Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Gummimåtte til Dubut 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2010 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har surfet rundt men kan ikke finde en gummimåtte der passer til målene på en Project Debut 3 pladetallerken (ø 28 cm). Nogen bud ud over DIY?
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 01 April 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nå. Ikke nogen svar. Men skidt, så vidt jeg har læst mig til, så er gummimåtter ikke meget værd uden en pladestrammer og jeg vil sgu' bare høre musik, ikke spænde og mejsle pladen fast før en lyttesession. Fandt også en gummimåtte som passer i til Debut III i USA. Næsten 500 kr. for den og så er den klæbrig og en støvfanger læste jeg i et forum Så er der "Acryl It" pladetallerken upgrade til 749 Kr. til Debut III. Men jeg læste så at akryl ikke holder LP'en særligt godt fast. Well... jeg tror nu nok der er en grund til at der er filt på min pladetallerken af metal. Der er ingen brum el. andet motorstøj og lyden er dejligt organisk uden hårdhed af nogen art og med god opløsning og bas. Jeg blev bare (igen) fanget af tweak myterne. Jeg holder mig til filt og nyder den gode lyd  der kommer ud af rillerne.  Jeg ville egentlig bare ha' slettet første indlæg, men det ka' man åbenbart ikke mere? Så lukker jeg den selv på denne måde..

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 April 2010 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hey. Lige et svar her
Om gummimåtter ikke er noget værd uden en pladestrammer skal jeg ikke kunne udtale mig om, men en pladestrammer kan
sagtens være en god ide i sig selv, for at mindske nogle af de skævheder mange lp'er har.
Men angående plademåtter, så kan du prøve at lave sådan en her: http://tnt-audio.com/clinica/januse.html
Jeg synes den lyder spændende, og har selv tænkt mig at lave en snarligt (dvs alt indenfor et par uger til et halvt år )

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 02 April 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ja det DIY project ser spændende ud. Jeg ville egentlig have en gummimåtte fordi filtmåtten nogen gange fulgte lidt med Pladen når jeg tog den af. Men nu har jeg løst det med meget tyndt og 3 mm. smalt dobbelklæbende tape. så nu ligger filten fladt og pænt på tallerken igen. Jeg skal ikke afvise div. tweaks på dyre pladspillere. Men det er jo med at se fornuftigt på tingene. Det lyder godt nu, så hvorfor rode mere med det. Men som jeg skrev, man bliver nogen gange fanget ind af tweaks historierne

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 April 2010 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest må du lige forstå at ikke alle forum-brugere sidder stand-by ved skærmen for at kunne svare på en tråd så snårt den dukker op  Der kan sagtens gå dage. Har man stadig ikke svar kan man bump'e den hvis man tror den er "druknet", der er ingen grund til at spille sur citron og ville slette tråden fordi ingen har svaret indenfor 11,5 timer

Filt er jeg ikke meget for, i hvert fald ikke den slags der også ligger på en Linn LP12 - det bliver hamrende statisk og har en tendens til at følge med pladen når man tager den af.

Gummimåtter har jeg ikke haft held med heller. Jeg prøvede engang en Platter Matter, en ret tyk og nogenlunde blød plademåtte. Støv og sådan lagde jeg ikke mærke til (jeg efterlader normalt mine plader på pladetallerkenen indtil den næste skal på), men lyden skal passe til det man ønsker - dejlig rund bas, men der ryger noget opefter.

Acryl har været det bedste jeg har prøvet, i form af en Clearaudio Harmo-Nizer - den koster omkring 350. Men acryl er det egentlig ikke - det er faktisk vinyl, men det med at pladen ikke ligger fast er nogenlunde det samme pga. den hårde overflade. Jeg oplevede dog ingen problemer her, det er jo ikke sådan at pickup'en i rillen hiver så meget i pladen at den pludselig står stille, heller ikke selv om pladen er konkav.

Et alternativ til en pladestrammer kan være en vægtklods som bare lægges oven på - den skal ikke strammes. Se f.eks. en Thorens Stabilizer (kig eventuelt på www.dienadel.de), sådan en har jeg selv haft da jeg havde en pladespiller uden ophæng. Du skal dog være sikker på at pladespiller-producenten ikke fraskriver sig ethvert ansvar ved brug af sådan en - den vejer vist omkring 800 gram og lægger lidt ekstra belastning på lejet.

Til at starte med kan du lave en plademåtte af kork: Gå i Bilka e.l. og køb de her "spisemåtter" i kork, de plejer at koste en 30 kr. for to. De kan måske ikke nå helt på tværs af pladetallerknen, men det er tæt på - og så kan du på en billig måde se om og hvor meget der kan være at hente med sådan en.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 02 April 2010 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

Først og fremmest må du lige forstå at ikke alle forum-brugere sidder stand-by ved skærmen for at kunne svare på en tråd så snårt den dukker op  Der kan sagtens gå dage. Har man stadig ikke svar kan man bump'e den hvis man tror den er "druknet", der er ingen grund til at spille sur citron og ville slette tråden fordi ingen har svaret indenfor 11,5 timer

Far heller ikke vred..far er skuffet.. Nej, grunden til at jeg ville slette var jo at jeg egentlig kom frem til at jeg lige nu er godt tilfreds med filt, nu hvor den er tapet fast og ligger helt flad. Så var den tråd jo li'som ikke nødvændig for mig. Men det er nu meget interssant det du siger om gummi måtter og pladestrammer. Det vil selvfølgelig belaste motoren med mindre strammeren er en medfølgende del til pladespilleren. Skulle jeg ønske noget andet end filt og metal er acryl (vinyl) vejen frem kan jeg forstå. Hvis du har brugt det uden problemer og der laves mange pladespillere med det, er det vel ikke helt dumt, som det hedder på godt jysk. Jeg kunne jo altid prøve en lytte test i en hi-fi forretning med "Acryl It" specielt lavet til Project debut.

Kenn Erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2009
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 April 2010 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

KØRE SELV MED ANTISKRIDMÅTTE OG KORK OVEN PÅ OG PLADESTRAMMER.MVH.1966
Til top Vis Kenn Erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenn Erik Besøg Kenn Erik's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 April 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Størrelsen af måtten er vel lige gyldig?

Om den stikke lidt ud over siden, det betyder vel ikke noget ;-) Det gør pladerne jo også, hvis tallerkenen kun er Ø280.

Personligt spiller jeg pt. med en kork måtte til 50kr. og det fungere sku egentlig meget godt. Vil sige at jeg har haft mere ud af, at justere arm højden, så den passer til måtten, end at skifte imellem forskellige måtter...

Men har hørt om at bruge alt fra antiskrid underlag, til at bruge en anden gammel lp, som måtte. Og har prøvet forskellige ting efterhånden. Men synes aligevel at korken, virker mest stabilt, og mindst statisk.

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 April 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Størrelsen af måtten er vel lige gyldig?

Om den stikke lidt ud over siden, det betyder vel ikke noget ;-) Det gør pladerne jo også, hvis tallerkenen kun er Ø280.

Hvis du refererer til mit forslag om at en "spisemåtte" ikke når helt på tværs, så tænker jeg her nok mere på det visuelle indtryk - måtten bør uanset blive "bred" nok til praksis.

micma18 skrev:
Men har hørt om at bruge alt fra antiskrid underlag, til at bruge en anden gammel lp, som måtte. Og har prøvet forskellige ting efterhånden. Men synes aligevel at korken, virker mest stabilt, og mindst statisk.

I gamle dage var der et forslag i Hifi & Elektronik (vist nok, ellers var det High Fidelity) om at tage et par LP plader, slibe dem lidt ned, og lime dem sammen. Efter sigende ville det være godt at have en pladetallerken der resonansmæssigt minder om selve pladen. Acryl er jo lidt derhen ad, og derfor er f.eks. Clearaudio's Harmo-Nicer ikke et dårligt bud, og selv oven på en acryl-tallerken syntes jeg den havde en god virkning.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes