Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pro-ject/Bellari SOS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Marts 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hjælp...

Har nu omsider fået adgang til at sætte min nye Bellari VP130 til pladespilleren (Pro-ject), med det hæslige resultat, at der kun er lyd i venstre kanal. Dvs., der sådan set lyd nok i den højre kanal også, men denne manifesterer sig ved en fæl brummen og kun meget, meget svag musik. Der er ingen brum i venstre kanal - heller ikke ved forholdsvis høj volumen (uden afspilning).

Har checket PU wiring, alignment, azimut, vægt, jord, solformørkelsen og fanden og hans pumpestok. PU er ny, så der skulle ikke være noget. Har også haft røret ude af Bellari'en og checke ben, der så fine ud fsva retning. Har checket alle kabler osv. Der er samme problem, når man sætter hovedtelefoner i RIIA'en.

Synes ellers 13th Floor Elevators' Easter Everywhere havde stået og set fornærmet ud længe nok uden en RIAA...

Øv... Hjælp/råd/diagnoser modtages hjertens gerne.

PFT!

Til top Vis KasperKO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperKO

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Prøv at bytte om på højre og venstre kablerne til indgangen på RIAA'en. Forbliver fejlen i samme side har du problemer
med RIAA'en og hvis fejlen flytter side er det på pladespiller siden.

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Marts 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

hvis dit phono kabel er sat fast i bunden af dine tonearm med enten phonoplugs eller et din stik kn det have løsnet sig?!

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Prøv at bytte om på højre og venstre kablerne til indgangen på RIAA'en. Forbliver fejlen i samme side har du problemer
med RIAA'en og hvis fejlen flytter side er det på pladespiller siden.

Aha! Byttede om og fejlen flyttede sig til den anden side. Jeg har prøvet at checke PU wiring og RCA udgange i selve afspilleren (@r-l-b: udgange er monteret i bunden af afspilleren og ikke direkte på armen), men det hele ser ud til at sidde, som det skal, PU inklusive. Kan man selv komme videre her eller må pladespilleren en tur forbi nogen, der for alvor har forstand på den slags, fx forhandleren...?

Tak for svar, begge!

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hvis du har et multimeter kan du lige prøve at måle gennemgang fra pickupen til RCA stikkene. Afmonter ledningerne på
pickup og RIAA. På nedenstående kan du se hvor du skal måle gennemgang:

Pickup stik (cartridge tags)       RCA stik

Rød -------------------------------Højre center tap

Grøn ------------------------------Højre skærm

Hvid--------------------------------Venstre center tap

Blå---------------------------------Venstre skærm

Er ovenstående forbindelser ok. Ja så er der kun pickup'en tilbage.

Flemming

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Glimrende, det vil jeg lige prøve. Tusind tak for hjælpen foreløbigt. 

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke lige et multimeter i huset, men prøvede med en anden PU med samme resultat, dvs kun brum og ingen musik i den ene kanal. Jeg åbnede for den lille stikboks på pladespilleren, og ledningerne, der går til PU'en ser ud til at sidde fint bag på stikkene. Jeg vil prøve at måle med et multimeter, men synes det ser noget underligt ud, må jeg indrømme...

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

KasperKO skrev:
Jeg har ikke lige et multimeter i huset, men prøvede med en anden PU med samme resultat, dvs kun brum og ingen musik i den ene kanal. Jeg åbnede for den lille stikboks på pladespilleren, og ledningerne, der går til PU'en ser ud til at sidde fint bag på stikkene. Jeg vil prøve at måle med et multimeter, men synes det ser noget underligt ud, må jeg indrømme...

I så fald må fejlen sidde mellem de fire farvede stik i tonearmen og rca/phono-stikkene for enden af grammofonens output ledning. Kan rca/phono-stikkene lukkes op, kan du skrue dem fra hinanden og tjekke visuelt for kortslutninger.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Check lige phono stikkene. det lyder næsten som at skærmforbindelsen mangler i det ene stik. Worst case er hvis en af de
interne kabler i tonearmen er knækket

Flemming

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Check lige phono stikkene. det lyder næsten som at skærmforbindelsen mangler i det ene stik. Worst case er hvis en af de
interne kabler i tonearmen er knækket

Ja, det frygter jeg også. Har prøvet med andre phono-kabler uden det førte til et andet resultat, desværre...

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
KasperKO skrev:

I så fald må fejlen sidde mellem de fire farvede stik i tonearmen og rca/phono-stikkene for enden af grammofonens output ledning. Kan rca/phono-stikkene lukkes op, kan du skrue dem fra hinanden og tjekke visuelt for kortslutninger.

PQR

Det kan de. Der ser dog ikke ud til at være noget galt og alle forbindelser ser umiddelbart ok ud. De små stik til forbindelse med PU i den anden ende af ledningerne ser også fine ud, så det kan vel nærmest kun være en fejl på ledningerne inde i tonearmen, eller...?

Rats..!

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

KasperKO skrev:
...Der ser dog ikke ud til at være noget galt og alle forbindelser ser umiddelbart ok ud. De små stik til forbindelse med PU i den anden ende af ledningerne ser også fine ud, så det kan vel nærmest kun være en fejl på ledningerne inde i tonearmen, eller...?

Rats..!

mmm, har den pågældende grammofon spillet som den skulle, mens du har ejet den?

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder rimeligt surt men jeg kan da lytte til Roky Erickson & Co i sympati

Flemming

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

KasperKO skrev:

...Der ser dog ikke ud til at være noget galt og alle forbindelser ser umiddelbart ok ud. De små stik til forbindelse med PU i den anden ende af ledningerne ser også fine ud, så det kan vel nærmest kun være en fejl på ledningerne inde i tonearmen, eller...? Rats..!
mmm, har den pågældende grammofon spillet som den skulle, mens du har ejet den?PQR

Nej, for den er helt ny. Det ser ud som om, den skal en tur tilbage til forhandleren, men det er en noget omstændig affære, da den er købt i UK. Men jeg vil da lige undersøge, om Pro-jects garanti dækker rep hos en lokal forhandler her i DK.

@Halo8: Ja, gør det... Jeg kan selvfølgelig godt sætte deres plader på alligevel. Det er jo mono, meeeen ikke helt det samme på kun en højttaler.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

KasperKO skrev:
pqrannes skrev:

KasperKO skrev:

...Der ser dog ikke ud til at være noget galt og alle forbindelser ser umiddelbart ok ud. De små stik til forbindelse med PU i
den anden ende af ledningerne ser også fine ud, så det kan vel nærmest kun være en fejl på ledningerne inde i tonearmen,
eller...? Rats..!
mmm, har den pågældende grammofon spillet som den skulle, mens du har ejet den?PQR

Nej, for den er helt ny. Det ser ud som om, den skal en tur tilbage til forhandleren, men det er en noget omstændig affære,
da den er købt i UK. Men jeg vil da lige undersøge, om Pro-jects garanti dækker rep hos en lokal forhandler her i DK.

@Halo8: Ja, gør det... Jeg kan selvfølgelig godt sætte deres plader på alligevel. Det er jo mono, meeeen ikke helt det
samme på kun en højttaler.

Er det ikke kun den første "The Psykedelic Sounds of 13th Florr Elevators" der er i mono? Hov! Der røg jeg O/T

Flemming

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
KasperKO skrev:
pqrannes skrev:

KasperKO skrev:

...Der ser dog ikke ud til at være noget galt og alle forbindelser ser umiddelbart ok ud. De små stik til forbindelse med PU i
den anden ende af ledningerne ser også fine ud, så det kan vel nærmest kun være en fejl på ledningerne inde i tonearmen,
eller...? Rats..!

Nej, for den er helt ny. Det ser ud som om, den skal en tur tilbage til forhandleren, men det er en noget omstændig affære,
da den er købt i UK. Men jeg vil da lige undersøge, om Pro-jects garanti dækker rep hos en lokal forhandler her i DK.

@Halo8: Ja, gør det... Jeg kan selvfølgelig godt sætte deres plader på alligevel. Det er jo mono, meeeen ikke helt det
samme på kun en højttaler.

Er det ikke kun den første "The Psykedelic Sounds of 13th Florr Elevators" der er i mono? Hov! Der røg jeg O/T

Reglen er vist, at hvis trådstarter synes det er ok, så er O/T fint. Den originale udgave af Easter Everywhere på International Artists (IA-LP-5) udkom som mono, men findes også (flest) i stereoudgaver.

eBay Image Hosting at www.auctiva.com

KasperKO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Tilbage til topic:

De ultratynde tonearms-ledninger er loddet på RCA-udgangene med nogle meget spinkle lodninger og det ser på flere af dem ud som om, der er loddet ovenpå plastickappen. Vil det give mening at prøve at tage ledningerne af, strippe dem og lodde dem på stikkene igen? Vil nødig komme til at ødelægge noget, men det burde jo være et forholdsvist simpelt indgreb, der eventuelt ville kunne løse problemet med den manglende/dårlige forbindelse.  

Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være i PU-enden af ledningerne, den er gal, for stikkene her er solide og har fin kontakt med/greb om PU. De er helt nye, så det kan næsten heller ikke være fordi de er beskidte.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens tænkes at lodningerne har været lavet noget sløset. Så jeg syntes du skal prøve at omlodde stikkene.

Flemming

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes