| Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg skulle ha' skiftet konfirmationsanlægget ud for 24 år siden, røg pladespilleren ud til fordel for Cd afspileren. De sidste 3 år har jeg gået og sværmet om pladespilleren igen. Jeg er virkelig fristet til at supplere CDafspilleren med en pladespiller, særligt da jeg det seneste år har fået interesse for jazz fra 70'erne.
Jeg ved godt dette spørgsmål har være stillet 1000 gange før af andre. Men alligevel. Hvis jeg vælger at kaste mig over vinyl igen. Hvordan ser det ud med reservedele, pickup og særligt drivrem? Hvad med motoren til pladetalerken (eller hvad man kalder det) på en gl. pladespiller, er den langtidsholdbar?
Alle snakker om Thorens, men hvad med Dual CS-505 modellerene? De er da til salg på dba til under 1000 kr. og havde vist en godt ry dengang. Men der er vist noget med at ikke alle pickupper passer til den..eller?
Det sidste er RCA kablelængde. Mit anlæg står på væghylder. Der er ikke plads til mere på dem og vi skal flytte på et tidspunkt, så jeg vil ikke til at lave en masse om. Pladespilleren og RIAA skulle altså stå ca 4 m fra anlægget (indtil anlægget får nyt hjem). Kan signalet klare den afstand?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
God forhøjelse med søgningen - Dual lavede gode pladespillere i gamle dage, men jeg kender ikke den model du referer til.
Mht. til flere meter kabel kan det godt lade sig gøre hvis du anvender en RIAA forstærker ved siden af pladespilleren og så trækker et liniesignal frem til forstærkeren. Sørg dog for at den pågældende RIAA ikke har for høj udgangsimpedans, så den kan styre et langt kabel.
Måske du kan få lidt mere inspiration og måske svar på flere af dine spørgsmål fra min hjemmeside:
http;//www.pladespilleren.dk
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit svar. Nu har jeg siddet og surfet lidt. Der er jo det med brugte pladespillere, at der måske skal ofres noget på nye dele. Måske vil en ny alligevel være en god idé. Hvad med NAD C555i ? Eller Rega Plana P2 de ligger begge inden for et fornuftigt prisleje.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har haft sådan en - efter at have skiftet begge remme (der er to kan fåes fra en tysk hjemmeside) spillede den fint og jævnt Den har en let arm hvorfor den kræver en blød pickup - som fx en ortofon OM20 eller OM30 - mens de fleste Moving Coil pickupper vil være for stive til armen Du kan læse en masse om Duals Modeller her http://dual-reference.com/index.htmlDen model du henviser til er meget anderledes end de gamle dual som var mellemhjuls drevne Skal du høre Jazz fra 70erne vil jeg nok vælge en anden pladespiller der kan tage en moving coil - en denon high output dl 110 koster 800 og en denon dl - 160 omkring 1000 Havde du ikke boet så langt væk kunne du have tage nogle plader under armen, så kunne du have fået en demo af de forskellige sammensætninger og hvad de kan gøre for musikken
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Mht. til flere meter kabel kan det godt lade sig gøre hvis du anvender en RIAA forstærker ved siden af pladespilleren og så trækker et liniesignal frem til forstærkeren. Sørg dog for at den pågældende RIAA ikke har for høj udgangsimpedans, så den kan styre et langt kabel. |
|
|
Hvad er for høj udgangsimpedans? Har Cambridge Riaa det?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
| Det sidste er RCA kablelængde. Mit anlæg står på væghylder. Der er ikke plads til mere på dem og vi skal flytte på et tidspunkt, så jeg vil ikke til at lave en masse om. Pladespilleren og RIAA skulle altså stå ca 4 m fra anlægget (indtil anlægget får nyt hjem). Kan signalet klare den afstand? |
|
|
Jeg kører selv på den måde - 5 meter fra RIAA til forstærker. Det virker fint.
Sørg for at kablet er godt skærmet så det ikke samler støj op undervejs. Jeg har prøvet et par stykker, og Blue Jeans Cable LC-1 var endda bedre end et aktivt skærmet kabel jeg også havde - og så er det billigt.
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg har siddet og læst lidt om Rega Planar P1 på stereophile.com og den får ret gode ord. Rega Planar P2 koster 3000 fra ny og har bedre pickuparm og motor http://www.cableman.dk/product.asp?product=3667 kombineret med en Riaa fra Cambridge RIAA til 1000 som også får gode ord http://whathifi.com/Review/Cambridge-Audio-Azur-640P/UserRev iews/ Så kunne jeg være kørende for små 4500 inkl. RCA kabler.
Er det et okay set up? Man kan vel sætte de fleste pickupper på en Rega?"
Som svar på dit spørgsmål: Efter min mening er det et meget fint setup, og du kan montere de fleste pu'er på en Rega. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Så kan jeg roligt sætte pladespiller og Riaa på et lille bord og trække 4 -5 m RCA kabel så længe vi bor her. Lyder godt at det er et fint setup. Rega P2 kan jeg kun finde på cabelman.dk. Jeg har handlet en del dyre og store ting på nettet uden problemer, så det er ikke det. Men Hi-fi klubben i min by har jo NAD C555i, den skulle åbenbart være identisk med Rega P2? Den er 500 kr. dyrere end Rega P2 hos cabelman (3000 kr fragtfri). Spørgsmålet er om de ekstra 500 giver mig en bedre pickup?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan også få Rega hos www.audiocompagniet.dk.
De 500 kr. ekstra for en NAD C555i giver dig næppe en bedre pickup i den Goldring Elektra - den bevæger sig i samme prisramme som en Bias. Så ville jeg hellere købte P2 separat hos AudioCompagniet, og så få en Elys pickup på, hvilket jeg tror vil være et mærkbart trin opad, til samme pris som NAD'en (altså 3.500 kr.).
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
|
Du kan også få Rega hos www.audiocompagniet.dk.
De 500 kr. ekstra for en NAD C555i giver dig næppe en bedre pickup i den Goldring Elektra - den bevæger sig i samme prisramme som en Bias. Så ville jeg hellere købte P2 separat hos AudioCompagniet, og så få en Elys pickup på, hvilket jeg tror vil være et mærkbart trin opad, til samme pris som NAD'en (altså 3.500 kr.). |
|
|
Ok tak, så bliver den lille ny en Rega P2 med den pickup der sidder på, så kan jeg bruge lidt penge på LP'er i stedet og se om der skal ny PU med tiden.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte at ta' en tur til hi-fi klubben for at få en snak og et lyt, da det er så mange år siden jeg har haft pladespiller. Efter at have lyttet lidt frem og tilbage, faldt valget på en Rega P3 og en Ortofon 2M Red pickup samt en cambridge 540P Riaa. Det bliver såmænd ikke mere end små 700 kr over budget, så det er fint. Og hold da op hvor det lød godt. Rega P3 har gode kraftige RCA kabler indbygget ifht. de små lakridser på den Arogon (Rega P1 klon) jeg også hørte. Der er virkelig krop og pondus i musikken og en dejlig klar diskant. Og jeg må indrømme den analoge lyd jeg får via min X-DAC ikke har den samme bløde lyd som den fra vinylet. Jeg glæder mig til at få den hjem og høre den på mine horn og rør. Tak for de gode svar I kom med, det hjalp mig til at vælge rigtigt.
|
| Til top |
|
| |