaldig forskel

Der er så bare et lille problem tilbage. Når motoren synes den kører for langsomt, kører den lige en omgang i lyntempo for at indhente det tabte - det lyder ikke særligt spændende... Kan det være den bulede plade der generer den?

Er der overhængene fare for at ødelægge pickuppen eller mine mere kostbare plader, hvis jeg vil forsøge med et mindre bulet eksemplar?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Nej da, ik med den gode pu du har sat på nu, bare den ik begynder at køre baglens.

Den anden pu kunne godt ligne en Audio technica 120, blot som kopi.

I øvrigt er der da ik mere plastic i denne end i de mindre technics modeller som er så porpulære.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Det der med at den speeder en omgang op for at indhente det forsømte lyde lidt sjovt ... kan det være rigtigt

Hvor hurtigt starter den op fra 0 til fuld 33 hastighed?

Antiskating niveau synes jeg findes bedst med hifi news test plade eller ligende - der er nogle riller/spor man afspiller og de bliver ondere og ondere - langt hen ad vejen kompenserer man så med kraftigere antiskate indtil der ikke er mere at stille op - på min sme 2012 er det kun det aller værste spor som antiskate ikke kan klare - det endte i øvrigt med at antiskate stod til 3½ gram ved nåle tryk på 2½ gram - men lyt dig frem hvis ikke du har en testplade så luyt til nogle klare toner i inderste rille på en plade - jo mindre det forvrænge jo bedre har du sat din antiskate

Det er i øvrigt en fin tråd med nysgerrig adskillelse af pladespilleren så vi all kan se med

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 03:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det der med at den speeder en omgang op for at indhente det forsømte lyde lidt sjovt ... kan det være rigtigt

Nej, det kan jo også bare være en løs forbindelse. Men det kan ses på stroboskopskiven, og en gammel Coldplay plade med lange klavertoner var ret afslørende... Det lyder også som om den ikke kører 100% jævnt når den ikke er i catch-up mode. Jeg troede ellers det var fordelen ved "Quartz direct drive". Jeg så iøvrigt ingen krystaller i den

Hvor meget vejer pladetallerkenen på en rigtig Technics egentlig?

Citér:
Hvor hurtigt starter den op fra 0 til fuld 33 hastighed?

Hurtigere end du kan nå at slippe knappen. Og den går ikke i stå når pladebørsten rører pladen - en helt ny oplevelse. Den stopper også næsten lige så hurtigt.

Citér:
Antiskating niveau synes jeg findes bedst med hifi news test plade eller ligende - der er nogle riller/spor man afspiller og de bliver ondere og ondere - langt hen ad vejen kompenserer man så med kraftigere antiskate indtil der ikke er mere at stille op - på min sme 2012 er det kun det aller værste spor som antiskate ikke kan klare - det endte i øvrigt med at antiskate stod til 3½ gram ved nåle tryk på 2½ gram - men lyt dig frem hvis ikke du har en testplade så luyt til nogle klare toner i inderste rille på en plade - jo mindre det forvrænge jo bedre har du sat din antiskate

Det med klare toner er nok lettere når jeg slipper for vibratoen

Citér:
Det er i øvrigt en fin tråd med nysgerrig adskillelse af pladespilleren så vi all kan se med

Tak. Jeg syntes det var interessant med en pladespiller til et par hundrede kroner (med "rabat"). Der er jo faktisk meget elektronik i sådan en direct drive spiller, sammenlignet med de tilsvarende remdrevne typer... Og så er den ikke engang fra Kina (men Malaysia).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 06:21 | IP-adresse registreret  

Hvor fandt du den henne til 600kr?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2010 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

1210erens pladetallerken vejer 2 kg - ud af totalvægten på 12 kg - måske den ekstra vægt gør det nemmere at holde den i jævnt tempo - hvis du har en game toren pladetallerken liggen du kan lægge ovenpå kan du se om det holder den i ro?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Sendt: 09 Marts 2010 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

lpm76 skrev:
Hvor fandt du den henne til 600kr?

Det var en leverandør der havde den på tilbud. Den står til 735 + moms nu (eller 591.50 i remtrukket version). Udsalgsprisen er sikkert ca. det samme, men hvem der sælger dem aner jeg ikke.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes